Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

India... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Ik was uitgenodigd op een etentje. 5 sjieke typen in kostuum met wit hemd en das. Op tafel kwam een schotel met iets dat er als pannenkoeken uitzag, een aantal potten met stoverij en sauzen. Beginnen die gasten toch zeker stukken van die pannenkoeken te scheuren. Met zo een stuk tussen hun vingers vissen ze een stuk stoverij uit de pot en dippen dan in de sauspot. Blijkbaar heel lekker want ze likten telkens hun vingers af, waarna het scheur-zoek- en dipritueel zich herhaalde tot alles op was. Ik heb niet meegegeten want ik had geen zin in 2 weken diarrhee.
    Veel van de wereld heb jij precies toch nog niet gezien als je daardoor verwonderd bent. Zo eten veel Indiërs nu eenmaal. De Indische consultants in het bedrijf (en dat zijn er massa's) waar ik werk hebben allemaal hun eigen potje mee, en die eten gewoon in het bedrijfsrestaurant met wat jij die pannekoeken noemt, dat is de gewoonste zaak van de wereld... Ik vind je reactie toch nogal bekrompen.
    Al eens in Marokko geweest? Hoe eten ze daar de tajine denk je? Al eens in Indonesië geweest? Daar hebben ze zelfs geen brood nodig en eten ze met hun linkerhand.
    Ik ga me zeker niet uitspreken over Indië aangezien ik er zelf nog niet geweest ben, maar ik ken toch wel wat van de gebruiken daar, blijkbaar meer als jij...
    Tommy
    My homepage : www.digitalviolence.be

Comment

Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

we eten hier haring en gerookte paling en kip ook met de handen hoor.
      sommigen eten zelfs brood met hun handen in Holland.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        we eten hier haring en gerookte paling en kip ook met de handen hoor.
        sommigen eten zelfs brood met hun handen in Holland.
        grt,bouk.
        En frietjes hebben jullie ook leren eten, dankzij de Belgen

Walter
        D850

Comment

@TommyG
          Er bestaat een verschil tussen een broodje of frietjes met je handen eten, of met zijn allen met de klauwen in de pot zitten te roeren om een brokje te zoeken.
          Niet dat ik bang ben dat één van hen met zijn vingers door het toiletpapier heeft gezeten, want dat kennen ze daar toch niet. Ze zijn wel zo beleefd om hun hand voor de mond te houden als ze hoesten. Na de hoestbeurt grijpen ze met dezelfde ongewassen hand terug in de gezamenlijke sauspot.
          De pannenkoeken ken ik al van een paar jaar voor jij geboren was (1972 Pakistan). Ik had alleen niet verwacht dat 5 hooggeplaatste universitairen nog steeds in de gezamenlijke potten zouden vissen, terwijl er in het restaurant van het hotel messen, vorken en lepels op tafel waren gelegd. Waarschijnlijk enkel voor de geciviliseerde gasten. Niet te verwonderen dat ze er met bossen doodvallen van de cholera en de TBC.
          Marokko ? Ik ben minstens 8 keer in Tanger en Casablanca geweest.
          Niet veel van de wereld gezien ? Hangt er van af wat je interesseert, of waarom je naar dat land gaat. Ik heb het op de duur niet meer bijgehouden, maar schat toch minstens 130 landen. Jij bent misschien al wel in Marokko of Indonesië geweest, maar ben je ook al op Galapagos, Sint Eustatis of St Kitts geweest om maar iets op te noemen ? Ik wél , en werd er zelfs nog voor betaald om er naartoe te gaan
          Last edited by notex; 3 juli 2013, 00:50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            @TommyG
            Er bestaat een verschil tussen een broodje of frietjes met je handen eten, of met zijn allen met de klauwen in de pot zitten te roeren om een brokje te zoeken.
            Niet dat ik bang ben dat één van hen met zijn vingers door het toiletpapier heeft gezeten, want dat kennen ze daar toch niet. Ze zijn wel zo beleefd om hun hand voor de mond te houden als ze hoesten. Na de hoestbeurt grijpen ze met dezelfde ongewassen hand terug in de gezamenlijke sauspot.
            De pannenkoeken ken ik al van een paar jaar voor jij geboren was (1972 Pakistan). Ik had alleen niet verwacht dat 5 hooggeplaatste universitairen nog steeds in de gezamenlijke potten zouden vissen, terwijl er in het restaurant van het hotel messen, vorken en lepels op tafel waren gelegd. Waarschijnlijk enkel voor de geciviliseerde gasten. Niet te verwonderen dat ze er met bossen doodvallen van de cholera en de TBC.
            Marokko ? Ik ben minstens 8 keer in Tanger en Casablanca geweest.
            Niet veel van de wereld gezien ? Hangt er van af wat je interesseert, of waarom je naar dat land gaat. Ik heb het op de duur niet meer bijgehouden, maar schat toch minstens 130 landen. Jij bent misschien al wel in Marokko of Indonesië geweest, maar ben je ook al op Galapagos, Sint Eustatis of St Kitts geweest om maar iets op te noemen ? Ik wél , en werd er zelfs nog voor beaald om er naartoe te gaan
            Wow, daar kan ik niet aan tippen zeg... En nog voor betaald worden ook? Jij bent echt een superheld en zoveel beter dan mij, toegegeven ik had je compleet verkeerd ingeschat. Mijn excuses...
            Toch raar dat je zoveel van de wereld gezien hebt maar toch nog zo bekrompen bent...
            Tommy

