Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Industriële windmolens in je achtertuin, voor of tegen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Industriële windmolens in je achtertuin, voor of tegen?

Naar aanleiding van de mooie foto van vedeka vond ik een repliek waar ik mij totaal niet kan in vinden.

Appendix

Standaard Re: Windmolens Arendonk II

Op die tweede molen, die naast de zon hebben wij volle zicht vanuit onze tuin; het is zo rustgevend en een mooi zicht als die gezapig in de wind staat te draaien...
    Vooreerst wil ik wel graag aan Appendix meegeven dat dit absoluut niet persoonlijk bedoeld is!

Wat ik wel wil meegeven, is dat die gezapig draaiende industriële windmolens wel degelijk schade berokkenen aan je gezondheid.
    Een paar jaar geleden zat ik een werkgroep die zich kantte tegen de installatie van industriële windmolens in winderige natuurgebieden.
    Bij navraag van de omwonenden van zulk een windmolenpark kwamen wij tot de conclusie dat deze een heel nefaste uitwerking hebben op
    je psychische en fysische gezondheid. zie HIER

Het ging hier bij ons om het windmolenpark van Roquetaillade, maar het kan gaan om om het even welke
    locatie. De wijnboeren die in de nabijheid van deze reusachtige windmolens, handmatig hun druiven plukken, lopen 75% meer blessures op dan op andere plaatsen.
    (snijwonden). Hun brein wordt voortdurend beïnvloed door het draaien en zoefen van de wieken, die nochthans op ongeveer 400 meter liggen.

Let wel, ik ben niet tegen windmolens. Toch niet op kleinschalig vlak en waarvan de geproduceerde electriciteit ten goede komt aan de naaste buren of gemeenten.
    Industriële windmolens zijn volgens mij alleen geplaatst uit "winstbejag" en totaal misplaatst in een woonomgeving.

Voilà, ik moest het eens kwijt!

Ik wil wel graag eens weten hoe jullie erover denken?

VOOR of TEGEN?

Groeten
    Marie-Anne
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

Re: Industriële windmolens in je achtertuin, voor of tegen?

Een gevoelig onderwerp en ik vrees dat er al vlug een slotje op komt vanwege de (politiek getinte) reacties.

Ik ben absoluut voor omdat "groene" energie een belangrijke en goede zaak vormt maar tegelijk moeten we voorzichtig zijn dat we niet volledig afhankelijk
    worden van alternatieve energiebronnen zoals wind, zon, etc.

"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Het "not in my back yard" probleem. Iedereen wil wel groene energie, maar de apparaten die voor de omzetting van wind naar stroom zorgen mogen nergens te zien zijn.
      Als ze daarmee rekening houden, dan kan er in heel Vlaanderen geen enkele windmolen geplaatst worden, omdat er geen grote gebieden zijn waar niemand woont of werkt.
      Zelfs aan de kust, waar windmolens een veel hoger rendement halen, is het hier in Belgie onmogelijk om ze uit het zicht te zetten.
      Hier vlakbij zouden er ook windmolens komen, maar door het protest zijn die er dan uiteindelijk toch niet gekomen.

Kleine windmolens hebben een veel lager rendement dan grote, je hebt dus in verhouding veel meer kleine windmolens nodig om even veel stroom op te wekken dan met één heel grote.
      Het is onmogelijk om dat kleinschalig te doen, je kan niet aan elke woning een windmolen zetten om de stroom plaatselijk op te wekken.
      De oude windmolen van Rijkevorsel waar ze vroeger graan mee maalden, die levert volgens de molenaars maximaal zo'n 5pk, dat is 3680W.
      Als er heel veel wind is, dan zou je daar één wasmachine op kunnen laten draaien (met nog een beetje overschot).
      Je zou dus voor elk huishouden een molen van dat formaat moeten plaatsen (ondertussen zijn ze wel wat beter geworden, voor 5pk zal die nu wel kleiner zijn, maar die moet ergens hoog op een mast geplaatst worden, anders werkt die ook niet).

En als het over winstbejag gaat, er worden geen grote bedragen geïnvesteerd om er achteraf verlies op te maken, dat lijkt mij toch logisch.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Ik kan alleen maar herhalen hoe ik "mijn" windmolen ervaar. Ik vind het een mooi zicht vanuit onze tuin en ik vind het ook rustgevend, die draaiende wieken die propere stroom levenren. Moest mijn tuin groot genoeg zijn, ze zouden er ene in mogen zetten. Maar dit is natuurlijk mijn eigen persoonlijk gevoel over "mijn" windmolens. Het valt me trouwens op dat de meeste tegenstanders te vinden zijn op plaatsen waar er nog geen staan. (dat blijkt trouwens ook uit studies die daaromtrent gebeurd zijn, althans dat heb ik gelezen in de krant.)
        Over de windmolens in de Noordzee deden de groenen ook altijd negatief, nu blijkt dat een kinderkamer voor vissen te zijn. (Stond in de krant, dus vraag me niet naar de juiste studie hierom)

Maar goed, iedereen zijn mening, dit was gewoon de mijne en verder ga ik hier niet op in want het onderwerp gaat volgens mij hier escaleren.

