Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nullen en komma's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nullen en komma's

Oorspronkelijk geplaatst door Jeve398 Bekijk bericht
    @PaulM
    Mag ik morgen met je mee naar de bank en daar zeggen dat de twee laatste cijfers bij 40.3399 zinloos zijn ...
    Laten we iets meer als tien jaar teruggaan en de banken moeten ons 'spaargeld' omzetten van BeFr naar euro, laten we zeggen, we hebben goed gespaard en hebben 1 miljard BeFr =>

- 1 miljard keer 40.3399 = 40339900000
    - 1 miljard keer 40.34 = 40340000000
    verschil : 1000 euro

Wie gaat die 1000 euro betalen ....
    1. Eerst even nauwkeurig lezen wat ik schreef :

De natuur heeft trouwens op dat gebied opmerkelijke grapjes in petto, zeggen dat 1€ = 40,3399 Bef is in feite compleet zinloos omdat de laatste twee cijfers zinloos zijn. Een Fysicus zou zeggen : ze gaan onder het kwantum, ttz : de 0,01 €. Ieder getal daar onder heeft geen betekenis. In de economie denken ze daar anders over maar in de natuur is het de harde waarheid : de volgende stap naar omlaag na het kwantum van "iets" is 0.

2. Zelfde opmerking :
    - 1 miljard keer 40.3399 = 40339900000
    - 1 miljard keer 40.34 = 40340000000

Als je 1 miljard beschouwt als een getal zonder beduidende cijfers of met oneindig beduidende cijfers (zoals e of pi) klopt dit natuurlijk wel maar wie bepaalt dat ?
    Het geboortecijfer in Belgie heeft komma's, leg me dat eerst eens uit.

Allee ik wil geen dispuut beginnen, daarom dat ik ook de theorie van de praktijk scheid. Maar dat verhaal van die miljard keren euro's gaat in de kwantumfysica echt niet op, het spijt me.

Correctie achteraf : die 40,3399 wordt in de harde wereld van de kwantumfysica afgerond tot 40,33. Zelfs 40,33999999999999999999 wordt 40,33. We beginnen pas te praten vanaf 40,34.
    Het spijt me nogmaals maar in de natuur is het echt wel zo, de wereld verloopt in trappen, als je het nu leuk vindt of niet.
    Last edited by Guest2; 13 oktober 2012, 21:22. Reden: even vergeten te zeggen ...

Comment

Mijn moeder kan een cent in tweeën bijten. Dat is dus geen kwantum. Een kwantum is ondeelbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
        Ik heb het ook zelf niet echt begrepen op vele US methodes maar voor het rangschikken van files op hun filenaam met daarin een datum is het toch heel gemakkelijk om YYY-MM-DD te hebben, dan staat alles netjes in de explorer. Die datumnotatie is hiervoor de betere.
        YYY ? YY of YYYY niet?

Is trouwens geen amerikaans format maar japans. In amerikaans format staat jaar ook op het einde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeve398 Bekijk bericht
          @PaulM
          Mag ik morgen met je mee naar de bank en daar zeggen dat de twee laatste cijfers bij 40.3399 zinloos zijn ...
          Laten we iets meer als tien jaar teruggaan en de banken moeten ons 'spaargeld' omzetten van BeFr naar euro, laten we zeggen, we hebben goed gespaard en hebben 1 miljard BeFr =>

- 1 miljard keer 40.3399 = 40.339.000.000
          - 1 miljard keer 40.34 = 40.340.000.000

@ dréten : zeggen dat we fantasierijke leerkrachten hadden moet ik beamen, maar wat is er verkeerd, zo leren we bij ipv voor dommerik te blijven rondlopen
          Zou 1 miljard Bfr niet 1 milj. gedeeld door 40,3399 zijn ipv maal.
          Dus 24.789.352 euro.
          Of bij 40,34 ---> 24.789.291 euro
          Verschil 61 euro. Laat die maar zitten, das voor de moeite. hahaha.

Ruud
          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
            Ik heb het ook zelf niet echt begrepen op vele US methodes maar voor het rangschikken van files op hun filenaam met daarin een datum is het toch heel gemakkelijk om YYY-MM-DD te hebben, dan staat alles netjes in de explorer. Die datumnotatie is hiervoor de betere.
            Zij gebruiken toch YYYY-DD-MM, cfr 9/11, niet? Ik gebruik ook wel eens YYYY-MM-DD, alhoewel je ook op file datum kan sorteren natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
              Zij gebruiken toch YYYY-DD-MM, cfr 9/11, niet?
              Dat was 11 sep , niet 9 nov dus mm/dd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                --> !!! <---
                US-gewoonten? Die hebben geen gewoonten. Ze zijn nog maar 200 jaar oud. Van zo ongeveer de tijd dat Frankrijk het metriek stelsel invoerde.
                Prullekes komen trouwens uit China.
                Frankrijk kende voor het metrisch stelsel het avoirdupois systeem, zoals de Engelsen en Amerikanen nu. Gewoonten, die hebben ze wel en zelfs heel oude. Prullekes komen uit China als je er ook navenant weinig voor betaalt (if you pay with peanuts, you will get monkeys). Geloof me: als je er genoeg voor betaalt, krijg je echt superkwaliteit. Maar dat wisten de europeanen een paar honderd jaar geleden ook al, toen men elkaar letterlijk de kop insloeg om handel te mogen drijven met China voor exquise luxegoederen van een uitstekende kwaliteit. Het chinese porselein uit die tijd was zo voortreffelijk van kwaliteit, dat het engelse woord voor porselein.....china is. En de Hollanders met hun beroemde handelsgeest zagen wel een lucratief handeltje in de enorme vraag naar het blauw-witte Mingporselein, dat ze het gingen namaken in goedkoop aardewerk en voorzien van een mooi glazuurlaagje om te verhullen dat het geen echt porselein was....In het begin werden zelfs de chinese motieven klakkeloos nageschilderd (tja, de vragende markt toentertijd wou dat....). Wij kennen dat imitatie blauw-witte Mingporselein als.....Delfts Blauw. Over kopiëren gesproken, niet ?
                Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JV-foton Bekijk bericht
                  YYY ? YY of YYYY niet?

