Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

India... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

Valt niet te ontkennen Walter, dat men in de 3e (en 4e wereld) niet al te nauw neemt met de toilethygiëne.
    India is daar zeker geen uitzondering op. Persoonlijk vond ik China nog het ergste van al, de gemeenschappelijke toiletten (gelukkig aan het verbeteren) waren schrjnende voorbeelden van wansmakelijkheid en tarten alle verbeelding.

Maar wie in propere hotels overnacht (ook in India !) - en dat hoeven daarom heus geen 5 sterren te zijn - kan dergelijk bacterie broeihaarden toch wel vermijden.
    In India controleerde ik dan ook altijd de hotelkamers (en badkamers) vooraf; een vaste gewoonte die mij allicht veel ellende heeft bespaard.
    Behoudens hier en daar een reizigersdiarree heb ik nooit geen gezondheidsproblemen ondervonden.
    Uiteraard was ik vrij oplettend bij het eten en drinken en hield ik er strenge hygiëne op na.
    Globalisatie heeft niet enkel nadelen; inzake toiletten is er de laatste jaren in een groot aantal landen toch al serieuze vooruitgang geboekt.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

Als ik dit soort verhalen lees bekruipt me altijd het gevoel van hoe teer wij als Westerlingen zijn geworden. Ik kan me niet voorstellen dat bijna iedere Indiër daar met diarree rondloopt terwijl wij, die éénmaal de fout maken om sla te eten die gespoeld is met kraantjeswater het meteen hebben zitten. Niks mis met hygiëne hoor, het is volgens mij de voornaamste reden waarom onze gemiddelde leeftijd waarom onze leeftijd in West-Europa een stuk hoger ligt dan vb in India.
      Maar tegelijkertijd vraag ik me af als daardoor niet ons weerstandsvermogen drastisch afneemt. Op ons laatste corpsfeest the monday after waren 71 zieken, een nooit gezien record. Van enig onderzoek geen sprake, zo gaat dat in een eliteschool, wat lacherig doen en hup, alles onder mat.
      Ik was er niet, dus mijn eigen immuunstelsel werd niet op de proef gesteld
      Allergieën, de plaag van de laatste tijd, hoorden wij daar vroeger ook zo dikwijls van ?
      Als ik mijn kruisbessen pluk ben ik meestal over mijn beide armen gekrabt en gekrast, dit tot (ooit) grote ontzetting van mijn lln. Bij hen moet het minste sneetje of krabje grondig ontsmet worden. Eerlijk gezegd ben ik bijna nooit zonder wonden (zoals zij dat tenminste zien). Als er al eens iets ontsteekt is dat meestal een splinter of een doorn die is blijven zitten, die pruts ik daaruit met een kopspeld en alles komt in orde.
      Dat alles gaat natuurlijk niks bijdragen aan de topicstarter, hem kan ik alleen vertellen dat ik een vriend heb die 13-14 jaar geleden grote delen van India en Pakistan heeft doorkruist met een Enfield motorfiets, daar is gevallen en een onsteking op zijn elleboog heeft gekregen (terwijl ik het grootste vertrouwen heb in zijn immuunstelsel). Peter is verplicht geweest om een ziekenhuis op te zoeken omdat een en ander uit de hand liep. Ik herinner me nog wat hij vertelde : iedereen bracht daar eten naar familieleden maar ik kende daar niemand en verging zowat van de honger. Toen de term "amputatie" viel heeft hij -naar eigen zeggen- gevraagd om een inspuiting met de strafste antibiotica die ze hadden en hij is gaan lopen. Paar dagen goed ziek geweest en alles kwam weer goed. Een tweede keer heeft hij de fout gemaakt om daar voor een spotprijsje een gouden tand te laten steken. Weken ziek van geweest na zijn terugkomst. Mijn schoonbroer heb voor zijn burgerdienst 3 jaar gewerkt als ingenieur in Algerije, tot zijn vrouw zwangerschapsstuipen kreeg in een vroeg stadium. Meteen overgevlogen naar Gasthuisberg, Astrid woog 1700 g toen ze geboren was. Ik wed dat ze toen in Algiers geen enkele kans had, het was hier al nipt. Astrid is nu een gezonde jonge vrouw van 30. Een vriendin, nu 65 is ooit op haar 35e of zo met Sherpa's door Nepal getrokken, te voet. 6 maanden recuperatie.
      Cecile deed beroepshalve aan fundraising voor goede doelen (CENA) en is een beetje overal geweest, maar dan wel op het platteland. India staat bij haar op de onderste sport.
      Natuurlijk kan ik alleen maar vertellen van horen zeggen, dat besef ik. Maar georganiseerde sight-seeing reizen in luxehotels in arme landen zie ik principieel niet zitten, daar zelf op "den tjol" gaan zoals Peter nog minder. Ik vrees dat India geen bestemming is voor mij. Toen Peter hier destijds zijn eerste video toonde werd ik knettergek. Ik moest naar buiten.

Let wel : Noordelijk fanaat zijnde die altijd de boer opgaat was ik ook in de beginjaren niet altijd gecharmeerd door de staat van de toiletten in de wildernishutten, je moest je echt niet bukken om "er aan" te kunnen.
      Maar combineer dat met warme en vochtige omgevingen en je praat al meteen over iets héél anders.

Ik heb waarschijnlijk dingen voorheen dubbel geschreven, neem me dat niet kwalijk

Comment

als je een rhesus negatief bloedgroep hebt en je een bloedtransfusie nodig hebt in Azië, dan ben je pas gezien. In Azië is slecht 1% van de bevolking rhesus negatief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
          als je een rhesus negatief bloedgroep hebt en je een bloedtransfusie nodig hebt in Azië, dan ben je pas gezien. In Azië is slecht 1% van de bevolking rhesus negatief.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rh_blo...opulation_data
          De medische industrie is één van de meest globale dat er is, elk ziekenhuis heeft zeker elke soort bloed zitten...

Comment

Verleden jaar daar een luchthaven stop gemaakt voor een paar uur en moet zeggen NOOIT meer pffff wat is me dat daar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Manos Bekijk bericht
              Verleden jaar daar een luchthaven stop gemaakt voor een paar uur en moet zeggen NOOIT meer pffff wat is me dat daar.
              Luchthavens zijn niet altijd de fraaiste introductie tot een land, dus vind ik het niet een correcte graadmeter.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
              X