Maar ik wil TS toch bedanken voor de tip: nooit met een mes werken als je met wijn bezig bent.

groeten,
        Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
          Een gevoelig onderwerp en ik vrees dat er al vlug een slotje op komt vanwege de (politiek getinte) reacties.

Ik ben absoluut voor omdat "groene" energie een belangrijke en goede zaak vormt maar tegelijk moeten we voorzichtig zijn dat we niet volledig afhankelijk
          worden van alternatieve energiebronnen zoals wind, zon, etc.

We moeten er juist wél helemaal afhankelijk van worden, we moeten helemaal af van fossiele brandstoffen en kernenergie. Daarbij komen we nieuwe moeilijkheden op onze weg tegen, die kunnen we niet negeren, die zullen ons integendeel verder sturen in de juiste richting.

Walter
          D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
            We moeten er juist wél helemaal afhankelijk van worden, we moeten helemaal af van fossiele brandstoffen en kernenergie. Daarbij komen we nieuwe moeilijkheden op onze weg tegen, die kunnen we niet negeren, die zullen ons integendeel verder sturen in de juiste richting.

Walter
            Volledig mee eens Walter, maar het is niet zo simpel, de opslag van grote hoeveelheden energie is nog steeds het probleem,
            op windstille nachten heb je dan helemaal niets, maar daar gaat het niet over.

Vóór en tegenstanders zijn er altijd geweest en zullen er altijd blijven vrees ik, de link die Marie-Anne hier neerzet is er eentje van
            "Komité voor het behoud van het Landelijk Aspect van het Pajottenland" niet moeilijk dat deze "tegen" zijn, wat had je gedacht met zo een naam.
            Dat al die tegenstanders eens met waardige alternatieven komen, als ze volgend jaar een mooie goudkleurige kerncentrale in het Pajottenland
            willen neerzetten, denk je dat ze dan tevreden zullen zijn ?
            Ik ken mensen die in Izegem dicht tegen zo een windturbine wonen, en zich daar weing aan storen, terwijl hun buren beweren dat ze er
            zot zullen van worden, maar deze die zot zullen worden zouden wel willen praten over een geldelijke tegemoetkoming, dan komt alles in orde.......

In ieder geval, ik ben 100% vóór, ze moeten ze natuurlijk met manieren inplanten, maar ik vind die dingen in sommige omstandigheden zelfs mooi.
            Neem nu de torntonbank voor de kust, ga bij helder weer eens naar Blankenbege, loop daar eens het staketsel op, zoek waar die dingen staan...
            en draai je dan eens 180° om, wat is het mooist denk je, die oerlelijke muur van duizenden verschillende appartementen, vol fluo platen van te
            huur of te koop, of die "windmolen verstoorde" horizon van onze noordzee ???

Mogelijke inplantlocaties moeten wel doordacht zijn, maar volgens mij zijn deze nog ruim beschikbaar, zoals grote industriezones,
            middenbermen van autostrades, temidden van grote verkeerswisselaars enz. de geluidslast is daar verwaarloosbaar en lost zich gewoon op
            in het andere geluid.

De mensen uit Izegem waar ik het over had, die zeggen dat zij meestal helemaal niets horen, alleen als de wind pal zuidoost zit is er
            iets hoorbaar, en dat van die slagschaduw komt alleen in het tussenseizoen en zeer kortstondig voor, hoogsens een half uur,
            tijdens de zomer zit de zon te hoog en zien ze er helemaal niets van.

Ik ben een aatal jaren geleden in Brugge zo een windmolen gaan bezoeken, persoonlijk vind ik dat een mooi staaltje zware mekaniek,
            de wieken, daarvan kunnen ze de hoek verdraaien (gebeurd automatisch natuurlijk) maar weet je dat die dingen op lagerkransen draaien
            met een binnendiameter van 1050mm, deze molens hebben een max vermogen van 3 Megawatt, en als je ze weet staan, er staan er een rijtje hé.

HIER enkele foto's van mijn bezoek aan zo een windmolen.

