Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afvallen : een kwestie van rekenen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Afvallen : een kwestie van rekenen

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
    Petje af Doudeke.

Kreeg je van al die appels en wijn geen hongergevoel?
    Om eerlijk te zijn had ik constant honger. Behalve die dag dat ik in Brugge
    mijn spaghetti kreeg. Maar ik had een doel. Er moesten 30 kilo van af. En
    waar is waar, mijn honger stilde ik vaak met liters kraanwater. Daar begon
    ik al mee van zodra ik opstond.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
      Om eerlijk te zijn had ik constant honger. Behalve die dag dat ik in Brugge
      mijn spaghetti kreeg. Maar ik had een doel. Er moesten 30 kilo van af. En
      waar is waar, mijn honger stilde ik vaak met liters kraanwater. Daar begon
      ik al mee van zodra ik opstond.
      Dat komt door al die koolhydraten in die appels en de wijn. Als je een dieet volgt met minder koolhydraten, komt je lichaam in een soort continue vetverbranding (ketose). Je hongergevoel is dan veel minder. Nadeel kan zijn dat je uit de mond gaat stinken. Maar goed, wijn zonder koolhydraten bestaat geloof ik niet. En een Duvel inruilen voor een alcoholvrij biertje lijkt me al helemaal vloeken in de kerk.

Jan

Comment

Dat komt door al die koolhydraten in die appels en de wijn. Als je een dieet volgt met minder koolhydraten, komt je lichaam in een soort continue vetverbranding (ketose). Je hongergevoel is dan veel minder. Nadeel kan zijn dat je uit de mond gaat stinken. Maar goed, wijn zonder koolhydraten bestaat geloof ik niet. En een Duvel inruilen voor een alcoholvrij biertje lijkt me al helemaal vloeken in de kerk.

Jan
        Ik weet het wel. Ben lang met die dingen bezig geweest, maar
        aangezien ik vegetariër ben moet ik het dus stellen met appels,
        Duvels, wijn en eieren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
          Ik weet het wel. Ben lang met die dingen bezig geweest, maar
          aangezien ik vegetariër ben moet ik het dus stellen met appels,
          Duvels, wijn en eieren.
          En kaas, noten, brood? Bewust geen groente? Van sla, tomaat, komkommer, augurk etc kan je kilo's eten zonder aan te komen.

Jan

Comment

En kaas, noten, brood? Bewust geen groente? Van sla, tomaat, komkommer, augurk etc kan je kilo's eten zonder aan te komen.

Jan
            Kaas eet ik op mijn spaghetti. Van die gemalen toestand. Noten vind ik
            iets voor eekhoorntjes en ander ongedierte. En groenten? Tsja, ik ben
            een vegetariër die niet graag groenten eet, slechts af en toe een tomaat,
            van de rest ben ik eerder vies.

Verder ben ik dik tevreden over mijn dieet. Weliswaar hongerig bijwijlen
            maar ik heb resultaat. Het is nu een kwestie van op mijn nieuwe gewicht
            te blijven. Het resultaat vast te houden.
            Dus behalve één keer per week naar Medaer (Sint Amandstraat, waar ze
            voor een zeer schappelijke prijs een heerlijke kom vegetarische spaghetti
            serveren), eet ik één keer lekker thuis. Dat kan een pizza zijn, of gewoon
            frietjes met een Duvel en hoop zo rond de 66 kilogram te blijven hangen.
            Het was de moeite.
            En mijn scooter loopt 10 kilometer harder per uur met mijn huidig gewicht.

Comment

Ik volg succesvol het 'kiwi-dieet' :
              Ik eet alles, uitgezonderd kiwi's

greetz
              Cheeta
              Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
              flickr

Comment

Ik volg het 'vakantie-dieet'. Per week vakantie 1 kilo eraf.
                Het nuttige en het aangename in één.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Ik volg het 'vakantie-dieet'. Per week vakantie 1 kilo eraf.
                  Het nuttige en het aangename in één.
                  Leg uit....

Jan

Comment

Is er hier iemand die me een dieet kan voorschrijven om te verdikken? Groter worden zal niet gaan, dat weet ik van mijn eigen.
                    Ik kan met mijn armen open in een colafles springen. Ben 1.64m groot weeg 62kg nat.
                    Kledij moet ik gaan kiezen bij de kindermaten. 't Kan soms plezant zijn maar soms ook wel ambetant.

