Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Led verlichting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Led verlichting

Ik heb al wat ervaring met betaalbare LED GU10 spots.
    Van de spots hieronder heb ik er een 30-tal in huis, en daar ben ik behoorlijk tevreden over. In elk geval is de stroomrekening serieus gedaald. De kleur is OK, en het licht is mooi gespreid wat ik van een plafondspot verwacht. Van de 30 die ik kocht zijn er 2 gesneuveld, maar die werden vrijwel direct gratis vervangen.

This website is for sale! groenestroomshop.nl is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, groenestroomshop.nl has it all. We hope you find what you are searching for!

Nu wil ik de lampen hieronder eens testen. Heeft iemand daar al ervaring mee?
    Ze zijn wat duurder, maar zouden de lichtopbrengst geven van een 80Watt peer.
    Omdat ze ingebouwd zullen zijn stoort het me niet dat ze er wat anders uit zien.

This website is for sale! groenestroomshop.nl is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, groenestroomshop.nl has it all. We hope you find what you are searching for!

Re: Led verlichting

Waarom gebruik je geen spaarlampen?
    Het rendement (lumen per Watt) van een spaarlamp is nog altijd iets hoger dan dat van ledverlichting.

Bij spotjes heb je geen keuze, daar is led altijd zuiniger voor dezelfde lichtsterkte, voor de andere armaturen zijn de gewone spaarlampen nog iets beter dan de ledlampen.
    Spaarlampen zijn ook goedkoper dan ledlampen (aankoopprijs), en als je spaarlampen van een bekend merk koopt, dan is de kleurweergave-index doorgaans ook beter dan die van ledverlichting (het gaat dan niet over de kleurtemperatuur, maar de kleuren zullen er dan beter uitzien, vooral de weergave van rode kleuren is een probleem bij de goedkopere leds).

Als je toch voor de ledlampen zou kiezen, steek die dan alleen maar in armaturen waar de warmte goed weg kan.
    Zelfs een lamp van 8W kan in een compact armatuur dat afgesloten is heel erg warm worden, veel te warm voor leds (die kunnen echt niet tegen een te hoge temperatuur).
    Maar ook spaarlampen hebben een merkbaar kortere levensduur in volledig gesloten armaturen (tenzij het armatuur groot genoeg is om de warmte af te geven).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Spaarlampen vind ik persoonlijk qua lichtopbrengst en kwaliteit inderdaad goed. Het enige nadeel is de opwarmtijd. Dit is misschien ook al verleden tijd ondertussen....
      Vraagje...weten jullie of je plafondarmaturen waarin momenteel een 12V soptje zit nog kan omswitchen naar LED op 220V? Maw de fitting vervangen ?
      Canon 350D + 10/22MM + EFS17/85 + 70/200-2,8+grip

Comment

Om even in te pikken: wij hebben buiten een halogeenstraler van 500 watt aan de muur hangen, zo eentje met een sensor.
        De sensor is nu stuk en ik overweeg om er eentje met leds te hangen. Bestaan er al waardige alternatieven, want 500 watt halogeen, geeft behoorlijk wat licht....
        Hoeveel lumen is dat eigenlijk - want nu moeten we toch in lumen tellen, niet ?
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oliseb Bekijk bericht
          Spaarlampen vind ik persoonlijk qua lichtopbrengst en kwaliteit inderdaad goed. Het enige nadeel is de opwarmtijd. Dit is misschien ook al verleden tijd ondertussen....
          Vraagje...weten jullie of je plafondarmaturen waarin momenteel een 12V soptje zit nog kan omswitchen naar LED op 220V? Maw de fitting vervangen ?
          Er zijn ook ledspotjes die op 12V werken, dan moet er niets aangepast worden.
          De transformator is dan wel te zwaar, maar dat kan niet zoveel kwaad.

De opwarmtijd van spaarlampen valt doorgaans wel mee zolang ze maar niet op extreem lage temperaturen moeten werken.
          Voor buitenverlichtingis het best dat de spaarlamp dan in een goed afgesloten armatuur zit, anders is het best mogelijk dat ze op erg koude dagen zelfs niet de maximale lichtsterkte geeft omdat ze gewoonweg te koud blijft.

