Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie betaalt? Huurder of verhuurder?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie betaalt? Huurder of verhuurder?

Een professionele huurder van ons heeft een nieuwe vlotter (of drijver) laten plaatsen in zijn toilet. Er is veel kalk in het water. Gebouw is vijf jaar oud. De huurder beweert dat het toilet deel uitmaakt van het gebouw en dat daarom de verhuurder in staat voor de gemaakte kosten.
    Wie moet in dit geval de vlotter betalen? Huurder of verhuurder? Kan ik verwijzen naar een wettekst?

Met dank,

Raf

Re: Wie betaalt? Huurder of verhuurder?

is geen grootonderhoud, dus gewoon voor de huurder.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik zou hier toch graag een Belgisch antwoord zien, liefst met verwijzing naar de specifieke wetteksten of voorschriften.
      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      is geen grootonderhoud, dus gewoon voor de huurder.
      grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rafke Bekijk bericht
        Ik zou hier toch graag een Belgisch antwoord zien, liefst met verwijzing naar de specifieke wetteksten of voorschriften.

maar komt op het zelfde neer.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Deze vind ik "geweldig":

Er zijn echter ook herstellingen die niet door de verhuurder moeten gebeuren:
          "heropbouw van het goed als het door toeval volledig teniet gaat."
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Als het kalkwater effectief de oorzaak is, is dat slijtage en is het aan de verhuurder om ervoor te zorgen dat dat gerepareerd wordt. Anderzijds mag de huurder niet zomaar die herstellingen laten uitvoeren en dan de factuur doorschuiven. Het is immers aan de verhuurder om iemand aan te stellen of het zelf te repareren.

Je zou kunnen argumenteren dat dit een 'huurherstelling' is, maar dat is een kwestie van interpretatie.

Als de kosten wel meevallen en de huurder voor de rest prima op tijd betaalt en correct is, zou ik er niet zo'n punt van maken als verhuurder.

Als jullie er niet uitraken is de volgende stap een verzoeningsprocedure voor de vrederechter. Dat is gratis, maar er kruipt uiteraard wel tijd in.
            Last edited by Teun_2; 30 september 2013, 14:21.

Comment

De verhuurder kan er toch niets aan doen dat er kalk in het water zit?
              Als je dan de verhuurder zou kunnen laten opdraaien voor de reparatie, dan is de watermaatschappij misschien ook nog mee aansprakelijk?

Toen ik nog huurder was heb ik zo'n reparaties altijd zelf uitgevoerd, de verhuurder heeft er zelfs nooit iets van gemerkt.
              Ik heb zelfs een aantal kraandichtingen vervangen toen ik hier kwam wonen, want er waren 2 lekkende kranen (ik heb deze woning eerst gehuurd, daarna gekocht).
              Zo'n wc-vlotter kunnen de meeste mensen die geen 2 linkerhanden hebben zelf wel vervangen, en die kost ook niet veel.
              Gewoonlijk kan je het rubber dichtingetje nog eerst een keer omdraaien zodat het weer een tijdje bruikbaar is (die dichtingen zijn ook apart te koop).
              Maar als je daarvoor een loodgieter opbelt, dan vervangt die meteen alles, en moet je ook de werkuren + verplaatsing betalen (dan krijg je een heel wat hogere rekening).

Die wc-vlotter "slijt" door die te gebruiken, elke keer dat je doortrekt moet die open en dicht gaan.
              Het is niet de verhuurder die daar een paar keer per dag gebruik maakt van het toilet, het is de huurder zelf (en iedereen die hij binnen laat)...
              Kraandichtingen moet je als huurder ook zelf (laten) vervangen, dat is volgens mij net hetzelfde als een wc-vlotter.
              Als je die nooit gebruikt, dan zal die dichting ook niet snel beginnen te lekken.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                De verhuurder kan er toch niets aan doen dat er kalk in het water zit?
                Als je dan de verhuurder zou kunnen laten opdraaien voor de reparatie, dan is de watermaatschappij misschien ook nog mee aansprakelijk?
                Tenzij de toestand al kritiek was voor de huurder in het huis kwam.
                ons huurhuis had in de zwanehals van het toilet ongeveer rondom 2cm kalk...
                waardoor toilet altijd verstopt zat...

