Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nullen en komma's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nullen en komma's

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Maar bepaalde landen volharden in de boosheid. Zo was ik in Engeland ronds de periode dat ze overstapten op het 10-delige stelsel.
    En om het helemaal bont te maken Paul heb je dan nog de E maten gebruikt in de electronica, zo wat een mengeling van inch en een tiendelig stelsel, de afstand van de gaatjes in een print of maat van een electronisch component wordt aangegeven in een E maat, dat is namelijk 1/10 inch of 2,54mm
    bij bv. een 3 E component staan de draadjes op een centerafstand van 7,62mm. enz.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Als de klanten dan alles schrijven met twee cijfers na de comma (ook al is dat nul), dan ben je tenminste zeker dat hij het zo bedoelt en is er geen discussie mogelijk dat een en ander verkeerd begrepen werd.
      Als men met één maat afkomt met twee cijfers na de comma, dan is het wat mij betreft veel simpeler om al de rest ook zo te schrijven en duidelijk te zijn door altijd dezelfde manier van aanduiden te gebruiken.
      Zelfde met cm of meter ... haal geen twee zaken door elkaar maar gebruik hetzelfde.

Voorbeeld :
      10,23cm x 20,00cm en niet 10,23 x 20
      20,05cm x 30,30cm en niet 20,05 x 30,3
      10,50cm x 105,00cm en niet 10,50cm x 1,05m

Voor de rest ben ik ook van oordeel dat men zoals bij elke job eerst informeert wat de opdracht nu juist is, zeker als deze onduidelijk is ... zo ontstaan er veel minder misverstanden.
      Langs de andere kant, in zo'n zaak als bij jullie kan ik me moeilijk voorstellen dat de klant een paneel van 1,20m x 2,00m uit de rekken haalt om daar een blokje van 1,15cm x 1,8cm laten uit te zagen.
      Met de klant (opdrachgever) even alles overlopen is toch iets dat standaard zou mogen gebeuren, of niet soms?
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

Comment

Daarover is discussie mogelijk.
        De correcte spelling is cm.
        Haal geen twee zaken door elkaar maar gebruik hetzelfde.
        Anders krijgt ge kilometers.
        zo groot als een kwantuumdeeltje
        met niet één, maar meerdere verschillende waarden tegelijk.
        Last edited by Poza; 16 oktober 2012, 12:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lyrthut Bekijk bericht
          Het gaat hier om beduidende cijfers.

Stel ik heb een weegschaal die tot op de gram nauwkeurig weegt. Een blok hout blijkt een massa van 1 kg te hebben. Dan schrijf ik 1,000 kg om duidelijk te maken dat ik in staat was om nauwkeurig te meten tot op de gram (het derde cijfer na de komma als ik de massa in kilogram uitdruk). Ik had ook 1000 gram kunnen schrijven, zonder komma (nauwkeuriger dan een gram kon ik niet gaan).
          Klopt helemaal.
          Alles hangt af hoe nauwkeurig je gemeten hebt of iets gemeten wil hebben.

Een stuk wat ik wil gezaagd hebben op 24,7cm moet tot op 1mm nauwkeurig gezaagd worden. Of ik dat nu als 24,7cm schrijf of 247mm of 0,247m opschrijf maakt niet uit.
          Als ik een plank vraag van 2 meter dan moet ik eigenlijk een plank van 2,00 meter vragen omdat ik toch graag tot op de centimeter juist die 2 meter heb. Dat het nu 199,5cm is of 200,5cm maakt dan niet uit. Wil ik de plank exact 2 meter lang hebben (op de millimeter) dan moet ik 2,000m opschrijven. (of 200,0cm of 2000mm)

Uiteraard kan ik bij de gamma/brico/... zagerij niet gaan vragen om een stuk van 30,00cm want dan vraag ik een nauwkeurigheid tot op 1/10 van een millimeter en dat is te gek voor zo'n stukken. Trouwens niet in te stellen op die toestellen.
          Voor bepaalde mechanische onderdelen kan je echte wel een tolerantie van 1/10 mm vragen, zelfs 1/100mm is niet gek.

