Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

USB 3 - kan iemand me een concreet idee geven ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: USB 3 - kan iemand me een concreet idee geven ?

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Mijn Medion pc heeft standaard een USB2/eSATA dock voor een externe harde schijf, en ik heb onlangs een USB3 kaartje in mijn computer gezet.
    In dat dock zit een Medion externe harde schijf die met eSATA is aangesloten, en dat is de snelste manier om een heleboel data te kopiëren naar een externe schijf.

Het verschil tussen USB2 en 3 is wel merkbaar (niet veel meer dan 2 keer zo snel bij het overzetten van zo'n 600GB aan foto's), maar volgens mij is eSATA toch nog een stuk sneller.
    Spijtig dat ze bij de nieuwe Medion pc's geen eSATA meer voorzien hebben, het dock voor de externe harde schijf van Medion heeft alleen nog een USB3 aansluiting.

Er zit nog een andere eSATA aansluiting op mijn pc, en ik heb gezocht naar eSATA externe harde schijven, maar die zijn extreem duur en heel zeldzaam.
    Ik heb wel ergens een behuizing gevonden met eSATA om externe harde schijf te maken, maar die was ook ruim 3 keer zo duur als een behuizing met USB3 (daarom heb ik toch maar de USB3 behuizing besteld)...
    OK maar ik ben zeer content met mijn USB3
    Maar ik ga er wel vanuit dat alles USB3 compatibel moet zijn.
    Mijn mediaspeler en ook die MyBook van WD hebben een USB3 ingang.
    In die mediaspeler heb ik zelf een HD ingestoken van 1T.

Ik had geen idee over die e-sata qua snelheid.

e-Sata heb ik van voor en vanachter in mijn pc.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
      God ja, ik ken al die benamingen niet.
      Maar ik bedoel de aansluiting van de schijf die intern in je pc zit. Deze is toch snel, dacht ik zo. (bij mij toch)
      En als je dan een SSD-schijf (is dat de juiste naam???) in zo'n Sata (of e-sata, of hoe dat ook heet)-omhulsel steekt heb je toch een mooie snelheid. Of heb ik het fout???

Groeten,
      Geert
      Dat heb ik nog niet geprobeerd Geert
      Mijn SSD werkt idd. via sata.
      e-sata is dat niet externe sata?

We gaan er geen ruzie over maken he Geert

Ik heb er nooit aan gedacht of wel heel vluchtig over die e-sata.
      Het heeft ook te maken met gemakzucht en daarom bleef ik hangen aan USB2 en dus nu USB3.

Wat collega Bart vertelt is nieuw voor mij maar het helpt wel.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

SATA <-> SATA is in de computer zelf, als er een "e" voor staat wil dat zeggen dat het een externe SATA aansluiting is.
        Het is geen probleem om van een SATA aansluiting die nog vrij is in je computer een eSATA te maken, daarvoor bestaan er verschillende mogelijkheden.
        Maar bij een laptop zal het wat moeilijker zijn om er zelf zo'n eSATA poort bij in te bouwen.
        Het moederbord van mij pc heeft nog een paar SATA aansluitingen over, dat zal bij andere pc's waarschijnlijk ook wel zo zijn (maar bij een laptop is die kans ook kleiner).

Maar volgens wat ik gelezen heb is dat een (e)SATA kabel wel zo kort mogelijk moet zijn, omdat anders de snelheid flink achteruit gaat (ik weet niet of dat werkelijk zo is?).

Net gevonden, voor sommige laptops is er ook een oplossing (als ze een pcmcia aansluiting hebben) http://dx.com/p/mmui-esata-port-expa...resscard-22074
        Last edited by Black B@ndit; 3 december 2012, 23:57.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black [email
          B@ndit;3731589]...Het[/email] verschil tussen USB2 en 3 is wel merkbaar (niet veel meer dan 2 keer zo snel bij het overzetten van zo'n 600GB aan foto's), maar volgens mij is eSATA toch nog een stuk sneller.
          ...
          Om u een idee te geven. Ik gebruik een externe docking voor harde schijven en die is via e-sata aangesloten op mijn laptop. Data kopiëeren gaat aan gemiddeld een 30MB/s. Via USB2 is dat aan bijna 20MB/s.
          Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kartix Bekijk bericht
            Om u een idee te geven. Ik gebruik een externe docking voor harde schijven en die is via e-sata aangesloten op mijn laptop. Data kopiëeren gaat aan gemiddeld een 30MB/s. Via USB2 is dat aan bijna 20MB/s.
            Is die e-sata echt zo traag, Met mijn USB3 schijf haal ik toch vlot 40 MB/s. Al moet ik toch zeggen dat bij het overzeetten van veel gegevens (1GB of meer) de snelheid langzaam terug naar beneden zakt.

Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Het verschil tussen USB2 en 3 is wel merkbaar (niet veel meer dan 2 keer zo snel bij het overzetten van zo'n 600GB aan foto's), maar volgens mij is eSATA toch nog een stuk sneller.
              Afhankelijk van welke sata-versie natuurlijk.

USB 1.1 = 12 Mbit/s
              Firefire 400 = 400 Mbit/s
              USB 2.0 = 480 Mbit/s
              FireWire 800 = 800 Mbit/s
              USB 3.0 = 5 Gbit/s
              eSATA = Up to 6 Gbit/s right now as it depend on the internal SATA chip.

Interessante link : http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...tes#Peripheral
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Afhankelijk van welke sata-versie natuurlijk.

USB 1.1 = 12 Mbit/s
                Firefire 400 = 400 Mbit/s
                USB 2.0 = 480 Mbit/s
                FireWire 800 = 800 Mbit/s
                USB 3.0 = 5 Gbit/s
                eSATA = Up to 6 Gbit/s right now as it depend on the internal SATA chip.

