Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe fiets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe fiets

    Als student beginnen de dagelijkse fietstochten naar stageplaatsen toch zwaar te wegen, ik rij met een typische 'studentenfiets' (lees als: oud, loodzwaar, bij de oma op zolder gevonden en wat opgemaakt, want dat wordt toch gepikt aan de hogeschool).

    Nu ik echter verder moet fietsen dan mijn school, en er geen andere studenten meer in de buurt zijn die azen op mijn fiets wil ik deze investering maken...
    Maar ik ken er bijzonder weinig van, maar ik heb enkele modellen in mijn hoofd.
    Nu voel je me al komen, ik vraag wat raad van mensen die er iets over weten...

    Norta Cult
    Granville Suburban (de red)

    Deze twee modellen spreken me wel aan. Ik zou het graag sportief houden, met toch een beetje 'retro' of naked look. (Niet teveel prullen enzo op de fiets, zo basic mogelijk, de Granville is zelfs al op het randje)
    Sommigen gaan waarschijnlijk proberen om dit uit mijn hoofd te praten en voor een 'degelijkere' fiets te gaan, maar doe geen moeite

    Welke van deze twee zou ik nemen, en waarom wel / niet?

    Als jullie zelf nog modellen kennen die aan mijn eisen zouden kunnen voldoen, deel ze gerust (al blijft de sportieve uitstraling wel belangrijk).

  • #2
    Re: Nieuwe fiets

    dag,
    als ik de afbeelding van de Norta goed interpreteer zijn er geen spatborden voorzien. Dat is geen probleem als je kleren vuil mogen worden, maar voor woon - werk verplaatsingen is dat volgens mij helemaal NIET geschikt! Misschien kan je fietsenmaker die spatborden wel monteren?
    De website van Granville geeft hier fouten; ik krijg geen afbeeldingen te zien. Over die fiets kan ik niets zeggen...


    succes
    Filip

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe fiets

      Het nut van spatborden merk je inderdaad pas als je ze niet meer hebt. Ik heb liefst ook een kettingkast op een fiets voor dagelijks gebruik, zodat je broek niet in de ketting komt (of je zou van die clips moeten aandoen, maar dat vind ik dan weer een gedoe). Als je die stijl zoekt, zou ik eens naar Cortina kijken. bv: http://www.cortinafietsen.nl/2.3/?do...code=CCR3H56MZ Of hun andere modellen.

      Verder verkies ik ook altijd naafversnellingen en gesloten kettingkast boven een derailleur, daar heb je minder naar om te kijken en gemakkelijker proberder te houden en ik vind het er ook gewoon beter uitzien.
      Last edited by Teun_2; 15 oktober 2013, 15:40.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe fiets

        Ik ben nog altijd heel tevreden over mijn Norta LRC S30 (maar die zit in een hogere prijsklasse, en dat is niet wat je zoekt).
        De ketting en tandwielen zijn net voor de tweede keer vervangen, zo'n setje gaat bij mij ongeveer 7.000km mee (geregeld smeren, anders is dat véél minder).

        Ik heb ooit een fiets met naafversnellingen gekocht, en daar ben ik eigenlijk nooit tevreden over geweest omdat het lijkt alsof die niet vooruit te krijgen is (die fiets gebruik ik nog voor korte afstanden, die durf ik ook gemakkelijker ergens te laten staan).
        Die trapt dus veel zwaarder dan een fiets met derailleur.
        Zeker de Nexus 5 naafversnellingen zouden een heel slecht rendement hebben, tot zo'n 20% verlies afhankelijk van de gebruikte versnelling.
        Dat wil zeggen dat je veel meer kracht moet leveren met je benen om dezelfde snelheid aan te houden als met een fiets met derailleur.
        De 7 versnellingsnaaf zou wel veel beter zijn omdat die in de olie draait in plaats van in vet.
        Er zijn ook nog duurdere naafversnellingen (SRAM), die naar het schijnt ook heel goed zijn.

        Een fiets met derailleur heeft dus wat meer onderhoud nodig, maar die bolt een stuk lichter, zeker tegenover de Nexus 5-versnellingsnaaf.
        Die Nexus 5-versnellingsnaaf zit doorgaans in de wat goedkopere fietsen, het is waarschijnlijk een low-budget naaf waardoor ze de totale kostprijs van de fiets zo laag mogelijk kunnen houden.
        De Nexus 5 van mijn Oxford is ondertussen vervangen door een 3 versnellingsnaaf, die bolt al iets lichter (die 5 versnellingsnaaf was na 3 jaar woon-werk verkeer versleten, maakte lawaai in sommige versnellingen, en trapte nog veel zwaarder dan in het begin).

