Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

India... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
    Heb hier anders bij mij thuis nog nooit eentje gezien hoor.
    En ook niet aan de Côte d'Azur in ons vakantieverblijf of een restaurant.

De laatste keer dat ik er gezien heb was vorig jaar in de badkamer in Medan / Indonesië. Ik tilde de zitting op van het toilet en had onmiddellijk te maken met 3 flink uit de kluiten gewassen kakkerlakken die kwaad waren op mij voor het versturen van hun rust

Comment

Re: Indië... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
      ...
      PS: @Sultana: je verbaast mij een beetje met je reactie, vooral omdat ik weet dat je veel reist en heel wat gewoon bent. Professioneel omgaan met Indiërs is natuurlijk nog iets minder evident dan er gewoon reizen, maar het gaat meer over het feit dat Bangladesh je beter bevalt. Ik was vorig jaar voor de 2e keer in Bangladesh en mijn ervaring is dat het daar allemaal nog wat extremer aan toe gaat. Nog meer volk/drukte, meer vuiligheid, meer lawaai, maar ook meer uitgelatenheid, vriendelijkheid, gastvrijheid, ... Kortom, van alles wat meer dus. Ik beschouw het een beetje als een India voor gevorderden. Zo zie je maar hé.
      Zo zie je maar hé . Die hele regio is niet mijn favoriete deel van de wereld maar werk is werk en Bangladesh heeft me die keren wel bevallen. Het lijkt idd op India² maar toch, de mensen hebben de arrogantie niet, zijn moslim maar dan toch niet overwegend extreem, ... Dhaka kan je inderdaad niet echt een leuke stad noemen, fileleed en pollutie maar op de plaatsen waar ik geweest ben gelukkig niet echt vies. De mensen lijken er meer zelfrespect te hebben maar zou zeker nooit op verlof gaan naar Oost-Pakistan . Ons klanten waren Aftab, Brac, Grameen, ... en allemaal investeren ze in lifestock waarvan vele van die minileningen verstrekken aan de vrouwen (niet aan de verkwistende mannen ).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
        De laatste keer dat ik er gezien heb was vorig jaar in de badkamer in Medan / Indonesië. Ik tilde de zitting op van het toilet en had onmiddellijk te maken met 3 flink uit de kluiten gewassen kakkerlakken die kwaad waren op mij voor het versturen van hun rust
        Toch toevallig dit hotel niet?:

Walter
        D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
          Toch toevallig dit hotel niet?:

Walter
          Nope, absoluut niet . Nu, volgende maand ben ik terug op Sumatra (Padang en Jambi)

Comment

Mr. D zijn betoog kan ik compleet onderschrijven en getuigt van heel veel ondervinding.
            Laat mij toe hier een bescheiden bijdrage te schrijven over India.
            India is geen doorsnee reisbestemming, zoveel is zeker.
            Naar India ga je niet enkel om highlights te bezoeken, maar ook om de beleving van een compleet andere wereld.
            Een wereld die wij met Westerse ogen bekijken en niet begrijpen.
            Vuil, smerig, lawaaierig, druk, arm. Ja, dat is het allemaal.
            Maar ook nog zoveel meer. Puur, mysterieus, grappig, confronterend en zo kleurrijk.
            India moet je zien met een positieve ingesteldheid, anders ga je beter niet.
            Kakkerlakken ? Die zijn groter en nadrukkelijker aanwezig dan hier.
            Proper water ? Niet evident.
            Betrouwbare elektriciteit ? Wisselend succes.
            Bedrog en oplichters ? Die zijn er ook, vooral waar toeristen komen zoals in Rajasthan.
            Maar wie het comfort even wat kan opzij zetten en genieten van een wervelend en kleurrijk subcontinent vol met anekdotische momenten, zal een reis meemaken zoals nooit tevoren.
            Ik nam enkele jaren mijn tienerzonen mee naar India (mijn 4e India-reis) om hen een andere wereld te tonen; een wereld zonder vanzelfsprekendheid en gemak. Na 5 jaar spreken ze er nog met vol enthousiasme over.
            Rajasthan voor een 1e reis; de meeste vinden dit een klassieker, maar zelfs vind ik het een heel slechte intro. Het aantal tourist traps en bedriegers zijn gewoon te groot voor de onervaren India-reiziger.
            Ik zou adviseren voor een reis naar Zuid-India. De toeristen zijn er zeldzamer, de mensen rustiger en de ervaringen even prachtig.
            Maar enkel als je er mentaal klaar voor bent, want je zal enkel van India genieten als je er open voor staat.
            India is ongetwijfeld één van de mooiste landen die ik ooit bezocht. En wees gerust; ik heb heus al wat van de wereld gezien.
            Last edited by Leopard; 27 juni 2013, 19:22.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Re: India... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
              We zijn van plan om een reis naar India te maken.
              Het is voor ons de eerste keer.
              We horen de wildste verhalen...:
              "Vooral niet doen", "zeker de moeite waard", "je zal daar wat zien hoor!", "je zal hard moeten zijn"
              We worden een heel klein beetje bang, beginnen wat te twijfelen...
              Is het daar dan écht zo erg ?
              Wie helpt onze vertwijfeling weg?
              wie is er al vóór ons geweest, en wil zijn ervaringen met ons delen?

vooraf al erg bedankt hoor.
              Dré
              Bekijk dit eens dréten
              Zijn documentaires over India zijn magnifiek.
              Heb ze gezien op de BBC.

