Mijn cv-installatie vertoont volgend probleem : soms (na opwarming) een te hoge druk (evt. gevolgd door waterlozing via het veiligheidsventiel) en daarna (na afkoeling) weer een te lage druk (waardoor de circulatiepomp - die min. 0,7 Bar vereist - niet meer aanslaat).
Om de waterlozing bij overdruk te vermijden, vul ik in koude toestand bij tot 0,7 of 0,8 Bar ipv de aanbevolen vuldruk van 1,5 Bar.
Verder zou het veiligheidsventiel pas mogen openen bij 3,0 Bar, doch doet het dat reeds bij 2,6 of zo, maar voor zover ik weet mag de druk in een goed werkende installatie toch al niet zo hoog oplopen.
Omdat er hoogstwaarschijnlijk nergens een lek zit in het cv-circuit, lijkt dus de hoofdschuldige het (in de cv-ketel "ingebouwde") expansievat.
Een sanitairhandelaar had me aangeraden de voordruk in het expansievat (onbelast 0,5 Bar) wat te verhogen met een luchtpomp. Omdat ik de manometer op mijn voetpomp niet erg vertrouw, heb ik ook de druk op het display van de cv-ketel (stond op 0,8 Bar) in de gaten gehouden, doch ik moest vaststellen dat die niet veranderde tijdens het oppompen (tot 1,5 Bar). Dat lijkt me niet logisch en ik verwachtte dat de druk overal (= aan beide zijden van het membraan in het expansievat en ook in het cv-circuit op die hoogte) dezelfde zou zijn. Op het schema vd installatie lijkt het expansievat gewoon aangesloten op de retourleiding kort voor de circulatiepomp, maar in de praktijk (schijnbaar) op de pomp zelf. Zou daar ergens een klep sluiten als de motor niet draait?
Als ik tegen het expansievat (zo'n plat model) klop en de klank beoordeel, weet ik niet zeker of het vol, halfvol of leeg is. Mij lijkt het eerder vol maar ook weer niet zozeer dat er water uit het ventiel komt als ik de druk meet met een bandenspanningsmeter. Eigenaardig is ook wel dat het expansievat koud blijft terwijl de cv-installatie werkt.
Weet iemand hoe ik die problemen best aanpak?
Ik ben geneigd te denken dat het membraan in het expansievat toch lek is. Om dat zeker te weten zou ik er alle stikstof uit moeten laten ontsnappen door op het ventiel te blijven drukken tot er evt toch water uit spuit. Als dan blijkt dat dat laatste niet gebeurt, ben ik helaas het rijke stikstofmengsel kwijt (omdat het bij het heroppompen vervangen wordt door gewone lucht met dus 20% zuurstof erin).
Een alternatief is al het water uit de cv-ketel af te tappen en het expansievat los te schroeven, maar dat is zo'n gesmodder (waar ik tegen opzie).
Heeft iemand een beter idee of een verklaring voor de merkwaardige drukverschillen tussen expansievat en retourleiding? Hoeveel zou de werkdruk eigenlijk mogen afwijken van de "normale" 1,5 Bar in een goed functionerend systeem?
Om de waterlozing bij overdruk te vermijden, vul ik in koude toestand bij tot 0,7 of 0,8 Bar ipv de aanbevolen vuldruk van 1,5 Bar.
Verder zou het veiligheidsventiel pas mogen openen bij 3,0 Bar, doch doet het dat reeds bij 2,6 of zo, maar voor zover ik weet mag de druk in een goed werkende installatie toch al niet zo hoog oplopen.
Omdat er hoogstwaarschijnlijk nergens een lek zit in het cv-circuit, lijkt dus de hoofdschuldige het (in de cv-ketel "ingebouwde") expansievat.
Een sanitairhandelaar had me aangeraden de voordruk in het expansievat (onbelast 0,5 Bar) wat te verhogen met een luchtpomp. Omdat ik de manometer op mijn voetpomp niet erg vertrouw, heb ik ook de druk op het display van de cv-ketel (stond op 0,8 Bar) in de gaten gehouden, doch ik moest vaststellen dat die niet veranderde tijdens het oppompen (tot 1,5 Bar). Dat lijkt me niet logisch en ik verwachtte dat de druk overal (= aan beide zijden van het membraan in het expansievat en ook in het cv-circuit op die hoogte) dezelfde zou zijn. Op het schema vd installatie lijkt het expansievat gewoon aangesloten op de retourleiding kort voor de circulatiepomp, maar in de praktijk (schijnbaar) op de pomp zelf. Zou daar ergens een klep sluiten als de motor niet draait?
Als ik tegen het expansievat (zo'n plat model) klop en de klank beoordeel, weet ik niet zeker of het vol, halfvol of leeg is. Mij lijkt het eerder vol maar ook weer niet zozeer dat er water uit het ventiel komt als ik de druk meet met een bandenspanningsmeter. Eigenaardig is ook wel dat het expansievat koud blijft terwijl de cv-installatie werkt.
Weet iemand hoe ik die problemen best aanpak?
Ik ben geneigd te denken dat het membraan in het expansievat toch lek is. Om dat zeker te weten zou ik er alle stikstof uit moeten laten ontsnappen door op het ventiel te blijven drukken tot er evt toch water uit spuit. Als dan blijkt dat dat laatste niet gebeurt, ben ik helaas het rijke stikstofmengsel kwijt (omdat het bij het heroppompen vervangen wordt door gewone lucht met dus 20% zuurstof erin).
Een alternatief is al het water uit de cv-ketel af te tappen en het expansievat los te schroeven, maar dat is zo'n gesmodder (waar ik tegen opzie).
Heeft iemand een beter idee of een verklaring voor de merkwaardige drukverschillen tussen expansievat en retourleiding? Hoeveel zou de werkdruk eigenlijk mogen afwijken van de "normale" 1,5 Bar in een goed functionerend systeem?
Comment