Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Industriële windmolens in je achtertuin, voor of tegen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Industriële windmolens in je achtertuin, voor of tegen?

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    't Is allebei niks Thierry
    En met landen zoals China, India en nog een paar zal het nog erger worden.

Uitgerekend de Duitsers gaan stoppen met kernenergie.
    Fukushima gaf de doorslag maar wat veel(?) mensen niet weten is dat de Duitsers
    met een serieus kernafval probleem zitten o.a. in Gorleben.

En met kernafval gaat iedereen af te rekenen krijgen. Daar hebben we nog jaren plezier van.
    Het vreemde is, dat ze wel weten dat ze kerncentrales gaan sluiten (vanaf 2022), maar niet hoe ze te vervangen... Hopelijk weten ze het snel. Fossiele brandstoffen zijn in elk geval niet de oplossing.
    In België doen ze zowat hetzelfde, voornamelijk dat niet weten hoe ze voor energie gaan zorgen. Zonne-energie aankopen aan 5 keer de marktprijs is niet de juiste oplossing. Windmolens als er geen wind is, ook niet echt. Maar alle beetjes helpen zeker.
    In principe is zonne-energie ook kern-energie, maar de reactor ligt gelukkig een beetje verder, en het is kernenergie van de juiste soort .
    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
      Neen, dat mogen we absoluut zeker nooit doen!
      In onze huidige samenleving kunnen en mogen we niet volledig afhankelijk worden van groene energie, we zijn met heel veel mensen op deze planeet
      en we verbruiken dagelijks enorme hoeveelheden aan energie. Denk aan koelkasten, straatverlichting, computers, flatscreens, gameconsoles, airco, etc. etc.
      Het verbruik hiervan kan nooit volledig uit groene stroomvoorziening worden gehaald, wanneer er strenge winters optreden (en het kan nog steeds, kijk maar naar het huidige weer patroon )
      dan kan enkel groene stroom energie deze pieken niet aan of opvangen.
      Met het gevolg dat duizenden, misschien zelfs honderdduizenden, gezinnen in de kou komen te zitten. Er werd zelfs begin van de huidige winter gevreesd dat er energie tekorten
      konden optreden wanneer het langdurig zeer koud zou zijn.
      Het huidige energietekort kunnen we opvangen met zon en windenergie maar zeker nooit volledig hierop onze huizen verwarmen, straten verlichten, fabrieken laten draaien, etc.

Groene energie kan wel alle behoeften opvangen.
      http://gizmodo.com/5350191/how-many-...e-entire-world
      Dat kan het dus zeker als je allerlei technieken gaat combineren, zoals warmtepompen, vensters en nieuwe types windmolens.

Aim high!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Het vreemde is, dat ze wel weten dat ze kerncentrales gaan sluiten (vanaf 2022), maar niet hoe ze te vervangen... Hopelijk weten ze het snel. Fossiele brandstoffen zijn in elk geval niet de oplossing.
        In België doen ze zowat hetzelfde, voornamelijk dat niet weten hoe ze voor energie gaan zorgen. Zonne-energie aankopen aan 5 keer de marktprijs is niet de juiste oplossing. Windmolens als er geen wind is, ook niet echt. Maar alle beetjes helpen zeker.
        In principe is zonne-energie ook kern-energie, maar de reactor ligt gelukkig een beetje verder, en het is kernenergie van de juiste soort .
        Plus er moet als ik me niet vergis ongeveer 5000 km extra aan distributie aangelegd worden en daar is ook fel protest tegen

Er is echter nog iets en triest om het op te nemen.
        Hoeveel Belgische kleine en grote bedrijven zijn er niet gestopt? Verhuist naar het buitenland.
        En dan zijn er nog Renault, Opel en binnen afzienbare tijd Ford. Arcelor.
        Als er de laatste jaren ong. 600 ondernemingen per maand gesloten zijn, dan is dat niet overdreven.
        Dat betekent dan ook dat die geen elektriciteit meer zullen afnemen.
        De impact van de zonnepanelen telt hier ook mee.
        Of andere initiatieven gebruikt in de woningbouw.
        Het lijkt mij dat er niet teveel moet geklaagd worden of gespeculeerd worden dat we zonder stroom gaan vallen
        De capaciteit is er en we hebben momenteel minder nodig.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Plus er moet als ik me niet vergis ongeveer 5000 km extra aan distributie aangelegd worden en daar is ook fel protest tegen

Er is echter nog iets en triest om het op te nemen.
          Hoeveel Belgische kleine en grote bedrijven zijn er niet gestopt? Verhuist naar het buitenland.
          En dan zijn er nog Renault, Opel en binnen afzienbare tijd Ford. Arcelor.
          Als er de laatste jaren ong. 600 ondernemingen per maand gesloten zijn, dan is dat niet overdreven.
          Dat betekent dan ook dat die geen elektriciteit meer zullen afnemen.
          De impact van de zonnepanelen telt hier ook mee.
          Of andere initiatieven gebruikt in de woningbouw.
          Het lijkt mij dat er niet teveel moet geklaagd worden of gespeculeerd worden dat we zonder stroom gaan vallen
          De capaciteit is er en we hebben momenteel minder nodig.
          In België is die capaciteit er voor het ogenblik niet : anders zouden we geen energie moeten inkopen. Dat heeft uiteraard oa te maken met 2 kerncentrales die tijdelijk buiten gebruik waren. Maar ook andere centrales zoals Harelbeke en Ruien worden gesloten. In Ruien was de laatste jaren nog geïnvesteerd om daar ook houtafval te kunnen verwerken, maar die investeringen zullen dus niet veel opbrengen...