Sanjeev Bhaskar travels across India, getting under the skin of the fascinating country.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Re: India... cultuurschok? Desillusie? "niet doen" of juist echt wel de moeite waard?

Ik kan je één ding meegeven. Als je een gevoelig persoon bent, ga dan niet!
                Mijn pa is over een paar jaar met iemand meegegaan die India door en door kent.
                Enkel, hij kende mijn pa niet...
                De sukkelaar is totaal overstuur teruggekomen.
                Touch the Earth...Gently
                www.passionsenfrance.com

Comment

Indiërs zijn 1 van de enige mensen op de wereld waarbij zowel arm als rijk zich vaak wassen, elke dag gewassen kleren dragen en zich zo mooi mogelijk proberen te kleden. (toch waar ik ben geweest) De bedelaars waren de enigen die er slecht bijliepen, maar dat is waarschijnlijk om zichzelf armer te laten overkomen.

Je moet je leren aanpassen aan de plaatselijke gewoontes, dat moet je overal doen. Die "pannekoeken" met sauzen zijn machtig lekker (maar pikant), je moet er gewoon voor open staan. Wat doet het ertoe dat zij met hun handen eten (is toch leuk voor een keer?) . Het is anders dan hier, van veel van hun gewoontes kunnen wij hier echt veel leren hoor.

Als je een open geest hebt (of deze open WIL zetten), dan is Indië 1 van de prachtigste landen ter wereld!

Comment

Om een beetje in de Indische sfeer te komen kan ik je volgende recente film aanraden : "The Best Exotic Marigold Hotel".
                    Een heel 'warme' en typisch Britse film, die zeker het effect van India op verschillende persoonlijkheden aan bod laat komen.
                    Uitstekende vertolkingen, dus nogmaals : zeker kijken ! Hier alvast een voorproefje : http://www.youtube.com/watch?v=dDY89LYxK0w
                    Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                    And why do we fall, Bruce?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
                      Om een beetje in de Indische sfeer te komen kan ik je volgende recente film aanraden : "The Best Exotic Marigold Hotel".
                      Een heel 'warme' en typisch Britse film, die zeker het effect van India op verschillende persoonlijkheden aan bod laat komen.
                      Uitstekende vertolkingen, dus nogmaals : zeker kijken ! Hier alvast een voorproefje : http://www.youtube.com/watch?v=dDY89LYxK0w
                      Geweldige film hé? Vooral die quote: "At the end, everything will be allright. And if it's not allright, then it's not yet the end."

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Ik heb belange nog niet alles gezien (onmogelijk in slechts 1 leven) maar het woaw-effect is al langere tijd klein en dus kijk ik er ook niet met een euforische (of deprimerende blik) rond. Ik heb jarenlang mensen geïnformeerd over India op de jaarlijkse Reismarkt in Brugge en ettelijke artikels voor het tijdschrift van dezelfde organisatoren geschreven. Voilà een kleine situatieschets.

Dan moeten we mekaar toch wel kennen ?
                        Ik ben nooit in India geweest en wil me dan ook niet als een wijsneus gedragen maar ik heb een vriendin die aan fundraising (VZW CENA) doet voor goede doelen en in die functie zowat alle projecten ter wereld is gaan bezoeken. Haar slechtste herinneringen heeft ze aan India.
                        Aan de andere kant heb ik een vriend die meerdere keren in India is geweest, in de val is getrapt van één of andere guru (Sai Baba denk ik), hier nu rondloopt met een meterslange baard en haar en een wit kleed om weet-ik-veel te aanbidden.
                        Zijn gezin om zeep.

Een collega die er geweest is, gedraagt zich daartegenover vrij neutraal tegenover het land.

Ik kan -en MAG -dus geen oordeel vellen over het land maar het boek dat ik ooit voor mijn nieuwjaar heb gekregen "India voor beginners" heb ik nog nooit opengeslagen. En ik heb veeeeeeeel boeken waarvan ik de meeste heb uitgelezen.

De ene mens is de andere niet maar toen ik de video moest bekijken die vriend Peter had opgenomen in India (zijn eerste keer, dus voor zijn "bekering") ben ik het letterlijk afgebold. Ik werd knettergek.
                        Mijn schoonbroer laat zich altijd als luxetoerist rondreizen in dergelijke landen, ik ben meer een eenzaat die liefst alles zelf doet. Ofwel niks.
                        Vriend Luc De Cleene, die je zeker moet kennen vanop Reismarkt (en -door mijn toedoen IJsland-freak) is nog zo één, Luc gaat niet zo snel voor iets achteruit maar sinds hij twee jaar geleden in Colombia een pistool tegen zijn hoofd heeft gekregen heeft hij toch een tijd nodig gehad om een soort post traumatisch stresssyndroom te overwinnen.