Komma's zijn echt wel erg belangrijk.
          Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
            En een ander eentje is bv hectare, are en centiare, waneer gaan we eens volwassen worden en in vierkante meter spreken?
            Waarom spreek je van kilometers wanneer je naar zee en terug rijdt en niet over millimeters?

Elke een- en grootheid heeft zijn benaming. 't is toch niet een ander zijn fout dat jij niet weet wat are hectare en centiare zijn?
            Vierkante meter is leuk als je over een stuk van 5are en 24 centiare spreekt. Maar wanneer je begint over 260 hectare en nog wat are en centiare dan heb jij héél veel vierkante meter.
            Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
              Waarom spreek je van kilometers wanneer je naar zee en terug rijdt en niet over millimeters?
              Om dezelfde reden waarom een horlogemaker geen hamer gebruikt en een metselaar geen micrometer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                En een ander eentje is bv hectare, are en centiare, waneer gaan we eens volwassen worden en in vierkante meter spreken?

Raar mensen die vlamingen
                Om dezelfde reden, dat de eenheid van druk bar is, en dat een vacuum van 5.10-8 mbar gelijk is aan 0,000 000 000 05 bar.

De eenheid van lengte is gelijk aan de afstand die het licht in vacuüm aflegt in een tijdsinterval van 1/299 792 458 seconde

en de eenheid van lengte is meter, al de rest zijn afgeleiden, wetenschappers gebruiken graag getallen uitgedrukt in machten,

omdat ze deze dan korter kunnen schrijven, en dan hoeft de lezer ook geen nullen te gaan tellen.

Waarom komen al die lengtematen in zoveel verschillende uitdrukkingen voor, zoals hier reeds gezegd, komt

dat juist voor van uit het gebruik, je kan je moeilijk voorstellen dat er op de kilometerteller van je auto zou staan

dat je aan een snelheid van 90.000 m/h rijdt, maar ook niet dat je een stukje van een matrijs moet frezen

op een dikte van 0,0055 meter, 5.5mm is hier voor iedereen verstaanbaar, maar het vorige zal misvattingen veroorzaken.

Veel hangt ook af van gewoontes, bij een computerschijf zeggen we bv. er is een harde schijf van 500 GB, niemand

haalt het in zijn hoofd om te zeggen een harde schijf van 500.000.000.000 bytes maar ze zeggen daarentegen wel,

ik heb een camera met twaalf miljoen pixels (12.000.000) = 12 megapixels.

Ik heb mijn ganse loopbaan in mm gewerkt, gewoon van uit mijn beroep,

bij mij was een stuk bv. 1.075mm lang, = 1,075m, maar waar ik wel moeite mee heb,

is dat sommige mensen die waarden gaan mengen, en bv. zeggen "dat stuk is één meter en 7,5 cm" hier gaan ze

twee uitdrukkingen van lengte gaan mengen, dan kunnen ze evengoed zeggen, "dat stuk is één meter, zeven centimeter en 5 milimeter"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  En om het helemaal bont te maken Paul heb je dan nog de E maten gebruikt in de electronica, zo wat een mengeling van inch en een tiendelig stelsel, de afstand van de gaatjes in een print of maat van een electronisch component wordt aangegeven in een E maat, dat is namelijk 1/10 inch of 2,54mm
                  bij bv. een 3 E component staan de draadjes op een centerafstand van 7,62mm. enz.
                  ah, 7.62 => de maat van ons kogels in't leger (FAL, FALo en MAG)
                  Fuji Digitaal fototoestel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    Ik heb ook een hekel aan dat 5 voor kwart na halfzeven gedoe
                    Echter : halverwege de jaren 70 is er een grote opkuis gebeurd in de eenheden en dat was maar goed ook.
                    [knip]
                    Calorieën, nog zoiets, in de meeste gevallen moet het kilocalorieën zijn maar ja, wie stoort zich daar nu aan ?
                    [knip]

In het kort : ik vind het juiste gebruik van eenheden veeeel belangrijker dan de BC.
                    Oké... Maar dan spreken wij over Joules/kilojoules...