Probeer me niet te overtuigen van meer vet, of vettig eten alla spek met eieren of stoemp met saucissen, of hutsepot met ribbekes en varken spootjes want
                    ik zit met een serieuse collesterol (eerst lipitor 40mgr nu atorstatineg 40mgr), reeds 7 jaar.
                    Ben muziekant. Een muziekant zonder drank geeft gene klank. Daar kan je het ook niet gaan zoeken.

Zo zie je maar, het is echt allemaal persoons gebonden.
                    perman
                    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                      Is er hier iemand die me een dieet kan voorschrijven om te verdikken? Groter worden zal niet gaan, dat weet ik van mijn eigen.
                      Ik kan met mijn armen open in een colafles springen. Ben 1.64m groot weeg 62kg nat.
                      Kledij moet ik gaan kiezen bij de kindermaten. 't Kan soms plezant zijn maar soms ook wel ambetant.

Probeer me niet te overtuigen van meer vet, of vettig eten alla spek met eieren of stoemp met saucissen, of hutsepot met ribbekes en varken spootjes want
                      ik zit met een serieuse collesterol (eerst lipitor 40mgr nu atorstatineg 40mgr), reeds 7 jaar.
                      Ben muziekant. Een muziekant zonder drank geeft gene klank. Daar kan je het ook niet gaan zoeken.

Zo zie je maar, het is echt allemaal persoons gebonden.
                      Vet eten hoeft niet, maar wel meer. Gezond en vol koolhydraten: brood, rijst, pasta, aardappelen. En hou je van fruit? Een banaan zit bevat veel koolhydraten en zit verder vol goede voedingstoffen. http://www.voedingswaardetabel.nl/vo...smiddel/?id=76

Jan

Comment

Met alle respect voor TS prestatie hierbij toch enkele opmerkingen :

- energieverbruik bij lopen is normaalgezien zo'n 10kcal/km/kg lichaamsgewicht. Iemand van 70 kg zal na een uurtje langzaam lopen a 10 km/hr dus +/- 700 kcal verbrand hebben (http://www.runningtools.com/energyusage.htm)

- algemeen wordt aangeraden het dagelijks caloriedeficit niet onder de 500 Kcal te laten zakken; Je lichaam past zich immers aan aan de verminderde energieopname en gaat in zgn "overlevingsmodus" waarbij je metabolisme vertraagd en dat wil je nu net niet om vet te blijven verbranden. Minimale enrgiebehoefte voor vrouwen is dus rond de 1400 a 1600 kcal en voor mannen 1800 a 2000.

- om blijvend te vermageren mag je niet meer dan 4 a 800 gr per week verliezen. Meer is best mogelijk zoals TS bewijst doch verre van gezond. Mensen die dergelijke crash dieeten volgen komen snel weer bij (en worden meestal nog zwaarder dan ze al waren). Let wel : ik beweer niet dat TS binnenkort terug even zwaar of zwaarder zal zijn doch de kans zit er in ; 2 maand is wat kort om conclusies te trekken dus laten we kijken over pakweg een jaar of zo.

- 2 maaltijden per dag zoals TS schrijft mag je nu net NIET doen. Integendeel de 1400/1800 Kcal die je minimaal moet eten dien je te spreiden over 5 a 6 kleine maaltijden met tusentijden van 2,5 to 3 u met telkens dus een portie van 2 a 300 kcal. Dit oa omdat je lichaam slechts een beperkte hvh voedsel kan omzetten in energie in een bepaalde tijdspanne De rest wordt omgezet in vet. Tevens onderdruk je hierdoor het hongergevoel waardoor je anders riskeert om meer te eten dan toegestaan.

- water water water ; kan je niet genoeg van drinken. Zelfs bij normale dagelijkse activiteit raad men aan 3 to 4 liter vocht op te nemen . Redenen : instandhouding van de vetverbranding, onderdrukking van het hongergevoel enzv...
                        (BTW een tas koffie kan geen kwaad doch aangezien cafeine vochtafdrijvend werkt dien je bij elke tas ook een glas water te drinken)

- dagelijks 20 min tot een half uur cardio-activiteit is inderdad aan te raden om het metabolisme ( = vetverbranding) aan de gang te houden. TS heeft 40 jr ervaring met lopen doch de meeste mensen met overgewicht riskeren snel blessures : je ziet veel dikke fietsers doch weinig dikke lopers niet? Alternatief : wandelen ( snel tempo), stepper, crosstrainer etc...

