Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snijselder (apium graveolens var. secalinum): nergens te krijgen in belgische winkels

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Snijselder (apium graveolens var. secalinum): nergens te krijgen in belgische winkels

Al jaren probeer ik tevergeefs in belgische winkels snijselder te krijgen. Het is een selderijsoort die zeer fijne takjes heeft zoals bladpeterselie/koriander en gebruikt wordt zoals peterselie/koriander. Nochtans moet dit gewoon een inheemse plant zijn. Keer op keer moet ik over de grens naar Nederland om het te kopen, waar het in elke supermarkt/groentewinkel te koop is.

Door de zeer fijne takjes/blaadjes ideaal voor o.a. mosselen, omdat de fijne stukjes goed de schelp indringen. De smaak is ook veel intenser en aromatischer dan de saaie bleekselder.

Hoe komt het dat dit kruid zo moeilijk, zelfs niet te krijgen is in België ? Ik ben zelfs naar speciale groentewinkels geweest, waar ze de meest exotische groenten/fruit verkopen zoals aardpeer, mangustan, longgans, rambutans......maar een inheems plantje als de snijselder: nooit van gehoord.....

De plant heet ook wel chinese selderij, soepgroente (surinaams-nederlands) en selderie.
    Last edited by stefaand; 22 oktober 2012, 12:20.
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Re: Snijselder (apium graveolens var. secalinum): nergens te krijgen in belgische win

Als een beetje groene vingers hebt : Klik.

Jan

Comment

Re: Snijselder (apium graveolens var. secalinum): nergens te krijgen in belgische win

Beste Jan,

Dank u voor de tip: ik heb echter absoluut geen groene vingers......Zelfs als ik het zou hebben: in een klein appartementje gaat het ook moeilijk. Ik vrees dat ik voorlopig maar naar de AH over de grens moet (ze accepteren daar tegenwoordig ook Sodexho maaltijdcheques heb ik gezien ).

Comment

hmmm.. raar dat snijselder niet langer verkrijgbaar is in België... ik herinner mij dat wij ook snijselder gebruiken bij de mosselen en dat mijn grootvader zaliger deze in zijn groentetuintje kweekte.
        Ik kan mij echter niet herinneren dat wij, sinds hij overleden is, ooit nog snijselder hebben gebruikt.
        Maar ik ga eens rondhoren bij enkele familieleden (landbouwers) en lokale landbouwers of zij iemand kennen die snijselder kweekt.
        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Snijselder is ook op een appartementje perfect te kweken in pot. En als je een klein terrasje hebt is het al helemaal geen probleem. En het is ook hier in Belgie in elk tuincentrum te vinden.

Geert

Comment

Al in 't ISPC gaan vragen? Daar hebben ze heel wat...

Comment

Hier (midden W.VL) is dat bij mijn weten bij bijna iedere landbouwer groententeler te koop,
              wij kopen hier praktisch alle groenten en fruit rechtstreeks bij landbouwers in de buurt.
              ik geloof niet dat 10% van dat soort voedsel dat wij kopen uit een winkel komt.
              Last edited by Guest42; 23 oktober 2012, 19:40.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                Al in 't ISPC gaan vragen? Daar hebben ze heel wat...
                Maar daar geraak je als particulier niet (meer) binnen.
                Horeca Totaal verkoopt wel aan particulieren, het is geen ISPC maar ze hebben toch ook zeer veel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Maar daar geraak je als particulier niet (meer) binnen.
                  Je kan altijd een kaartje lenen van een ander he

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Hier (midden W.VL) is dat bij mijn weten bij bijna iedere landbouwer groententeler te koop,
                    wij kopen hier praktisch alle groenten en fruit rechtstreeks bij landbouwers in de buurt.
                    ik geloof niet dat 10% van dat soort voedsel dat wij kopen uit een winkel komt.
                    Weet je zeker dat het snijselder is en geen lavas (maggikruid) ? Dat lijkt namelijk heel sterk op snijselder, maar is ander soort kruid.

Comment

Ben vandaag boodschappen wezen doen in de lokale supermarkt (OKAY van de Colruyt groep) en de snijselder ligt daar tentoongesteld tussen de andere groenten hoor...

raar dat snijselder niet te verkrijgen is in de buurt waar de TS woont?!
                      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Dag Kirsten,

Bedankt voor de info: let op, het lijkt bijna op 2 druppels water op bladpeterselie, maar er is een wezenlijk verschil en dat is de stengel van bladpeterselie is rond als een rietje, terwijl bij snijselder de stengel een inkeping heeft. Ik moet soms ook even knijpen erop om te kijken of het bladpeterselie of snijselder is. Ik zou de volgende keer toch eens checken. Ik ben er zeker van dat het gewoon bladpeterselie is en geen snijselder. Bij het wrijven over het blad kan je direct ruiken of het peterselie of selder is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                          Weet je zeker dat het snijselder is en geen lavas (maggikruid) ? Dat lijkt namelijk heel sterk op snijselder, maar is ander soort kruid.
                          Baja, ik ben daar 100% zeker van, en zoals Kirsten zegt, ook in de Colruyt hier verkrijgbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Baja, ik ben daar 100% zeker van, en zoals Kirsten zegt, ook in de Colruyt hier verkrijgbaar.
                            Goed om te weten; welke Colruyt is dat, anders ga ik eens contact opnemen met hen. Toevallig niet verward met bladpeterselie: dat ziet bijna als 2 druppels water uit als snijselder ? Ik moet soms heel goed kijken en de blaadjes kneuzen om het verschil te merken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                              Toevallig niet verward met bladpeterselie: dat ziet bijna als 2 druppels water uit als snijselder ? Ik moet soms heel goed kijken en de blaadjes kneuzen om het verschil te merken.
                              Hier bij Colruyt te koop als groene selder, http://www.collectandgo.be/cogo/nl/a..._SELDER__stuk#
                              Wij zijn hier tussen de boeren geboren, weet van niets anders, wordt dat bij jullie dan niet verkocht Hoe kan je dan
                              op een deftige manier mosselen koken bv.?

Comment

Working...
                              X