Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afvallen : een kwestie van rekenen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Afvallen : een kwestie van rekenen

Omdat veel mensen worstelen met hun gewicht bij deze een positieve ervaring. Wie weet kan iemand er zijn voordeel mee doen.

Ik was sluipenderwijs wat te zwaar geworden. Er moest een kilo of 15 af. Liefst zonder dure pillen en speciale diëten. Als aanhanger van de exacte wetenschap ben ik gaan rekenen. Er van uitgaand dat de wet van behoud van energie ook voor het menselijk lichaam geldt en dat dit lichaam evolutionair gezien elke calorie die het binnen krijgt opslaat voor slechter tijden.

Om 1 kilo af te vallen dient er ongeveer 7000 kcal aan vet te worden verbrand. Mijn streven was twee kilo per week eraf. Dat betekent 14000/7 = 2000 kcal minder innemen dan verbranden per dag. Ik ging uit van 2400 kcal standaard verbranding. 4 maal in de week 1 uur langzame duurloop levert ongeveer 400 kcal verbranding per dag op. Dit kwam dus neer op een voedselinname van maximaal 800 kcal per dag (2 goede maaltijden, geen bier, wijn, chips, pinda's, toetjes, chocola etc).

En inderdaad, na 8 weken was ik 16 kilo kwijt. Zonder pillen,zalfjes, speciaal dieet.

Dat was 2 maanden geleden. Loop nog steeds 3 maal in de week tussen de 10 en de 15 km. Bier, wijn, chips, pinda's, toetjes, chocola zijn terug, maar in mindere mate. Blijf keurig 75 kilo.

Ik krijg vaak de vraag hoe je 15 kilometer kan lopen op een lege maag. De truuk is het tempo. Als je op 70% procent van je maximale hartslag loopt, is je lichaam in staat om alle benodigde energie door middel van vetverbranding te leveren. Als je af wilt vallen moet je dus zoveel mogelijk kilometers maken, en niet zo snel mogelijk lopen.

Jan

Re: Afvallen : een kwestie van rekenen

Proficiat jong een hele prestatie zou ik zeggen, onsportief als ik ben, zie ik mijzelf nooit van mijn leven 10 tot 15 Km lopen,
    minder eten kan ik wel opbrengen, maar dat lopen of aan sport doen, oeioei.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
      Dat was 2 maanden geleden. Loop nog steeds 3 maal in de week tussen de 10 en de 15 km. Bier, wijn, chips, pinda's, toetjes, chocola zijn terug, maar in mindere mate. Blijf keurig 75 kilo.
      Dat is knap gedaan .
      Maar van 0 naar 15km op 8 weken is echt heel snel (en volgens mij te snel). Ik hoop dat je jezelf niet overtraint, een blessure is gauw opgelopen wanneer je te veel traint.
      Een ander gevaar is dat je al gauw denkt terug iets meer te mogen snoepen of drinken want "je loopt het er toch snel weer af". Uit ervaring kan ik je zeggen dat dit niet waar is want je blijft niet altijd even gemotiveerd.

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
      Ik krijg vaak de vraag hoe je 15 kilometer kan lopen op een lege maag. De truuk is het tempo. Als je op 70% procent van je maximale hartslag loopt, is je lichaam in staat om alle benodigde energie door middel van vetverbranding te leveren. Als je af wilt vallen moet je dus zoveel mogelijk kilometers maken, en niet zo snel mogelijk lopen.

Jan
      Klopt, om af te vallen loop je lang, niet snel.
      Tegenwoording loop ik ook op een nuchtere maag en heb achteraf niet meer honger dan anders.
      Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kartix Bekijk bericht
        Maar van 0 naar 15km op 8 weken is echt heel snel
        Dat was ook mijn eerste bedenking.
        Hoe ben je daarin geslaagd ? Toch niet van dag 1 al 15km ? Dat ga je niet verkocht krijgen vrees ik

Comment

Afvallen zit'm vooral tussen de oren, waarbij ik wil zeggen dat ik niet het karakter heb om mijn inspanningen vol te houden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kartix Bekijk bericht
            Maar van 0 naar 15km op 8 weken is echt heel snel (en volgens mij te snel).
            Nee, ik ben niet op 0 gestart, ik loop al 40 jaar hard. Twee marathons achter de kiezen. De laatste tijd was het wat verwaterd. Ik liep 2 a 3 maal maximaal 6 kilometer. Ik heb het in die 8 weken uitgebouwd naar 4 a 5 maal 8 tot 16 kilometer.

Met sporten alleen red je inderdaad niet. Om 1 kilo af te vallen moet je ongeveer 10 uur hardlopen...