Comment

Het geboortecijfer in Belgie heeft komma's, leg me dat eerst eens uit.
                      Sorry, wat laat gezien...

Stel gezin A heeft 2 kinderen
                      Stel gezin B heeft 3 kinderen

Het gemiddeld geboortecijfer is hier 2,5

Meer is het niet...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
                        Los van de manier van reageren heeft hij/zij wel 100 % gelijk.
                        Duizendtallen scheiden is met de spatie.
                        Lees er maar eens NBN Z01-002 op na...
                        1 000,00 is het enige correcte.
                        Onzin. Deze norm is niet verplicht. De punt wordt in de praktijk veel vaker gebruikt. Norm is dus niet correct en zou dus eigenlijk verandert moeten worden.

Bron: http://www.nbn.be/NL/FAQ_Nl.html

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                          Onzin. Deze norm is niet verplicht. De punt wordt in de praktijk veel vaker gebruikt. Norm is dus niet correct en zou dus eigenlijk verandert moeten worden.

Bron: http://www.nbn.be/NL/FAQ_Nl.html

Jan
                          Als je daar een gedocumenteerd en gemotiveerd voorstel over indient zullen ze dat zeker bekijken.
                          Succes.

Misschien voortaan ook iedere brief met het woord 'onzin' laten beginnen?
                          Ze gaan je graag zien komen.

Comment

Is dit nu commaneukerij of kommaneukerij?

Sorry voor het foutje, maar zo kon je ook eens reageren.
                            Last edited by VerSeg; 21 oktober 2012, 00:30.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Wiskundig gezien een mooie bijdrage.

Maar je ziet, er worden véél spellingfouten gemaakt of moet het spellingsfouten zijn

Maar wat ik wel weet, is dat de gevolgen bij het maken van een fout bij het schrijven van een wiskundig getal

in het merendeel van de gevallen véél zwaarder kan zijn, dan het maken van een spellingsfout.

Dat om mezelf in te dekken voor de vele spellingsfouten die ik hier neerzet op het forum, maar wiskundig ben ik iets zekerder van mezelf.
                              Last edited by Guest42; 21 oktober 2012, 07:12.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
                                Sorry, wat laat gezien...

Stel gezin A heeft 2 kinderen
                                Stel gezin B heeft 3 kinderen

Het gemiddeld geboortecijfer is hier 2,5

Meer is het niet...
                                Ik weet wel het hoor maar ergens vind ik het belachelijk, net zoals de getallen die je soms in de krant leest : België heeft momenteel 11.021.527 inwoners (ik zeg maar iets.....).
                                Ik heb ook niet willen suggereren dat calorie en kilocalorie nog mag gebruikt worden, maar we krijgen ze godv. niet uitgeroeid, net als de sec en de gr en de kgr.
                                A propos : het moet joule zijn en niet Joule (afgekort met en grote drukletter). Tsja, zover gaat het onder puristen.

Zo heb ik ooit nog een gloeiende discussie meegemaakt over de definitie van massa (de kg is de enige nog bestaande eenheid die gedefinieerd wordt aan de hand van een voorwerp) en fysici-puristen weigeren om vermogen te definiëren als arbeid gedeeld door tijdseenheid (reden : vermogen is geen arbeid). Vermogen is volgens hen de verhouding van arbeid op tijd en ergens hebben ze wel gelijk volgens mij.
                                In veel gevallen zijn de juiste vragen en de juiste afspraken belangrijker dan de gebruikte eenheid. Betreft de massa : de ene zei : "hoeveelheid materie". Neen zei de andere, dat is de definitie van "mol". Massa is die eigenschap van de materie die zich verzet tegen het in beweging of tot stilstand komen of het van baan veranderen. . Gewicht, nog zo iets.
                                Maar goed, voor de jaren 70 was het nog veel erger en in Engeland en Amerika is het nog altijd zo. Of dacht je dat een barrel wijn en een barrel olie dezelfde volumes zijn en dat een grain altijd even veel weegt ? Niet moeilijk dat hun Space-shuttles dan naar beneden vallen

Comment

Working...
                                X