Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

is 8Gb geheugen voldoende voor imac ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: is 8Gb geheugen voldoende voor imac ?

Blijkbaar is het toch mogelijk een tweede harde schijf te plaatsen in de nieuw iMac (zie rood kader).

Althans volgens DEZE site.

Je moet wel enkele werktuigen kopen en nieuwe afdichtingen.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mannes Bekijk bericht
      Ik zou voor een Fusion Drive in de iMac gaan. Een 128 GB SSD met een harde schijf en OSX zorgt er wel voor dat de SSD optimaal gebruikt wordt.
      Dit!

Precies wat ik ook wilde doen trouwens... blijkt bij precies míjn MBP (early 2011 model) niet te gaan helaas
      www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Blijkbaar is het toch mogelijk een tweede harde schijf te plaatsen in de nieuw iMac (zie rood kader).
        Je moet wel enkele werktuigen kopen en nieuwe afdichtingen.
        Ik zie het me niet zelf doen.
        Zo een fusion drive lijkt me interessant maar ik vrees dat we geen opties kunnen toevoegen aan het toestel bij aankoop.

mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

je kan steeds een SSD (128/256 via thunderbolt aansluiten en gebruiken als opstartschijf.
          Je interne 1TB gebruik je dan voor de data.

ik overweeg alvast deze setup eens ik het toestel in mijn bezit heb

Geen risico's bij de ombouw en op verlies van garantie dus.
          My flickr space

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door den tommie Bekijk bericht
            je kan steeds een SSD (128/256 via thunderbolt aansluiten en gebruiken als opstartschijf.
            Je interne 1TB gebruik je dan voor de data.

ik overweeg alvast deze setup eens ik het toestel in mijn bezit heb

Geen risico's bij de ombouw en op verlies van garantie dus.
            Eigenlijk wel triestig dat je een toestel hebt met een super design, maar dat je er dan een externe SSD moet aanpluggen om het snel te laten opstarten...
            Groeten,

Polleke

Comment

Vind ik ook, maar waarom zou je ook? In het geval van TS is er blijkbaar weinig keuze qua opties. Maar al meteen beginnen om dan extern aan te sluiten wat je misschien intern zou willen, vind ik er ook zwaar over.
              (ik versta wel dat iemand dan zoiets aangrijpt om Mac te gaan bashen, maar jij zou beter moeten weten.

Persoonlijk heb ik nog geen enkele reden om naar SSD te gaan, en dat kan je ook boven lezen.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Vind ik ook, maar waarom zou je ook? In het geval van TS is er blijkbaar weinig keuze qua opties. Maar al meteen beginnen om dan extern aan te sluiten wat je misschien intern zou willen, vind ik er ook zwaar over.
                (ik versta wel dat iemand dan zoiets aangrijpt om Mac te gaan bashen, maar jij zou beter moeten weten.

Persoonlijk heb ik nog geen enkele reden om naar SSD te gaan, en dat kan je ook boven lezen.
                Dit gaat niet over bashen : als ik een alternatief heb, waar ik alles kan hebben wat ik wil, dan ga ik gewoon voor dat alternatief. Voor mij is dat redelijk eenvoudig. Heb die vergelijking hier nog gemaakt : een Ferrari is waarschijnlijk een fantastische wagen, maar ik vermoed dat moeder de vrouw met 2 kinderen liever gaat winkelen met de golf...
                Eigenlijk begrijp ik niet waarom Apple geen alternatief aanbiedt. Bij laptops heb je wel de keuze tussen een macbook pro en wat lichter "grut", voor hun desktops doen ze dat niet en dat is behoorlijk jammer. Ze doen het de laatste tijd zelfs op hun iPhone (niet dat dat prijsverschil uiteindelijk zo groot is)...
                Hoe je het draait of keert, maar opslag is nog altijd behoorlijk belangrijk. En cloud of NAS zijn, als het snel moet gaan, geen alternatief... Er zijn zelfs steeds meer laptops waar zowel een SSD als een harde schijf in zit. En sorry : die hybride schijven zijn in mijn ogen gewoon onzin.
                Groeten,

Polleke

Comment

Ik snap de ophef niet. En het zogenaamde bashen. Wat voor de ene een must is hoeft dat nog niet voor een ander te zijn. Net als dat meningen verschillen.
                  Apple, Microsoft en Android discussie blijf je altijd houden.