Interessante link : http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...tes#Peripheral
                Voila .. eindelijk! Er wordt hier vlot abstractie gemaakt over de te volgen weg van de data! Directe onboard chips met directe uitgang zijn altijd het snelste, alle "omwegen" via insteekkaarten ea worden mogelijk afgeknepen door de bus snelheid en alle trafiek die op dat ogenblik door de bus loopt .. en dan zeg ik nog niets over het feit dat uw "IO systeem" de max. data snelheid moet kunnen volgen tenzij men gedurende de transfert gaat koffie drinken (.. en dan nog)

BTW, ik heb een ICYBOX model dat zowel USB2 als e-Sata ondersteunt en je stopt er een "gewone" sata HD in ... en voor mij gaat USB3 razendsnel (backup via ATIH van SSD naar een Medion 2 TB schijf in een paar minuten)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Voila .. eindelijk! Er wordt hier vlot abstractie gemaakt over de te volgen weg van de data! Directe onboard chips met directe uitgang zijn altijd het snelste, alle "omwegen" via insteekkaarten ea worden mogelijk afgeknepen door de bus snelheid en alle trafiek die op dat ogenblik door de bus loopt .. en dan zeg ik nog niets over het feit dat uw "IO systeem" de max. data snelheid moet kunnen volgen tenzij men gedurende de transfert gaat koffie drinken (.. en dan nog)

BTW, ik heb een ICYBOX model dat zowel USB2 als e-Sata ondersteunt en je stopt er een "gewone" sata HD in ... en voor mij gaat USB3 razendsnel (backup via ATIH van SSD naar een Medion 2 TB schijf in een paar minuten)
                  Awel
                  't Is een stom opmerking van mij maar als die e-sata zo goed was dan gebruikte die iedereen toch, niet?
                  Waarom hebben we daarin nooit enige progressie van gezien; ik bedoel in het gebruik.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Niet alle moederborden ondersteunen e-sata en niet alle externe systemen hebben e-sata aan boord ... ik weet ook niet waar het addertje zit als er al een is ..

Comment

Omdat ik toch tijd genoeg heb (tijdelijk werkloos, ze hebben een paar dagen geen werk voor mij ), en omdat de de foto's van vorige zaterdag toch nog op alle schijven moest zetten, heb ik een test gedaan tussen USB2, USB3 en eSATA.
                      De map met foto's is 6,09GB groot, en die heb ik dus naar een aantal verschillende schijven gekopiëerd.
                      Daarbij heb ik telkens de bijgeleverde kabels (voeding en USB) gebruikt.
                      De USB3 schijven heb ik aangesloten op het PCI-E kaartje met 2 USB3 aansluitingen, de USB2 is op de front-USB2 aansluiting van de Medion aangesloten, en de e-SATA zit in het Medion dock waarmee de schijf ook aangesloten is.

USB3 Seagate 1TB 2,5" compacte schijf met voeding via de USB3: 4 minuten en 47 seconden

USB3 Seagate 2TB 3,5" met bijgeleverde voeding: 4 minuten en 30 seconden

USB2 Seagate 2TB 3,5" net dezelfde USB3 schijf als de vorige, maar dan op USB2 aangesloten (ik heb zo 2 dezelfde schijven): 8 minuten en 43 seconden

eSATA Medion 1,5TB 3,5" (in Medion dock dus): 3 minuten en 3 seconden

Het is duidelijk dat USB2 het traagst is, dat USB3 bijna dubbel zo snel is, en dat eSATA duidelijk de winnaar is als je grote bestanden zo snel mogelijk op een externe schijf wil zetten.

Tussen de theorie en de werkelijkheid zit er dus nog een verschil.
                      De eSATA verbinding is niet de nieuwste, want die Medion is met 3 jaar oud geworden.
                      Met een USB3 rechtstreeks op het moederbord kan de volgorde ook weer helemaal anders zijn, want ik weet niet of dat PCI-E kaartje het maximum uit de USB3 technologie kan halen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Niet alle moederborden ondersteunen e-sata en niet alle externe systemen hebben e-sata aan boord ... ik weet ook niet waar het addertje zit als er al een is ..
                        Doordat USB3 compatibel is met USB2 toestellen dat 90% van de mensen al heeft ... had men volledig overgeschakeld naar e-sata, dan was het grootste deel van de mensen hun hardware nu voor het containerpark.
                        Het is dus interessanter om USB sneller te maken en dezelfde compatibele connector te houden.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Inderdaad ... waarschijnlijk zal e-sata hetzelfde lot beschoren zijn als firewire.
                          Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                            Inderdaad ... waarschijnlijk zal e-sata hetzelfde lot beschoren zijn als firewire.
                            Ah ja juist.
                            Heb een HD met o.a. firewire
                            Toch gek hoe dat kan veranderen.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Ah ja juist.
                              Heb een HD met o.a. firewire
                              Toch gek hoe dat kan veranderen.
                              De technisch beste standaard wint zelden, de populairste wint

USB is zo ingeburgerd dat ik het nog niet snel zie verdwijnen, integendeel.
                              Bijna alles is al USB ondertussen, zelfs de GSM laders.

99% van de bevolking heeft geen boodschap aan MB/s en kan het niet veel schelen of het nu 2 sneller gaat of niet.
                              Ze willen dat alles op hun computer gewoon blijft werken, en dat ze zich geen zorgen moeten maken over "heb ik een e-sata aansluiting of niet".
                              Last edited by Eanx; 5 december 2012, 14:29.
                              Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Marc, USB 3.0 is véél sneller dan 2.0, als er ook een snel media aan hangt, zoals ssd.
                                Bekijk de link eens, daar staan cijfers in, exact wat jij vraagt.

Comment

Working...
                                X