Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Dat hangt er vanaf. Ik heb het al eens meegemaakt dat mijn lens helemaal uitgevloeid was na een bezoek aan het Geraardbergse Boerenhol waar ik met vrienden meerdere Duvels had genuttigd. Thuisgekomen bleek mijn lens haar oorspronkelijke vorm terug had aangenomen. Dat kan dus ook.
Walter
Wel da heb ik ook al voorgehad !
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Ik mis hier nog een knopje "vind ik leuk " net zoals op FB !
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Maurice, jij hebt glas gesneden en je heeft hier de juiste uitleg ook nog.
Wij bewaarden onze snijder in een glas met wat, in petroleum doordrenkte, watte onderin.
Dus nooit of te nimmer droog snijden.
Vuil glas? Gewoon met een droge vod erover waar er gesneden moet worden.
Tenslotte, niet te hard op uw snijder drukken want dan heb je geen mooie snede, essentieel voor een mooie breuklijn.
Ik heb 8 jaar in een glasbedrijf gewerkt en weet dus dat wat je hier verteld is juist.
Je moet altijd je glas met petrol of iets dergelijk wat nat maken.. Je houd je snijder loodrecht op het glad en plaatst je vinger langs de snijder. Trek in 1 vloeiende beweging naar beneden tot over de rand zonder onderbreking.
Dan tik je met je glassnijder onder tegen de snijlijn zodat je een barst krijgt. Daarna leg je de platte kant van je snijder onder die barst en druk met twee duimen zacht op het glas...en je glas breekt gewoon.
Als je 2 mm glas hebt hoef je dat niet te doen maar bij glas vanaf 4 mm kan je dat best wel doen.
Ik heb spiegels,sier en gelaagd glas gesneden en er kwam altijd een vloeistof bij te pas. Het dient om de ene kant je glas op die plaats te ondoen van stof of andere onreinheden en een goede smering op je snijder te geven
1 tip.. Zorg dat het een goed mes is en niet de eerste de beste.
Mvg, Pascal,Schoonspikke
Als je schiet..schiet dan raak! 500 PIXHuawei P30 PRO
Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikkeBekijk bericht
Ik heb 8 jaar in een glasbedrijf gewerkt en weet dus dat wat je hier verteld is juist.
Je moet altijd je glas met petrol of iets dergelijk wat nat maken.. Je houd je snijder loodrecht op het glad en plaatst je vinger langs de snijder. Trek in 1 vloeiende beweging naar beneden tot over de rand zonder onderbreking.
Dan tik je met je glassnijder onder tegen de snijlijn zodat je een barst krijgt. Daarna leg je de platte kant van je snijder onder die barst en druk met twee duimen zacht op het glas...en je glas breekt gewoon.
Als je 2 mm glas hebt hoef je dat niet te doen maar bij glas vanaf 4 mm kan je dat best wel doen.
Ik heb spiegels,sier en gelaagd glas gesneden en er kwam altijd een vloeistof bij te pas. Het dient om de ene kant je glas op die plaats te ondoen van stof of andere onreinheden en een goede smering op je snijder te geven
1 tip.. Zorg dat het een goed mes is en niet de eerste de beste.
tja...in duizenden stukjes volgen mij.
zelfs tijdens het snijden zal het glas al uiteen knallen. (is mij overkomen).
wel een leuke manier (schrikken) er achter te komen dat het gelaagd glas was.
maar.....Pascal?
grt,bouk.
tja...in duizenden stukjes volgen mij.
zelfs tijdens het snijden zal het glas al uiteen knallen. (is mij overkomen).
wel een leuke manier (schrikken) er achter te komen dat het gelaagd glas was.
maar.....Pascal?
grt,bouk.
Dat is geen gelaagd glas hé bouk, maar gehard glas (vroeger gebruikt voor autoruiten)
Gelaagd glas valt niet uiteen en veiligheidsglas zoals gebruikt in banken en loketten wordt gezaagd
met een diamantzaag of tegenwoordig hoe langer hoe meer met een waterjet snijmachine.
Als je gelijk hebt heb je gelijk Putor en dan zeg ik het ook ( is lang niet altijd het geval hoor ) maar voorlopig volg ik hier toch de Wikipedia, die het er zelfs bij zegt: het werd vroeger zo onderwezen, en zo heb ik het ook geleerd.
De dikteverschillen in oude ruiten zijn te verklaren uit fabricagemethoden die in het verleden werden gebruikt. Glasplaten werden gemaakt door het dikvloeibare glas rond te draaien. De buitenste rand werd daarbij dikker. Bij het plaatsen van de rechthoekig gesneden ruit, plaatste men de dikste kant aan de onderzijde, vanwege de stabiliteit.
Comment