Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje welke fiets ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje welke fiets ?

    Mss een rare vraag op dit forum maar soit hier zullen ook wel mensen zitten die het probleem herkennen.

    Ik zou me graag een fiets aanschaffen, maar aangezien ik zware rugproblemen heb (3 discushernia's in de onderrug en 2 discushernia's in de nek)
    moet het eerst en vooral een makkelijke fiets zijn waar je niet te gebogen op zit veronderstel ik.
    Ik dacht zelf aan iets van een lichte trekkingfiets, weet niet of dat een goed idee is.

    Dus mensen met ervaring, graag tips !
    Reeds bedankt op voorhand !

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Re: Vraagje welke fiets ?

    Als je je wensen en noden uitlegt aan een goede fietsenwinkelier zou die je maten moeten opmeten en aan de hand daarvan een fiets aanbieden in de juiste maat voor jou.
    Er zijn kaders voor grote en kleine mensen.
    Je hebt een fiets met 26" en 28" wielen.
    Een 28" rijd vlotter en sneller met minder moeite, een 26" is gemakkelijker in de stad als je veel moet stoppen zodat je een voet op de grond moet zetten (rood licht, voorrang geven).
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje welke fiets ?

      Ik zou denken: zeker één met vering op voor en achterwielen om de schokken te dempen.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje welke fiets ?

        Mij is ooit gezegd tijdens mijn rugklachten dat ik mocht fietsen maar dan enkel op een typisch Hollands model
        omdat je daarop naar het schijnt de beste houding hebt voor de rug
        Heb geen ervaring maar al doende leert men

        https://www.facebook.com/DegrooteSeb...ografie?ref=hl

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje welke fiets ?

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Ik zou denken: zeker één met vering op voor en achterwielen om de schokken te dempen.
          Dit is volgens mij de beste oplossing

          Zelf ook 3 hernia's en ik KAN niet op de fiets rijden.
          Reden is dat elke knikker die op de weg ligt mij pijnscheuten geeft in de rug, en hier in België zijn er veel knikkers op het fietspad
          Enige fiets die ik gebruik is de fiets die hier in huis staat (hometrainer)

          Daarom dat ik Nete volg, denk er zelf over na om zelf een elektrische fiets te kopen eentje met degelijke vering.
          En nog iets Hernia's is vaak ook een probleem aan de benen daarom zou ik ook kiezen voor een vrouwelijke fiets dus geen mansfiets,
          zo moet je je been niet elke maal hoog over het frame gooien elke keer je op en afstapt.

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje welke fiets ?

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Ik zou denken: zeker één met vering op voor en achterwielen om de schokken te dempen.
            Alleen vering in de voorvork en in het zadel: vering in de achtervork is niet aan te raden: daar verspil je veel kracht mee tijdens het fietsen.
            Voor u is een gebogen stuur aan te raden dus niet zo'n recht stuur dat is nadelig voor je polsen.
            En zoals gezegd een bij uw lengte passend framemaat: een goede vakhandel zal u zeker een passende fiets verkopen.
            Last edited by Eenbes; 21 juni 2013, 10:54.

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje welke fiets ?

              Ik heb ook een slechte rug, maar zolang ik in beweging blijf, dan valt het eigenlijk nog mee.
              Als ik alle dagen met de auto naar het werk rij, dan heb ik meer problemen met mijn rug dan wanneer ik naar het werk fiets.
              Voor mij is een voorover gebogen houding veel beter dan rechtop, zeker op de fiets. Met een gebogen rug worden de schokken veel beter opgevangen dan wanneer de rugwervels recht op elkaar staan.

              Ik rij nu zo'n 3 jaar met een Norta LRC S30, en ben daar héél tevreden over.
              Het is niet meteen de goedkoopste fiets, maar die bolt licht en is toch heel degelijk.

              Mijn oude fiets is een Oxford, die hou ik nog voor de korte verplaatsingen waarbij ik de fiets uit het zicht ergens moet wegzetten (als ze die meenemen, dan is dat iets minder erg dan wanneer ze de duurdere Norta meenemen).
              Die Oxford is zwaar, en die bolt lang niet zo goed als de Norta.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje welke fiets ?

                Als je rugklachten hebt koop je beter geen racefiets omdat de diepvoorovergebogen houding de rug overmatig belast. Maar voor iemand die toch zo'n fiets wil of er één bezit is het kwestie van de handen boven op het stuur te houden. Je kan er eventueel een plat stuur laten op monteren.
                Beste is, om ontspannen te kunnen fietsen, een model te kiezen waarop je met gestrekte rug kan zitten. Met gestrekte rug in een houding zo ongeveer tussenin rechtop en horizontaal, maar iets meer naar rechtop (ong. 60°).
                En mijd kasseiwegen.
                Fietsen is absoluut niet slecht voor ruglijders op voorwaarde dat de houding is aangepast. Bij de meeste ruglijders zie je immers een belangrijke verzwakking van de beenspieren o.a. tgv uitstralingsklachten. En net die beenspieren moeten in goeie conditie zijn en blijven om je rug te kunnen sparen bij hef en tilwerk. Als je zwakke beenspieren hebt ga je niet zo gemakkelijk door de benen bij het heffen en belast je weer onnodig de lage rug. Maar dit zijn allemaal tips waarop wordt gehamerd in de rugschool.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje welke fiets ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ik heb ook een slechte rug, maar zolang ik in beweging blijf, dan valt het eigenlijk nog mee.
                  Als ik alle dagen met de auto naar het werk rij, dan heb ik meer problemen met mijn rug dan wanneer ik naar het werk fiets.
                  Voor mij is een voorover gebogen houding veel beter dan rechtop, zeker op de fiets. Met een gebogen rug worden de schokken veel beter opgevangen dan wanneer de rugwervels recht op elkaar staan.