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
              Afvallen zit'm vooral tussen de oren, waarbij ik wil zeggen dat ik niet het karakter heb om mijn inspanningen vol te houden.
              Dat is inderdaad het grote probleem. Heb ik ook geen oplossing voor. Ik ben pas aan de gang gegaan toen ik minstens 1 maal per maand te horen kreeg : "Wat bij jij dik geworden, Jan".....

Jan

Comment

Elke dag een rondje rennen is niet voor iedereen Jan
                Toch ben ik het er mee eens dat beweging en vooral voeding een oorzaak is van overgewicht.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Goede prestatie en volhouden: afvallen is niet makkelijk, wel veel simpeler dan velen denken en dat bewijst u. Veel bewegen en op je eetpatroon letten.
                  Wat dat lopen betreft klopt ook, je verbrand evenveel vetten met 15 km met stevig doorlopen dan die afstand als een gek het snelheidsrecord proberen te evenaren, dat laatste is ook niet zonder risico.
                  Waar je voor op moet passen is al dat lekkers wat weer terug is. Ik had ongeveer hetzelfde gedaan als u, alleen dat lopen is veranderd in lange wandelingen omdat ik last kreeg van mijn knieën en hielspoor.

Comment

In januari woog ik 94 kilo schoon aan de haak. Dit vond ik veel te veel. Dus heb
                    ik een dieet gevolgd. Maar onder één conditie: ik mocht dagelijks mijn glaasjes
                    wijn drinken.
                    En ik zou niet moeten sporten.
                    Sporten is voor gezonde mensen.
                    Zeker niet voor mensen die drinken en roken. En graag lezen. Dat is ongezond.

Mijn dieet was eenvoudig. 's morgens een appel. 's middags een kommetje muesli
                    met honig en halfvolle melk. 's avonds twee appelen en twee hardgekookte eieren.
                    En één keer per week, naar een Brugs restaurant, voor een vegetarische spaghetti
                    met kaas naar believen. Dat was mijn beloning. Dat samen met twee Duvels.

Op mijn drank stond er geen limiet, al drink ik zelden voor 4 uur in de namiddag
                    en ga dan door tot ik in slaap sukkel.

Nu, na 8 maanden, weeg ik 66 kilogram (-28 kg dus); al mijn kleren zijn te groot,
                    alle mensen die me kennen zeggen dat ik ten goede ben veranderd en mijn vrouw
                    ziet me nog altijd niet hangen. Ook al vind ze het puik.

Dit maar om te zeggen dat er verschillende manieren zijn om een doel te bereiken.
                    Goede manieren. En slechte manieren.

Comment

Andere manier: wegens darminfectie werd ik in het ziekenhuis opgenomen. Op aleen glucose en water gezet en patat 7 kilo kwijt geraakt na 5 dagen.
                      Na 3 jaar zijn er spijtig genoeg opnieuw 5 kilos bijgekomen. Ik zal mij nog eens moeten laten interneren...

Hier van hetzelfde: absoluut geen karakter om aan sport te doen en vol te houden. En als ik dan eens begin te wandelen (nog niet eens lopen) dan heb ik binnen de korste keren een infectie, geklemde zenuw etc. Bij het fietsen is mijn nek het probleem...
                      De enigste mogelijkheid die ik heb om gewicht te verliezen, is op mijn voeding te letten (tegenwoording 77kg / 1m75 - ik had graag nog een 2 tal kg's kwijt geraakt).
                      Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                      Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht

En voila, zo denk ik er ook over. In januari en februari voelde ik mij niet zo goed en ben ik een paar testen laten doen.
                        Wat er mis was hebben ze nooit 100% kunnen zeggen, maar mijn BMI en cholesterol was al zeker en vast te hoog.
                        Nu de laatste 10 jaar zijn er ook wat kilo's bijgekomen en heb ik een paar keer wat zaken gedaan, maar je valt gewoon terug in de slechte gewoonte.
                        Sinds Maart heb ik mij voorgehouden, vermits ik mijn partner en zoontje niet wil beinvloeden, om tijdens de week gewoon minder te eten en al zeker niet voor de TV te snoepen. Ja, een paar chipjes uit de zak kan geen kwaad, maar daar blijft het dan bij.
                        In het weekend laat ik mij gewoon gaan, want tijdens bbq's en andere verjaardagsfeestjes wil ik niet de sla-eter zijn.
                        Moraal van het verhaal, ik vertik het gewoon om op een weegschaal te staan omdat ik geen streefgewicht heb maar mij gewoon goed wil voelen. De mensen die mij al een paar maand niet meer hebben gezien zien onmiddelijk dat ik er wat scherper uitzie. .... en vooral wonder boven wonder, dit is een gewoonte geworden waarbij ik het woord volhouden al lang vergeten ben.