Comment

Rustig, rustig, rustig...

Zolang die 5 hooggeplaatste universitairen met hun handen niet in mijn eten zouden zitten, zou ik mij daar absoluut niks van aantrekken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TommyG Bekijk bericht
                Wow, daar kan ik niet aan tippen zeg... En nog voor betaald worden ook? Jij bent echt een superheld en zoveel beter dan mij, toegegeven ik had je compleet verkeerd ingeschat. Mijn excuses...
                Toch raar dat je zoveel van de wereld gezien hebt maar toch nog zo bekrompen bent...
                Tja, in veel landen komen is niet altijd moeilijk. Ik herinner mij dat DHL een aantal jaar geleden een idioot zocht om een of andere software-update wereldwijd uit te rollen. Het was de bedoeling om in 1 tot 1,5 jaar iets van een 150 landen of zo aan te doen. Veel stempelkes in je paspoort dus, maar wat stelt dat eigenlijk voor als je niet de tijd krijgt of de moeite neemt om iets te begrijpen van die landen/culturen? Yep, alleen veel stempelkes en verder noppes.

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

tja...daar gaan we weer.
                  "Abonnement van deze discussie opheffen" dan maar.

toch ook bedankt voor alle nuttige tips.
                  Dré

Comment

Re: India... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

Geef me dan toch maar de Scandinaven waar je zowat uit al de beken, rivieren en meren mag drinken zonder één of andere vieze ziekte op te doen.
                    De rust, de eenzaamheid, het desolate, de correctheid..... I like this.

Comment

Re: India... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Geef me dan toch maar de Scandinaven waar je zowat uit al de beken, rivieren en meren mag drinken zonder één of andere vieze ziekte op te doen.
                      De rust, de eenzaamheid, het desolate, de correctheid..... I like this.
                      Niets mis met Scandinavië hoor, hou er ook van.
                      Maar daar ging de vraag niet over.

India blijf ik een heerlijk land vinden, ondanks de tegenstellingen.
                      Ga goed voorbereid en je zal een fantastische tijd beleven in een land dat zijn gelijke op deze wereld niet kent.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dany_ Bekijk bericht
                        Rustig, rustig, rustig...

