Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Harddisk van 2TB voor films: hoeveel ruimte vrij laten ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Harddisk van 2TB voor films: hoeveel ruimte vrij laten ?

Op deze HD wordt er alleen maar "bijgeplaatst", dus haast nooit gewist of zo.
    Dus kan er imho ook niet veel fragmentatie optreden.

Hoeveel vrije ruimte zou ik moeten over laten om de schojf optimaal te laten functioneren.
    En, stel dat het ooit TOCH eens nodig is, te defragmenteren ?
    Want als de schijf nokvol zit wert defragmentatie ook niet meer.

Momenteel is er 347 GB vrij van de 1,8 TB

Dus: nog even doorgaan, off aan een nieuw schijfje beginnen ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Re: Harddisk van 2TB voor films: hoeveel ruimte vrij laten ?

Met 0GB zou het moeten lukken denk ik. Allez laat 1GB vrij. Zelfs fragmentatie zal niet echt een probleem vormen. Je gaat daar enkel grote files van streamen en niet op zoek naar massa's kleine bestanden. Zelfs als je 2 of 3 films tegelijk gaat streamen vanaf een disk die vol staat zou het nog moeten gaan (denk ik).

Comment

WD raad 10% aan, als ik weeral niet in een woestijn sta te prediken.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        WD raad 10% aan, als ik weeral niet in een woestijn sta te prediken.
        Grtz, RF
        Je staat in de woestijn vrees ik Met linux kan je iets leuk doen. Zo een disken die weinig of niet wijzigen kan je in linux best als read-only mounten. Dat is een extra beveiliging tegen eigen stommiteiten. De inhoud wijzigt niets, het OS kan niks wegschrijven of doen, gewoon lezen. Als je het ding volknalt met bestanden die constant wijzigen kom je inderdaad in de problemen en gaat de performance (zwaar) achteruit, zeker vanaf 95%. De schrijfoperaties hebben er het meest onder te lijden. Stel nog dat het nog meer achteruit gaat dan zijn dit de Bluray specificaties:
        BD Video movies have a maximum data transfer rate of 54 Mbit/s, a maximum AV bitrate of 48 Mbit/s (for both audio and video data), and a maximum video bit rate of 40 Mbit/s.
        Dat wil dus zeggen dat je HD nog geen 10MB/s moet kunnen trekken om film te kijken, terwijl een ietwat moderne harde schijf meer dan 100MB/s kan lezen. Als je de laatste bit volschrijft heb je misschien een probleem, maar zelfs dat durf ik te betwijfelen indien het enkel lezen is.

Comment

TS sprak van formateren, doe dat maar eens met minder dan 10% vrije ruimte. (Op een Windows pc.)

Grtz, RF

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            TS sprak van formateren, doe dat maar eens met minder dan 10% vrije ruimte. (Op een Windows pc.)

Grtz, RF
            Bedoel je niet defragmenteren?
            My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

Comment

En als je nu 2 partities maakt?
              Eentje van 10% van de totale capaciteit.
              De rest gaat naar de 2de partitie. En deze kan je dan vol schrijven.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Als die harddisk enkel voor streamen van video gaat (dus lezen) zal het qua snelheid niet veel een rol spelen als je die gewoon volzet.
                Je krijgt wel problemen als je telkens leest en schrijft en tussendoor zaken wist : dat zorgt voor fragmentatie, en dan is best een redelijk stuk (een 10%) leeg te laten. Maar voor deze toepassing zou ik die harddisk gewoon volledig vullen...
                Bij meerdere partities moet je om de snelheid te behouden per partitie 10% leeg laten. Maar ook dat hoef je dus niet te doen, als je gewoon de partities vult, en nadien gewoon wil lezen.
                Groeten,

Polleke

Comment

Dank u voor de reacties, ik zal er dus nog wat opzetten. Heb trouwens nog 2 reserve copy's.
                  Nu ja, ik moet maar eerst eens maar wat meer film gaan kijken voordat ik aan nog een schijf begin
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bottie Bekijk bericht
                    Bedoel je niet defragmenteren?
                    Yep, was abuis.

Grtz, RF

Comment

Working...
                    X