Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weet iemand wat dit is ?? ( rood er rond gedaan ) : een elektrische vraag.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Weet iemand wat dit is ?? ( rood er rond gedaan ) : een elektrische vraag.

wat bedoel je daarmee ??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Eventjes rechtzetten: het betreft een doorstroomwaterverwarmer, die hebben algauw een vermogen van 21 à 24 KW.
      Een differentieel van 63A is in feite even "huishoudelijk" als eentje van 40 A. Als je bv. een monofasige aansluiting hebt van 50A (toch niet zo'n reusachtig vermogen), dan moet je evenzeer een 63A diff plaatsen.
      Inderdaad Nete, maar zo gebruikelijk is dat niet bij een gewone huishoudelijke instalatie, normaal is 40Amp. standaard op een 230 volt mono aansluiting.
      Tenandere moet TS dan zien dat de ganse toevoerleiding uitgevoerd is in 10mm² kabel.
      Kasten op zich moeten tegenwoordig allemaal bekabeld worden met 10mm² of 16mm².
      Ik weet niet of het in het ganse land zo is, maar tegenwoordig krijg je die doorstroomboilers niet meer gekeurd,
      en als ik het goed voorheb, mogen die dingen zelfs niet meer verkocht worden, stel je voor dat ze
      in dat blok van 40 app. met twintig tegelijk warm water afnemen, dat is een netbelasting van pakweg 600 Amp.
      op een driefasig 400 volt net.
      Last edited by Guest42; 6 juli 2013, 07:34.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        in dat blok van 40 app. met twintig tegelijk warm water afnemen, dat is een netbelasting van pakweg 600 Amp.
        op een driefasig 400 volt net.
        ge moet eens in die kelder gaan zien, waar de "conteur" hangt das nog erger gelijk in een vroeger fabriek waar ik gewerkt heb, daar komen 3 voedingskabels toe ( ik schat iets van een 180 mm2 ) en dan hangt daarboven een verdeel bord, ( 40 : nen hele muur vol,) en daarboven die conteurs ( ook weer 40 ) , met allemaal nen tecco van 63 amp, en dan naar elk appartement nen 10mm2 , die gast heeft zijn werk gehad
        die gehele keldermuur is gewoon een vynkier "kassement".
        Dat warm water is het ergste nog niet : in elk appartement hangen 3 elektrische verwarmingen van 2000 watt , stel het is winter : en ge hebt die 3 vuurkes opstaan, en ge zijt frieten aan het bakken, terwijl je vrouw nen douche neemt. ik heb het eens uitgerekent : een normaal verbruik van 500 euro per maand is nikske, als ge nog maar gewoon doet, en het is winter : en dat voor 1 living annex keuken 7 op 3 ?? ), 1 douche ( 2 op 2 ??), en 1 slaapkamer 3 op 4 ?? ).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
          ge moet eens in die kelder gaan zien, waar de "conteur" hangt das nog erger gelijk in een vroeger fabriek waar ik gewerkt heb, daar komen 3 voedingskabels toe ( ik schat iets van een 180 mm2 ) en dan hangt daarboven een verdeel bord, ( 40 : nen hele muur vol,) en daarboven die conteurs ( ook weer 40 ) , met allemaal nen tecco van 63 amp, en dan naar elk appartement nen 10mm2 , die gast heeft zijn werk gehad
          die gehele keldermuur is gewoon een vynkier "kassement".
          Dat warm water is het ergste nog niet : in elk appartement hangen 3 elektrische verwarmingen van 2000 watt , stel het is winter : en ge hebt die 3 vuurkes opstaan, en ge zijt frieten aan het bakken, terwijl je vrouw nen douche neemt. ik heb het eens uitgerekent : een normaal verbruik van 500 euro per maand is nikske, als ge nog maar gewoon doet, en het is winter : en dat voor 1 living annex keuken 7 op 3 ?? ), 1 douche ( 2 op 2 ??), en 1 slaapkamer 3 op 4 ?? ).
          Inderdaad, een mens staat daar niet bij stil, maar zo een appartementsblok heeft op deze manier toch wel iets nodig, daar kan je een kleine fabriek
          mee doen draaien.
          Niet moeilijk dat de netwerkbeheerders dat soort aansluitingen weren tegenwoordig.
          Maar om op je startvraag terug te komen, in dat geval, mag je dus een volledig nieuwe kast bouwen, gewoon volgens de regels,
          63 Amp. diff met liefst nog een hoofdschakelaar enz. en gewoon dat buitengewone item weglaten, maar waarom nog een teller bijplaatsen
          als er in de kelder eentje staat ???
          Last edited by Guest42; 6 juli 2013, 08:51.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht

ik zit met een verdeelkast ( niet bij mij ) en daar zit iets in : 1 module groot ( rode cirkel ) en daar zitten 4 draden aan, 2 achteraan ( 1 boven en 1 onder ), en 2 ervoor, zoals bv. een relais enkelpolig.
            ik kan niet zien wat het is ( dus geen merk erop of.... nr ) en dit bedient een relais. ( in dat appartement hangt een doorstroom boiler ( 3F 40A ) dus ik dacht: dat is een bi metaal, dat als den boiler te lang warm water moet geven , dat hij dan bv. de stopkontakten uitschakelt van de verwarming ( heel dat appartement is dus elektrisch : geen gas of iets anders.)
            dus, 1 module groot, 4 draden eraan, en bedient een relais ( die hangt ernaast onder die afdekplaatjes).
            Ik heb in andere appartementen van die blok gaan zien, en daar hangt datzelfde geval ook in...
            Zondag eens gevraagd aan een vriend electricien, volgens hem is dat met zekerheid
            een vroeger model van een voorkeurrelais, dat normaal wordt gebruikt om verwarmingstoestellen te
            schakelen tussen dag en nacht tarief indien nodig, bestaat nog in nieuwere versie.

Groetjes, Geert.

Comment

Zondag eens gevraagd aan een vriend electricien, volgens hem is dat met zekerheid
              een vroeger model van een voorkeurrelais, dat normaal wordt gebruikt om verwarmingstoestellen te
              schakelen tussen dag en nacht tarief indien nodig, bestaat nog in nieuwere versie.

Groetjes, Geert.
              Denk het niet, want op een "voorkeur"schakelaar staat een manuele schakelaar waarmee je, indien nodig, een boiler manueel stroom kan geven.
              Doe je niks, dan wordt de relais bediend door een signaal van de energieleverancier om 's nachts op te laden.

Dit hier is 99,999999999 % zeker een "voorrangs"relais waarmee, als de doorstroomwaterverwarmer ingeschakeld wordt, tijdelijk andere "zware" verbruikers afgeschakeld worden. Het is dus de stroom door één van de draden naar die de doorstromer die het relais bedienen.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Denk het niet, want op een "voorkeur"schakelaar staat een manuele schakelaar waarmee je, indien nodig, een boiler manueel stroom kan geven.
                Doe je niks, dan wordt de relais bediend door een signaal van de energieleverancier om 's nachts op te laden.

Dit hier is 99,999999999 % zeker een "voorrangs"relais waarmee, als de doorstroomwaterverwarmer ingeschakeld wordt, tijdelijk andere "zware" verbruikers afgeschakeld worden. Het is dus de stroom door één van de draden naar die de doorstromer die het relais bedienen.
                Inderdaad Nete, maar blijkbaar werden die oudere versies vroeger ook gebruikt om bepaalde grootverbruikers automatisch op nacht tarief over te schakelen.

Comment

Inderdaad Nete, maar blijkbaar werden die oudere versies vroeger ook gebruikt om bepaalde grootverbruikers automatisch op nacht tarief over te schakelen.
                  Als er maar bepaalde grootverbruikers worden omgeschakeld, dan zou er vanaf de kelder een voedingskabel op dagtarief en een voedingskabel op nachttarief naar het appartement moeten gaan.

Nogal ver gezocht. De teller en omschakelaar staat meestal toch in de buurt van waar de stroomleverancier met zijn kabel in het gebouw binnenkomt. In dit geval in de kelder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Als er maar bepaalde grootverbruikers worden omgeschakeld, dan zou er vanaf de kelder een voedingskabel op dagtarief en een voedingskabel op nachttarief naar het appartement moeten gaan.

Nogal ver gezocht. De teller en omschakelaar staat meestal toch in de buurt van waar de stroomleverancier met zijn kabel in het gebouw binnenkomt. In dit geval in de kelder.
                    Je hebt gelijk notex, er zouden in dat geval inderdaad twee voedingskabels naar boven moeten gaan, Nete heeft dus ook gelijk.

Het is voor 99,9999999 % zeker een "voorrangs"relais, aan TS om te kijken of deze echt nodig is bij zijn nieuwe kast.

Comment

Als de doorstromer blijft zal zo'n voorrangschakelaar best ook blijven, anders zal de bewoner wel regelmatig zijn conditie kunnen onderhouden door over en weer naar de kelder te lopen om de hoofdschakelaar terug in te schakelen.
                      Ik schrijf dit met een "beetje" kennis van zaken wegens in een vorig leven jarenlang energieadviseur bij de "historische" electriciteitsleverancier.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                      X