- het belang van fitness mag ook niet onderschat worden: je wil immers VETmassa kwijtraken en geen SPIERmassa, aangezien deze laatste juist instaan voor de vetverbranding.

- ik heb bewust het woord DIEET vermeden ; dieeten zijn voor mensen die ziek zijn of een allergie hebben.
                        De meesten onder ons moeten gewoon de juiste gezonde zaken eten in aangepaste hvh.

CONCLUSIE : blijvend vermageren en op gewicht blijven is het gevolg van een combinatie van dagelijkse cardio en fitness en daarbij een uigebalanceerde voeding verspreid over 5 a 6 maaltijden per dag. En water, water water....

( voor alle duidelijkheid : ben zelf 1,5 jr geleden 24 kg kwijtgeraakt op 6 tot 8 maand)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht

- energieverbruik bij lopen is normaalgezien zo'n 10kcal/km/kg lichaamsgewicht. Iemand van 70 kg zal na een uurtje langzaam lopen a 10 km/hr dus +/- 700 kcal verbrand hebben (http://www.runningtools.com/energyusage.htm)

- algemeen wordt aangeraden het dagelijks caloriedeficit niet onder de 500 Kcal te laten zakken; Je lichaam past zich immers aan aan de verminderde energieopname en gaat in zgn "overlevingsmodus" waarbij je metabolisme vertraagd en dat wil je nu net niet om vet te blijven verbranden. Minimale enrgiebehoefte voor vrouwen is dus rond de 1400 a 1600 kcal en voor mannen 1800 a 2000.

- om blijvend te vermageren mag je niet meer dan 4 a 800 gr per week verliezen. Meer is best mogelijk zoals TS bewijst doch verre van gezond. Mensen die dergelijke crash dieeten volgen komen snel weer bij (en worden meestal nog zwaarder dan ze al waren). Let wel : ik beweer niet dat TS binnenkort terug even zwaar of zwaarder zal zijn doch de kans zit er in ; 2 maand is wat kort om conclusies te trekken dus laten we kijken over pakweg een jaar of zo.

- 2 maaltijden per dag zoals TS schrijft mag je nu net NIET doen. Integendeel de 1400/1800 Kcal die je minimaal moet eten dien je te spreiden over 5 a 6 kleine maaltijden met tusentijden van 2,5 to 3 u met telkens dus een portie van 2 a 300 kcal. Dit oa omdat je lichaam slechts een beperkte hvh voedsel kan omzetten in energie in een bepaalde tijdspanne De rest wordt omgezet in vet. Tevens onderdruk je hierdoor het hongergevoel waardoor je anders riskeert om meer te eten dan toegestaan.

- water water water ; kan je niet genoeg van drinken. Zelfs bij normale dagelijkse activiteit raad men aan 3 to 4 liter vocht op te nemen . Redenen : instandhouding van de vetverbranding, onderdrukking van het hongergevoel enzv...
                          (BTW een tas koffie kan geen kwaad doch aangezien cafeine vochtafdrijvend werkt dien je bij elke tas ook een glas water te drinken)

- dagelijks 20 min tot een half uur cardio-activiteit is inderdad aan te raden om het metabolisme ( = vetverbranding) aan de gang te houden. TS heeft 40 jr ervaring met lopen doch de meeste mensen met overgewicht riskeren snel blessures : je ziet veel dikke fietsers doch weinig dikke lopers niet? Alternatief : wandelen ( snel tempo), stepper, crosstrainer etc...

- het belang van fitness mag ook niet onderschat worden: je wil immers VETmassa kwijtraken en geen SPIERmassa, aangezien deze laatste juist instaan voor de vetverbranding.

- ik heb bewust het woord DIEET vermeden ; dieeten zijn voor mensen die ziek zijn of een allergie hebben.
                          De meesten onder ons moeten gewoon de juiste gezonde zaken eten in aangepaste hvh.

CONCLUSIE : blijvend vermageren en op gewicht blijven is het gevolg van een combinatie van dagelijkse cardio en fitness en daarbij een uigebalanceerde voeding verspreid over 5 a 6 maaltijden per dag. En water, water water....