Hoe men bv. het meerverbruik zal compenseren als ooit alle auto's en alle verwarming op elektriciteit zal draaien... Met die paar windmolens zal men er echt niet geraken...
          Groeten,

Polleke

Comment

Bij mij mogen ze er direct eentje in mijn achtertuin komen zetten, zeker als ik dan voor noppes van energie word voorzien. Ik vind het fascinerende bouwsels en heb geen last van lawaai. Toen ik pas verhuisd was, viel het me op hoe goed je de snelweg kon horen, maar zes jaar later valt het zelfs niet meer op.
            't Is altijd zo met nieuwigheden. De wereld zal erdoor vergaan, of we zullen op zijn minst allemaal een bochel krijgen of zo. Dat was al zo toen de eerste aardappelen ingevoerd werden, om van tomaten nog maar te zwijgen.
            ______
            www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
              Bij mij mogen ze er direct eentje in mijn achtertuin komen zetten, zeker als ik dan voor noppes van energie word voorzien. Ik vind het fascinerende bouwsels en heb geen last van lawaai. Toen ik pas verhuisd was, viel het me op hoe goed je de snelweg kon horen, maar zes jaar later valt het zelfs niet meer op.
              't Is altijd zo met nieuwigheden. De wereld zal erdoor vergaan, of we zullen op zijn minst allemaal een bochel krijgen of zo. Dat was al zo toen de eerste aardappelen ingevoerd werden, om van tomaten nog maar te zwijgen.
              Met de originele producten is niks mis mee maar wel met diezelfde producten die behandeld zijn
              Toen de eerste trein van Mechelen naar Brussel reed dacht men ook dat de koeien geen melk meer zouden geven
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Hoe men bv. het meerverbruik zal compenseren als ooit alle auto's en alle verwarming op elektriciteit zal draaien... Met die paar windmolens zal men er echt niet geraken...
                Verwarmingen op elektriciteit?

Geothermie? een basis aan elektriciteit nodig die niet opweegt tegen de voordelen
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Van windmolens in je tuin, naar energiebronnen is maar een kleine stap.
                  Momenteel is er nog niet één "alternatieve energiebron" die voldoet om kerncentrales en andere vervuilers af te schaffen.
                  Het enige probleem is de opslag van elektriciteit, die op piekmomenten opgewekt wordt.

Wat men er tegen kan hebben is
                  - dat ze het landschap in de weide omgeving een ander uitzicht geven, door hun hoogte, waardoor ze van ver en overal zichtbaar zijn;
                  - dat ze enorme schaduwen werpen, en als de molens hard draaien, vallen deze heel erg op.
                  Naar lawaai toe, en ik heb er al vlakbij gestaan, als ze heel hard draaien, kan ik zeggen dat je die van Arendonk, zo goed als niet hoort.
                  HIER zie je de plaatsgesteldheid.
                  De tweede boerderij op de foto, is van vrienden. Zij hebben er zo dus twee "in hun tuin" staan. Zij zitten noordelijk van de molens,
                  en hebben de schaduwen.
                  De voorbije fototentoonstelling van onze club had ik o.a. DEZE en DEZE foto hangen, omdat mijn zelfgekozen thema "Arendonk" was. Voor de tentoonstelling had nog niemand, buiten de club, deze foto's gezien.
                  De eerste die kwamen vragen om ze te kopen, waren deze vrienden, die die molens in hun tuin hebben staan en dagelijks zien.
                  Ze willen ze nu dus zelfs "binnen" zien, en het zijn voor een stuk "hun molens", als je hen er over hoort praten.
                  Ze hebben zich er volledig mee verzoend, en ik hoorde ook woorden als "rustgevend",
                  en met een lach : "Wij weten altijd waar we naartoe moeten, als we de weg naar huis niet meer weten."

Ikzelf zie ze nu ongeveer een jaar staan.
                  Eerst ook wat onwennig, want op elke weg dat ik rijd, uit elk achterraam dat ik kijk, zie ik ze ook staan,
                  maar nu ben ik vertrouwd met die molens in mijn dorp, en ben ik eigenlijk best voor een stuk fier,
                  dat ze beslist hebben ze te zetten.
                  Vele omliggende gemeentes durfden het niet aan, of kregen veel tegenkanting.

En eigenlijk, als ik daarbij nadenk...
                  Wat kan men hebben tegen alternatieve energie, op welke manier dan ook ?
                  Moeten niet die kleine belangen wijken voor het grotere belang ?
                  Waarom staan er nog niet meer ?

Ik ben 100% pro, al is het hier moeilijk om een landschapsfoto "zonder" te maken,
                  maar je kan ze natuurlijk ook gebruiken.

Comment

Leestip binnen dit thema: "Een Zomer Zonder Slaap" van Bram Dehouck, Gouden Strop 2012
                    zoeker met hart en ziel

Comment

Working...
                    X