        Wat de verlichting betreft kan je een gewone dynamo ook best vermijden, een naafdynamo in het voorwiel is een betrouwbaardere oplossing.
        Of je gebruikt ledverlichting met een accu, maar die moet je er wel altijd afhalen als je de fiets ergens onbewaakt moet achterlaten.
        Last edited by Black B@ndit; 15 oktober 2013, 16:25.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe fiets

          Bedankt voor alle tips.
          Spatborden maken me niet zo veel uit, ik heb er thuis nog liggen die je met een handig systeem en snel op en af kunt klikken.
          Verlichting is ook niet belangrijk, ik heb een krachtige led voorlamp (aangezien ik 's avonds naar huis door het bos moet en graag iets zie daar). Een achterlichtje moet ik nog een nieuw gaan halen, dat heeft onlangs de geest gegeven.

          Als ik het goed heb is het grootste verschil tussen deze twee modellen het feit dat de granville een pak meer versnellingen heeft, toch?

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe fiets

            Ik zou voor de Granville Suburban gaan.

            Die heeft qua looks heel veel weg van de Cannondale Bad Boy:


            - Mat zwart (kom je niet vaak tegen, meestal glossy verf)
            - Lage stuurpen
            De Bad Boy heeft wel vlakke banden, wat heel leuk is om mee te rijden op de baan, echter minder handig op veldweggetjes en modder.

            Wat is er béter bij de Granville Suburban?
            - € 230 goedkoper
            - bagagedrager
            - spatborden
            - lichten (al dan niet voor/achteraan met batterij/dynamo volgens type model)
            - reeds geïntegreerd slot op achterwiel (kan je combineren met een ander slot om de fiets ergens aan vast te maken)
            - pikkel om de fiets staande te houden (als je niet meteen een muurtje hebt)

            De Norta daarentegen heeft bovenstaande zaken niet... Maar heeft wel een kettingkast (die onderaan niet gesloten is waardoor je je broek alsnog vuil kan maken)... En de bagagedrager zit vooraan, wat ik er meteen zou afschroeven.
            Hij is ook ietsje duurder, maar het ziet eruit dat hij minder gewicht heeft, zonder naar de specificaties te kijken.

            Suburban dus, biggest bang for the buck!

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe fiets

              Laat ik Nu net die bagagedrager minder vinden bij de Granville, doet een beetje afbreuk aan het sportieve design vind ik... Bij de Norta maakt die drager vooraan dat je een beetje 'retro look' krijgt op een voor de rest sportieve fiets.

              Twijfels twijfels...

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe fiets

                Tja... Als student is het misschien ook iets om op de tweedehands sites rond te kijken.

                Wat ik hier zie zijn twee bijna trekking/hybride fietsen, alleen zijn deze "cooler" (dingetje voor zo´n bak voorop? Neejooooohhhhh). Als je voor sportief gaat is het misschien niet gek om ook onder de trekking of stadshybride categorie te gaan kijken.
                De schakelaars lijken twisters, wat betekent dat je van versnelling wisselt door een deel van het handvat te draaien. Dit kan ik niet heel goed zien, maar ik heb een hekel aan die dingen vandaar...
                Misschien zijn de goedkopere Trek DS modellen wat voor jou, ze hebben geen spatborden en wel een open ketting kast (lange broek in je sok), maar zijn sportieve fietsen.
                Ook kan je eens naar specialized modellen kijken, heb er zelf eentje en tot nu toe bevalt hij heel erg!

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe fiets

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kerstman Bekijk bericht
                  Misschien zijn de goedkopere Trek DS modellen wat voor jou, ze hebben geen spatborden en wel een open ketting kast (lange broek in je sok), maar zijn sportieve fietsen.
                  Ook kan je eens naar specialized modellen kijken, heb er zelf eentje en tot nu toe bevalt hij heel erg!
                  Ik ben daar eens gaan kijken, en twee modellen gevonden die me wel aanspreken, vooral die specialized, maar die prijs
                  Specialized Comp
                  Trek 8.3 DS

                  Ik benadruk nog eens dat ik op zich niets van fietsen ken, ik rij er liever mee dan dat ik er veel over kan vertellen... Dus welke van deze twee is prijs/kwaliteit beter?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe fiets

                    Ik zou voor de Trek gaan, het prijsverschil tussen die twee is voor dagelijks gebruik misschien wat te groot. Daarbij zit er op de Trek 8.3 een broekbeschermer (best handig). Trek maakt fijn spul, en ben misschien een klein beetje een fanboy (van beide though).

