Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nullen en komma's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nullen en komma's

Oorspronkelijk geplaatst door JV-foton Bekijk bericht
    Van de week nog een artikel gelezen dat er een diamanten planeet was ontdekt in een ander zonnestelsel en de oppervlakte was 1648 graden celcius heet . Kommentaar op artikel was dat het onmogelijk was temperattuur op zo grote afstand zo nauwkeurig te meten . Blijkt het een vertaling te zijn van een amerikaans artikel waar ze schreven 3000 graden fahrenheit. Dan is het plots ook niet meer op de graad nauwkeurig, he
    En hoe kunnen ze met zekerheid weten dat het diamant is?
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      En hoe kunnen ze met zekerheid weten dat het diamant is?
      Spectraalanalyse.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JV-foton Bekijk bericht
        Hij heeft anders wel gelijk hoor
        verklaar je me vlug ook even waarom de foutmarge ("tolerantie" dus) bij 1,0 dan niet valt tussen 0.91 en 1,09
        gewoon kwestie van bij te leren

Comment

Een oud zeer, ik heb meer met beduidende cijfers te maken gehad dan me lief is maar ik vind het vermelden van eenheden in het dagelijkse leven belangrijker dan de BC. Als het juist moet zijn is het natuurlijk wat anders maar de juiste eenheid met 2 cijfers na de komma zal over het algemeen meer dan goed zijn, gek ook om te zien hoe zovelen de volledige display van een rekenmachine opschrijven of de oppervlakte van iets berekenen terwijl de waarde van de ene zijde vb 2 m is en die van de andere zijde 5,50 m is. Gegarandeerd staan er twee cijfers na de komma (11,00 m^2), wat niet kan maar in de dagelijkse realiteit geeft dit weinig problemen.
          De natuur heeft trouwens op dat gebied opmerkelijke grapjes in petto, zeggen dat 1€ = 40,3399 Bef is in feite compleet zinloos omdat de laatste twee cijfers zinloos zijn. Een Fysicus zou zeggen : ze gaan onder het kwantum, ttz : de 0,01 €. Ieder getal daar onder heeft geen betekenis. In de economie denken ze daar anders over maar in de natuur is het de harde waarheid : de volgende stap naar omlaag na het kwantum van "iets" is 0.
          Ik vergelijk de natuur altijd met een trap : je kan niet op om het even welke hoogte boven de grond blijven staan, het kwantum noemen we daar een trede. En ieders bezit is een veelvoud van het eurokwantum : de eurocent. (In Finland is dit de 0,05 €).

Tot zover deze saaie reactie

Comment

Ik erger me aan het moeten invullen van nullen na de komma op elektronische overschrijvingen.
            En aan banken geen rekening houden met hoe de rest van de wereld hun cijfers leest.
            De schrijfwijze met de punt als scheidingsteken kan in een internationale context tot verwarring leiden omdat de Engelstalige wereld de komma als scheidingsteken en de punt als decimaalteken gebruikt. In die context is het aan te raden om alleen de spatie als scheidingsteken te gebruiken. De spatie heeft het voordeel dat niemand die als decimaalteken leest. - bron: Taaltelefoon

Comment

@PaulM
              Mag ik morgen met je mee naar de bank en daar zeggen dat de twee laatste cijfers bij 40.3399 zinloos zijn ...
              Laten we iets meer als tien jaar teruggaan en de banken moeten ons 'spaargeld' omzetten van BeFr naar euro, laten we zeggen, we hebben goed gespaard en hebben 1 miljard BeFr =>

- 1 miljard keer 40.3399 = 40339900000
              - 1 miljard keer 40.34 = 40340000000
              verschil : 1000 euro

Wie gaat die 1000 euro betalen ....

@ dréten : zeggen dat we fantasierijke leerkrachten hadden moet ik beamen, maar wat is er verkeerd, zo leren we bij ipv voor dommerik te blijven rondlopen
              Voor wie wacht komt alles veel te laat ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                @TomStr , idd het had moeten zijn 1€ = 40.3399 Bfr
                ...
                In in België gebruikt men een KOMMA voor de decimalen een GEEN PUNT... waarom in godsnaam kl... US gewoonten overnemen en dan lopen zeuren dat men u niet begrijpt?

Comment

haha,

ken ik ook, 1 keer gemist.
                  had de maten er in cm op geschreven maar cm niet bijgezet.
                  alles verzaagd volgens mm, effe verschoten toen ik alles ging afhalen.
                  gelukkig had em het door en was het juiste ook gezaagd.

lesje geleerd
                  nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    In in België gebruikt men een KOMMA voor de decimalen een GEEN PUNT... waarom in godsnaam kl... US gewoonten overnemen en dan lopen zeuren dat men u niet begrijpt?
                    In België is de netetiquette om niet in de hoofdletters te schrijven, ik luister niet naar mensen die roepen en briesen ... Waarom moet elk bericht van jou steeds weer dezelfde onbeschofte toon hebben???

Comment

--> !!! <---
                      US-gewoonten? Die hebben geen gewoonten. Ze zijn nog maar 200 jaar oud. Van zo ongeveer de tijd dat Frankrijk het metriek stelsel invoerde.
                      Prullekes komen trouwens uit China.
                      Last edited by Poza; 13 oktober 2012, 15:54. Reden: !!!

Comment

Ik heb het ook zelf niet echt begrepen op vele US methodes maar voor het rangschikken van files op hun filenaam met daarin een datum is het toch heel gemakkelijk om YYY-MM-DD te hebben, dan staat alles netjes in de explorer. Die datumnotatie is hiervoor de betere.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                          Ik heb het ook zelf niet echt begrepen op vele US methodes maar voor het rangschikken van files op hun filenaam met daarin een datum is het toch heel gemakkelijk om YYY-MM-DD te hebben, dan staat alles netjes in de explorer. Die datumnotatie is hiervoor de betere.
                          Zeker Vincent, stukken beter dan eender welke manier om alles op data de organiseren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                            In België is de netetiquette om niet in de hoofdletters te schrijven, ik luister niet naar mensen die roepen en briesen ... Waarom moet elk bericht van jou steeds weer dezelfde onbeschofte toon hebben???
                            Los van de manier van reageren heeft hij/zij wel 100 % gelijk.
                            Decimaal teken is de komma. Duizendtallen scheiden is met de spatie.
                            Lees er maar eens NBN Z01-002 op na...
                            1 000,00 is het enige correcte.
                            Daarbij komt dat men in de techniek altijd de "mm" gebruikt. Staan er geen eenheden bij, dan gaat men/ik er standaard van uit dat alle afmetingen in millimeter staan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
                              Los van de manier van reageren heeft hij/zij wel 100 % gelijk.
                              Decimaal teken is de komma. Duizendtallen scheiden is met de spatie.
                              Lees er maar eens NBN Z01-002 op na...
                              1 000,00 is het enige correcte.
                              Daarbij komt dat men in de techniek altijd de "mm" gebruikt. Staan er geen eenheden bij, dan gaat men/ik er standaard van uit dat alle afmetingen in millimeter staan.
                              Ik geef jou en hem helemaal gelijk, de komma is de , en niet zoals in de US een .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                                @TomStr, idd het had moeten zijn 1€ = 40.3399 Bfr
                                Mag ik? € 1,00 = 40,3399 BEF

Comment

Working...
                                X