Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Industriële windmolens in je achtertuin, voor of tegen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Industriële windmolens in je achtertuin, voor of tegen?

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Eigenlijk is kernenergie de properste energievorm, maar dan moet ze wel op de juiste manier geproduceerd worden. Met onze huidige kernsplitsing is dat allesbehalve het geval...
    Het is best enkel te kijken naar technologie die al bestaat en praktisch ingezet kan worden. Anders kan je ook gebruik maken van de rotatie kracht van de vallende kat met een besmeerde boterham op haar rug.

natuurlijk moet het onderzoek verdergezet worden, maar als je alternatieven wil aanhalen...
    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      geen horizon vervuiling en geluidloos.
      snap al jaren niet, dat men daar niet veel meer aandacht aan besteed.
      grt,bouk.
      Daar ben ik mee akkoord. Toch denk ik dat we onze energiebehoeften niet gedekt krijgen met alleen maar het opvangen van de getijdenenergie. Het zal een combinatie moeten zijn, ook met de zonneboilers die men wil(de) installeren in ondermeer Libië, maar ook het zuiden van Europa komt daarvoor in aanmerking. Concreet denk ik dat we ongeveer alle know how in huis hebben om de ganse wereld van schone energie te voorzien, zelfs met overschot! Beginnen maar zou ik zo zeggen!!

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Volledig mee eens Walter, maar het is niet zo simpel, de opslag van grote hoeveelheden energie is nog steeds het probleem,
      op windstille nachten heb je dan helemaal niets, maar daar gaat het niet over.

Vóór en tegenstanders zijn er altijd geweest en zullen er altijd blijven vrees ik, de link die Marie-Anne hier neerzet is er eentje van
      "Komité voor het behoud van het Landelijk Aspect van het Pajottenland" niet moeilijk dat deze "tegen" zijn, wat had je gedacht met zo een naam.
      Dat al die tegenstanders eens met waardige alternatieven komen, als ze volgend jaar een mooie goudkleurige kerncentrale in het Pajottenland
      willen neerzetten, denk je dat ze dan tevreden zullen zijn ?
      Ik ken mensen die in Izegem dicht tegen zo een windturbine wonen, en zich daar weing aan storen, terwijl hun buren beweren dat ze er
      zot zullen van worden, maar deze die zot zullen worden zouden wel willen praten over een geldelijke tegemoetkoming, dan komt alles in orde.......

In ieder geval, ik ben 100% vóór, ze moeten ze natuurlijk met manieren inplanten, maar ik vind die dingen in sommige omstandigheden zelfs mooi.
      Neem nu de torntonbank voor de kust, ga bij helder weer eens naar Blankenbege, loop daar eens het staketsel op, zoek waar die dingen staan...
      en draai je dan eens 180° om, wat is het mooist denk je, die oerlelijke muur van duizenden verschillende appartementen, vol fluo platen van te
      huur of te koop, of die "windmolen verstoorde" horizon van onze noordzee ???

Mogelijke inplantlocaties moeten wel doordacht zijn, maar volgens mij zijn deze nog ruim beschikbaar, zoals grote industriezones,
      middenbermen van autostrades, temidden van grote verkeerswisselaars enz. de geluidslast is daar verwaarloosbaar en lost zich gewoon op
      in het andere geluid.

De mensen uit Izegem waar ik het over had, die zeggen dat zij meestal helemaal niets horen, alleen als de wind pal zuidoost zit is er
      iets hoorbaar, en dat van die slagschaduw komt alleen in het tussenseizoen en zeer kortstondig voor, hoogsens een half uur,
      tijdens de zomer zit de zon te hoog en zien ze er helemaal niets van.

Ik ben een aatal jaren geleden in Brugge zo een windmolen gaan bezoeken, persoonlijk vind ik dat een mooi staaltje zware mekaniek,
      de wieken, daarvan kunnen ze de hoek verdraaien (gebeurd automatisch natuurlijk) maar weet je dat die dingen op lagerkransen draaien
      met een binnendiameter van 1050mm, deze molens hebben een max vermogen van 3 Megawatt, en als je ze weet staan, er staan er een rijtje hé.

HIER enkele foto's van mijn bezoek aan zo een windmolen.
      Ook het argument van het ongevalsrisico zoals vermeld op de website dient gerelativeerd te worden, als men gaat vergelijken met en kerncentrale...
      Ook ik vind zo'n windmolen niet lelijk, die wieken doen mij denken aan een blauwe vinvis, form follows function. Heel Spanje staat vol, we zijn er toen vlakbij eentje gaan staan: nauwelijks geluid. Ik kan mij lelijker dingen voorstellen in een landschap:

Walter
      D850

Comment

Die windmolens op zich vind ik nog niet zo storend ... als ze op een plaats staan waar ze niemand storen tenminste.
        Langs de E314 staan er ook zo'n molens, als de schaduw van die wieken over de baan draait dan is dat al heel opvallend.
        Iemand dat zo'n molen kort bij zijn woning staan heeft en door het draaien van die wieken heb je zo'n schaduwzone dat op een raam valt, dan is dat om gek te worden want binnen is dat continu zon, schaduw, zon, schaduw, zon, schaduw, zon, schaduw, zon, schaduw, ... echt een stroboscoopeffect dat niet uit te houden valt.
        Gelukkig zijn ze nu al wat slimmer geworden en moeten nieuwe windmolens wat verder van bebouwde gebieden staan.
        Maar hopelijk houden ze ook rekening met laagstaande zon in bepaalde periodes en dus een veel groter schaduwveld.
        Dus zo lang ze maar op afgelegen gebieden staan vind ik dit een heel goede oplossing.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Een wankelmotor is allesbehalve efficiënter. De laatste leverancier (Mazda) is er dan ook al een heel tijdje mee gestopt
          Enkel en alleen maar omdat ze de milieunormen steeds strenger maken en ze geen grote investeringen meer willen doen in een motor.
          Andere motoren worden door veel meer afnemers gebruikt en de investeringskosten worden meer verdeeld.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Enkel en alleen maar omdat ze de milieunormen steeds strenger maken en ze geen grote investeringen meer willen doen in een motor.
            Andere motoren worden door veel meer afnemers gebruikt en de investeringskosten worden meer verdeeld.
            meer verbruik, meer olie verbruik (bij koudstart moet er olie gespoten worden om slijtage te verminderen) en een verbrandingskamer die te veel warmte verliest.
            Ik zie direct het grote voordeel niet tov een 4takt ?

