Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Grootste zonnecentrale ter wereld opgestart.
Collapse
X
-
-
Re: Grootste zonnecentrale ter wereld opgestart.
Op diezelfde plaats kan je minstens 6 kernreactoren zetten die ELK 3x zoveel stroom leveren 24h/24h als die ene zonnecentrale. Zet er maar 2 en je hebt nog altijd 6x meer energie en die schilpadden hadden rustig kunnen blijven zitten.
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk berichtOp diezelfde plaats kan je minstens 6 kernreactoren zetten die ELK 3x zoveel stroom leveren 24h/24h als die ene zonnecentrale. Zet er maar 2 en je hebt nog altijd 6x meer energie en die schilpadden hadden rustig kunnen blijven zitten.It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk berichtOp diezelfde plaats kan je minstens 6 kernreactoren zetten die ELK 3x zoveel stroom leveren 24h/24h als die ene zonnecentrale. Zet er maar 2 en je hebt nog altijd 6x meer energie en die schilpadden hadden rustig kunnen blijven zitten.
Vroeger was een computer zo groot als een huiskamer, en nu zo klein als een gsm.
Stel dat diezelfde technologische evolutie zich voordoet bij zonnepanelen, dan kunnen we binnen 30 jaar met een paneeltje van 10x10 cm een hele stad voorzien van elektriciteit.
Enfin, dat is nu een droom... Maar hetgeen nu realiteit is, was 30 jaar terug ook maar een droom.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk berichtEen feit, maar is het niet positief dát we al een alternatief hebben? En dat er in geïnvesteerd en geëvolueerd wordt?
Vroeger was een computer zo groot als een huiskamer, en nu zo klein als een gsm.
Stel dat diezelfde technologische evolutie zich voordoet bij zonnepanelen, dan kunnen we binnen 30 jaar met een paneeltje van 10x10 cm een hele stad voorzien van elektriciteit.
Enfin, dat is nu een droom... Maar hetgeen nu realiteit is, was 30 jaar terug ook maar een droom.
De natuur laat niet met zich sollen, thermodynamica ook niet. Ook binnen 300 jaar zullen er geen machines zijn die energie produceren uit het niks.
Jammer doch helaas, de vergelijking met de schaalverkleining die is gebeurd bij computers gaat hier niet op.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk berichtOp diezelfde plaats kan je minstens 6 kernreactoren zetten die ELK 3x zoveel stroom leveren 24h/24h als die ene zonnecentrale. Zet er maar 2 en je hebt nog altijd 6x meer energie en die schilpadden hadden rustig kunnen blijven zitten.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk berichtMet een zonnepaneel van 10x10 cm erg veel energie maken kan niet. Fysica heeft zijn grenzen, je kan niet meer energie uit dat oppervlak halen als de ingestraalde hoeveelheid fotonen (lees : licht), zelfs bij een theoretische 100% benutting.
De natuur laat niet met zich sollen, thermodynamica ook niet. Ook binnen 300 jaar zullen er geen machines zijn die energie produceren uit het niks.
Jammer doch helaas, de vergelijking met de schaalverkleining die is gebeurd bij computers gaat hier niet op.
Ja, technisch en wetenschappelijk ben ik niet zo aangelegd...
Gigantische warmtepompen aanleggen (desnoods in de woestijn), is dat geen idee? Wellicht ook veel te laag rendement...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk berichtMet een zonnepaneel van 10x10 cm erg veel energie maken kan niet. Fysica heeft zijn grenzen, je kan niet meer energie uit dat oppervlak halen als de ingestraalde hoeveelheid fotonen (lees : licht), zelfs bij een theoretische 100% benutting.
om zonnepanelen te maken die een rendement halen van 40% dus voor en standaard paneel van 1,5 m² zo een 600 wattpiek.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk berichtJe doorprikt mijn dromen !
Ja, technisch en wetenschappelijk ben ik niet zo aangelegd...
Gigantische warmtepompen aanleggen (desnoods in de woestijn), is dat geen idee? Wellicht ook veel te laag rendement...
Begin dus maar eens te vervoeren.... je moet er eerst electriciteit uit maken, optransformeren, vervoeren, aftransformeren..... Ik zou pleiten voor zonnecellen ipv warmtepompen. Maar die cellen leveren dan weer gelijkstroom waardoor je peperdure DA/AC omzetters zal nodig hebben. En 's nachts, wel ja .....
In de Sahara ? Ik ga die kabel niet betalen per meter
Bart weet hier 200 keer meer van warmtepompen dan ik....het kan zijn dat ik een factor over het hoofd zie maar ik denk het niet.
In die enorme massa zeewater van pakweg 15 graden zit ongelofelijk veel energie verborgen, alleen jammer dat we die niet kunnen gebruiken, met 15° verwarm je geen kamer. Een warmtepomp pompt dit, mits energie-input op tot een bruikbare -stel 25°C- en heeft op die manier een rendement van >100%. Maar ook die warmtepomp heeft een "koele kant" nodig. Het is dus thermodynamisch onmogelijk om een schip te laten varen op een tropische zee, enkel door de energie uit het warme water te halen.
