Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

T'is een belg geworden.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• T'is een belg geworden.

Nobelprijs natuurkunde. KLIK

Re: T'is een belg geworden.

In 1964 was ik zelf nog een Higgs-deeltje

greetz
    Cheeta
    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
    flickr

Comment

't zou er nogal moeten aan mankeren! ... Ze konden Englert toch moeilijk over het hoofd zien zonder gezichtsverlies te lijden en aan credibiliteit in te boeten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        't zou er nogal moeten aan mankeren! ... Ze konden Englert toch moeilijk over het hoofd zien zonder gezichtsverlies te lijden en aan credibiliteit in te boeten!
        NA 50 jaar werd het stilaan tijd
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Men wachtte ongetwijfeld op de ontdekking van het deeltje dat de theorie steunde.
          Daarvoor was een reusachtige machine nodig (de LHC) van miljarden € en een omtrek van 27 km.
          Maar wat gaan we doen met de snarentheorie van Edward Witten die je met geen enkele bouwbare machine meer kan bevestigen ?

Maar best wel leuk dat de praktijk de theorie volgt, we zijn dus wel goed bezig (al versta ik er zelf geen jota meer van).
          Mensen als Englert denken in wiskundige termen en maken niet de fout die wij allemaal maken : te proberen zich daarbij iets voor te stellen.
          De snelste geest die ik ooit heb ontmoet was een collega, een wiskundige. Ik hoor hem nog altijd bezig tegen een andere wiskundige "heb jij last om te tekenen in 10 dimensies ? Ik niet" En hij meende het nog ook.
          Maar toen hij zich een boek aanschafte over snarentheorie zei hij tegen mij : "ik snap er geen snars van".
          Als Herman niet kon slapen dan las hij boeken over schaken (in het Russisch).
          Ik heb hem ooit gevraagd wat het verschil is tussen een epitrochoïdale en een peritrochoïdale ruimte (Wankelmotoren). Hij wist het niet meteen maar 's anderendaags had hij een boek mee uit zijn bibliotheek over trochoïden. Ik heb dat uit beleefdheid een week gehouden en dan terug gegeven. Over de hypotrochoïdale rotor van de wankelmotor heb ik geen vragen meer gesteld

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            ... en een omtrek van 27 km. ...
            Niet overdrijven hé, Paul!
            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
              Niet overdreven Jos

De Large Hadron Collider, 'grote hadronen-botser' (afgekort tot LHC), is een ondergrondse deeltjesversneller gebouwd op de Frans-Zwitserse grens in de buurt van Genève. De LHC, die zich op een diepte van 50 tot 175 meter bevindt, is het grootste door mensen gemaakte apparaat en wordt gebruikt om natuurkundig onderzoek aan elementaire deeltjes te doen. De LHC is gebouwd door CERN en is op 10 september 2008 voor het eerst in gebruik genomen.[1][2]
              Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Large_Hadron_Collider

Comment

Ik drijf nooit over, Jos
                je moet daar echt wel je boterhammekes meenemen als je op stap gaat.

Comment

Nog wat info Jos KLIK

Jaren geleden ben ik enkele weken op cursus geweest bij Theo Mulder, voorzitter van het Nevac en rechtstreeks betrokken bij de vacuum technische
                  kant van het Cern project.

Comment

Ik ben weer wat slimmer geworden.
                    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Nog wat info Jos KLIK

Jaren geleden ben ik enkele weken op cursus geweest bij Theo Mulder, voorzitter van het Nevac en rechtstreeks betrokken bij de vacuum technische
                      kant van het Cern project.
                      Het bewijs van Englert was beter dan dit van Higgs hoor ik via de tv.
                      Mooi en zuiver wiskundig.
                      En toch gaat die Engelsman met de eigenlijk eer lopen.
                      Hoe dat komt weet ik nu intussen.

Ik begrijp ook dat een theorie moet bewezen worden.

Maar wat kunnen we nu verwachten voor, of in de toekomst.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht

er zal met zekerheid een andere theorie worden ontwikkeld, die deze in de vergetelheid zal doen belanden, wat zeker geen afbreuk doet aan de verdienste van onzen Belg just my 2 cts
                        nikon coolpix s9100

Comment

Als je de LHC wil bezoeken kan je dat met Streetview van Google Maps.
                          Je gaat naar 46.235706,6.055942 en met het manneke van Streetview klik je op het ORANJE bolletje. LINK. Op een parking recht voor de snoet van een donkere auto.
                          Dan neem je de lift, de knopjes zijn aan de linkerkant.Goede reis
                          Bijkomende plaatsen : 46.241183,6.096369
                          46.309722,6.077954
                          46.251433,6.020958

Een volledig zicht van de interessante plaatsen.

