Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weet iemand wat dit is ?? ( rood er rond gedaan ) : een elektrische vraag.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Weet iemand wat dit is ?? ( rood er rond gedaan ) : een elektrische vraag.

ik zit met een verdeelkast ( niet bij mij ) en daar zit iets in : 1 module groot ( rode cirkel ) en daar zitten 4 draden aan, 2 achteraan ( 1 boven en 1 onder ), en 2 ervoor, zoals bv. een relais enkelpolig.
    ik kan niet zien wat het is ( dus geen merk erop of.... nr ) en dit bedient een relais. ( in dat appartement hangt een doorstroom boiler ( 3F 40A ) dus ik dacht: dat is een bi metaal, dat als den boiler te lang warm water moet geven , dat hij dan bv. de stopkontakten uitschakelt van de verwarming ( heel dat appartement is dus elektrisch : geen gas of iets anders.)
    dus, 1 module groot, 4 draden eraan, en bedient een relais ( die hangt ernaast onder die afdekplaatjes).
    Ik heb in andere appartementen van die blok gaan zien, en daar hangt datzelfde geval ook in...

Re: Weet iemand wat dit is ?? ( rood er rond gedaan ) : een elektrische vraag.

Is het eventueel een besparingsknop ? Je spreekt van een doorstroomverwarming en die mannekes wreten stroom. als je dan per toeval nog andere zwaar stroomverbruikende zaken opzet (bv oven, ....) loop je kans dat de zekering het begeeft want er ordt iets teveel gevraagd dan goed is.
    Om dit te verhelpen wordt soms een relais geplaatst dat, indien je warm water neemt, een andere hoog stroomverbruikersleiding eventjes wordt afgezet totdat de vraag naar warm water wordt afgezet.
    Nu, meestal is dit omgekeerd, want je wilt niet te pas en te onpas tijdens bv het koken moeten vaststellen dat de oven, ... plots niet meer werkt omdat er ene dringend zijn handen aan het wassen gaat in de badkamer ...
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Comment

denk een houder voor een HPC zekering (zekering in bakeliet behuizing)

grts
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
        denk een houder voor een HPC zekering (zekering in bakeliet behuizing)

grts
        Dat kan het zeker niet zijn, want : 4 draden .. ( Een zekering heeft maar 2 draden ) en de draden bedienen naar een relais.

Comment

Heb al veel rare dingen gezien maar dit nog niet.
          Kan je niet helpen.

Comment

Gaat alle stroom van je kast via dat ding ?

Zit daar een licht bediend met een drukschakelaar ? Volgens mij is dat een oud model teleruptor.

Comment

neen, voor zover ik kon/kan zien ( kast steekt te vol ) bedient dat een relais , en dat relais onderbreekt een zekering .
              Er zijn geen drukschakelaars, enkel tuimelsch.
              ( En ik zou de kast ( is afgekeurd ) volledig moeten vernieuwen, maar dan zou ik graag weten wat dat "ding" doet )

Comment

Ik denk dat Purlut het weeral eens bij het rechte eind heeft.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                  neen, voor zover ik kon/kan zien ( kast steekt te vol ) bedient dat een relais , en dat relais onderbreekt een zekering .
                  Er zijn geen drukschakelaars, enkel tuimelsch.
                  ( En ik zou de kast ( is afgekeurd ) volledig moeten vernieuwen, maar dan zou ik graag weten wat dat "ding" doet )
                  In dat geval heeft Purlut inderdaad mischien wel gelijk, Is dat een zware relais?
                  Gelijk hoe, dan denk ik toch dat zo een ding waarschijnlijk niet meer in de handel zal zijn.
                  Het zou kunnen dat alleen de zware verbruikers zoals kachel en kookplaat uitgeschakeld worden
                  bij gebruik van die doorstromer, volgens je foto is dat nog een 3X230 net, wat zit daar dan van Teco
                  of hoofdzekering ? 3X63 Amp. op 230 volt, wat komt daar dan binnen als hoofdkabel in dat appartementsblok
                  Persoonlijk heb ik hier een 3X400 volt aansluiting op 32 Amp. (22 Kw.) en dat heeft een gat in de grond gekost.
                  Gewoon je nieuwe kast maken en volgens de huidige normen bekabelen zal het simpelste zijn.
                  Bij mijn weten worden electrische doorstroom toestellen tegenwoordig eigenlijk niet meer toegelaten,
                  heb je daarvoor dan geen opmerking gekregen ?
                  Last edited by Guest42; 3 juli 2013, 17:23.