Zolang die 5 hooggeplaatste universitairen met hun handen niet in mijn eten zouden zitten, zou ik mij daar absoluut niks van aantrekken...
                        Ik weet niet als ik daarbij hoor maar ik hoop het wel.
                        Wat je met deze reactie wil zeggen is me een compleet raadsel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          Ik weet niet als ik daarbij hoor maar ik hoop het wel.
                          Wat je met deze reactie wil zeggen is me een compleet raadsel.
                          Zie post #34

Comment

Daar hebben ze zelfs geen brood nodig en eten ze met hun linkerhand.
                            ja want met hun ander hand vegen ze altijd hun gat af. Daarom nergens toilet papier. Bij veel wc's heb je dan zo een kraantje met een stuk tuinslang. In de luchthaven van Kuweit had je dat ook al. Als er dan zo ene net voor je op toilet is geweest moet je eerst je broekspijpen oprollen want de hele vloer is nat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
                              ja want met hun ander hand vegen ze altijd hun gat af. Daarom nergens toilet papier. Bij veel wc's heb je dan zo een kraantje met een stuk tuinslang. In de luchthaven van Kuweit had je dat ook al. Als er dan zo ene net voor je op toilet is geweest moet je eerst je broekspijpen oprollen want de hele vloer is nat.
                              Yup, maar dat is nu eenmaal zo. Wij mogen dat vies vinden maar ginder is dat nu eenmaal normaal. En wie zijn wij om daarover te oordelen? Ik vind niet dat je mensen daarop mag beoordelen. En als je naar Indië of China op vakantie gaat dan weet je in principe op voorhand waar je je mag aan verwachten.
                              Als je daar niet tegen kan dan moet je gewoon uit die landen wegblijven en niet hier komen verkondigen hoe een degoutanterikken dat wel allemaal zijn. Dat vind ik bekrompen, sorry maar dat is mijn mening.

Of je moet een 5 sterren hotel boeken en zo ver mogelijk van de plaatselijke bevolking wegblijven.

Chinezen, en waarschijnlijk de meeste Aziaten, vinden het vies dat wij onze neus snuiten in een zakdoek en die zakdoek dan daarna gewoon terug in onze zak steken, en dan daarna die zakdoek gaan wassen om hem opnieuw te gebruiken. Voor ons is dat de normaalste zaak van de wereld.
                              Tommy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
                                In heel Indonesie is dat ook zo. Ik vind het echt een studie waard: hoe krijgen die mensen hun kont schoon? Overal waar je kwam: bruin aangekoekte toiletten en zo'n waterbak met een pollepel om water mee tegen je aars aan te pletsen. Dat water, die pollepel, die vloer, alles één haard van collibacteriën. Wie zelf een beetje met voeding en gezondheid bezig is weet het wellicht: je kan, door vegetarisch eten en de juiste combinaties van rauwkost het zover krijgen dat je soms letterlijk niet één toiletpapiertje nodig hebt. Dat is lang niet altijd vol te houden, maar wellicht in een niet zo ver verleden aten deze mensen nog van nature zo dat ze inderdaad makkelijker schoon bleven. Nu echter geeft het geen pas hier de moraalridder uit te hangen en te zwaaien met het bordje ...vul maar in de hele politiek correcte reutemeteut. Toilethygïene staat ter discussie in het hele ( midden ) oosten, en men weet best dat het gebrek daaraan flink wat infectieziektes teweeg brengt, dat zegt ook de W.H.O. Er zijn misschien een boel dingen waar je als westerling niet fier op kunt zijn, maar als er dan iets is waar we beter in zijn, moeten we daar ook niet flauw over doen. Hier , een typisch toilet, nota bene in een restaurant:

En hier, de mensen baden hier en poetsen hun tanden, maar nauwelijks 50m eerder stroomopwaarts komen de riolen van een restaurant uit in dit riviertje. Dat is dan in Indonesïe, ik neem aan dat het in ( sommige delen van ) India nog veel erger is. Levensgewoontes die heel vroeger geen kwaad konden maar nu door de enorm toegenomen bevolking, veranderde levensstijl en eetgewoonten, absoluut een andere richting uit moeten.

Walter
                                D850

Comment

Working...
                                X