( voor alle duidelijkheid : ben zelf 1,5 jr geleden 24 kg kwijtgeraakt op 6 tot 8 maand)
                          Goed onderbouwd. Niets op aan te merken. Maar ik heb tijdens mijn leven ook nog
                          iets anders geleerd, en dat is: dat mensen niet gelijk zijn. Wat voor de een geld, is
                          niet goed voor een ander. En omgekeerd. Of dit nu over vermageren gaat, stoppen
                          met roken, stoppen met drinken, verliefd worden of wat dan ook. Daarom dat ieder
                          voor zichzelf moet uitzoeken wat goed voor hem is, wat voor hem werkt, wat juist
                          en doeltreffend is voor hem (of haar) is. Gelukkig maar.

Comment

Het allerbelangrijkst is DAT je afvalt, niet HOE. Doudeke doet het rustig aan met appels/eieren/wijn. Ik wilde in 2 maanden 16 kilo kwijt. Langer kan ik niet opbrengen.

Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht

Onzin. Je hebt tal van mogelijkheden om af te vallen. Van compleet vasten tot heel beperkt minder eten. Elke methode heeft zijn voor en nadelen. Overlevingsmodus is een fabeltje. Als je over langere tijd minder energie binnen krijgt dan je verbruikt kan je lichaam maar 1 ding doen: vet verbranden. Het belangrijkst is om de methode te kiezen die jouw het best past.

Vocht is belangrijk. Maar 3 tot 4 liter? "instandhouding van de vetverbranding"? Ben benieuwd waar je deze bewering vandaan hebt.

Het is al minstens 10 jaar bekend dat cafeïne niet vochtafdrijvend werkt. Dat is maar goed ook want ik hebt tijdens mijn 8 weken de hele dag koffie en cola gedronken. Geen druppel water.

Kan geen kwaad, maar niet nodig om vetverbanding aan de gang te houden.

Als je te intensief sport, is je lichaam niet in staat om alle benodigde energie uit vetmassa te halen. Dan ga je dus juist spiermassa verliezen....

Veel te eenzijdige conclusie. Zie boven.

Gefeliciteerd!

Jan

Comment

De manier waarop is juist de belangrijkste,
                              ooit gehoord van het jojo effect?

je eet (volgens je andere topic) 1 maaltijd per dag,
                              en je sport vrij hard...

zoals ik bij je andere topic zei:
                              binnenkort verbrand je ipv vet spieren...
                              en dan begin je weer meer te eten, en meer bij te komen...

SUPER ongezond....
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

"Je hebt tal van mogelijkheden om af te vallen. Van compleet vasten tot heel beperkt minder eten. Elke methode heeft zijn voor en nadelen. "

En die nadelen blijken dan ook : Doudeke gaf al toe van met een permanent hongergevoel te zitten; Door de toegestane kcal hvh te spreiden over 5 a 6 maaltijden per dag had hij dit hongergevoel kunnen vermijden.
                                Tevens geeft hij toe dit hongergevoel te lijf te zijn gaan door veel water te dringen (q.e.d.) Ook de wekelijkse "beloning"- bij hem bestaande uit een vegetarische spaghetti - is een goede methode om vol te kunnen houden.

Zelf zeg je dat je de hele dag koffie en cola dronk : het waterafdrijvend effect van een beperkte hvh cafeine mag dan al nihil zijn; anders wordt het bij grotere hvh (http://www.mayoclinic.com/health/caf...drinks/AN01661)
                                Wat cola betreft : met 420 kcal per liter vraag ik mij af hoe je dan jezelf beperkte tot 800 Kcal dagelijkse calorieinname ?

Maar mijn betoog was dan ook niet bedoelt tegen jou ( of Doudeke) persoonlijk, doch eerder om erop te wijzen dat de gemiddelde BD'er (die dus geen 40 jr ervaring heeft met lopen en/of 2 marathons achter de rug) de zaken beter anders aanpakt.
                                Anders riskeren ze :
                                - op korte termijn gefrustreerd te raken omdat ze een dergelijk crash-dieet niet kunnen volhouden
                                - blessures op te lopen(sic) door gebrek aan ervaring, lichamelijke geschiktheid enzv
                                - of mocht bovenstaande zich niet voordoen snel terug te vallen op hun oude gewicht (of meer)
                                (zie http://www.nhs.uk/chq/Pages/2468.asp...CategoryID=165)

En inderdaad Doudeke, "ieder is verschillend" doch die verschillen zijn noch een verklaring noch een excuus voor het feit dat +/- 60 % vd volwassen Belgen met overgewicht kampt...

Comment

Working...
                                X