                    Ik heb natuurlijk geen idee hoever en hoe snel je fietst, en of de fiets vaak buiten staat. Open derailleurs hebben gewoon wat meer onderhoud nodig wil je er lang plezier van hebben.
                    Kijk eens op het internet van fietszaken in de buurt of grote retailers, en ga van daaruit de verschillende merken bekijken. De keuze is uiteindelijk aan jou.

                    Nogmaals, wat voor fietser je bent telt heel erg mee, ik fiets zelf bij droog weer doordeweeks elke dag naar de Uni en terug, dat is zo´n 2 uur en vijf minuten per dag (48 kilometer), op een aardig tempo. Het hebben van een goede fiets was dus voor mij ook een beetje noodzaak (kan de trein nemen maar bahh). Ik rij op een specialized crossroads, een wat ouder mountainbike achtig model.
                    De fiets die je nu nieuw koopt hou je een hele tijd bij je, ik geef ze gemakkelijk jaren (decennia?) rijplezier voordat het frame op is.

                    PS: google (een review van) de fiets die je op het oog hebt, fietsfora zat en altijd wel alternatieven die worden genoemd, mensen zijn met fietsmerken net zo fanatiek als met de nikons en canons Daarbij weten zij er toch echt meer vanaf dan ik!
                    Last edited by Kerstman; 15 oktober 2013, 22:23. Reden: Proofreaden... yay....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe fiets

                      Als je dagelijks met die fiets wil rijden, en redelijk wat kilometers doet, koop dan niet de fiets met de duurste "groep", want die zijn ook een stuk duurder als ze aan vervanging toe zijn.
                      Voor mijn fiets betaal ik 65 euro om de achter cassette + ketting (Shimano Deore) te laten vervangen bij de fietsenmaker (voor die prijs kan ik zelfs de onderdelen niet online bestellen, daarom laat ik het liever doen door de fietsenmaker ).
                      De volgende keer zal het misschien wel duurder worden, want dan zullen de voorste tandwielen ook wel versleten zijn (dan heb ik drie kettingen versleten op de voorste tandwielen).

                      Als de kostprijs van de reparaties geen rol speelt, dan zouden de duurdere groepen wat beter moeten schakelen, en het gewicht is wat lager.
                      Of je er werkelijk sneller mee rijdt, dat is een andere zaak (voor een wielrenner kan dat tijdens een wedstrijd wel belangrijk zijn, maar voor de gewone verplaatsingen zal het verschil erg klein zijn).
                      (Voor sommige wielertoeristen weegt zelfs het lichtste fietsbelletje nog teveel .)

                      Norta heeft in de LRC reeks ook fietsen die te vergelijken zijn met de Specialized en de Trek 8,3 DS.
                      (Ik ben een Norta fan, toen ik die Oxford kocht heb ik een Norta achtergelaten bij de Fietsenmaker, en daar had ik eigenlijk al heel snel spijt van, daarom heb ik later terug een Norta gekocht.)
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe fiets

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Norta heeft in de LRC reeks ook fietsen die te vergelijken zijn met de Specialized en de Trek 8,3 DS.
                        (Ik ben een Norta fan, toen ik die Oxford kocht heb ik een Norta achtergelaten bij de Fietsenmaker, en daar had ik eigenlijk al heel snel spijt van, daarom heb ik later terug een Norta gekocht.)
                        Zie je: Fanboyism pur sang!

                        Moet bekennen dat ik niet veel van Norta´s afweet. Zal er dus ook geen een aanraden! ^^

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe fiets

                          Ik heb wat reviews opgezocht, maar van de twee eerste modellen in de openingspost vind je haast niets, en van de twee later vernoemde vind je er wel, maar op van die fietsfora wordt het net zoals hier vaak snel te technisch voor een leek, en ook daar heb je mensen die steeds alles afkraken wat niet +1000 euro kost. 't is een beetje tussen de regels doorlezen dus...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe fiets

                            Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                            Bedankt voor alle tips.
                            Spatborden maken me niet zo veel uit, ik heb er thuis nog liggen die je met een handig systeem en snel op en af kunt klikken.
                            Verlichting is ook niet belangrijk, ik heb een krachtige led voorlamp (aangezien ik 's avonds naar huis door het bos moet en graag iets zie daar). Een achterlichtje moet ik nog een nieuw gaan halen, dat heeft onlangs de geest gegeven.

