Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor alle fietskenners-liefhebbers

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje voor alle fietskenners-liefhebbers

Hallo iedereen!

Ik heb een vraagje voor alle mensen die iets van fietsen kennen.
    Mijn vriendin kreeg onlangs een fiets van haar oma om te gebruiken in Antwerpen, waarnaar ik nu verhuisd ben. Dit is een Union fiets, fietsen die door de postcodeloterij verdeeld werden. Het probleem is nu dat de fiets maar framemaat 50 heeft, terwijl mijn vriendin toch wel een grote vrouw is. Ze heeft ook al veel last gehad met haar knieën en bij het rijden op een te kleine fiets speelt dit snel op. Dus ideaal is het niet op deze fiets. Omdat het budget voor een goede fiets, op haar maat er voorlopig niet is, zoek ik een andere oplossing.

Het gaat over deze fiets:

Ze zou dus eigenlijk hoger op de fiets moeten kunnen zitten, maar de zadelpen en stuurpen staan op hun hoogst op dit moment.
    Ik zat te denken om misschien de zadelpen te vervangen met een langer exemplaar? Net als de stuurpen, die zou ik kunnen vervangen door een langere ook? Is dit een logische keuze? Is dit gevaarlijk voor breuk of dergelijke? Of zijn er nog andere zaken die mogelijk zijn om dit te veranderen?

Alvast bedankt.

Moderator Note: Link verwijderd. Link verwijst naar loterij maar geen fiets.
    Last edited by Red Falcon; 22 januari 2014, 07:47. Reden: link verwijderd
    Canon EOS 7D + Kitlens + Canon EF 70-200mm f4 USM + Tokina 12-24mm f4 + Canon EF 50mm 1.8
    You don't take a photograph. You ask quietly to borrow it...

Re: Vraagje voor alle fietskenners-liefhebbers

Een langere zadelpen is een grotere hefboom, het is afhankelijk van de sterkte van het kader of dat voor problemen zorgt of niet.
    Maar dat is eigenlijk niet het enige probleem, als je te groot bent voor de fiets, dan zit je ook te dicht op het stuur, alles moet in verhouding zijn.
    Door alleen een langere zadelpen en stuurpen te gebruiken wordt dat niet opgelost.

Om pijnlijke knieën te vermijden is het nodig dat de fiets de juiste maten heeft, maar er zijn er ook die dat probleem krijgen door altijd in een te zware versnelling te rijden, dan worden de kniegewrichten ook veel zwaarder belast.
    Maar in dit geval gaat het dus wel over de zitpositie die niet juist is ten opzichte van de trappers en het stuur.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Re: Vraagje voor alle fietskenners-liefhebbers

Ideaal is een fiets op maat natuurlijk.
      Toen ik mijn racefiets aankocht moest ik van de verkoper op een soort stoeltje zitten die mijn maat nam.
      Anyway...
      Lange zadelpennen en lange stuurpennen kan je vinden hoor. De vraag is natuurlijk of ze niet te kort op haar stuur zal zitten dan (dat de fiets te kort is dus)
      Voor mijn vrouwtje heb ik iets gelijkaardig laten doen op haar fiets.
      Haar fiets is(was) een mounten-bike en ik heb er een relaxstuur op laten zetten met lange stuurpen zodat die veel hoger kwam voor haar rug.
      Nu is ze gelukkig ermee.

Comment

Working...
      X