Is trouwens geen amerikaans format maar japans. In amerikaans format staat jaar ook op het einde.
                  Bijna goed: de japanners hebben dat overgenomen van de chinezen (net als het chinese karakterschrift -Kanji- en nog vele andere dingen) vanwege het confucianistisch en hiërarchisch principe om altijd de belangrijkste/grootste persoon/entiteit als eerste te noemen/vermelden.
                  Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                    if you pay with peanuts, you will get monkeys
                    bijna goed: if you pay peanuts, you will get monkeys.

Comment

We zitten al in japan en dat voor een plank van de gamma.

grts
                      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                      www.korandoke.be

Comment

Ik erger mij meer aan mensen die zeggen bv "kom om half zes" voor mij is da dus om 3 uur.
                        Half zes kilo appels kan je niet kopen op de mark waarom dan wel in tijdsaanduiding?

Nog iets waar ik me aan stoor is bv 41 een en veertig, dus 1 is blijkbaar meer significant dan een cijfer die een factor 10 groter is

En een ander eentje is bv hectare, are en centiare, waneer gaan we eens volwassen worden en in vierkante meter spreken?

Zoveel gemakkelijker, maarnee tmoe weer moeilijk gemaakt worden... door wie?

Raar mensen die vlamingen

Comment

En dan weergeven in millimeters, liefst met 2 cijfers achter de komma
                          Geen punt gebruiken want anders weten ze niet wat je bedoeld.

grts
                          Last edited by korandoke; 13 oktober 2012, 22:21.
                          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                          www.korandoke.be

Comment

Het eerste decimale getal met een komma zou in het boek "De Thiende" staan, uit 1585. Dat is negentig jaar na de ontdekking van Columbus. Hij kon die dus niet hebben meegenomen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                              Ik erger mij meer aan mensen die zeggen bv "kom om half zes" voor mij is da dus om 3 uur.
                              Half zes kilo appels kan je niet kopen op de mark waarom dan wel in tijdsaanduiding?

Nog iets waar ik me aan stoor is bv 41 een en veertig, dus 1 is blijkbaar meer significant dan een cijfer die een factor 10 groter is

En een ander eentje is bv hectare, are en centiare, waneer gaan we eens volwassen worden en in vierkante meter spreken?

Zoveel gemakkelijker, maarnee tmoe weer moeilijk gemaakt worden... door wie?

Raar mensen die vlamingen
                              Ik heb ook een hekel aan dat 5 voor kwart na halfzeven gedoe
                              Echter : halverwege de jaren 70 is er een grote opkuis gebeurd in de eenheden en dat was maar goed ook.

Maar bepaalde landen volharden in de boosheid. Zo was ik in Engeland ronds de periode dat ze overstapten op het 10-delige stelsel. Iedereen kwaad want het was vroeger veel makkelijker toen er 12 pence in een shilling gingen en 20 shilling in een pond (of zoiets).
                              En het gebruik van Fahrenheit ipv Celsius, nog zo'n idiotie. De algemene gaswet werkt onverbiddelijk in Kelvin, wij tellen er 273 bij en .... klaar. Ik zou niet graag met Fahrenheit werken als het gaat over thermodynamica.
                              Calorieën, nog zoiets, in de meeste gevallen moet het kilocalorieën zijn maar ja, wie stoort zich daar nu aan ? Gelukkig denken de garagisten er anders over want dan moest de auto voor onderhoud op 15000 meter. Om van de apothekers maar te zwijgen.
                              Een k is toch maar een lettertje ? Een S is ook maar een lettertje maar iemand in mijn jaar heeft ooit de KCN genomen ipv de KSCN. Dat er toen geen doden gevallen zijn snap ik nog altijd niet.

In het kort : ik vind het juiste gebruik van eenheden veeeel belangrijker dan de BC.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                                maar nu komt nog de aap uit de mouw, het moest eigenlijk zijn 14,3cm*2,03m dus was daar nog een 0 tekort ook
                                Als de klanten dan alles schrijven met twee cijfers na de comma (ook al is dat nul), dan ben je tenminste zeker dat hij het zo bedoelt en is er geen discussie mogelijk dat een en ander verkeerd begrepen werd.
                                Als men met één maat afkomt met twee cijfers na de comma, dan is het wat mij betreft veel simpeler om al de rest ook zo te schrijven en duidelijk te zijn door altijd dezelfde manier van aanduiden te gebruiken.
                                Zelfde met cm of meter ... haal geen twee zaken door elkaar maar gebruik hetzelfde.

Voorbeeld :
                                10,23cm x 20,00cm en niet 10,23 x 20
                                20,05cm x 30,30cm en niet 20,05 x 30,3
                                10,50cm x 105,00cm en niet 10,50cm x 1,05m

Voor de rest ben ik ook van oordeel dat men zoals bij elke job eerst informeert wat de opdracht nu juist is, zeker als deze onduidelijk is ... zo ontstaan er veel minder misverstanden.
                                Langs de andere kant, in zo'n zaak als bij jullie kan ik me moeilijk voorstellen dat de klant een paneel van 1,20m x 2,00m uit de rekken haalt om daar een blokje van 1,15cm x 1,8cm laten uit te zagen.
                                Met de klant (opdrachgever) even alles overlopen is toch iets dat standaard zou mogen gebeuren, of niet soms?
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X