Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aluminium

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aluminium

Hoe maak je dat zuiver?
    't Gaat over een balustrade op mijn terras met een aluminium leuning ed.
    Heb al een en ander geprobeerd.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Re: Aluminium

Daar bestaan producten voor, Theo.
    Misschien eens bij een drogist vragen ?
    Wij hadden vroeger zo iets, maar het flesje is nu weg...

Ik denk dat het zo iets is als metaalpoets - je vod wordt er zwart van, maar het metaal wordt terug glanzend.
    Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      Daar bestaan producten voor, Theo.
      Misschien eens bij een drogist vragen ?
      Wij hadden vroeger zo iets, maar het flesje is nu weg...

Ik denk dat het zo iets is als metaalpoets - je vod wordt er zwart van, maar het metaal wordt terug glanzend.
      Producten ja maar welke?
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Zit er een anodisatielaag op het aluminium?
        Dan moet je er afblijven met polijstmiddelen (dat zijn de meeste producten om metaal te laten glanzen ook), anders neem je die beschermlaag weg en gaat de boel nog sneller oxideren.

Je bent toch zeker dat het geen inox is, want dat mag je wel zuiver maken met polijstmiddelen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Zit er een anodisatielaag op het aluminium?
          Dan moet je er afblijven met polijstmiddelen (dat zijn de meeste producten om metaal te laten glanzen ook), anders neem je die beschermlaag weg en gaat de boel nog sneller oxideren.

Je bent toch zeker dat het geen inox is, want dat mag je wel zuiver maken met polijstmiddelen.
          Ben niet 100% zeker van dit alles.
          Ik dacht aluminium.
          Mijn buurman heeft de zijne behandelt en dat is proper en glanst ook.
          Vanavond toevallig gedacht aan "belgom" omdat hij een auto-freak is.
          (Corvette, Mercedes en een jeep )
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

aluminium is meestal geanodiseerd, dat is een beschermlaag zoals bandid al aangaf. als die beschermlaag doorbroken word dan gaat aluminium oxideren in de vorm van zouten dacht ik, je ziet dan een soort witte schimmel er op komen. die kan je er best afhalen met een inox "staalborstel" (te vinden in de betere doehetzelf zaken) MAAR je moet nadien wel je aluminium terug beschermen door bv een vernis aan te brengen.

inox van goede samenstelling komt niets aan, punt, hooguit een beetje verkleuren
            lage kwaliteit van inox kan roesten, die roest neem je best weg met polijstmiddelen
            regelmatig herhalen zal jammergenoeg noodzakelijk zijn
            je kan eventueel er ook een laagje vernis op zetten maar echt ideaal is het niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              aluminium is meestal geanodiseerd, dat is een beschermlaag zoals bandid al aangaf. als die beschermlaag doorbroken word dan gaat aluminium oxideren in de vorm van zouten dacht ik, je ziet dan een soort witte schimmel er op komen. die kan je er best afhalen met een inox "staalborstel" (te vinden in de betere doehetzelf zaken) MAAR je moet nadien wel je aluminium terug beschermen door bv een vernis aan te brengen.