Comment

Ikzelf ben ook van het eenvoudig principe "wie te zwaar weegd heeft teveel gegeten".
                          Maar ik wil het ook eens opnemen voor somige mensen waarbij dat afvallen helemaal niet zo simpel is.
                          Blijkbaar is er verschil tussen de ene mens en da andere en dat zou te verklaren zijn aan de werking van de schildklier.
                          Bij wie die klier goed werkt, mag eten zoveel hij wil (lees: fretten als een zwijn) en komt met moeite bij, bij anderen is een paar snoepjes eten al direct paar 100gr aandikken omdat die klier niet goed werkt.
                          Ook spelen er nog andere factoren in het verhaal, zoals je darmcultuur, eetgewoontes, eettijden, etc etc etc ....
                          Voor somige mensen is het echt heel heeeeel moeilijk om af te vallen desondanks ze echt zwaar inspanning moeten leveren.

Om een voorbeeld te geven van de grootorde van inspanning:
                          Een vriend van me (100kg) mag maar 30gr rijst eten in zijn dieet, dat is exact hetzelfde gewicht dat ik geef aan mijn kat 2x per dag en die weegd maar 5kg.
                          Dus beste lieve mensen, je kan je wel voorstellen dat zo weinig eten krijgen een echte marteling moet zijn voor die mensen.
                          Ik heb er respect voor die mensen die zeer moeilijk afvallen desondanks zwaar dieeten.

Comment

Ik volg een dieet van enkel bananen en kokosnoten.

Ben nog geen gram afgevallen. Maar je moet mij eens in een boom zien klimmen!

J.
                            http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                              Mijn dieet was eenvoudig. 's morgens een appel. 's middags een kommetje muesli
                              met honig en halfvolle melk. 's avonds twee appelen en twee hardgekookte eieren.
                              En één keer per week, naar een Brugs restaurant, voor een vegetarische spaghetti
                              met kaas naar believen. Dat was mijn beloning. Dat samen met twee Duvels.

Op mijn drank stond er geen limiet, al drink ik zelden voor 4 uur in de namiddag
                              en ga dan door tot ik in slaap sukkel.

Nu, na 8 maanden, weeg ik 66 kilogram (-28 kg dus);
                              Petje af Doudeke.

Kreeg je van al die appels en wijn geen hongergevoel?

Oorspronkelijk geplaatst door Nickon Bekijk bericht
                              Andere manier: wegens darminfectie werd ik in het ziekenhuis opgenomen. Op aleen glucose en water gezet en patat 7 kilo kwijt geraakt na 5 dagen.
                              Er zijn ook diëten dit beloven. Van die 7 kilo is meer dan de helft vochtverlies. Als je een week niet eet, verbrand je nooit meer dan 3 kilo vet...

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                              Ikzelf ben ook van het eenvoudig principe "wie te zwaar weegd heeft teveel gegeten".
                              Maar ik wil het ook eens opnemen voor somige mensen waarbij dat afvallen helemaal niet zo simpel is.
                              Blijkbaar is er verschil tussen de ene mens en da andere en dat zou te verklaren zijn aan de werking van de schildklier.
                              Bij wie die klier goed werkt, mag eten zoveel hij wil (lees: fretten als een zwijn) en komt met moeite bij, bij anderen is een paar snoepjes eten al direct paar 100gr aandikken omdat die klier niet goed werkt.
                              Ook spelen er nog andere factoren in het verhaal, zoals je darmcultuur, eetgewoontes, eettijden, etc etc etc ....
                              Voor somige mensen is het echt heel heeeeel moeilijk om af te vallen desondanks ze echt zwaar inspanning moeten leveren.

Om een voorbeeld te geven van de grootorde van inspanning:
                              Een vriend van me (100kg) mag maar 30gr rijst eten in zijn dieet, dat is exact hetzelfde gewicht dat ik geef aan mijn kat 2x per dag en die weegd maar 5kg.
                              Dus beste lieve mensen, je kan je wel voorstellen dat zo weinig eten krijgen een echte marteling moet zijn voor die mensen.
                              Ik heb er respect voor die mensen die zeer moeilijk afvallen desondanks zwaar dieeten.
                              Dit klopt voor de helft. Je kunt wel meer calorieen opnemen dan omzetten in vet. Die calorieen verlaten ongebruikt het lichaam. Als je minder calorieen tot je neemt dan je lichaam aan energie nodig heeft, val je altijd af. Je moet wel goed tellen. Zo was er iemand die met een 1000 kcal dieet maar niet afviel. Bleek dat diegene per dag 2 liter vruchtensap dronk. 1000 kcal. Bingo. Een ander met schildklier problemen was al een tijd aan het tobben met goedbedoelde adviezen. Tot diegene ging sonjabakkeren. 17 kilo in 1 jaar eraf.....

30 gram rijst is vast niet het enige wat u vriend tot zich neemt.

Jan

Comment

Working...
                              X