Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe fiets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Nieuwe fiets

    Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
    Om even mee te gaan rond de verlichting: ik heb me voor op die Merida bij decathlon twee ledlampjes (één voor en één achter) gehaald die via usb oplaadbaar zijn, en zonder schroeven of ander materiaal kunnen worden gemonteerd.
    Geven voor die prijs enorm veel licht, ze zijn van rubber dus ze kunnen tegen een regenbui, en je laadt ze gewoon op tijdens je werk of in de les aan je pc.

    Wanneer ik weet dat ik langer in het donker moet fietsen, of zoals hier in de buurt waar geen straatverlichting is, dan heb ik nog een led-lenser B7.
    De eerste lampjes zijn vooral om gezien te worden, niet om zelf iets te zien.

    De Led Lenser heb ik ooit vergeleken met een veel goedkopere zaklamp met een XL-L T6 led en een 18650 lithium-ion accu (de zaklamp kostte zo'n 20 dollar, de accu 5 dollar), terwijl ik naast de fietser reed die de Led Lenser op zijn fiets had gemonteerd zag je zelfs niet meer dat die aan of uit was...
    Die Led Lenser zaklampen zijn veel te duur voor wat het is, en de lichtverdeling is nooit ideaal, toch niet om het wegdek voor de fiets goed te verlichten.
    Je kan de lichtbundel wel regelen, maar je krijgt nooit een goede verlichting van het wegdek.
    Maar ook de lichtbundel van de zaklamp die ik toen gebruikte was niet echt ideaal, voor de tegenliggers mag je die lamp zeker niet te hoog richten.
    Wat dat betreft zijn de Philips Safe Ride en de B&M fietslampen veel beter, want die hebben een speciale reflector met een "afkapping" die de lichtbundel vooral naar beneden richt.
    Bij de Fenix BT20 is de lichtbundel ook beter op de baan gericht, en goed verdeeld voor de fiets, op de plaats waar je het licht nodig hebt, en minder in de bomen (en de ogen van de tegenliggers) dan met een goedkope led zaklamp of fietslamp.
    BT20 is a specially designed professional bicycle light for bicycle enthusiasts. It delivers a max 750-lumen output.For more details about Fenix BT20,please ...

    De Philips en B&M zijn nog iets minder storend voor de tegenliggers, maar met de Fenix BT20 is het al een flinke verbetering tegenover het fietslicht dat ik eerder gebruikte (het komt er op aan om de lamp zeker niet te hoog te richten).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #32
      Re: Nieuwe fiets

      De eerste lampjes zijn inderdaad om gezien te worden, dit doen ze trouwens uitstekend.
      Ik ben eigenlijk wel tevreden van die led lenser, mijn kot is gelegen in een bospad waar geen verlichting is, dus in het donker vind ik het niet erg dat mijn lamp niet enkel de weg voor me verlicht maar ook wat hoger / breder... Er zijn ongetwijfeld betere te vinden, maar ik ken er helemaal niets van dus heb ik bij as adventure eentje gekozen met een fietsklem erbij die veel licht gaf

      Comment


      • #33
        Re: Nieuwe fiets

        Wat ook handig is, zijn deze Ree Lights.
        Werkt zonder batterijen, op LED, met een magneetsysteem.

        Dus je hebt ook geen verlies op je snelheid door een dynamo op de velg of naaf.

        Nadeel dat de meeste niet zo'n krachtig licht geven, ook gewoon maar 'om gezien te worden'.

        Echter, die nieuwste RL 770 ziet er krachtiger uit, met reflector, 1 Watt, maar hoeveel Lumen het is staat er nergens bij.

        Comment


        • #34
          Re: Nieuwe fiets

          Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
          Wat ook handig is, zijn deze Ree Lights.
          Werkt zonder batterijen, op LED, met een magneetsysteem.

          Dus je hebt ook geen verlies op je snelheid door een dynamo op de velg of naaf.

          Nadeel dat de meeste niet zo'n krachtig licht geven, ook gewoon maar 'om gezien te worden'.

          Echter, die nieuwste RL 770 ziet er krachtiger uit, met reflector, 1 Watt, maar hoeveel Lumen het is staat er nergens bij.
          http://reelights.nl/shop/index.php?i...roller=product
          Er is geen mogelijkheid om zo elektrische energie op te wekken zonder dat daarvoor kracht moet geleverd worden op een of andere manier (als dat wel mogelijk was, dan kon je met dat systeem een motor aandrijven om zo nog sneller vooruit te geraken, je zou er ook een generator mee kunnen maken die gratis energie blijft leveren).
          Elke keer dat het magneetje voorbij de spoel komt wordt het wiel wat afgeremd, net zoals dat gebeurt als de magneetjes in een naafdynamo voorbij de spoelen komen.

          Met 1W kan een led kan op dit ogenblik zelfs meer dan 200 lumen geven, maar dat type led gebruiken ze meestal niet in zo'n toepassingen (te duur), als dat lampje met 1W aan 140 lumen geraakt, dan zit er al een heel goede led in.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #35
            Re: Nieuwe fiets

            Net een leuk fietsnieuwtje gelezen dat ik even wou delen:





            Fietsen boven Londen

            Zo ziet het voorstel er uit. Foto: fosterandpartners.com
            Enkele architecten hebben een plan bedacht om in Londen een netwerk van 220 kilometer aan fietspaden aan te leggen dat zich enkele meters boven het andere verkeer bevindt.
            Het project, dat de naam SkyCycle kreeg, zou dezelfde routes volgen als het huidige metronetwerk. Met zo’n tweehonderd ingangen zou het netwerk binnen de tien minuten bereikbaar zijn voor 6 miljoen inwoners van de Britse hoofdstad. Reistijden zouden met 29 minuten verkort worden, omdat er geen auto’s of voetgangers op de fietspaden voor belemmering kan zorgen. Op elke route kunnen zo’n 12.000 fietsers per uur fietsen.

            Het idee komt van de architectenbureaus Exterior Architecture, Foster + Partners en Space Syntax. Met het project wil het team het aantal ongevallen met fietsers verkleinen. Bovendien willen ze dat Londen uitgroeit tot de metropool bij uitstek voor fietsliefhebbers.

            Concrete plannen om het project te realiseren zijn er wel nog niet. Het architectenteam nam wel al contact op met verschillende instanties die zich met de mobiliteit van Londen bezighouden.

            Comment


            • #36
              Re: Nieuwe fiets

              Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
              Sommigen gaan waarschijnlijk proberen om dit uit mijn hoofd te praten en voor een 'degelijkere' fiets te gaan, maar doe geen moeite
              Geen advies dus maar mijn eigen ervaringen met fietsen. Jaren met sportieve fietsen gereden, ik wou er nooit prullen op. Spatborden, lichten, ... Allemaal flauwekul. Mijn laatste fiets een specialized Globe met naafdynamo en spatborden en hydraulische remmen dus met props is mijn beste ooit. Ik wil nog wel een prullenloze fiets maar dan meer om te flaneren op de "mas tu vu" plaatsen.
              Vaste verlichting, naafdynamo, met een goede koplamp zoals de LUMOTEC IQ Cyo RT sensor plus en led achterlicht met remlicht functie is het beste wat ik al gehad heb op al mijn fietsen. Vroeger dacht ik ook dat ik al fietser met een cateye knipperlichtje voldoende verlicht was.
              Flickr één
              Flickr two

              Comment

              Working...
              X