Comment

het net is 3 x 380 + N , en de hoofdschakelaar in de kast is 63 amp. wat den teco betreft, dat weet ik niet, want die staat benedem in de lekder ( zijn een 40 appartementen )
                    het probleem is, dat die zekering kast in een "keukenkastje" is ingebouwt, en afgekeurd op : geen verliesstroomschak., de zek. hebben geen limiet : je kan ene van 16 amp. vervangen door ene van 25 zonder probleem)
                    blote delen, en nog wat prullekes. maar het probleem is : die gast wil er dus ne 4p verliessch. bij hebben, en nen 4p teller ( hij gaat dat verhuren, en dan moeten ze den elentriek apart betalen, naar het verbruik )
                    en als ge dat kaske ziet, is ng het oude model, als ik automaten neem , dan gaan er geen 2 ondereen : die latten die erin zitten staan te dicht tegeneen.
                    dat relais, is ne 4 polige 16 amp. en die zijn allemaal overbrugt boven en onder ( om meer te kunnen trekken denk ik ) en die schakelt volgens mij een zekering van 20 amp. uit. In ieder geval hij schakelt alleen maar 1f + N uit, dus ??? dat gaat niet HET verbruik zijn dat de boel doet afvallen. ik snap er de ballen van, En dat na 40 jaar elektrieker geweest te zijn in den industrie... ( maar daar gebruikten wij zo'n "prullekes" niet )

Comment

voor plaats besparing kan je automaten van vyckier gebruiken van 1 module breedte
                      de 3KA versie is voldoende voor een huishoudelijke installatie.(wettelijk minimum)

voor de dif moet je zien dat je bij huishoudelijk een type A gebruikt
                      Last edited by gert007; 4 juli 2013, 01:17.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                        het net is 3 x 380 + N , en de hoofdschakelaar in de kast is 63 amp. wat den teco betreft, dat weet ik niet, want die staat benedem in de lekder ( zijn een 40 appartementen )
                        het probleem is, dat die zekering kast in een "keukenkastje" is ingebouwt, en afgekeurd op : geen verliesstroomschak., de zek. hebben geen limiet : je kan ene van 16 amp. vervangen door ene van 25 zonder probleem)
                        blote delen, en nog wat prullekes. maar het probleem is : die gast wil er dus ne 4p verliessch. bij hebben, en nen 4p teller ( hij gaat dat verhuren, en dan moeten ze den elentriek apart betalen, naar het verbruik )
                        en als ge dat kaske ziet, is ng het oude model, als ik automaten neem , dan gaan er geen 2 ondereen : die latten die erin zitten staan te dicht tegeneen.
                        dat relais, is ne 4 polige 16 amp. en die zijn allemaal overbrugt boven en onder ( om meer te kunnen trekken denk ik ) en die schakelt volgens mij een zekering van 20 amp. uit. In ieder geval hij schakelt alleen maar 1f + N uit, dus ??? dat gaat niet HET verbruik zijn dat de boel doet afvallen. ik snap er de ballen van, En dat na 40 jaar elektrieker geweest te zijn in den industrie... ( maar daar gebruikten wij zo'n "prullekes" niet )
                        Sorry, dacht dat het 3X230 was, gezien die 40Amp zekeringen en nergens geen N te zien.

Man dat is een ferm vermogen, 40 Amp. bij 400 volt, dat is 27,5 Kw en dat voor een boiler.
                        Ik zou eerst en vooral eens kijken wat het vermogen van de Teco of hoofdzekering is, en welke kabel
                        er naar het app. loopt, dan in functie van deze een nieuwe kast maken en instaleren.
                        indien die voorziening méér dan 40 Amp. is, mag je al geen gewone huishoudelijke diff meer gebruiken, maar moet je
                        er eentje steken met een onderbreekstroom van 63 Amp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Sorry, dacht dat het 3X230 was, gezien die 40Amp zekeringen en nergens geen N te zien.

Man dat is een ferm vermogen, 40 Amp. bij 400 volt, dat is 27,5 Kw en dat voor een boiler.
                          Ik zou eerst en vooral eens kijken wat het vermogen van de Teco of hoofdzekering is, en welke kabel
                          er naar het app. loopt, dan in functie van deze een nieuwe kast maken en instaleren.
                          indien die voorziening méér dan 40 Amp. is, mag je al geen gewone huishoudelijke diff meer gebruiken, maar moet je
                          er eentje steken met een onderbreekstroom van 63 Amp.
                          Eventjes rechtzetten: het betreft een doorstroomwaterverwarmer, die hebben algauw een vermogen van 21 à 24 KW.
                          Een differentieel van 63A is in feite even "huishoudelijk" als eentje van 40 A. Als je bv. een monofasige aansluiting hebt van 50A (toch niet zo'n reusachtig vermogen), dan moet je evenzeer een 63A diff plaatsen.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

op dat klein "boilerke" stond 21 Kw.. : eigelijk ongelooflijk : is niet groter dan zo een boilerke van 5 liter dat ze boven ne "pompsteen zetten".
                            ik heb de behuizing er eens afgedaan ( is wel een maand geleden ) en das dus niks meer dan een koperen buis , met daar nen 3f weerstand in.

Comment

Los van de discussie maar dit is toch echt wel te gek om los te lopen.

Comment

Working...
                              X