Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen digitale TV meer via INDI

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Geen digitale TV meer via INDI

Wij zijn ingehaald door de toekomst... Na jarenlang via INDI digitale TV te hebben gekeken, ontvangen we vanmorgen een brief van Telenet, waarin gesteld wordt dat we vanaf 26 november a.s. geen digitale TV meer zullen kunnen bekijken via INDI.
    Dat wordt dus weer eens in de zak tasten voor een HD-digibox van Telenet aan een voordelige prijs.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Re: Geen digitale TV meer via INDI

Brief nog niet ontvangen, maar heb ook nog zo'n decoder in gebruik.
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Prachtig : Ik heb hier nochtans nog altijd dat briefje in de bus waarin Telenet stelt dat er naar de toekomst toe door de overname van INDI, er niets ging veranderen. Ook niet qua prijs.
      2 maanden later kon je al geen andere zenders dan de VRT's ontvangen op een DVB-C ontvanger (wat wel kon bij INDI) (je had dus op veel TV's die INDI enkel nodig voor de gecodeerde zenders, of om opnames te maken (als er geen harddisk in zat). En nu smijten ze de INDI's helemaal buiten.
      Voor mij is het geen probleem : mijn INDI ontvanger was al gesneuveld, maar ik vind dit behoorlijk triest.

Als je dan weet dat die ontvangers identiek zijn (toch qua ontvangstechnologie) : ze komen zelfs van dezelfde leverancier... Er is technisch bitter weinig reden waarom ze die INDI-ontvangers zouden moeten weren op hun netwerk.
      Groeten,

Polleke

Comment

Ik ben zelf al aan mijn tweede INDI-box toe. De eerste was een Nokia, de huidige een Samsung, beide met smartcard. Er is me toen wel verteld dat als die tweede digibox kapot zou gaan, ik naar een digicorder zou moeten 'upgraden'.

Ik heb nu een aantal vragen:
        Heb je voor die Telenet-digibox nog die smartcard vandoen?
        Ik vermoed dat je met een Telenet-digibox evenmin kunt opnemen als met de digiboxen van INDI. Met een digicorder kan dat wel. Misschien beter voor een digicorder gaan? Enig idee van prijs?
        Hoewel de rest van onze 'communicatie' Belgacom-Skynet-Proximus is, zouden we toch bij Telenet blijven voor TV, gezien Belgacom geen analoog signaal heeft, geen radio (?), en omdat de aansluiting op een heel andere plaats in het huis is, en er dus via de kruipkelder zou moeten gewerkt worden. Wij zouden destijds volledig op Telenet zijn overgeschakeld, maar de mannen die moesten komen installeren weigerden in die kruipkelder te gaan, zodoende...

Mijn huidige installatie is als volgt:
        1. In de living een Sony flatscreen in de TV-kast (dus beperkt qua afmetingen); geluid via stereoinstallatie in dezelfde kast; TV is ook voorzien van combo DVD-speler/recorder/VHS-speler; die flatscreen is via scart met de huidige INDI-box verbonden, en zal dus nu moeten verbonden worden met een 'opvolger'. De digibox is verbonden (ik vermoed via coax) met een panel aan de muur (splitter, versterker, voor al mijn apparatuur)
        2. In de keuken een Lenco flatscreen aan de muur met ingebouwde DVD-speler; via coax verbonden met de Telenet-aansluiting in de living
        3. In de slaapkamer beneden nog een breedbeeld Samsung CRT (eveneens in een kast, dus beperkt qua afmetingen), voorzien van een combo DVD-speler/VHS-recorder/speler (dus net andersom als in living); via coax verbonden met de Telenet-aansluiting in de living
        4. Op de gastenkamer boven nog een kleine CRT, met (apart aan te sluiten indien gewenst) een DVD-speler; een DVD-recorder; een VHS-recorder (meestal in gebruik); via coax verbonden met de Telenet-aansluiting in de living beneden.
        Zoals ik het goed begrijp is alle beeld, behalve de TV in de living analoog. Alle opgenomen programma's zijn analoog?
        Het lijkt alsof het analoge signaal zwakker is dan vroeger. Om goed beeld te hebben in de slaapkamer, moet ik de DVD-VHS-combo aanzetten (zo ie niet aan het opnemen is) en via dat kanaal kijken.
        Hoe zou ik in de slaapkamer ook digitaal kunnen gaan? Kan dat met de huidige CRT, of moet ik aan een flatscreen beginnen denken? Heb ik daar een tweede digibox/corder voor nodig?