kheb het uiteindelijk wel zelf opgelost (uitkrabben), maar huisbaas had bijna nieuwe toilet besteld voor ons
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Grote herstellingen zijn in regel voor de verhuurder, kleine herstellingen voor de huurder en dan begint de discussie wat grote en wat kleine herstellingen zijn...
                  Ik ben al jaren verhuurder en doe als volgt: als het een goede huurder is dan doe ik niet moeilijk, kapotte kraan vervang ik zonder discussie net als vlotterkraan van toilet, is het een moeilijke huurder dan doe ik ook moeilijk. Heb zelfs huurder die zelf geen lamp kan vervangen en af en toe ga ik bij hem eens de lamp van toiletkastje in badkamer vervangen alhoewel ik dat eigenlijk helemaal niet moet doen maar ja doe soms goede daad...
                  Ben wel van het principe dat als er iets vervangen of herstelt moet worden dan moet ik VOORAF op de hoogte gesteld worden zodat ik hetzij de herstelling zelf kan laten uitvoeren of dat de huurder de herstelling uitvoert en ik hem de kosten vergoed.
                  Heb het allemaal al meegemaakt: afbreken door huurder van appartement, vele vele maanden niet betalen en dan verdwijnen met de noorderzon, Vrederechter, Uitdrijving van de huurder met Gerechtsdeurwaarder, ... GOUDEN RAAD van TANTE KAAT: als je goede huurder hebt doe dan niet te moeilijk over kraantje.

PS: wist u dat ... de HUURDER verantwoordelijk is voor afdichtingen? Zo is de HUURDER verantwoordelijk voor de siliconevoeg rond ligbad, lekt deze na verloop van tijd en sijpelt er water bij de buren dan is de HUURDER verantwoordelijk. Heb zo een geval gehad met experten van de verzekeringen en zo en uiteindelijk was het de verzekering van de huurder die de kosten moest betalen, de huurder diende de vrijstelling (franchise) te betalen.

Heb trouwens een vraagje: een professionele huurder wat is dat ? zijn er dan ook amateur huurders
                  Last edited by Sennheiser; 30 september 2013, 18:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                    Heb trouwens een vraagje: een professionele huurder wat is dat ? zijn er dan ook amateur huurders
                    Is iemand die bijvoorbeeld voor zijn firma huurt en de huur geheel of gedeeltelijk van zijn belastingen aftrekt. In dat geval moet ook de verhuurder meer belastingen betalen op zijn huurinkomsten. Soms zeer lastig als een huurder bv zijn living als kantooruimte aftrekt van zijn belasting wegens bedrijfsonkosten, omdat hij deeltijds van thuis uit met zijn pc voor zijn al dan niet eigen firma werkt.

Comment

Ok, bedankt iedereen! En een professionele huurder is inderdaad een huurder, die zijn huur inbrengt als onkosten bij zijn fiscale aangifte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        ............................Soms zeer lastig als een huurder bv zijn living als kantooruimte aftrekt van zijn belasting wegens bedrijfsonkosten, omdat hij deeltijds van thuis uit met zijn pc voor zijn al dan niet eigen firma werkt.
                        Wat als er in het huurcontract het volgende staat ? : Het verhuurde pand wordt door de huurder bestemd als hoofdverblijfplaats. Er zal geen handel of ambacht in worden uitgeoefend. Evenmin zal de huurder in het gehuurde goed enig ander beroep mogen uitoefenen. In geen geval kan de huurder deze bestemming wijzigen of zich beroepen op de stilzwijgende toestemming terzake van de verhuurder.
                        Kan dat omzeild worden?
                        "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
                        Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                          Is iemand die bijvoorbeeld voor zijn firma huurt en de huur geheel of gedeeltelijk van zijn belastingen aftrekt. In dat geval moet ook de verhuurder meer belastingen betalen op zijn huurinkomsten. Soms zeer lastig als een huurder bv zijn living als kantooruimte aftrekt van zijn belasting wegens bedrijfsonkosten, omdat hij deeltijds van thuis uit met zijn pc voor zijn al dan niet eigen firma werkt.
                          O ja, in België eerder gekend onder de noemers "Commerciële huurovereenkomst", "Handelshuur". "Handelsovereenkomst"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                            Wat als er in het huurcontract het volgende staat ? : Het verhuurde pand wordt door de huurder bestemd als hoofdverblijfplaats. Er zal geen handel of ambacht in worden uitgeoefend. Evenmin zal de huurder in het gehuurde goed enig ander beroep mogen uitoefenen. In geen geval kan de huurder deze bestemming wijzigen of zich beroepen op de stilzwijgende toestemming terzake van de verhuurder.
                            Kan dat omzeild worden?
                            Kan zeker omzeild worden, de huurder start een firma met zetel in het appartement en paf miserie is vertrokken.
                            Wat kan de verhuurder doen: aangetekend schrijven met ingebrekestelling/vaststelling door Deurwaarder, Vredegerecht .
                            In zo'n geval MOET de verhuurder uiteindelijk winnen maar er gaat heel wat geloop, geschrijf en gewrijf aan vooraf.

Comment

Working...
                            X