Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ovenschotels ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ovenschotels ...

Ik ben geen superkooktalent maar kan wel mijn plan wat trekken.
    Nu heb ik een vraag over ovenschotels, bestaat er een manier om een soort bechamelsaus te maken die er na heropwarmen niet als een flubberige massa uitziet?
    Hoe doe ik het: klomp boter smelten ... Bloem erbij tot alles in mijn klopper plakt ... Melk erbij ... Kloppen tot het terug in mijn klopper plakt ... Nog melk erbij ... ... Bouillonblokje, Kruiden et c'est ça.
    De moment zelf is het ideaal, maar er achter ziet het er heel wat minder goed uit.

Vraag 2: Stoppen jullie ovenschotels in de diepvries?

Vraag 3: Veel ken ik er niet: witloof in hesperolletjes en de befaande bloemkool met gehakt, puree en saus, zijn er nog zo tips?
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

Re: ovenschotels ...

Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
    Nu heb ik een vraag over ovenschotels, bestaat er een manier om een soort bechamelsaus te maken die er na heropwarmen niet als een flubberige massa uitziet?
    Hoe doe ik het: klomp boter smelten ... Bloem erbij tot alles in mijn klopper plakt ... Melk erbij ... Kloppen tot het terug in mijn klopper plakt ... Nog melk erbij ... ... Bouillonblokje, Kruiden et c'est ça.
    De moment zelf is het ideaal, maar er achter ziet het er heel wat minder goed uit.

Vraag 3: Veel ken ik er niet: witloof in hesperolletjes en de befaande bloemkool met gehakt, puree en saus, zijn er nog zo tips?
    Witloof vervangen door het wit van prei.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
      Zo gebeurt het hier eigenlijk wel, prei voor de vriendin, witloof voor mij

Comment

Rap gereed en lekker!
        Al die recepten van Knorr eigenlijk.
        Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
        Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

1. Bloem bindt hé. Niet teveel maken is de boodschap.
          2. Nee, alles wordt opgegeten en desnoods offer ik mij s' avonds graag op om de rest op te eten. Dan is de bechamel eigenlijk ook te dik. (Ik kruid die enkel met peper, zout en nootmuskaat. Soms doe ik er graanmosterd bij of pikkels, bij andere gerechten wel te verstaan.)
          3. Ook hier hesp en prei. Bechamel erover en flink wat echte Emmenthal erop.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

hier wordt ook alles opgegeten.

enkele leuke:

lagje gebraden gehakt + laag savooi (gaar gekookt, gestoomt, ...) en laag puree erover.

macaroni, hesp, paprika, champion, broccolie, met een kaassausje.
            nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht

Begin al eens met de geschikte verhoudingen te gebruiken ipv "bloem erbij tot dit en melk er bij tot dat"...
              Voor een kleine hoeveelheid: 30 gr boter (roomboter bij voorkeur), 30 gr bloem en 300 ml melk.
              Voor een grotere hoeveelheid: 50 gr boter, 50 gr bloem en 500 ml melk.
              Voor een regiment: .... respecteer je verhoudingen en je zal bechamelsaus hebben ipv een saus die stijf staat vd bloem.

Opwarmen? met de juiste verhoudingen zal ze er bij opwarmen veel beter uitzien.
              Langzaam verwarmen in een pannetje en voortdurend kloppen. Indien ze toch wat te dik zou zijn, dan voeg je wat melk toe.

Je kan de saus zelfs invriezen, dus opwarmen is geen probleem op voorwaarde dat ze correct werd klaargemaakt.
              Ontdooien doe je door ze op het aanrecht rustig te laten ontdooien. Niet in de microgolfoven ontdooien aub.
              En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cookie Bekijk bericht
                Je kan de saus zelfs invriezen, dus opwarmen is geen probleem op voorwaarde dat ze correct werd klaargemaakt.
                Ontdooien doe je door ze op het aanrecht rustig te laten ontdooien. Niet in de microgolfoven ontdooien aub.
                Om bacterievorming te voorkomen wordt aangeraden wordt aangeraden om dit in de microgolf te doen. Bij bechamelsaus is dit natuurlijk belachelijk om te doen. Op kamertemperatuur laten komen lijkt me niet echt aangewezen. Dan kan je het beter op tijd in de koelkast zetten.

De bechamelsaus loopt eigenlijk ietske teveel als de lasagna klaar is. Als je die 10 minuutjes laat rusten is het al veel beter. De dag erna vind ik ze ook nog redelijk, net zoals de diepvries, maar er gaat niks boven vers gemaakt.

Comment

Niks microgolf. Het is de hoge temperatuur op korte tijd die voor schifting zorgt. Vooral bij het gebruik van gewone boter. Roomboter zal veel minder snel schiften.
                  In de koelkast ga je nog meer watervorming krijgen.
                  Gewoon afgedekt in de container laten ontdooien of in geval van TS gewoon over gerecht.
                  Als je echt goed wil opwarmen is in een pan met dikke bodem en op een laag vuurtje met voldoende roeren de enige correcte manier.

Bij niet invriezen en gewoon bewaren: voldoende (eigenlijk : volledig) laten afkoelen vooraleer in de koelkast te plaatsen.

Mijn gevoel is ook dat onze kok zijn bloem gewoon niet gaar laat worden bij het maken van de saus.
                  De bloem moet goed gaar zijn voor je de melk toevoegt.

Anderzijds: waarom al de moeite doen om een saus die vers op een paar minuten klaar is en veel lekkerder is dan, gaan op te bewaren en op te warmen...
                  Last edited by Cookie; 23 januari 2013, 20:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                    En de hesp door gerookte zalm. Dus prei met gerookte zalm er rond. Ook lekker.
                    En ook lekker (simpel) en iets wat de (grote) kinderen vaak graag eten: laagje aardappelpuree, gehakt en appelmoes in de oven.
                    Gehakt wel op voorhand wat bakken natuurlijk, maar dat zullen de meesten wel doorhebben.

Smakelijk
                    Nikon D7000 en wat lenzen.
                    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Bedankt voor de info, ik zal het eens probeen met de verhoudingen, ik denk wel dat ik wacht tot de bloem "gaar" is (zo tussen het serieus in de klopper plakken en het aanbranden ).
                      Wanneer na wat melk toevoegen en goed doorroeren de symptomen terug hetzelfde zijn doe ik er terug melk bij, ...
                      Ik zou graag de overschot in de diepvries plaatsen omdat we normaal niet zoveel tijd hebben om iets klaar te maken. Het klaarmaken valt in feite nog mee, maar het is die afwas ...
                      Als je dan toch al je potten en pannen moet vuilmaken kun je dan direct genoeg maken denk ik zo

De inspiratie komt terug!

Comment

De bloem is gaar wanneer je de typische "koekjesgeur" ruikt.
                        De melk toevoegen gebeurt traag en van het vuur onder continue kloppen.
                        Als alle klonters weg zijn kan de pan weer op het vuur om ze even aan de kook te laten komen en aan de afwerking er van te beginnen.

Comment

Wat je ook kan doen is eerst de boter mengen met de bloem op een laag vuur.
                          Je zal dan een soort pasta krijgen en daarna langzaam de melk toevoegen en blijven roeren.
                          De reden is dat je zo geen klonters krijgt.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Pssstt! probeer dit eens:

altijd de juist verhouding!

Groetjes, Chris.

Comment

Om bloem en boter te mengen heb je toch geen potteke van Knorr nodig zeker...

Comment

Working...
                              X