Bart ??? Ben ik juist ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk berichtDat ware wel iets maar warmtepompen draaien op electriciteit en leveren hun winst als de meest platvloerse/onedele vorm van alle energiesoorten : warmte.
Begin dus maar eens te vervoeren.... je moet er eerst electriciteit uit maken, optransformeren, vervoeren, aftransformeren..... Ik zou pleiten voor zonnecellen ipv warmtepompen. Maar die cellen leveren dan weer gelijkstroom waardoor je peperdure DA/AC omzetters zal nodig hebben. En 's nachts, wel ja .....
In de Sahara ? Ik ga die kabel niet betalen per meter
Bart weet hier 200 keer meer van warmtepompen dan ik....het kan zijn dat ik een factor over het hoofd zie maar ik denk het niet.
In die enorme massa zeewater van pakweg 15 graden zit ongelofelijk veel energie verborgen, alleen jammer dat we die niet kunnen gebruiken, met 15° verwarm je geen kamer. Een warmtepomp pompt dit, mits energie-input op tot een bruikbare -stel 25°C- en heeft op die manier een rendement van >100%. Maar ook die warmtepomp heeft een "koele kant" nodig. Het is dus thermodynamisch onmogelijk om een schip te laten varen op een tropische zee, enkel door de energie uit het warme water te halen.
Bart ??? Ben ik juist ?Mvg.
Robert
Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk berichtInderdaad Paul, en dat is max. ongeveer een kleine 1.000 watt per m², Sanyo heeft sinds een paar maanden geleden een nieuw procede
om zonnepanelen te maken die een rendement halen van 40% dus voor en standaard paneel van 1,5 m² zo een 600 wattpiek.
De natuur geeft geen cadeautjes.
Tenzij onder de vorm van kernfusie, maar zoals het er naar uitziet
Hadden Fleischmann en Pons destijds maar gelijk gehad met hun koude kernfusie halverwege 1980 ipv zich er zich mee belachelijk te hebben
gemaakt...
Draai het of keer het maar imho : de meest "energiedichte" en dus "edele" energiebronnen zijn de fossiele brandstoffen, gevolgd door electriciteit en H2 en verder weet ik het ook niet meer.
Maar warmte staat op de laagste trap.
Enkel de eerste liggen (voorlopig) nog voor het rapen.
Maar ja, die CO2 nietwaar ?
En nog iets : de totale energie die de zon op ons instraalt is zo massaal véél groter dan het wereldenergieverbruik. Ongelukkig genoeg straalt ze het meest op plaatsen waar het niet nodig is (oceanen, woestijnen).
@Geert : woe 9/11 13.00 h is een oesterdag. Eén uur er voor en een uur er achter is ideaal. Ik ga er wel niet kunnen bij zijn (huis renoveren voor mijn dochter) maar je kent de locatie.
Volgende afspraak : 10/11 of 8/12 en dan ben ik er wel bij. Ik rij wel.Last edited by Guest2; 3 oktober 2013, 18:01.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk berichtIk weet ook niet hoe warmtepompen werken, maar er bestaan wel degelijk gelijkstroom motoren. Dus omvormen van DC naar AC hoeft niet en is al geregeld. Nu de rest nog.
DC kan je niet optransformeren en aftransformeren zonder kunstgrepen en kan dus ook niet economisch worden vervoerd.
Comment
-
De energie die vrijkomt bij bliksem leren opvangen en vooral leren opslaan...Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door C. Ruben Bekijk berichtDe energie die vrijkomt bij bliksem leren opvangen en vooral leren opslaan...
En even in de marge : ik heb nog ooit berekend dat er boven Hiroshima omgerekend zoiets als één gram materie is omgezet in energie. Dit staat gelijk met de energieproductie van Doel en dit gedurende enkele dagen maar dan op vol vermogen.
En bovendien nog in een miljoenste van een seconde.
De efficiëntie van de Hiroshima bom lag onder de 1%, ik zou bijna zeggen 0,1 % (moet nakijken)
De natuur heeft energiebronnen te over maar ze werkt tegen als het op exploiteren aan komt.Last edited by Guest2; 3 oktober 2013, 19:33.
Comment
-
Een warmte pomp dient om te koelen of te verwarmen. In beide gevallen verplaats je warmte van de koude kant naar de warme kant.
Je kan uit een temperatuursverschil wel energie halen. Dat kan met een sterling motor, maar het temperatuursverschil moet groot genoeg zijn. Trouwens dat is wat elke electriciteitscentrale of motor doet, maar dan wel met een zelf opgewekt temperatuursverschil.
En daarom heeft een electriciteitscentrale ook koeling nodig.
Comment
Comment