En er zijn hele volksstammen die geen behoefte hebben aan zelf sleutelen aan een computer. Die willen dat ding uit de doos halen steker erin en werken. Ik heb jaren lang zelf machines gebouwd en getweaked, maar voor mij was en is het gewoon werken belangrijker dan bezig zijn met upgrades en beheren van het besturingssysteem.

Tja Apple is nu eenmaal duurder dan gemiddelde machine. Is dat erg ? Nee dan koop je toch gewoon die ander machine. De prijzen van Apple zijn afgelopen jaren toch redelijk gedaald. Waardoor ze meer main stream zijn geworden. En afschrijving van een Apple computer valt behoorlijk mee. Heb zelf dinsdag de nieuwe MacBook pro retina 13 besteld om de MacBook Air 13 (2011) te vervangen. En voor de oude Air kan ik toch nog redelijk bedrag krijgen bij verkoop.

Voor mij is design erg belangrijk en dan kom ik al snel uit op een Apple computer. En dan is het voor mij de meerprijs zeker waard. En ander verklaard je voor gek dat je 1800 euro uitgeeft voor een 13 inch laptop. Tja het is mijn portemonnee. Dus ander hoeft zich daar geen zorgen om te maken evenals ik dat niet doe voor een ander.

Is SSD een must in een computer. Ook dit verschild per persoon. Zelf zou ik geen standaard Hdd meer in een computer willen hebben. De snelheidswinst die ik heb met starten van de machine en applicaties zijn voor mij toch wel een must. Nu met de nieuwe Mac die voorzien is van een PCIe ssd is nog keer stuk sneller. Zeker bij het geven van workshops waar de laptop toch best vaak erbij gepakt wordt om de foto's te bekijken van de cursist erg prettig.

Iedereen bepaalt voor zich zelf wat voor hem/haar belangrijk is aan een machine. bashen etc is nergens voor nodig. (al zie je wel vaak de zelfde namen die hier mee bezig zijn)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    'k vraag me wel af hoe je een iMac gaat upgraden naar 64 GB : ook voor iMac geldt die beperking van 32 GB (link...).
                    Fout van mij. Force of habit. Mijn hoofdjob is nog steeds in IT, en mijn software (SAP) draait op grote servers met 64, 128, 192Gb RAM enz...
                    Anyway; 32Gb = méér dan genoeg voor de iMac. Er zwaar over zelfs.
                    http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door den tommie Bekijk bericht
                      Wauw, we kunnen een iMac al upgraden naar 64GB, graag een adresje die me 16GB ram kan leveren o_O en de ref. die bevestigd dat de CPU 64GB aan kan.
                      Hela, sarcast! 't Was maar een typfout van mij zenne.
                      http://www.theafricabug.com

Comment

lol, 't is maar dat ik het niet online kon vinden
                        My flickr space

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                          Volledig met je eens LesC neemt niet weg dat ik iets zal moeten vinden om mijn foto's uit mijn camera te halen. Dus ofwel via USB achteraan mijn camera aansluiten. Wat niet zo handig zal zijn denk ik ofwel met een externe card reader werken.

Mir
                          maar 't kan ook nog anders ..... ik heb een Qnap nas en kan op die usb poort die er vooraan op staat mijn foto's overzetten in mijn mappenstructuur ...
                          en geen verbinding met draad naar m'n mac's (er is wel een kabel voorhanden voor het geval er wat meer snelheid nodig is) .... één voordeel : alles staat op NAS , foto's LR catalogi enz. te benaderen met eender welke computer. (mijn partner en ik werken soms tegelijk in dezelfde catalogus, en als er iets is aangepast aan een foto komt er bij de andere een uitroeptekentje.. even op klikken of synchroniseren en alles is in aangepast)
                          twee nadelen ... bij het openen van een foto duurt het een paar seconden eer er een RAW foto van meer dan 20 Mb op 't scherm staat EN , er staan geen foto's op mijn MacBook Pro (al is dat wel te regel natuurlijk) De NAS staat in de studio waar ook al mijn fotomateriaal is ... dus niet op mijn bureau ...
                          grts Peter
                          BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                            Fout van mij. Force of habit. Mijn hoofdjob is nog steeds in IT, en mijn software (SAP) draait op grote servers met 64, 128, 192Gb RAM enz...
                            Anyway; 32Gb = méér dan genoeg voor de iMac. Er zwaar over zelfs.
                            bweeeek ... SAP ... werk ik ook mee op mijn werk .... krijg er kriebels van ...
                            grts Peter
                            BD1754BE / Body & glass

Comment

Working...
                            X