Heel wat vragen dus, maar ik vermoed dat er mensen op een en ander kunnen antwoorden. Ik heb dit probleem vroeger in iemand anders zijn topic reeds beschreven, maar zoals ik in mijn beginpost van deze topic meld: "we zijn nu ingehaald door de toekomst".
        Last edited by LesC; 22 oktober 2012, 13:09.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Heb je voor die Telenet-digibox nog die smartcard vandoen?
          De nieuwe hebben geen smartcard meer.

Ik vermoed dat je met een Telenet-digibox evenmin kunt opnemen als met de digiboxen van INDI. Met een digicorder kan dat wel. Misschien beter voor een digicorder gaan? Enig idee van prijs?
          Enkel in huur.
          Toen wij overschakelden naar een HD Digicorder hebben we het pakket ook herbekeken, door een kleine aanpassing naar een nieuw type pack betaalden we slechts 2€ meer dan voordien en dan zat er de 8€ huur voor de Digicorder in plus sneller internet ... dus best het geheel eens bekijken.

Hoe zou ik in de slaapkamer ook digitaal kunnen gaan?
          Tweede gigicorder of digibox.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Alvast bedankt voor deze antwoorden. Ik ga morgen sowieso naar een Telenet-verdeler met als eerste vraag: Heb je even voor mij...
            Het voordeel dat ik hier een en ander al uitgeschreven heb, maakt het (voor mij) in dat gesprek eenvoudiger om een en ander te beschrijven.

Comment

Dat INDI gebeuren zal wel helemaal onbruikbaar worden. 't zou me dus verwonderen dat je die smartcard nog zou nodig hebben.

Het digitale signaal (samen met het analoge) staat op die coax kabel. Als je een TV hebt met DVB-C ontvanger (dat zijn zowat alle huidige HD-TV's voor zover ik weet) dan kan je normaal ook digitaal ontvangen. Alleen heeft Telenet enkel de VRT's niet gecodeerd (in het echte INDI tijdperk waren enkel de betaal"boeketten" gecodeerd, en de rest niet : met zo'n TV kon je dus zowat alles digitaal bekijken (ook in HD)).
              Zolang Telenet nog analoog uitzendt heb je enkel een digicorder nodig in de living, elders kan je dus analoog kijken. Maar ik zou me er wel op voorbereiden, dat dat analoog signaal niet te lang meer zal duren : dan heb je OVERAL een digibox(corder) nodig : dus door dat systeem van het digitaal coderen van quasi alle zenders.

Je kan met een CRT ook digitaal kijken. Dan zal je daar dus ook een digibox(corder) nodig hebben. Die moet je wel via Scart aansluiten (wat een degelijk beeld heeft, maar zeker niet perfect).
              Heb je ergens een versterker zitten om dat analoog signaal te versterken ? Want het oorspronkelijke signaal gebruiken op meerdere TV's zorgt telkens voor een verzwakking.
              Mocht je ook Telenet internet hebben, dan plaatst Telenet een versterker op de inkomende coax (ik dacht eentje met 3 uitgangen), maar in uw geval zal dat waarschijnlijk niet zo zijn.
              Groeten,

Polleke

Comment

Bedankt, Polleke!
                Inderdaad... hoelang gaat men dat analoge signaal blijven geven? En dat zou inhouden dat we enkel in de living, met een digicorder ipv een digibox zouden kunnen opnemen, en dat al onze VHS/DVD toestellen en combo's niet meer van doen zijn. Nu gebruiken we die om: op meerdere plaatsen (soms drie!) tegelijk iets op te nemen. En vooral: om MOBIEL te zijn. Het is niet omdat ik in de living opneem, dat we de opname ook in de living bekijken. Met een corder zal dat niet anders kunnen, vrees ik.
                Ik heb geen idee of de TV's waarover we beschikken (niets recenter dan ±10 jaar denk ik, tenzij de opname-apparatuur en wellicht de kleine Lenco) zo'n DVB-C ding hebben.
                Dat panel aan de muur met (dacht ik een uitgang of vier - allemaal coax) is destijds door iemand van Telenet geplaatst, maar is denk ik onze eigendom. Ik dacht dat het signaal daar ook versterkt werd, maar zeker ben ik daar niet van. Enige documentatie hebben we daar trouwens nooit van gehad.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht

Brief nog niet ontvangen, maar heb ook nog zo'n decoder in gebruik.
                  Hier net zo, afwachten....

