Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Dure USB kabel klinkt merkbaar beter!

Als de kwaliteit van een kabel waar een digitaal signaal wordt doorgestuurd héél slecht is, dan gaan er misschien stukjes informatie verloren.
    Bij een foto zou je dan fouten moeten zien, en bij een digitaal geluidssignaal zou er dan vervorming hoorbaar zijn.
    Met een erg lange kabel wordt de kans op storingen wel groter (een elektromagnetische storing wordt door een langere kabel gemakkelijker opgevangen), dat is ook de reden waarom HDMI kabels van meer dan 10 meter voor problemen kunnen zorgen, de signaalsterkte vermindert door de lengte, en tegelijk is er een grotere "antenne" (de draadlengte) om storingen op te vangen.
    Daardoor is het mogelijk dat het stoorsignaal aan de uitgang hoger is (of gelijk aan) het digitale signaal dat door de kabel wordt gestuurd, en dan krijg je fouten aan de uitgang.
    Maar met een standaard USB kabeltje van 1 tot 1,5 meter zal dat zeker geen problemen geven.

Ik gebruik voor SD kaartjes een universele kaartlezer waar een héél dun USB kabeltje aan zit, en dat heeft nog nooit voor corrupte jpeg bestanden gezorgd.
    Dat wil zeggen dat alle informatie van het geheugenkaartje netjes tot bij de harde schijf van mijn computer geraakt.

Bij een analoge verbinding is de signaal/ruis verhouding belangrijk, bij een minder goede kabel krijg je dan wel duidelijk een verminderde geluidskwaliteit aan de uitgang, maar dat geldt ook vooral voor lange kabels van een mindere kwaliteit (de afscherming is daar heel belangrijk bij kabels van microfoons en verbindingen tussen CD spelers en alle andere apparatuur tot aan de eindversterker).
    Voor de luidsprekerkabels geldt dan dat ze vooral dik genoeg moeten zijn (niet de plastiek, wel het koper dat er in zit), maar ook daar zijn er heel handige verkopers die verschrikkelijk dure kabels verkocht kunnen krijgen door ze heel speciale eigenschappen toe te kennen...

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Bart, ik wil je er even op wijzen dat vloeibare helium bijna 70K kouder is dan vloeibare stikstof en (belangrijk) bovendien 1000x duurder.
    Wat denk je dat ze in CERN gebruiken om de magneetspoelen te koelen ?
    Waar zit die smiley hier ergens ?
    Dat zou inderdaad nog beter moeten zijn, met een supergeleidende kabel gaat er zeker niets verloren.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Persoonlijk vind ik dat ze het koper van de draden moeten vervangen door water met een homeopatisch verdunde oplossing van koper. Hoe verdunder hoe beter het werkt.
      Ah, hier zit de

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Voor de luidsprekerkabels geldt dan dat ze vooral dik genoeg moeten zijn (niet de plastiek, wel het koper dat er in zit)
        Ook de isolatie Bart, als de geleiders te dicht tegen elkaar liggen kan dat de capacitieve eigenschappen van een kabel beïnvloeden.

Comment

Ik vind het toch ook redelijk raar dat een digitale invoer anders zou klinken door een andere kabel...
          Dat er minder jitter en verlies kan optreden lijkt me normaal, maar dat je dat specifiek kan definiëren als 'betere lage tonen' e.d. lijkt me rederijk straf.

Hoelang is die usb kabel? Want jitter zou op korte afstanden echt niet zo'n rol mogen spelen. (Als je toch standaard CD kwaliteit speelt, zou ik persoonlijk wel opteren voor een digitaal signaal)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Ook de isolatie Bart, als de geleiders te dicht tegen elkaar liggen kan dat de capacitieve eigenschappen van een kabel beïnvloeden.
            Hoe groot kan de capaciteit worden om de geluidskwaliteit negatief te beïnvloeden?
            Het is ook weer een langere kabel die voor een grotere capaciteit zal zorgen, maar in het frequentiebereik van het menselijk gehoor zal dat niet veel verschil maken.
            Bij een heel hoge frequentie zal er meer verlies zijn door de capaciteit van die kabel, maar dan zit je al op een veel hogere frequentie dan wat de gemiddelde mens kan horen.
            Dan gebruik je best 2 aparte draden die zo ver mogelijk uit elkaar legt, dan wordt de capaciteit ook kleiner.
            BD0338BE

Comment

Hoe groot kan de capaciteit worden om de geluidskwaliteit negatief te beïnvloeden?
              Ware het niet dat door een USB kabel geen audio loopt maar digitale info. Als er langs de ene kant 1001101001 ingestopt wordt komt er langs de andere kant 1001101001 uit en niet 1001010001 wat ook de prijs van de kabel is.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                Ware het niet dat door een USB kabel geen audio loopt maar digitale info. Als er langs de ene kant 1001101001 ingestopt wordt komt er langs de andere kant 1001101001 uit en niet 1001010001 wat ook de prijs van de kabel is.
                In het antwoord dat ik gegeven heb ging het niet over een digitaal signaal, maar wel over luidsprekerkabels, die werken niet op eentjes en nulletjes (dat zal toch zeker niet goed klinken als je dat signaal versterkt naar een luidspreker stuurt).
                BD0338BE