                            Als ik het goed heb is het grootste verschil tussen deze twee modellen het feit dat de granville een pak meer versnellingen heeft, toch?
                            Die opklikspatborden zijn echt heeeeel veel minder effectief. Ik zie nu dat die CUlt een automatische twee-versnellingsnaaf heeft, dat wil je eigenlijk niet serieus. Dat ding schakelt wanneer je het niet altijd wil en andersom. Die Cult lijkt me verkocht te worden als koersfiets, als je daar spatborden opzet (of gewoon met in het donker wil rijden), moet je er niet enkel lichtjes opzetten, maar ook de verplichte reflectors.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Als je dagelijks met die fiets wil rijden, en redelijk wat kilometers doet, koop dan niet de fiets met de duurste "groep", want die zijn ook een stuk duurder als ze aan vervanging toe zijn.
                            Voor mijn fiets betaal ik 65 euro om de achter cassette + ketting (Shimano Deore) te laten vervangen bij de fietsenmaker (voor die prijs kan ik zelfs de onderdelen niet online bestellen, daarom laat ik het liever doen door de fietsenmaker ).
                            De volgende keer zal het misschien wel duurder worden, want dan zullen de voorste tandwielen ook wel versleten zijn (dan heb ik drie kettingen versleten op de voorste tandwielen).

                            <knip>
                            Binnen shimano kan je ook componenten van een andere groep gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld op mijn koersfiets een ultegra derailleur, maar een 105 cassette op mijn ene wiel en een sram op mijn andere wiel. (sram is compatibel met shimano). Ketting durf ik eigenlijk niet zeggen, ik denk een sram. Wil je dus iets goedkoper gaan met je ketting en cassette kan dat perfect. Gezien de prijs die je moet betalen, lijkt het me zelfs waarschijnlijk dat je fietsenmaker cassetten uit een goedkopere groep gebruikt. Het verschil is dat die vaak een beetje zwaarder zijn.

                            Als je ze zelf wil vervangen, heb je naast de nieuwe onderdelen ook een kettingpons (€7), een shimanocassetteafnemer (€10) en een tandwielafnemer (€12) nodig. (prijzen decathlon). Een Deorecassette kost €19 en een ketting €10-€20.

                            Als je je fiets voornamelijk op vlak terrein gebruikt, is het misschien wel eens nuttig om na te denken over welke cassette je er laat opzetten. Cassettes voor koersfietesen hebben het voordeel om meer versnellingen dicht op elkaar te hebben. De verschillen tussen opeenvolgende versnellingen worden kleiner en je kan dus meer in een optimaal traptempo fietsen. Nadeel is dat je bereik minder groot wordt. Je lichtste versnelling is dan wat zwaarder. (Maar wanneer gebruik je die in Vlaanderen?). Deore is een MTB-groep, met een gigantisch bereik en vaak grote verschillen tussen opeenvolgende cassettes.

                            Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                            Ik heb wat reviews opgezocht, maar van de twee eerste modellen in de openingspost vind je haast niets, en van de twee later vernoemde vind je er wel, maar op van die fietsfora wordt het net zoals hier vaak snel te technisch voor een leek, en ook daar heb je mensen die steeds alles afkraken wat niet +1000 euro kost. 't is een beetje tussen de regels doorlezen dus...
                            Als ik je hoor, moet jij eigenlijk gewoon naar een fietsenmaker die je goed kan adviseren. In mijn ervaring maakt het merk van het frame vaak minder uit dan de componenten die er op zitten.
                            Last edited by Teun_2; 16 oktober 2013, 14:56.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe fiets

                              Ben na het werk eens gestopt bij de fietsenboer om de hoek. Hij verkoopt wel enkel norta en een huismerk (en nog wat merken specifiek voor koersfietsen). Ben nog niet veel wijzer geworden, het gevoel na reviews zegt de Trek 8.3, maar die zou ik toch graag eens in het echt bewonderen...

                              Comment

                              Working...
                              X