inox van goede samenstelling komt niets aan, punt, hooguit een beetje verkleuren
              lage kwaliteit van inox kan roesten, die roest neem je best weg met polijstmiddelen
              regelmatig herhalen zal jammergenoeg noodzakelijk zijn
              je kan eventueel er ook een laagje vernis op zetten maar echt ideaal is het niet
              't Zijn wel verkleuringen en een soort grijze en lange strepen.
              Zal morgen een foto maken
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Ben niet 100% zeker van dit alles.
                Ik dacht aluminium.
                Mijn buurman heeft de zijne behandelt en dat is proper en glanst ook.
                Vanavond toevallig gedacht aan "belgom" omdat hij een auto-freak is.
                (Corvette, Mercedes en een jeep )
                Misschien ook eens poetsinfo aan de buurman vragen?
                Canon 5D, Olympus OM Zuiko 28f2.8, 50f1.4, 135f3.5, 300f4, Leica Elmarit-R 90f2.8, Yashica ML 50f1.4
                Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Whodimi Bekijk bericht
                  Misschien ook eens poetsinfo aan de buurman vragen?
                  Al tien gevraagd maar hij zegt niks.
                  11 keren vragen doe ik niet
                  Het was ook hij die me uitdrukkelijk zei dat hij mijn terras wilde in orde brengen.
                  Hij had zelfs een kostprijs voorgesteld waarmee ik het eens was.
                  Hoe lang dat geleden is? Bijna een jaar geleden dat ik hem dat vroeg. Maar ik zag of hoorde hem niet.
                  En dat werd ik uiteindelijk beu
                  Dus? Ik ben geen kat noch mus
                  De werken zijn nu uitgevoerd door een vakman waarvan ik zeer tevreden ben.
                  Morgen begint hij mijn buurvrouw die ook goede koffie serveert Bouk zal dit graag lezen
                  Gisteren heeft hij daar wat voorbereidend werk gedaan en mijn buurvrouw praat nogal luid
                  Als mijn ramen openstaan kan ik alles horen

In de namiddag plaatst hij bij mij een derde laag op de ramen.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Als je niet weet of het aluminium of inox is, in aluminium kan je vrij gemakkelijk een krasje maken, inox is veel harder.
                    Aluminiumlassen zijn doorgaans ook wat breder.

Volgens mij wordt er voor zo'n balustrade bijna altijd inox gebruikt omdat dat veel sterker is.
                    Voor dezelfde sterkte moeten aluminiumbuizen een heel wat grotere diameter hebben.
                    Last edited by Black B@ndit; 15 augustus 2012, 19:30.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Als je niet weet of het aluminium of inox is, in aluminium kan je vrij gemakkelijk een krasje maken, inox is veel harder.
                      Aluminiumlassen zijn doorgaans ook wat breder.

Volgens mij wordt er voor zo'n balustrade bijna altijd inox gebruikt omdat dat veel sterker is.
                      Voor dezelfde sterkte moeten aluminiumbuizen een heel wat grotere diameter hebben.
                      Aha ok.
                      Zal morgen die verver eens vragen
                      Het is een vierkant profiel zonder lassen. Aparte stukken zie ik gewoon tegen elkaar zitten.
                      Zal die foto toch moeten maken
                      Last edited by theokus; 15 augustus 2012, 19:44.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        't Zijn wel verkleuringen en een soort grijze en lange strepen.
                        Zal morgen een foto maken
                        Als het eenmaal opgelost is Theo, alu of inox, een tip: altijd afwassen met zeepsop en nooit spoelen met vers water,
                        de zeep legt een beschermend laagje op je inox of aluminium, dat er bij de volgende maal wassen gemakkelijk afgaat

Nog beter is dan een wasmiddel met Wax gebruiken zoals voor auto's verkocht.

Comment

als je een wondermiddel wilt weten:

Wondersteen, icm de bijhorende sponsjes...

Ik kan je resultaten tonen op 20jaar oude chroom van een motor...
                          't is werkelijk verbluffend....
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Het is dus aluminium.
                            De lieve buurvrouw, euh de vrouw van de zwijgende buurman heb ik nog een keer gevraagd naar het poetsgeheim

Gisteren geprobeerd met "Brasso". Was mijn poetsgeheimpje in 1972....om de loop van de FAL te doen blinken.
                            Om koper te poetsen is Brasso zeer goed.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Als het eenmaal opgelost is Theo, alu of inox, een tip: altijd afwassen met zeepsop en nooit spoelen met vers water,
                              de zeep legt een beschermend laagje op je inox of aluminium, dat er bij de volgende maal wassen gemakkelijk afgaat

Nog beter is dan een wasmiddel met Wax gebruiken zoals voor auto's verkocht.
                              Zal ik niet alleen onthouden maar ook doen
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Working...
                              X