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
          Om even in te pikken: wij hebben buiten een halogeenstraler van 500 watt aan de muur hangen, zo eentje met een sensor.
          De sensor is nu stuk en ik overweeg om er eentje met leds te hangen. Bestaan er al waardige alternatieven, want 500 watt halogeen, geeft behoorlijk wat licht....
          Hier bij den Hubo hangen zo'n buitenverlichtingsarmaturen met heel veel kleine ledjes, en je ziet duidelijk dat die véél minder licht geven dan een 500W halogeenlamp.
          Hoeveel lumen een 500W halogeenlamp geeft, dat weet ik niet (dat zal trouwens ook wat verschillen naargelang de fabrikant).

Er zijn ook buitenverlichtingsarmaturen waar ze powerleds in gebruiken, de kans dat die al meer licht geven dan de miniledjes, die is al wat groter.
          Maar je zal toch al een heel deftig armatuur moeten kopen om evenveel licht te krijgen met leds als met 500W halogeen.

Een echte vervanger voor 500W halogeen die een heel stuk minder verbruikt is deze, met een metaalhalide lamp http://www.gasontladingslamp.nl/prod...-klasse-1.html
          Het nadeel is dan wel dat deze niet geschikt is om aan en uit te schakelen met een bewegingssensor, omdat de lamp ook een opwarmtijd nodig heeft (vergelijkbaar met straatverlichting).
          Als de lampen geschakeld worden met een bewegingssensor, en ze gaan elke avond maar een paar minuten aan, dan denk ik dat het voordeliger is om die halogeenlampen gewoon te laten hangen.
          Je kan die ook nog vervangen door lampen met een wat lager vermogen als je toe komt met minder licht
          Last edited by Black B@ndit; 14 november 2012, 09:15.
          BD0338BE

Comment

Ik ben er onlangs in Hubo gaan halen en ben er heel tevreden van.
            Weet 't merk/model niet meer, waren de goedkoopste warme gele leds, weet wel nog dat op de verpakking stond dat ze belgisch waren ? Geven een pak meer licht dan degene die ik een paar jaar geleden had gekocht, en ze hebben smd leds (dus vlakke bovenkant en niet zo'n lelijke bultige).
            Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Waarom gebruik je geen spaarlampen?
              Het rendement (lumen per Watt) van een spaarlamp is nog altijd iets hoger dan dat van ledverlichting.
              Met de nieuwse generatie leds is die theorie reeds achterhaald Bart, Ik weet een nieuwe winkel volledig verlicht met de laatste generatie leds,
              zeer aangenaam licht, en zelfs véél klaarder dan TL. (240 leds per meter en 19,2 watt per meter 24 volt)

De laatste nieuwe gaan tot 161 lumen per watt, waar TL maar 55 lumen per watt halen, en een gloeilamp maar 10 lumen per watt haalt. KLIK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Neem hier tegenwoordig een factor 10, maar het zal nog verhogen, zie HIER naar de prijzen van die stralers deze worden tegenwoordig
                bij ons zelfs door de brandweer gebruikt, dat omdat ze deze ook op 12 volt kunnen schakelen, en daarvoor dan geen groep moeten opstarten, zo kunnen ze meteen ter plaatse hun lichtmast uitschuiven en hebben ze direct licht via drie 100 watt ledstralers.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Met de nieuwse generatie leds is die theorie reeds achterhaald Bart, Ik weet een nieuwe winkel volledig verlicht met de laatste generatie leds,
                  zeer aangenaam licht, en zelfs véél klaarder dan TL. (240 leds per meter en 19,2 watt per meter 24 volt)

De laatste nieuwe gaan tot 161 lumen per watt, waar TL maar 55 lumen per watt halen, en een gloeilamp maar 10 lumen per watt haalt. KLIK
                  De nieuwste leds geven inderdaad meer lumen per Watt, maar de opgave van 161 lumen per Watt, dat is een fabrieksopgave wanneer die led ook maar 1W vermogen te verwerken krijgt.
                  Dat type led is ook geschikt om op een hoger vermogen te werken, maar dan gaat het rendement omlaag.
                  Een led geeft ook merkbaar minder licht naarmate die warmer wordt, de opgave van 161 lumen/W is getest onder laboratorium omstandigheden waarbij de led gekoeld wordt tot een bepaalde temperatuur.
                  Elke ledlamp heeft wel een bepaalde oppervlakte om de warmte kwijt te geraken, maar dan nog zal de temperatuur altijd hoger oplopen dan onder de laboratorium-omstandigheden.
                  In de praktijk wordt die 161 lumen per Watt dus nooit gehaald.
                  Daar komt nog bij dat een led niet zomaar op 230V (of 12V) kan aangesloten worden, er zit altijd nog een voeding tussen. Het rendement van die schakelende voedingetjes zit gewoonlijk tussen de 80 en 90%, daar gaat dus ook nog een deel van het vermogen verloren. Daar door zalt het werkelijke rendement van de ledlamp nog ten opzichte van dat van de led-emitter zelf (je hebt dus 1,1 tot 1,2W nodig om aan de 161 lumen te geraken).
                  Het rendement van de led gaat ook omlaag naarmate die een warmere kleurtemperatuur geeft, een cool-white led van een bepaald type geeft dus meer licht dan een warm-white led.
                  Dat komt omdat er eigenlijk geen echte witte led bestaat, het zijn blauwe leds met een filter over. Hoe warmer de led, hoe sterker het filter moet zijn.

