Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Culinair onderwerp : koud roken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Culinair onderwerp : koud roken

Als ik iemand kan blij maken met deze tip.....
    Warm roken stelt niks voor, koud roken is een ander paar mouwen omdat de t° niet boven de 28 °C mag gaan. Tot dusver behielp ik me met een soldeerbout van 100 W en vochtige hakseling van eik uit eigen tuin.
    Die moest wel in de gaten worden gehouden en ieder uur worden bijgevuld met vers. Laatst heeft de bout het begeven, logisch als hij niet kan koelen in die smeulende massa.
    Sindsdien van alles en nog wat geprobeerd en het was altijd wel iets.

Maar nu de cold smoker ontdekt van Barbecook

Het dingetje rechts, makkelijk zelf te maken maar voor 25 € niet te moeite. Ik gebruik ook al lang de rookoven ernaast (iets van een 65 € in de Makro)

Gisteren geprobeerd en het doet wat ze beloven : uren lang smeulen zonder omkijken. Overnacht ? Geen probleem !
    Aansteken met een theelichtje en dat laatste na een kwartier wegnemen.

Vannacht kaas gerookt en gemarineerde rosbief (die nu aan het drogen is).
    De rosbief is een variatie op het zéér lekkere (en zéééééér dure) torkad ren uit Noord Zweden (gerookt en gedroogd rendiervlees)

Te koop bij de grotere AVEVE (de onze vond ik bij Depreitere in Koekelare)

Re: Culinair onderwerp : koud roken

Wat gaan we hier nog allemaal krijgen.

Kan je dat niet knutselen met een Zweedse fakkel eronder?

Die slogan "Roken, de gezondste manier van koken.", is toch wel gewaagd, om roken en gezond in 1 slogan te gebruiken.

Comment

heerlijk en een goed filmpje.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
        Wat gaan we hier nog allemaal krijgen.

Kan je dat niet knutselen met een Zweedse fakkel eronder?

Die slogan "Roken, de gezondste manier van koken.", is toch wel gewaagd, om roken en gezond in 1 slogan te gebruiken.
        Ik dacht er net zo over.
        Maar ach, als je ziet hoe velen BBQ'en via de methode "bien carbonisé"....wat is tegenwoordig nog echt gezond . Een vriend en eierbaron beweert dat zijn eieren van de legbatterij gezonder zijn dan van scharrelkippen.

Ik moet spontaan denken aan Hagar de verschrikkelijke die aan het schransen en zuipen is terwijl de dorpspastoor langs komt en zegt : "denk er aan, broeder Hagar : met mate"
        Waarop Malle Eppie : "Hagar, "met mate" is dat goed voor ons ?"
        Waarop Hagar : "alleen met mate"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht

Ik dacht er net zo over.
          Maar ach, als je ziet hoe velen BBQ'en via de methode "bien carbonisé"....wat is tegenwoordig nog echt gezond . Een vriend en eierbaron beweert dat zijn eieren van de legbatterij gezonder zijn dan van scharrelkippen.

Ik moet spontaan denken aan Hagar de verschrikkelijke die aan het schransen en zuipen is terwijl de dorpspastoor langs komt en zegt : "denk er aan, broeder Hagar : met mate"
          Waarop Malle Eppie : "Hagar, "met mate" is dat goed voor ons ?"
          Waarop Hagar : "alleen met mate"
          Eieren die van kippen op leefkooien komen zullen veel properder zijn daar de kippen van in eigen tuin eieren leggen in een vuil nest. Een warm ei zal na de leg afkoelen en kan vuil door de poriën trekken naar binnen. Eenmaal afgekoeld zal het slijm opgedroogd zijn en een beschermlaag vormen (cuticle).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
            Eieren die van kippen op leefkooien komen zullen veel properder zijn daar de kippen van in eigen tuin eieren leggen in een vuil nest. Een warm ei zal na de leg afkoelen en kan vuil door de poriën trekken naar binnen. Eenmaal afgekoeld zal het slijm opgedroogd zijn en een beschermlaag vormen (cuticle).
            Hoor ik hier Louis P ?
            Wegens de semi-permeabiliteit van de schaal is dit idd een feit. Zeker als je beseft dat de kiekens vroeger zelfs op de mesthoop mochten leggen. Maar ik heb een collega die toch ooit kwam ruilen met de onze om creme patissiere te maken, de dooiers waren veel geler. Mijn enige overgebleven kip (rotvossen) woont momenteel in de serre maar ze is zodanig geshockeerd dat ze zelfs bang is van onze rosse kater. Eieren ? No sé

Comment

Wat bedoel je daar mee Vincent ? U als kenner als het om legbatterijen en kuikens gaat, wat verkies jij dan ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Wat bedoel je daar mee Vincent ? U als kenner als het om legbatterijen en kuikens gaat, wat verkies jij dan ?
                Wel, er is geen zwart/wit antwoord.

