Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring snijden van glas ...? iemand?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

    voor de geïnteresseerde:
    Handmatige productie van vensterglas in de twintigste eeuw: Systeem Lubbers, Fourcault, Pittsburgh en Libbey-Owens. Alle info hierover op Glas.nl

    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #62
      Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

      uit ervaring weet ik dat nog al wat mensen de termen "veiligheidsglas", "gelaagd glas" en "gehard glas" door mekaar halen.
      Even wat verduidelijken:

      eigenlijk dekt de term "veiligheidsglas" de hele lading.

      Want gelaagd glas is eigenlijk glas dat opgebouwd is uit 2 (of meer) op elkaar liggende glasplaten met daartussen een verbindende folie in kunststof.
      dit glas moet bvb. gebruikt worden voor het overkappen van uitbouw(veranda) van woningen. Men gaat er namelijk van uit dat dergelijk glas kan belast worden met een pak sneeuw, of een ander voorwerp (denk aan een vallende tak bvb., waardoor het voor de personen die er toevallig onder lopen of zitten levensgevaarlijk wordt. veiligheidsglas wordt ook veel gebruikt in musea, voor legboorden in winkels en aan het loket van je bank ;-) enzovoort.
      En ook nog steeds bij autoruiten (voor het windscherm dan)
      De zijruiten zijn bij standaardwagens uit gehard glas.


      gehard glas is het glas dat inderdaad NIET te snijden valt (vertelde ik al eerder!) en dat bij een impact in kleine stukjes uiteen valt. Het wordt veel gebruikt bij terrassen voor de horeca bvb (soms is het echter ook gelaagd glas dat daar wordt gebruikt).

      Als dergelijk glas breekt, dan valt het niet in stukken uiteen maar worden die stukken bijeen gehouden door de folie ertussen.

      De twee soorten worden trouwens niet exclusief voor bepaalde doeleinden gebruikt. Alles hangt immers af van het beoogde resultaat, en ook van de eisen die de verzekering oplegt...

      Ps. hierboven staat:
      De dikteverschillen in oude ruiten zijn te verklaren uit fabricagemethoden die in het verleden werden gebruikt. Glasplaten werden gemaakt door het dikvloeibare glas rond te draaien. De buitenste rand werd daarbij dikker. Bij het plaatsen van de rechthoekig gesneden ruit, plaatste men de dikste kant aan de onderzijde, vanwege de stabiliteit.


      Dit klopt maar ten dele.
      Bvb voor de typische kleine ondoorzichtige ruitjes die men in ramen met kleinhouten stak werd dit proces inderdaad gebruikt. Deze ruitjes zien er een beetje uit als de bodem van een grote fles en zijn dikwijls ingekleurd in de massa (in de volksmond noemt men dit ook soms "vitreaux")

      Een ander fabricageproces was als volgt:

      de glasblazer blies een holle bol glas.
      vervolgens werd die bol al rollend op een onderliggende plaat langwerpig gemaakt (denk aan de ballonblazer op het marktplein ;-).
      wanneer de langwerpige bol groot genoeg was(denk aan bvb. 400mm diameter en zo'n meter lang, dan werden de uiteinden eraf gesneden, stak men er tijdelijk een staaf doorheen en werd de bekomen glazen buis van langden doorgesneden en plat gelegd op een plaat om af te koelen. (een eenvoudige meetkundige berekening leert dat we op die manier een glasplaat bekomen van zon 1200x900mm)
      Pak me niet op de exacte afmetingen, ik was er op dat ogenblik ook niet bij. En dus geef ik gewoon een visuele schatting ;-)
      Last edited by dréten; 3 juni 2013, 11:49.

      Comment


      • #63
        Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

        Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
        Een ander fabricageproces was als volgt:

        de glasblazer blies een holle bol glas.
        vervolgens werd die bol al rollend op een onderliggende plaat langwerpig gemaakt (denk aan de ballonblazer op het marktplein ;-).
        wanneer de langwerpige bol groot genoeg was(denk aan bvb. 400mm diameter en zo'n meter lang, dan werden de uiteinden eraf gesneden, stak men er tijdelijk een staaf doorheen en werd de bekomen glazen buis van langden doorgesneden en plat gelegd op een plaat om af te koelen. (een eenvoudige meetkundige berekening leert dat we op die manier een glasplaat bekomen van zon 1200x900mm)
        Pak me niet op de exacte afmetingen, ik was er op dat ogenblik ook niet bij. En dus geef ik gewoon een visuele schatting ;-)
        Dat lijkt me ook de methode te zijn die ze geven/tonen in verschillende stadia in het museum van oude ambachten in het kasteel van Bulskampveld.
        Wat ik wel weet is dat er langs de Brugse Dijver een gebouw staat waar van die venstertjes in zitten die er uit zien als "bodems van confituurpotten" en dat er daar blijkbaar in de loop der tijden een aantal van kapot zijn gegaan. Ze zijn toen (ook al 20 jaar geleden) te rade gegaan bij één van de knapste glasblazers die ik ken en bij wie ik nog twee jaar les heb gevolgd (Werner Vitt uit Oedelem, meester kwartsglasblazer, weet alles van glas). Ik geloof niet dat hij er een oplossing voor gevonden heeft om die oude na te apen. Er is dus blijkbaar iets raars met dat verouderingsproces van glas.

        Comment


        • #64
          Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

          Deze heeft niks met glassnijden te maken maar bewijst dat glas toch raar spul blijft.
          Op het einde van zijn leven was mijn vader compleet blind maar toch bleef hij voor zichzelf en mijn moeder zorgen. Hij deed wel alles op de tast (ook koken) en vertelde mij ooit toen hij, terwijl hij met een vork uit een koude glazen pyrex-schotel met een metalen vork de laatste restjes eten aan het uitkrabben was de schotel echt met een knal in duizend stukken uiteen vloog.
          Spanningen in het glas + resonantie van de tanden van de vork op het glas en dus infra- of ultrasoon geluid ?

          Comment


          • #65
            Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

            Volgens mij had de vork of lepel eerder hetzelfde effect op het glas als het noodhamertje in trein, tram of bus ;-)
            Storen van de oppervlaktespanning.

            Comment


            • #66
              Re: Ervaring snijden van glas ...? iemand?

              Oppervlakte spanning is de grootste oorzaak bij het springen van veiligheidsglas...dus gehard glas. Pirex is nog een ander soort glas dat ook speciaal bewerkt is om tegen grote hittes te kunnen.
              Heb vroeger eens iemand op werchter gezien die zijn sleutel binnen op de auto had laten zitten en probeerde de zijruit in te slaan met een parasolpunt in aanloop en ging met zijn kont net zohard terug tegen de grond. Er was er eentje die zo slm was om een gewone schroevendraaier te gebruiken met een simpele kleine tik en ze sprong in duizend stukken.
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

              Comment

              Working...
              X