Het rendement van leds wordt inderdaad wel steeds beter, maar er worden nog altijd ledlampen verkocht waarin veel oudere soorten leds geplaatst zijn.
                  Alleen de duurdere ledlampen hebben gewoonlijk de betere leds.

Philips heeft bijvoorbeeld heel erg goede ledlampen, met een heel goede kleurweergave, maar als ik dan zie dat die bij den Hubo zo'n 80 euro kosten, dan zal het erg lang duren vooralleer je dat prijsverschil hebt terugverdiend op de energierekening.

Het aantal lumen per W voor een TL-lamp is afhankelijk van het vermogen van de lamp.
                  Een TL met een groter vermogen geeft meer lumen per watt, het is dus geen vast getal dat voor elke TL of spaarlamp zomaar van toepassing is.
                  Dat geldt ook voor gloeilampen en halogeenlampen.
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Neem hier tegenwoordig een factor 10, maar het zal nog verhogen, zie HIER naar de prijzen van die stralers deze worden tegenwoordig
                    bij ons zelfs door de brandweer gebruikt, dat omdat ze deze ook op 12 volt kunnen schakelen, en daarvoor dan geen groep moeten opstarten, zo kunnen ze meteen ter plaatse hun lichtmast uitschuiven en hebben ze direct licht via drie 100 watt ledstralers.
                    Bekafun online cataloog is de online catalogis voor klank en licht. Dj Gear, install, Pa en Studio, licht en truss, alles is bij Bekafun te krijgen aan de scherpste prijzen.

70-80 lumen per Watt is dus geen 161 lumen per Watt.
                    BD0338BE

Comment

http://www.bekafun.com/nl/products/d...i-ldpflood30ww
                      OK Bart, dat weet ik wel, maar 70-80 lumen/watt is reeds hoger dan eender welke spaarlamp of TL,
                      bovendien geven die leds meteen hun volle licht, volgens mij wel de toekomst maar ook nog te duur.
                      Ik wil maar zeggen dat ze goed bezig zijn op dat vlak, en binnenkort mag Philips geen enkele kwikbevattende
                      lamp meer maken hier in België, dus gedaan met Philips turnhout en gasontladingslampen zoals metalogeen en natriumdamplampen,
                      stilaan zullen winkels en toonzalen waar kleurbeoordeling van tel is afstappen van die dingen met ronkende voorschakeltoestanden
                      doe als ze warm zijn niet opstarten.

Wat ook eigenaardig is, is als je TL normlampen van bv.6500 kelvin hebt, deze een stuk minder lumen afgeven, waar dat bij leds
                      net het omgekeerde is, daar geeft 6500 Kelvin net de meeste lichtopbrengst.
                      Last edited by Guest42; 14 november 2012, 10:32.

Comment

De lamp die ik voorstelde geeft 840 Lm voor 8W.

Waarom geen gewone spaarlampen... ik haat ze.
                        Opwarmtijd is véél te hoog, en het rendement is zeker lager.
                        En zoals ik al schreef, ik heb nu led spotjes van het SMD type, en daar ben ik tevreden over.

Comment

De TL lampen voor kleurbeoordeling, die geven minder licht omdat het poeder in die lamp een compleet andere samenstelling heeft om ervoor te zorgen dat de kleurweergave-index zo hoog mogelijk wordt.
                          Ze zijn ook bezig met de kleurweergave-index van leds te verbeteren, en dan zie je net hetzelfde, de leds met een hogere kleurweergave-index geven ook heel wat minder lumen per Watt.

Dat is op dit ogenblik nog een groot probleem bij de meeste ledlampen, de kleurweergave valt gewoonlijk sterk tegen.
                          Als de kleurweergave echt belangrijk is (kledingwinkel bijvoorbeeld), dan zullen ze zeker niet de goedkoopste ledlampjes mogen gebruiken.