de geest van het topic gaat over groene energie, dan lijkt mij dat de wankel bijlange niet voldoet
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Die windmolens op zich vind ik nog niet zo storend ...
              Dus zo lang ze maar op afgelegen gebieden staan vind ik dit een heel goede oplossing.
              met de boot naar Newcastle gevaren en kwamen langs zo,n windmolenpark midden op zee.
              nou dat was toch een prachtig schouwspel zo met de ondergaande zon.
              tja..tis net waar je die (on)dingen neerzet.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Vlakbij de jachthaven van Goese sas staat zo een windmolen.
                Als je erop begint te letten maakt dat toch een continue geluid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
                  Vlakbij de jachthaven van Goese sas staat zo een windmolen.
                  Als je erop begint te letten maakt dat toch een continue geluid.
                  Hier aan het sas staan er drie.
                  Nauwelijks hoorbaar.

De slagschaduw is er wel.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                    Ook het argument van het ongevalsrisico zoals vermeld op de website dient gerelativeerd te worden, als men gaat vergelijken met en kerncentrale...
                    Kernsplitsing heeft historisch gezien minder slachtoffers gemaakt dan de verbrandingsmotor... Bovendien heeft nucleaire geneeskunde al talloze mensenlevens gered. Als je dan toch de kaart van risk/benefit wil trekken, graag het hele plaatje bekijken
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                      Kernsplitsing heeft historisch gezien minder slachtoffers gemaakt dan de verbrandingsmotor... Bovendien heeft nucleaire geneeskunde al talloze mensenlevens gered. Als je dan toch de kaart van risk/benefit wil trekken, graag het hele plaatje bekijken
                      Jouw argumentatie bewijst ook niet het hele plaatje Thierry.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Doet me zo een beetje denken aan de heisa rond GSM antennes. Ganse buurten worden dan opgetrommeld om te protesteren. Maar oh wee als ze niet kunnen telefoneren met hun zwart doosje wegens geen signaal. Staat diezelfde buurt weer op straat.
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Voor, in landbouwzone, industriegebieden, langs lijninfrastructuren...
                          Op zee is ook een oplossing maar veel duurder...
                          Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                          Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            Jouw argumentatie bewijst ook niet het hele plaatje Thierry.
                            Dat is ook helemaal niet de bedoeling

Ik vind het gewoon bijzonder vreemd dat kernenergie steeds de stempel van onveilige technologie krijgt terwijl fossiele brandstof aantoonbaar méér schade heeft aangericht aan onze maatschappij en omgeving. Is dat zo moeilijk te begrijpen? Moet ik het echt opsommen?
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                              We moeten er juist wél helemaal afhankelijk van worden, we moeten helemaal af van fossiele brandstoffen en kernenergie. Daarbij komen we nieuwe moeilijkheden op onze weg tegen, die kunnen we niet negeren, die zullen ons integendeel verder sturen in de juiste richting.

Walter
                              Neen, dat mogen we absoluut zeker nooit doen!
                              In onze huidige samenleving kunnen en mogen we niet volledig afhankelijk worden van groene energie, we zijn met heel veel mensen op deze planeet
                              en we verbruiken dagelijks enorme hoeveelheden aan energie. Denk aan koelkasten, straatverlichting, computers, flatscreens, gameconsoles, airco, etc. etc.
                              Het verbruik hiervan kan nooit volledig uit groene stroomvoorziening worden gehaald, wanneer er strenge winters optreden (en het kan nog steeds, kijk maar naar het huidige weer patroon )
                              dan kan enkel groene stroom energie deze pieken niet aan of opvangen.
                              Met het gevolg dat duizenden, misschien zelfs honderdduizenden, gezinnen in de kou komen te zitten. Er werd zelfs begin van de huidige winter gevreesd dat er energie tekorten
                              konden optreden wanneer het langdurig zeer koud zou zijn.
                              Het huidige energietekort kunnen we opvangen met zon en windenergie maar zeker nooit volledig hierop onze huizen verwarmen, straten verlichten, fabrieken laten draaien, etc.

"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                                Dat is ook helemaal niet de bedoeling

Ik vind het gewoon bijzonder vreemd dat kernenergie steeds de stempel van onveilige technologie krijgt terwijl fossiele brandstof aantoonbaar méér schade heeft aangericht aan onze maatschappij en omgeving. Is dat zo moeilijk te begrijpen? Moet ik het echt opsommen?
                                't Is allebei niks Thierry
                                En met landen zoals China, India en nog een paar zal het nog erger worden.

Uitgerekend de Duitsers gaan stoppen met kernenergie.
                                Fukushima gaf de doorslag maar wat veel(?) mensen niet weten is dat de Duitsers
                                met een serieus kernafval probleem zitten o.a. in Gorleben.

En met kernafval gaat iedereen af te rekenen krijgen. Daar hebben we nog jaren plezier van.
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X