Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grootste zonnecentrale ter wereld opgestart.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Grootste zonnecentrale ter wereld opgestart.

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    En hoe ga je die kerncentrales daar dan koelen ?
    op Peltier elementen gevoed uit zonne-energie ...

Comment

Is iedereen hier wel mee ?
      Die centrale is een klassieke centrale met stoomturbines, de stoom wordt geproduceerd door het via spiegels geconcentreerd weerkaatste zonlicht, dat gewoon warmte produceert. De centrale maakt dus direct wisselstroom.
      Er is dus hier geen sprake van "zonnepanelen".
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

over de hele wereld heb je eb en vloed..
        wordt veel te weinig gebruik van gemaakt.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Een warmte pomp dient om te koelen of te verwarmen. In beide gevallen verplaats je warmte van de koude kant naar de warme kant.

Je kan uit een temperatuursverschil wel energie halen. Dat kan met een sterling motor, maar het temperatuursverschil moet groot genoeg zijn. Trouwens dat is wat elke electriciteitscentrale of motor doet, maar dan wel met een zelf opgewekt temperatuursverschil.
          Er zijn woestijnen waar het overdag bloedheet wordt, en het 's nachts vriest. Leek me interessante denkpiste...
          Want er zijn wel plaatsen op aarde met mooie temperatuursverschillen, doch, niet instant, je moet er een halve dag op wachten voor de temperatuur aan de andere kant zit. Daar gaat mijn idee weer...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            over de hele wereld heb je eb en vloed..
            wordt veel te weinig gebruik van gemaakt.
            grt,bouk.
            Gelukkig hebben we bouk nog met zijn zeemanswijsheid.

Een nuttige energiebron die nogal ondergewaardeerd is, kan zeker wat manschappen gebruiken:

Comment

Ik denk dat een combinatie van alle alternatieve energieopwekkers uiteindelijk de toekomst wordt; water,wind, zon...
              De landen die daar nu in investeren (VS, Duitsland, Denemarken...) zullen daar op lange termijn zeer zeker de vruchten van dragen.
              In België is de politiek enkel bezig met zichzelf, maar dat is een gans ander verhaal natuurlijk.
              Last edited by Leopard; 4 oktober 2013, 09:41. Reden: taalfout
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Dat ware wel iets maar warmtepompen draaien op electriciteit en leveren hun winst als de meest platvloerse/onedele vorm van alle energiesoorten : warmte.
                Begin dus maar eens te vervoeren.... je moet er eerst electriciteit uit maken, optransformeren, vervoeren, aftransformeren..... Ik zou pleiten voor zonnecellen ipv warmtepompen. Maar die cellen leveren dan weer gelijkstroom waardoor je peperdure DA/AC omzetters zal nodig hebben. En 's nachts, wel ja .....
                In de Sahara ? Ik ga die kabel niet betalen per meter
                Euh? Ik dacht dat ze daar toch volop mee bezig waren. Er werd zelfs gesproken van "zonnesjeiks". Van iemand die in Kongo werkte weet ik dat daar ook een installatie klaar staat.
                En dan nog iets, jaren geleden, ergens midden jaren tachtig, zag ik een documentaire met vulkanoloog Haroun Tazieff. Die beweerde dat er geen energieprobleem zou mogen zijn. Immers, op talloze plaatsen op de aarde kan 8 à 9km diep geboord worden, en de warmte op die diepte kan omgezet worden in elektriciteit via stoomturbines. Nooit meer wat van gehoord....

Walter
                D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                  En dan nog iets, jaren geleden, ergens midden jaren tachtig, zag ik een documentaire met vulkanoloog Haroun Tazieff. Die beweerde dat er geen energieprobleem zou mogen zijn. Immers, op talloze plaatsen op de aarde kan 8 à 9km diep geboord worden, en de warmte op die diepte kan omgezet worden in elektriciteit via stoomturbines. Nooit meer wat van gehoord....
                  Wellicht is die kerel iets later gemold door de geheime dienst van GDF Suez

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                    Wellicht is die kerel iets later gemold door de geheime dienst van GDF Suez
                    nee hoor:
                    Overleden: 6 februari 1998, Parijs, Frankrijk.
                    grt.bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      Euh? Ik dacht dat ze daar toch volop mee bezig waren. Er werd zelfs gesproken van "zonnesjeiks". Van iemand die in Kongo werkte weet ik dat daar ook een installatie klaar staat.

Walter
                      De Krafla centrale op IJsland werkt op dat principe. In het begin hadden ze heel wat problemen met de kalkafzettingen het chemisch agressieve water maar die problemen zouden van de baan zijn. Ik vermoed dat de boordiepte maar een twee-drie km is. Landen als Noorwegen en IJsland halen zowat al hun elektriciteit uit resp waterkracht en waterkracht + geothermische warmte.
                      Bij Noorwegen valt het nog mee maar op IJsland is de energie onder de vorm van elektriciteit en warmte zodanig goedkoop dat er mee gesmost wordt

Comment

Working...
                      X