Als ze ledverlichting zouden gebruiken voor straatverlichting, dan is de kleurweergave-index weer veel minder belangrijk. De lampen die ze tot nu toe hebben gebruikt hadden altijd al een slechte kleurweergave (kwikdamplampen, natriumlampen).
                          Alleen voor bijvoorbeeld winkelstraten en andere plaatsen waar veel voetgangers komen zijn ze nu meer de metaalhalidelampen met een wat betere kleurweergave-index aan het gebruiken.

De kostprijs van ledverlichting zal nog wat moeten zakken, en het rendement zal ook nog verbeteren.
                          Dan zien we binnen enkele jaren geen spaarlampen meer op basis van TL-buisjes.

Ik zou graag op de verpakking van de lampen ook de kleurweergave-index zien, samen met de kleurtemperatuur en het aantal lumen.
                          Als ze dan niet liegen over deze cijfertjes, dan kan je pas echt weten wat je koopt.
                          Nu zie je in sommige winkels 30 of meer verschillende ledlampen, en je ziet pas thuis welk licht er uit komt, en dan kan je ze niet meer terug brengen.
                          Als ze dan ook nog werkelijk zo lang mee gaan, dan moet je nog jaren zitten te kijken op die kleurtemperatuur die je niet aanstaat...

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          De lamp die ik voorstelde geeft 840 Lm voor 8W.

Waarom geen gewone spaarlampen... ik haat ze.
                          Opwarmtijd is véél te hoog, en het rendement is zeker lager.
                          En zoals ik al schreef, ik heb nu led spotjes van het SMD type, en daar ben ik tevreden over.
                          De ledjes zitten aan de buitenkant, zonder een omhulsel dat nog eens een percentage van het licht tegenhoudt.
                          En omdat ze aan de buitenkant zitten kunnen ze ook gemakkelijk hun warmte afgeven.
                          Of die lamp ook werkelijk 840 lumen per Watt geeft, dat kan je zelf niet controleren, maar het verschil tussen pakweg 750 en 840 lumen zal je zelf al niet zien, dus dan maakt dat ook niet zo heel veel uit.
                          Het is wel zo dat wanneer je bijvoorbeeld een armatuur gebruikt waar meerdere lampen tegelijk in zitten, dat die dan wel best allemaal dezelfde kleurtemperatuur hebben, en dat ze ook best ongeveer even veel licht geven.

Met dat type lamp heb ik geen enkele ervaring, maar het lijkt mij wel eentje die je liever in een mat armatuur zal gebruiken omdat het niet meteen de mooiste lamp is.

Ik heb zelf eigenlijk geen problemen met spaarlampen, buiten een paar ledspotjes heb ik zelfs geen ander soort lampen meer in huis (alleen in de koelkast en de microgolf zit nog een gloeilampje).

Op het werk hebben we met sommige spaarlampen wel een probleem, die hebben een heel korte levensduur.
                          De armaturen waar ze inzitten zijn wel speciaal gemaakt voor die lampen (er kunnen alleen maar zo'n "PL" lampen in), maar er zitten zo 2 lampen in een kapje dat veel te klein is, en daardoor worden die heel erg heet.
                          Dat is de reden waarom die zo snel stuk gaan. Bij één van die armaturen is een paar jaar geleden per ongeluk het glas gevallen, nu zit er alleen een roostertje over, die lampjes gaan niet meer stuk (en ze geven bijna dubbel zoveel licht)...
                          Last edited by Black B@ndit; 14 november 2012, 11:16.
                          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                            Ik ben er onlangs in Hubo gaan halen en ben er heel tevreden van.
                            Weet 't merk/model niet meer, waren de goedkoopste warme gele leds, weet wel nog dat op de verpakking stond dat ze belgisch waren ? Geven een pak meer licht dan degene die ik een paar jaar geleden had gekocht, en ze hebben smd leds (dus vlakke bovenkant en niet zo'n lelijke bultige).
                            Die zijn inderdaad goed voor hun prijs.
                            De goedkoopste dat ik al geprobeerd heb en ook het beste resultaat.
                            Is normaal van Elix.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

http://www.bekafun.com/nl/products/d...i-ldpflood30ww
                              Amaai, wat een dure winkel ... identiek dezelfde heb ik al vaak zien staan voor dezelfde prijs maar dan zonder die 1 er voor.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X