Er is het steriele aspect en dan eet je eieren uit leefkooien, veel minder bacteriën op de schaal. De voeding die deze kippen krijgen stimuleert de leg en is er op zich niks mee met deze eieren. Supermarkten weren deze eieren omdat de consument deze eieren niet koopt. Waar gaan deze miljoenen eieren dan gebruikt worden? Horeca, bakkerijen, koekjes, sausen, ... maw, voor verdere verwerking die dan aan dezelfde consument verkocht wordt.

Wat eet ik thuis? Eieren van legkippen uit eigen kweek (dit kan een Lohmann, Hendrix, ... ras zijn) en mestkippen van een a-typisch mestkuiken met name Sasso.
                Deze worden gekweekt tot de hanen ca. 1.6 tot 1.8kg hebben en hennen ca. 1.4-1.5kg (geslacht en gekuist). Pluimen zelf, kuisen, ... en dan gaan ze bij de achterbuur, die groetenboer is, voor een nachtje de koelcel is zodat ze mooi opgesteven zijn de volgende morgen om die te versnijden of in hun geheel in diepvrieszakken te steken.

Ik zal trouwens deze week eens posten wat een kip van eigen kweek kost, van aankoop 1-dagskuiken, houtkrullen, meel, gas voor het water op te warmen voor het pluimen, ... Dit wordt netjes bijgehouden per jaar (ca. 40 kippen per jaar).

Comment

O ja, als voeding krijgen de mestkippen een korrel van Aveve, deze is een goede korrel die ook geen vetkweek zal stimuleren.
                  Er worden geen additieven gebruikt in het water noch bij de korrel.

Comment

vroeger aten we gezonder maar stierven we ook veel eerder :-)
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                      Of er nu gezonder gegeten wordt durf ik niet zeggen. Tijdens de industriële revolutie waar hele families honger hadden, 2 wereldoorlogen, de grote depressie en de gezondheidszorg was ook maar behelpen.
                      In de jaren 70 werd alles toegelaten, afval eenvoudigweg begraven, rookgassen zonder filtering de lucht ingeblazen, ... Vroeger alles beter? Ik dacht het niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Hoor ik hier Louis P ?
                        Wegens de semi-permeabiliteit van de schaal is dit idd een feit. Zeker als je beseft dat de kiekens vroeger zelfs op de mesthoop mochten leggen. Maar ik heb een collega die toch ooit kwam ruilen met de onze om creme patissiere te maken, de dooiers waren veel geler. Mijn enige overgebleven kip (rotvossen) woont momenteel in de serre maar ze is zodanig geshockeerd dat ze zelfs bang is van onze rosse kater. Eieren ? No sé
                        Het zou me niks verbazen mocht LP dit ook zeggen , het is een algemeen gegeven en waar studies wereldwijd dit aantonen.
                        Paul, toch eens een duizendjarig ei eens proberen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                          En zie, ook dit is nu ongezond verklaard

Comment

....................Paul, toch eens een duizendjarig ei eens proberen
                            Dat staat hier regelmatig op tafel. Het is een heerlijke lekkernij.
                            In China noemen ze het wel Honderdjarig-ei. (Dat is oud genoeg )

Edit : Hier in Oostende te koop.
                            Binnenzicht : HIER
                            Last edited by Skitch; 13 oktober 2013, 21:32. Reden: 51.232374,2.914094
                            " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                              ...
                              Binnenzicht : HIER
                              En onmiddelijk bij het zien van de eerste foto reclame van de grootste speler op de Aziatische markt, de baas van die firma heeft meer macht dan een president in een SE Asia landof eender welke politieker.

En het ei? Zeker niet slecht om eten
                              Last edited by Sultana; 13 oktober 2013, 22:31.

Comment

Working...
                              X