Enfin, een lang verhaal om te besluiten dat ik je niks wijzer kan maken.
                        PS : Luc was dit weekend weer bij ons en hij is weer de oude. Ik hoop hem er weer toe te brengen om volgend jaar terug op Reismarkt te gaan fungeren als informant.
                        We vormden een goed koppel. Waar ik niet kon antwoorden had Luc wel een antwoord en omgekeerd.
                        Voor iemand die reizen au sérieux neemt is Reismarkt een echte aanrader.
                        Tja, misschien hebben we al eens samen een Zotje gedronken in Brugge? Wie weet? Maar zoals ik eigenlijk al zei, India laat niemand onverschillig en de ervaringen kunnen extreem ver uit elkaar liggen. En ik kan bevestigen dat men in India een grotere concentratie van doorgedraaide of op de dool geraakte Westerlingen tegenkomt dan elders. Sommigen geraken er de pedalen helemaal kwijt, sommigen vinden er hun gemoedsrust, sommigen geraken in de ban van een guru of charletan, ...

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

'k Ben met een tussentijd van 15 jaar tweemaal (7 weken + 5 weken) als rugzaktoerist in India geweest. Telkens zeer goed bevallen maar je moet wel tegen 'n stootje kunnen. Veel open riolen, vervuiling, chaotisch verkeer, zeer pikant eten ... toiletpapier moet je zelf meenemen. Tijdens de eerste reis had m'n vrouw een week diarree en tijdens de tweede reis hadden wij malaria. Toen was mijn dochter ook mee en die wil nooit meer terug (terwijl ze ook al in veel andere derdewereldlanden geweest is).
                          Naast die negatieve kanten, zie je er wel heel veel mooie gebouwen (hoewel je na enkele dagen genoeg krijgt van de talloze "gewone" tempels, zijn er genoeg andere die zeer bezienswaardig zijn - de taj mahal in Agra is nog altijd het prachtigste gebouw dat ik ooit gezien heb), bijzondere landschappen, kleurrijke taferelen en ongelooflijk maffe mensen. De indiërs zijn over 't algemeen erg vriendelijk en behulpzaam.
                          Kortom : India is een land van grote contrasten, maar zeker een bezoek waard.
                          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Heerlijk om dit draadje te volgen ... heerlijk om nog eens genuanceerde meningen te kunnen lezen!

Proficiat ... nee, ik noem geen namen.
                            "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                              Indiërs zijn 1 van de enige mensen op de wereld waarbij zowel arm als rijk zich vaak wassen, elke dag gewassen kleren dragen en zich zo mooi mogelijk proberen te kleden. (toch waar ik ben geweest) De bedelaars waren de enigen die er slecht bijliepen, maar dat is waarschijnlijk om zichzelf armer te laten overkomen.

Je moet je leren aanpassen aan de plaatselijke gewoontes, dat moet je overal doen. Die "pannekoeken" met sauzen zijn machtig lekker (maar pikant), je moet er gewoon voor open staan. Wat doet het ertoe dat zij met hun handen eten (is toch leuk voor een keer?) . Het is anders dan hier, van veel van hun gewoontes kunnen wij hier echt veel leren hoor.

Als je een open geest hebt (of deze open WIL zetten), dan is Indië 1 van de prachtigste landen ter wereld!
                              Over de regio's waar ik was moest zeep nog zijn weg naar het volk vinden, nu zou plots er iedereen fris bijlopen? Echt niet en ik werk met veel Indiërs in het Midden-Oosten die zich maar matig kunnen aanpassen.
                              Ik sta open voor elke cultuur en was in echt arme landen en toch konden andere landen mij bevallen. Het is niet omdat iemand land X prachtig vind dat persoon Y en Z zit ook moeten vinden. Ik ga graag naar ZO Azië en zuidelijk Afrika en vind geen aantrekking in Centraal en Zuid-Amerika of zoals in dit draadje sprake het sub-continent.

Comment

In India is nooit iets evident, noch gemakkelijk. Altijd op het randje van de chaos.
                                En als alles hopeloos blijkt dan kan het plots allemaal weer zo gemakkelijk lijken te lukken.
                                India is zo verrassend en veelzijdig; je raakt er eigenlijk nooit op uitgekeken.
                                Maar wat voor de één een openbaring is, kan voor een ander een complete hel zijn.
                                En toch functioneert India wonderwel, alleen op zijn eigen manier.

Voor de reiziger heeft India gewoonweg alles:
                                - de Himalaya in al zijn grootsheid, met tempels die Tibet beschamen;
                                - tempelcomplexen die verschillend zijn van Noord naar Zuid;
                                - heel uiteenlopende fauna en flora;
                                - heel specifieke en diverse historische plaatsen;
                                - een enorm kleurrijke bevolking;
                                - ...

En dit op amper 8u vliegen.
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                                X