Comment

Stukje uit de reply van demeyereg :

Ik ken mensen die in Izegem dicht tegen zo een windturbine wonen, en zich daar weing aan storen, terwijl hun buren beweren dat ze er
              zot zullen van worden, maar deze die zot zullen worden zouden wel willen praten over een geldelijke tegemoetkoming, dan komt alles in orde.......
              De wijnboer waarover ik had in mijn uitleg, heeft 5 jaar geleden een vergoeding van 30.000 euro gekregen voor de "eventuele" last. Die compagnie zal dus wel weten
              hoezeer het stoort. (uitkoopgeld is hier schering en inslag bij ons). De brave man zou het geld met plezier teruggeven als die windmolens ook zouden verdwijnen... Dat zegt genoeg denk ik.

De link die ik erbij plaatste is volgens mij geldig voor om het even welke locatie die bewoond is.
              Het was maar een voorbeeld hoor
              Touch the Earth...Gently
              www.passionsenfrance.com

Comment

tegen.
                ---
                liever dit:

grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  Idd Bouk. Deze week nog op het nieuws hier. Voor de kust van Bretagne of Normandie is zo een project in de experimenteer-fase.
                  Touch the Earth...Gently
                  www.passionsenfrance.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
                    Idd Bouk. Deze week nog op het nieuws hier. Voor de kust van Bretagne of Normandie is zo een project in de experimenteer-fase.
                    geen horizon vervuiling en geluidloos.
                    snap al jaren niet, dat men daar niet veel meer aandacht aan besteed.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

geen horizon vervuiling en geluidloos.
                      grt,bouk.
                      Ook geluidloos voor de vissen?

Getijdecentrales zouden inderdaad perfect zijn voor een continue stroomtoevoer, behalve misschien een dipje op het punt waar eb en vloed omslaan? Daarnaast windmolens en zonnepanelen gebruiken voor het produceren van een energiebron die je zou kunnen opslaan, misschien waterstrof in de toekomst. Dan nog de hele handel nationaliseren, belasting op arbeid naar beneden halen en je inkomsten regelen via taks op energie.

Comment

grt,bouk.
                        Belangenvermenging bouk.
                        Met olie is het net hetzelfde.
                        Met de ontploffingsmotor (auto's) idem.
                        Een wankelmotor is efficiënter en maakt veel minder geluid en is ook kleiner.

Heel in het begin hadden de energiemaatschappijen schrik dat ze minder winsten zouden maken
                        dan het geval is met de traditionele methodes.
                        Sla me niet dood maar ik las ooit ook dat de fabricatie van windmolens ook zeer vervuilend was.
                        Het ging daarbij over die roterende delen.

Je moet eens opzoeken wat de Duitsers aan 't klaar maken zijn in Brazilië.
                        (joekels van kerncentrales)
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                          Ook geluidloos voor de vissen?

Getijdecentrales zouden inderdaad perfect zijn voor een continue stroomtoevoer, behalve misschien een dipje op het punt waar eb en vloed omslaan? Daarnaast windmolens en zonnepanelen gebruiken voor het produceren van een energiebron die je zou kunnen opslaan, misschien waterstrof in de toekomst. Dan nog de hele handel nationaliseren, belasting op arbeid naar beneden halen en je inkomsten regelen via taks op energie.
                          Utopie
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht

Walter
                            Idd .. jan met pet heeft schijnbaar nog niet door hoe precair de energie situatie wel is en gaat vrolijk door met het opstoken van de planeet ... 't zal een dikke bons geven als 't ie ooit wakker schiet! dan wordt deze discussie futiel ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Belangenvermenging bouk.
                              Met olie is het net hetzelfde.
                              Met de ontploffingsmotor (auto's) idem.
                              Een wankelmotor is efficiënter en maakt veel minder geluid en is ook kleiner.

Heel in het begin hadden de energiemaatschappijen schrik dat ze minder winsten zouden maken
                              dan het geval is met de traditionele methodes.
                              Sla me niet dood maar ik las ooit ook dat de fabricatie van windmolens ook zeer vervuilend was.
                              Het ging daarbij over die roterende delen.

Je moet eens opzoeken wat de Duitsers aan 't klaar maken zijn in Brazilië.
                              (joekels van kerncentrales)
                              Een wankelmotor is allesbehalve efficiënter. De laatste leverancier (Mazda) is er dan ook al een heel tijdje mee gestopt.
                              En eigenlijk is het effectief altijd hetzelfde : we willen allemaal hetzelfde comfort behouden. Maar als dat ervoor zorgt, dat er installaties voor nodig zijn, willen we deze uiteraard niet in onze achtertuin.
                              Eigenlijk is kernenergie de properste energievorm, maar dan moet ze wel op de juiste manier geproduceerd worden. Met onze huidige kernsplitsing is dat allesbehalve het geval...
                              Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                              X