Comment

In het antwoord dat ik gegeven heb ging het niet over een digitaal signaal, maar wel over luidsprekerkabels, die werken niet op eentjes en nulletjes (dat zal toch zeker niet goed klinken als je dat signaal versterkt naar een luidspreker stuurt).
                  Klopt natuurlijk. Ik bedoel maar dat je bij audio een degelijke kabel het verschil kan maken maar digitaal blijft digitaal. Zo lang er geen enen en nullen verloren gaan is info in = info out. Eens er info verloren gaat (die niet door error correctie kan hersteld worden) krijg je onderbrekingen maar nooit "minder hoge of lage tonen".
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Juist, dat is ook de beperking van de klassieke telefoonlijnen. Glasvezel heeft daar geen last van, vandaar.

Comment

Ik kan geloven dat een de ene usb kabel tov de andere wel vervorming kan geven, een fout in de byte...
                      maar dat dit specifiek op hoge/lage tonen zal werken kan ik niet geloven...

tis juist de 01010101 ipv 10101010 dat een fout/verschil zal maken,
                      maar ik kan niet geloven dat het dan specifiek hoog/laag verschil, maar eerder een algemene verlies van kwaliteit...
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Als groter expert op het gebied van audio dan op het gebied van fotografie kan ik best zeggen...

HAHAHAHAHAHAHA.

Er zijn al honderden tests uitgevoerd op dit gebied. Er zit wel verschil op audiokabels van, zeg maar, 2 euro en 50 euro. Dat is gewoon de bouwkwaliteit en de afscherming.

Maar laat je ajb niet verleiden door de hippe trend van 'duurder is beter'. Hifi-kabels van hoderden euro's zijn alleen goed om mee te gaan opscheppen tegen je maten dat je 't je kan veroorloven om het geld door ramen en deuren te smijten.

Nog een kooptip:

(lees vooral de user reviews, maar doe het niet als je iets aan het drinken bent of je blijft er in )

IZ.
                        For Greater Good - Ambient Music for the Masses

Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

Comment

Voor de luidsprekerkabels geldt dan dat ze vooral dik genoeg moeten zijn (niet de plastiek, wel het koper dat er in zit)
                          Bij iets of wat deftige PA met + 1.000 watt luidsprekers, kunnen de stroompieken gemakkelijk oplopen tot 50 Amp. draadsectie is hier dus niet te onderschatten.

Comment

Dan hoop ik wel dat je niet te dicht bij staat.

Maar inderdaad, bij huisspeakers ben je best af met kabels van 0,75mm2 minimum, omdat je waarschijnlijk al op je kop krijgt van je vrouw als je versterker gemiddeld en effectief 2W aan het geven is.
                            Van af en toe een piekske tot een Watt of 10 gaan je kabels niet smelten hoor.
                            Nu, omdat een kabelke van 2,5mm2 amper meer kost is het je vergeven, en ben je geen stoefer als je die gebruikt. Maar wees gerust, dat is al totale overkill.

Om een quote te geven uit bovenstaande link:

"My cats chewed on this cable and now they can both speak. One of them is gay and the other wants to kill me. I would have rather not known."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Dan hoop ik wel dat je niet te dicht bij staat.

Maar inderdaad, bij huisspeakers ben je best af met kabels van 0,75mm2 minimum, omdat je waarschijnlijk al op je kop krijgt van je vrouw als je versterker gemiddeld en effectief 2W aan het geven is.
                              Van af en toe een piekske tot een Watt of 10 gaan je kabels niet smelten hoor.
                              Nu, omdat een kabelke van 2,5mm2 amper meer kost is het je vergeven, en ben je geen stoefer als je die gebruikt. Maar wees gerust, dat is al totale overkill.

Om een quote te geven uit bovenstaande link:

"My cats chewed on this cable and now they can both speak. One of them is gay and the other wants to kill me. I would have rather not known."
                              Onderaan een rekenmachientje om luidsprekerkabel te berekenen KLIK , bij een gewone installatie valt dat best mee.
                              Maar reken maar eens voor een deftige PA, voor spanning bij een vermogenversterker mag je hier nomaal tussen de 28 en de 32 volt invullen.
                              Ik weet het, is off topic, maar onderschat een deftige installatie niet qua stroomvoering naar de luidsprekers.
                              Ik spreek hier wel over luidsprekers gebruikt voor concerten ed.

Comment

Grappig dat dit topic nog steeds zoveel reactie losweekt!

Anyway ik discussieer niet meer over audio... ik geniet er alleen nog maar van

Comment

Working...
                                X