Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zit achteraan in het vliegtuig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zit achteraan in het vliegtuig

    Als het neerkomt heb je dus meer kans om te overleven:
    Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20120917_020

    Om voor eens en voor altijd duidelijk te maken waar je nu het best zit in een neerstortend vliegtuig, heeft een Britse tv-zender de grote middelen ingezet. Channel 4 kocht een Boeing, verving de passagiers door crashpoppen en liet het toestel neerstorten in de woestijn. Conclusie: je zit maar beter achteraan.
    Weg met de jaloerse blikken als u voorbij de businessklasse moet: bij een crash zit u veel veiliger op de goedkoopste plek. Dat is de conclusie komt er niet op basis van kansberekening of door wiskundige formules los te laten op computersimulaties, wel na een levensechte crash van een levensecht vliegtuig in het midden van de Mexicaanse woestijn.
    Productiehuis Dragonfly en tv-zender Channel 4 kochten speciaal daarvoor een oude Boeing 727 en rustten het toestel uit met 24 camera's en een arsenaal aan sensoren. In plaats van passagiers kreeg het toestel crash test dummy's aan boord, drie van hen hadden zelfs versnellingsmeters en breekbare botten en werden verspreid over het vliegtuig neergezet. Het hele zaakje kostte de zender meer dan 1 miljoen euro.
    Piloot James Slocum (55) stuurde het vliegtuig steil naar beneden en bracht zich – met een camera op zijn helm – op 600 meter hoogte in veiligheid. De rest van de vlucht gebeurde op afstandsbediening. Een 'te snelle landing' simuleert volgens de zender 80 procent van alle vliegtuigongelukken. Het vliegtuig naderde de grond met een snelheid van 75 meter per seconde en raakte de grond met 225 km per uur. De cockpit scheurde van het toestel en in de romp bleef een gapend gat achter.
    Op de eerste elf rijen zou geen enkele passagier het ongeval overleefd hebben omdat de zetels uit het vliegtuig werden geslingerd. De rijen erachter kregen een wellicht dodelijke klap van 12G, 12 keer de valversnelling door de zwaartekracht, te verwerken. Ter vergelijking: een spectaculaire achtbaan haalt maximaal 5,2G. Wie achteraan zat, werd negen seconden lang aan 'amper' 6G blootgesteld. In totaal zouden 66 van de 189 inzittenden zijn omgekomen.
    Op basis van de resultaten geeft de Britse zender nog twee adviezen. Eén: draag uw gordel. De crashpoppen mét gordel kwamen er vaker 'levend' uit. En twee: buig u voorover met uw hoofd tussen uw handen. Ook dan hebt u meer kans om de crash te overleven, al vergroot wel de kans op gebroken enkels. Dat maakt het dan weer moeilijk om levend weg te raken als het vliegtuig afbrandt.
    Channel 4 zendt Plane Crash begin oktober uit.

  • #2
    Re: Zit achteraan in het vliegtuig

    Mooi relaas van iets waarvan je hoopt het nooit aan den lijve te moeten
    ondervinden. Maar als het dan toch moet, dan zit ik het liefst middenin...
    een nachtmerrie.

    Comment


    • #3
      Re: Zit achteraan in het vliegtuig

      Ik vind één crash wel erg weinig om daar conclusies aan te verbinden. Maar inderdaad, uit onderzoek van diverse ongelukken uit het verleden is al dezelfde conclusie getrokken. Ik vraag me daarom af wat dit nou voor toegevoegde waarde is geweest. Zelf zit ik overigens nog steeds het liefst voorin.

      Comment


      • #4
        Re: Zit achteraan in het vliegtuig

        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Ik vind één crash wel erg weinig om daar conclusies aan te verbinden. Maar inderdaad, uit onderzoek van diverse ongelukken uit het verleden is al dezelfde conclusie getrokken. Ik vraag me daarom af wat dit nou voor toegevoegde waarde is geweest. Zelf zit ik overigens nog steeds het liefst voorin.
        Op alle punten eens, stel je voor . Achteraan schud het teveel, teveel gerommel in potten en pannen, mensen die naar "achteren" wandelen tijdens een "red eye".
        Hoe meer voorin, hoe beter , spijtig genoeg laat het budget dat niet toe en in het geval van LH graag ook nog eens bovenin bij een B-747 of A-380.

        Comment


        • #5
          Re: Zit achteraan in het vliegtuig

          Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
          Achteraan schud het teveel, teveel gerommel in potten en pannen, mensen die naar "achteren" wandelen tijdens een "red eye".
          En niet te vergeten dat het een eeuwigheid duurt voordat je op je plaats zit en dat je weer uit kunt stappen. Er zijn trouwens nog andere maatschappijen dan LH die met 747 of A-380 vliegen.