Walter
                  D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Bedankt, Polleke!
                    Inderdaad... hoelang gaat men dat analoge signaal blijven geven? En dat zou inhouden dat we enkel in de living, met een digicorder ipv een digibox zouden kunnen opnemen, en dat al onze VHS/DVD toestellen en combo's niet meer van doen zijn. Nu gebruiken we die om: op meerdere plaatsen (soms drie!) tegelijk iets op te nemen. En vooral: om MOBIEL te zijn. Het is niet omdat ik in de living opneem, dat we de opname ook in de living bekijken. Met een corder zal dat niet anders kunnen, vrees ik.
                    Ik heb geen idee of de TV's waarover we beschikken (niets recenter dan ±10 jaar denk ik, tenzij de opname-apparatuur en wellicht de kleine Lenco) zo'n DVB-C ding hebben.
                    Dat panel aan de muur met (dacht ik een uitgang of vier - allemaal coax) is destijds door iemand van Telenet geplaatst, maar is denk ik onze eigendom. Ik dacht dat het signaal daar ook versterkt werd, maar zeker ben ik daar niet van. Enige documentatie hebben we daar trouwens nooit van gehad.
                    Je kan het binnenkort waarschijnlijk op de iPad, de PC of een andere digicorder bekijken ergens anders in huis!

Ik kan begrijpen dat voor sommigen die Indi box heilig is, maar soms moet een oude oplossing wijken voor een nieuwe...
                    En je kan altijd nog eens bij Belgacom te rade gaan om hun oplossingen te bekijken. Maar dan zal je zeker een box onder elke TV moeten zetten, en zorgen voor een netwerkaansluiting.

Comment

Dank voor je reactie. Ik ken mensen (jongeren, vooral) die zelfs TV of films kijken via een smartphone, maar wat dat betreft zijn wij nog van de oude stempel (bovendien 60-plussers die de intrede van de TV nog gekend hebben, de z/w TV en later de kleuren-TV, nog later de videorecorder and all mod cons). Wij kijken nog altijd 'live' TV of een opname, maar wel op TV. Ik heb een iPad, mijn vrouw een iPhone, maar dat gebruiken we echt niet voor TV, de iPhone zelfs niet voor het www.

Comment

Installeer de yelo app maar eens op je iPad!
                        Werkt echt goed.

Off topic: ik begrijp niet waarom je 650€ zou uitgeven voor een iPhone als je daar niks mee doet op het web? Waarvoor gebruik je die dan?

Comment

LesC
                          Ik heb 3 Indi decoders.
                          Is er ergens in de brief sprake van gratis inleveren van de decoders voor een Telenet decoder?
                          Of 6 maand gratis of zoiets?
                          Ik kan niet fotograferen daarom moet ik Photoshop leren.
                          Member of Han Fan Clan

Comment

Nu in het Nieuwsblad:

@Tommie1: iPhone van mijn vrouw combineert vooral telefoneren, met iPod-muziek, met foto's kinderen & kleinkinderen (vroeger had zij constant een fotoalbum, een z.g. "stoefboekske" bij). Wij zijn van de oude stempel hoor. Ik gebruik mijn iPad wel op het net (bv om vanuit mijn luie zetel of bed het forum te checken, of nog andere dingen). Ik heb wel wat (concert)films (ben een Pink Floyd freak) op mijn iPad gezet, maar zou zo nooit naar een TV-programma kijken, enfin, denk het toch niet.

@Opa: niks gratis inleveren of 6 maand gratis. Het woord gratis wordt enkel vermeld bij "De activering krijgt u gratis".
                            Ingescande brief (zonder onze identificatie) hier te lezen.

Comment

De nieuwsbladen spreken ook van
                              De betrokken klanten zullen ‘een aantrekkelijk commercieel voorstel’ krijgen om hun INDI-decoder om te ruilen voor een Telenet-toestel. Zij zullen dan ook toegang krijgen tot interactieve diensten als Ooit Gemist, iWatch, De Rode Knop of de TV-theek, diensten die met een INDI-decoder niet beschikbaar waren.
                              De brief van Telenet maakt daar niet meteen gewag van, of lees ik daarover? Trouwens: zijn zaken als Ooit Gemist, iWatch en diets meer niet extra te betalen? 't Is natuurlijk zo dat ik dan bepaalde programma's niet meer hoef op te nemen...

Comment

Working...
                              X