Als het neerkomt heb je dus meer kans om te overleven:
Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20120917_020
Om voor eens en voor altijd duidelijk te maken waar je nu het best zit in een neerstortend vliegtuig, heeft een Britse tv-zender de grote middelen ingezet. Channel 4 kocht een Boeing, verving de passagiers door crashpoppen en liet het toestel neerstorten in de woestijn. Conclusie: je zit maar beter achteraan.
Weg met de jaloerse blikken als u voorbij de businessklasse moet: bij een crash zit u veel veiliger op de goedkoopste plek. Dat is de conclusie komt er niet op basis van kansberekening of door wiskundige formules los te laten op computersimulaties, wel na een levensechte crash van een levensecht vliegtuig in het midden van de Mexicaanse woestijn.
Productiehuis Dragonfly en tv-zender Channel 4 kochten speciaal daarvoor een oude Boeing 727 en rustten het toestel uit met 24 camera's en een arsenaal aan sensoren. In plaats van passagiers kreeg het toestel crash test dummy's aan boord, drie van hen hadden zelfs versnellingsmeters en breekbare botten en werden verspreid over het vliegtuig neergezet. Het hele zaakje kostte de zender meer dan 1 miljoen euro.
Piloot James Slocum (55) stuurde het vliegtuig steil naar beneden en bracht zich – met een camera op zijn helm – op 600 meter hoogte in veiligheid. De rest van de vlucht gebeurde op afstandsbediening. Een 'te snelle landing' simuleert volgens de zender 80 procent van alle vliegtuigongelukken. Het vliegtuig naderde de grond met een snelheid van 75 meter per seconde en raakte de grond met 225 km per uur. De cockpit scheurde van het toestel en in de romp bleef een gapend gat achter.
Op de eerste elf rijen zou geen enkele passagier het ongeval overleefd hebben omdat de zetels uit het vliegtuig werden geslingerd. De rijen erachter kregen een wellicht dodelijke klap van 12G, 12 keer de valversnelling door de zwaartekracht, te verwerken. Ter vergelijking: een spectaculaire achtbaan haalt maximaal 5,2G. Wie achteraan zat, werd negen seconden lang aan 'amper' 6G blootgesteld. In totaal zouden 66 van de 189 inzittenden zijn omgekomen.
Op basis van de resultaten geeft de Britse zender nog twee adviezen. Eén: draag uw gordel. De crashpoppen mét gordel kwamen er vaker 'levend' uit. En twee: buig u voorover met uw hoofd tussen uw handen. Ook dan hebt u meer kans om de crash te overleven, al vergroot wel de kans op gebroken enkels. Dat maakt het dan weer moeilijk om levend weg te raken als het vliegtuig afbrandt.
Channel 4 zendt Plane Crash begin oktober uit.
Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20120917_020
Om voor eens en voor altijd duidelijk te maken waar je nu het best zit in een neerstortend vliegtuig, heeft een Britse tv-zender de grote middelen ingezet. Channel 4 kocht een Boeing, verving de passagiers door crashpoppen en liet het toestel neerstorten in de woestijn. Conclusie: je zit maar beter achteraan.
Weg met de jaloerse blikken als u voorbij de businessklasse moet: bij een crash zit u veel veiliger op de goedkoopste plek. Dat is de conclusie komt er niet op basis van kansberekening of door wiskundige formules los te laten op computersimulaties, wel na een levensechte crash van een levensecht vliegtuig in het midden van de Mexicaanse woestijn.
Productiehuis Dragonfly en tv-zender Channel 4 kochten speciaal daarvoor een oude Boeing 727 en rustten het toestel uit met 24 camera's en een arsenaal aan sensoren. In plaats van passagiers kreeg het toestel crash test dummy's aan boord, drie van hen hadden zelfs versnellingsmeters en breekbare botten en werden verspreid over het vliegtuig neergezet. Het hele zaakje kostte de zender meer dan 1 miljoen euro.
Piloot James Slocum (55) stuurde het vliegtuig steil naar beneden en bracht zich – met een camera op zijn helm – op 600 meter hoogte in veiligheid. De rest van de vlucht gebeurde op afstandsbediening. Een 'te snelle landing' simuleert volgens de zender 80 procent van alle vliegtuigongelukken. Het vliegtuig naderde de grond met een snelheid van 75 meter per seconde en raakte de grond met 225 km per uur. De cockpit scheurde van het toestel en in de romp bleef een gapend gat achter.
Op de eerste elf rijen zou geen enkele passagier het ongeval overleefd hebben omdat de zetels uit het vliegtuig werden geslingerd. De rijen erachter kregen een wellicht dodelijke klap van 12G, 12 keer de valversnelling door de zwaartekracht, te verwerken. Ter vergelijking: een spectaculaire achtbaan haalt maximaal 5,2G. Wie achteraan zat, werd negen seconden lang aan 'amper' 6G blootgesteld. In totaal zouden 66 van de 189 inzittenden zijn omgekomen.
Op basis van de resultaten geeft de Britse zender nog twee adviezen. Eén: draag uw gordel. De crashpoppen mét gordel kwamen er vaker 'levend' uit. En twee: buig u voorover met uw hoofd tussen uw handen. Ook dan hebt u meer kans om de crash te overleven, al vergroot wel de kans op gebroken enkels. Dat maakt het dan weer moeilijk om levend weg te raken als het vliegtuig afbrandt.
Channel 4 zendt Plane Crash begin oktober uit.
Comment