          (Ja, ik weet dat er ook maatschappijen zijn waar je ook achterin kunt in- en uitstappen maar daar maak ik zelf weinig gebruik van. Daar zit ook vaak van dat publiek dat gaat klappen na het landen. :horror: )

          Comment


          • #6
            Re: Zit achteraan in het vliegtuig

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            En niet te vergeten dat het een eeuwigheid duurt voordat je op je plaats zit en dat je weer uit kunt stappen. Er zijn trouwens nog andere maatschappijen dan LH die met 747 of A-380 vliegen.

            (Ja, ik weet dat er ook maatschappijen zijn waar je ook achterin kunt in- en uitstappen maar daar maak ik zelf weinig gebruik van. Daar zit ook vaak van dat publiek dat gaat klappen na het landen. :horror
            Weet ik wel , wat ik wilde zeggen is dat niet iedereen zijn Business passagiers boven steekt . South-African heeft ook bovenin economy bij hun B-747 en onlangs met een vriendin een red eye naar BKK gedaan, bij het landen vroeg ze of er dan niet geklapt werd (nooit eerder had ze een lijnvlucht genomen, altijd charters). OMG, laat het uit!

            Comment


            • #7
              Re: Zit achteraan in het vliegtuig

              Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
              OMG, laat het uit!
              Ik denk dat we het met elkaar eens zijn.

              Comment


              • #8
                Re: Zit achteraan in het vliegtuig

                Ik meen me te herinneren dat een studie uitgewezen had dat dicht bij de vleugels de betere plaats was.
                Naargja, het zal je maar overkomen, je zal geluk moeten hebben er levend uit te komen.

                Comment


                • #9
                  Re: Zit achteraan in het vliegtuig

                  Njah, ik denk dat er veel meer komt bij kijken...
                  'k Vraag mij bijvoorbeeld af, hoeveel mensen zouden overlijden aan iets als een hartaanval tijdens zo'n vlucht door angst/paniek?
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zit achteraan in het vliegtuig

                    Of wanneer de vlieger "heavy" is, ttz, vol met brandstof en bij een crash de brandstof ontploft ... Heel veel brand is er in elk geval niet geweest in deze test.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zit achteraan in het vliegtuig

                      een mens moet niet gaan vliegen.
                      als het de bedoeling was dat de mens zou vliegen, had OLH de mens wel vleugels gegeven.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zit achteraan in het vliegtuig

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        een mens moet niet gaan vliegen.
                        als het de bedoeling was dat de mens zou vliegen, had OLH de mens wel vleugels gegeven.
                        grt,bouk.

                        Een mens moet niet met de auto rijden.
                        als het de bedoeling was dat de mens zou rijd, had OLH de mens wel 4 wielen gegeven.


                        Een mens moet niet met de motor/brommer/scooter rijden.
                        als het de bedoeling was dat de mens zou rijd, had OLH de mens wel 2 wielen gegeven.


                        Een mens moet niet fietsen.
                        als het de bedoeling was dat de mens zou rijd, had OLH de mens wel 2 wielen en pedalen gegeven.
                        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zit achteraan in het vliegtuig

                          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                          Een mens moet niet met de auto rijden.
                          als het de bedoeling was dat de mens zou rijd, had OLH de mens wel 4 wielen gegeven.


                          Een mens moet niet met de motor/brommer/scooter rijden.
                          als het de bedoeling was dat de mens zou rijd, had OLH de mens wel 2 wielen gegeven.


                          Een mens moet niet fietsen.
                          als het de bedoeling was dat de mens zou rijd, had OLH de mens wel 2 wielen en pedalen gegeven.
                          Een mens moet in geen boot kruipen, anders hadden we vinnen en kieuwen gekregen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zit achteraan in het vliegtuig

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                            Een mens moet in geen boot kruipen, anders hadden we vinnen en kieuwen gekregen.
                            das zwemmen.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zit achteraan in het vliegtuig

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                              Of wanneer de vlieger "heavy" is, ttz, vol met brandstof en bij een crash de brandstof ontploft ... Heel veel brand is er in elk geval niet geweest in deze test.
                              In geval van noodlanding (of landing vroeger/zwaarder dan voorzien) wordt alle overtollige brandstof geloosd.
                              Als dat niet gebeurt is er in geval van crash weinig hoop voor alle inzittenden denk ik.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment

                              Working...
                              X