                  Ik rij nu zo'n 3 jaar met een Norta LRC S30, en ben daar héél tevreden over.
                  Het is niet meteen de goedkoopste fiets, maar die bolt licht en is toch heel degelijk.

                  Mijn oude fiets is een Oxford, die hou ik nog voor de korte verplaatsingen waarbij ik de fiets uit het zicht ergens moet wegzetten (als ze die meenemen, dan is dat iets minder erg dan wanneer ze de duurdere Norta meenemen).
                  Die Oxford is zwaar, en die bolt lang niet zo goed als de Norta.
                  De rechtopzittende houding is de slechtste voor de rug. Vandaar dat veel mensen met zittend beroep heel vatbaar zijn voor rugklachten. Het gebrek aan beweging is daar ook mee aan te relateren. En zoals je terecht aanhaalt is de voorovergebogen houding de beste om schokken op te vangen.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje welke fiets ?

                    Ik ben de 'gelukkige' bezitter van een hele reeks hernia's in de onderrug en hals.
                    In het verleden heb ik steeds met mountainbikes en nadien ook met trekkingfietsen gereden, tot dit door mijn rug- en halsproblemen en de bijhorende operatieve ingrepen onmogelijk werd.
                    Sinds enkele jaren maak in gebruik van een damesmodel van Thompson (Orlando-S full LX) en dit bleek voor mij een goede oplossing te zijn.
                    Op zo'n damesfiets zit je automatisch meer rechtop wat in mijn geval een heilzaam resultaat had. Bijkomend voordeel is dat je niet op de buis kan belanden met alle pijnlijke gevolgen van dien...

                    Dirk.
                    The difference between genius and stupidity is that genius has its limits.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje welke fiets ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                      De rechtopzittende houding is de slechtste voor de rug. Vandaar dat veel mensen met zittend beroep heel vatbaar zijn voor rugklachten. Het gebrek aan beweging is daar ook mee aan te relateren. En zoals je terecht aanhaalt is de voorovergebogen houding de beste om schokken op te vangen.
                      Dat is een feit,
                      vooral op fiets/motor/scooter: alle schokken komen recht op de ruggegraat terecht...
                      iets voorover gebogen is meestal het beste....
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje welke fiets ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                        Als je je wensen en noden uitlegt aan een goede fietsenwinkelier zou die je maten moeten opmeten en aan de hand daarvan een fiets aanbieden in de juiste maat voor jou.
                        Er zijn kaders voor grote en kleine mensen.
                        Je hebt een fiets met 26" en 28" wielen.
                        Een 28" rijd vlotter en sneller met minder moeite, een 26" is gemakkelijker in de stad als je veel moet stoppen zodat je een voet op de grond moet zetten (rood licht, voorrang geven).
                        Je zit even hoog, dus een voet op de grond zetten is even moeilijk.

                        Kijk eens naar een zit- of ligfiets zou ik zeggen. Een Giant Revive vind je vrij vaak 2dehands, nieuw zijn ze niet meer te krijgen vrees ik. Ze zien er wat gek uit, maar zijn dé fietsen voor mensen met rugklachten. Je vindt ze die revive's in verschillende uitvoeringen, met naafversnellingen, derailleurs en zelfs enkele electrische fietsen.
                        Ze zijn vooral in Nederland erg populair geweest: http://www.marktplaats.nl/z/fietsen-...categoryId=458. Ook op 2dehands.be en kapaza.be moet je er wel een goede kunnen vinden maar dan betaal je vaak wel iets meer.
                        Last edited by Teun_2; 21 juni 2013, 13:54.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje welke fiets ?

                          Of ga naar een echt goede fietswinkel, en kijk niet op 100€.

                          Als de winkelier al bedrukt kijkt als je vraagt of je er even mee mag rijden, stap dan maar direct buiten.
                          Bij Chamizo nabij mechelen mag je elke fiets buiten proberen, en er is keuze zat. Een ander zadel of een ander stuur is geen enkel probleem, en wordt met de glimlach gedaan.
                          Service is echt goed, en dat heb jij nodig!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje welke fiets ?

                            Dat zou normaal ook mijn eerste reactie zijn, maar dei Revive is volgens mij echt de beste fiets voor iemand met rugklachten. Helaas wordt die niet meer nieuw gemaakt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagje welke fiets ?

                              Een proefritje is inderdaad heel belangrijk, een goede fietsenmaker zal daar echt geen probleem uit maken.
                              Ik mocht met mijn Norta ook eerst rijden voor ik besliste om die te kopen.
                              Omdat ik daar naartoe was gereden met mijn oude fiets merkte ik dat het verschil heel groot was (in het voordeel van de Norta dus), en daarom moest ik er niet lang over nadenken .

                              Een niet te zware fiets kan ook een voordeel zijn als je rugproblemen hebt, een lichtere fiets kan je gemakkelijker hanteren als je die moet wegzetten.

                              Of een fiets goed "zit", dat moet je zelf beoordelen, dat kan voor iedereen anders zijn, zeker als je rugproblemen hebt.
                              Daarom moet je zeker een proefritje maken.
                              Bij elke goede fiets zijn er nog mogelijkheden om de zitpositie wat aan te passen (zadel, stuur), daarmee kan je ook nog wat experimenteren.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X