Nog eentje, met de lift te nemen. Links op de foto klikken en ga naar verdiep 2.
                          Last edited by Skitch; 8 oktober 2013, 20:36. Reden: Bijkomende plaatsen.
                          ​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                            er zal met zekerheid een andere theorie worden ontwikkeld, die deze in de vergetelheid zal doen belanden, wat zeker geen afbreuk doet aan de verdienste van onzen Belg just my 2 cts
                            Het wordt in feite tijd dat er weer eens iets spectaculair onverwachts gebeurt, zoals indertijd met de ontdekking van de relativiteit en het quantumgedrag van de materie en energie. Door de band genomen staat er slechts om de 100-150 jaar zo'n supergenie op die zijn werk kan afmaken, laat ons hopen. De wiskundige der wiskundigen vb hebben ze op jonge leeftijd moeten afgeven, Ramanujan heeft het grootste deel van zijn leven verspild aan het zelf opnieuw uitdenken van de wiskunde (geen onderwijs, lagere kaste). Is ook maar goed 30 jaar geworden denk ik. "Moest" is natuurlijk speculeren maar we kunnen ons amper voorstellen waar die kerel had gestaan als hij van jongsafaan wiskunde had kunnen studeren en een gemiddelde leeftijd had gehaald. Nog zoiets met een andere wiskundige Emmy Noether. Niemand kent ze maar ze waren van het niveau van een Einstein, helaas beiden vroeg gestorven.

Dit is een anekdote over Ramanujan : The number 1729 is known as the Hardy–Ramanujan number after a famous anecdote of the British mathematician G. H. Hardy regarding a visit to the hospital to see Ramanujan. In Hardy's words :
                            “I remember once going to see him when he was ill at Putney. I had ridden in taxi cab number 1729 and remarked that the number seemed to me rather a dull one, and that I hoped it was not an unfavorable omen. "No," he replied, "it is a very interesting number; it is the smallest number expressible as the sum of two cubes in two different ways." ”

HET zoeken is momenteel naar de verenigde theorie die alle natuurkrachten koppelt maar dat is blijkbaar een zeer harde noot om te kraken, zelfs Einstein en Feynman hebben er ooit hun tanden op stuk gebeten...
                            Een ander onderzoek loopt naar hoe de quarks zouden zijn samengesteld uit nog kleinere dingen : de snarentheorie. Op heel de wereld zijn er slechts een paar mensen die begrijpen waarover het gaat, een zekere Ed Witten heeft daar het voortouw, door velen wordt hij aanzien als de slimste mens ter wereld maar de jongere generatie biedt zich al aan onder de naam van Brian Greene. Ook Brian Cox, die ziet er uit als een kwajongen maar hij is niet te onderschatten. Eén ding is zeker, als Witten zijn wiskunde kloppend krijgt voor de snaren zal er voor het praktische bewijs een cyclotron nodig zijn die niet meer te construeren is. We zullen het dus moeten "geloven". Velen, ook ik voelen zich daar ongemakkelijk bij.
                            Maar het gaat alsmaar verder, zojuist las ik bij de Dawkins stichting dat er een elektronversneller is ontworpen ter grootte van een glitterschilfer, zaken die 60-70-80 jaar geleden enkel betekenis hadden op puur theoretisch niveau worden tegenwoordig in de praktijk toegepast. In feite moeten we blij zijn dat we NU leven maar als je denkt wat er binnen pakweg 100 jaar zal mogelijk zijn .....
                            Michio Kaku (ook een snarenmens) heeft onlangs een boek geschreven " onmogelijke natuurkunde" waarin het speculeert wat er binnen korte, middellange en heel lange termijn zou mogelijk zijn van de zaken die tegenwoordig als onmogelijk worden bestempeld.
                            Hij schuwt geen enkel item. Voor wie er een cadeautje zoekt voor de eindejaarsdagen, het leest vlot maar is tegelijkertijd duizelingwekkend.

Paul
                            Last edited by Guest2; 9 oktober 2013, 10:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht

We zijn het nu gewoon dat de benaming het Higgs deeltje wordt genoemd Theo
                              (sommigen zeggen ook het Gods deeltje) en het Englert deeltje klinkt wat raar hé.

Wat we nu kunnen verwachten, zijn voorlopig een boel wiskundige theorieen waar wij "als de meesten" geen bal van verstaan,
                              maar het is een miljardenproject, door de ganse wereld gevolgd, dat ooit wel zijn practisch nut zal bewijzen.

Comment

Working...
                              X