Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rookverbod

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Rookverbod

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
    In bushokjes mag ook niet gerookt worden, net zoals op treinperrons, maar dat trekken veel mensen zich niet aan.

Zelfs in de grote tent op Werchter mag niet gerookt worden, maar dat vergeten velen blijkbaar ook.
    Inderdaad daar erger ik mij al lang aan: in treinstations mag niet gerookt worden maar veel mensen schijnen te denken dat de perrons niet tot het station behoren..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Niet correct, medicatie helpt wel degelijk, maar helaas enkel in 30% van de gevallen, ik had het geluk om bij die 30% te zitten. Ik was niet gemotiveerd om te stoppen, totaal niet, maar wilde die pillen ( Zyban indertijd ) uit curiositeit wel eens gebruiken. En raar maar waar, na 10 dagen was de drang naar sigaretten gewoon weg, foetsie, verdwenen en ik heb nooit nog een sigaret aangeraakt. Ik heb wel de medicatie volledig uit genomen, ondertussen al 10 jaar geleden....
      De enige die beter worden van die anti-rook middeltjes zijn de aanbieders, wanneer dat spul echt zou werken, dan werkt het bij 100% van de gebruikers. Het is meer het Jomanda (tovercollen) effect dat u denkt dat u door medicatie die verslaving heeft kunnen stoppen, dat is niet erg: het resultaat geld. Maar in werkelijkheid bent u door eigen mentale kracht van uw verslaving af gekomen. Er is ook ooit een boekje op de markt gekomen dat veel rokers die echt willen, de mentale kracht gaf om te stoppen. Iedereen die echt wil kan zijn rookverslaving de baas worden. Net zoals een alcholist die niet meer drinkt en zijn verslaving de baas is, zijn leven lang alcholist blijft, zo is dat ook bij andere verslavings vormen zoals roken. Vaak zie ik mensen die soms 20 jaar niet meer roken in gezelschap een sigaret aannemen, dat kan snel weer verworden tot afhankelijkheid.
      Last edited by Binnenuit; 20 augustus 2012, 10:30.

Comment

• Binnenuit, met jouw ga ik niet discuteren, jij weet toch altijd alles het best .... medicatie, eender welke zelfs, heeft bij iedereen niet hetzelfde effecten....kijk maar bvb naar cholesterol verlagers, de ene patient is met een bepaalde soort goed geholpen terwijl de andere geen resultaat heeft...en verder maak ik hier geen woorden aan vuil...
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          De enige die beter worden van die anti-rook middeltjes zijn de aanbieders, wanneer dat spul echt zou werken, dan werkt het bij 100% van de gebruikers. Het is meer het Jomanda (tovercollen) effect dat u denkt dat u door medicatie die verslaving heeft kunnen stoppen, dat is niet erg: het resultaat geld. Maar in werkelijkheid bent u door eigen mentale kracht van uw verslaving af gekomen. Er is ook ooit een boekje op de markt gekomen dat veel rokers die echt willen, de mentale kracht gaf om te stoppen. Iedereen die echt wil kan zijn rookverslaving de baas worden. Net zoals een alcholist die niet meer drinkt en zijn verslaving de baas is, zijn leven lang alcholist blijft, zo is dat ook bij andere verslavings vormen zoals roken. Vaak zie ik mensen die soms 20 jaar niet meer roken in gezelschap een sigaret aannemen, dat kan snel weer verworden tot afhankelijkheid.
          Kben altijd blij als mensen dat zeggen...
          rook je zelf? ben je zelf alcoholist of drugsverslaafde? waren die schrijvers van die boekjes dat ? of de wetenschappers?
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door belgske Bekijk bericht
            Inderdaad daar erger ik mij al lang aan: in treinstations mag niet gerookt worden maar veel mensen schijnen te denken dat de perrons niet tot het station behoren..
            Tabaksgebruik is sinds het KB van 15 september 1976 verboden in het openbaar vervoer (trams, bussen, metro en pre-metro). De NMBS meende zelf echter een uitzondering te mogen zijn, en had pas vanaf 1 januari 2004 een algemeen rookverbod op de treinen.

Het was ook al lang logisch dat het wettelijk rookverbod voor openbare gesloten plaatsen zou toegepast worden op de stations van de NMBS, voor zover dat gesloten plaatsen zijn. En inderdaad, de NMBS onderschrijft dit.
            De Bond Trein, Tram, Bus laat echter opmerken dat zelfs het NMBS-personeel zich daar niet aan stoort.
            We spreken over gesloten plaatsen.
            De minister heeft in februari van dit jaar, uitgelegd wat gesloten plaatsen zijn.
            De perrons? Allemaal?
            Dat denk ik niet, nee.
            Last edited by Poza; 20 augustus 2012, 11:20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              Kben altijd blij als mensen dat zeggen...
              rook je zelf? ben je zelf alcoholist of drugsverslaafde? waren die schrijvers van die boekjes dat ? of de wetenschappers?
              Ik denk dat die vraag niet relevant is Koen.
              Maar dit :

wanneer dat spul echt zou werken, dan werkt het bij 100% van de gebruikers

klopt niet, zoals Francis al zei.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Ik denk dat die vraag niet relevant is Koen.
                Maar dit :

wanneer dat spul echt zou werken, dan werkt het bij 100% van de gebruikers

klopt niet, zoals Francis al zei.

Paul, ik had het niet zo zeer over de medicatie, maar over volgende uitspraak:

Iedereen die echt wil kan zijn rookverslaving de baas worden. Net zoals een alcoholist die niet meer drinkt en zijn verslaving de baas is, zijn leven lang alcoholist blijft, zo is dat ook bij andere verslavings vormen zoals roken.
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                  Paul, ik had het niet zo zeer over de medicatie, maar over volgende uitspraak:

Net zoals een alcoholist die niet meer drinkt en zijn verslaving de baas is, zijn leven lang alcoholist blijft, zo is dat ook bij andere verslavings vormen zoals roken.
                  Niet helemaal akkoord, misschien geldt dit voor alcoholisten maar zeker niet voor mij, een sigaret doet me helemaal niks meer, het lijkt alsof ik nooit in mijn leven gerookt heb.....
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                    Vaak zie ik mensen die soms 20 jaar niet meer roken in gezelschap een sigaret aannemen
                    Dat heb ik één keer gezien: Toen ik in Phoenix op straat een sigaret opstak, werd ik aangesproken met de woorden:"Been a long time since I last saw one of those. Could I have one".
                    Maar die yanks zijn dus knettergek, he: in België zag ik het nog nooit.

Comment

Niet helemaal akkoord, misschien geldt dit voor alcoholisten maar zeker niet voor mij, een sigaret doet me helemaal niks meer, het lijkt alsof ik nooit in mijn leven gerookt heb.....
                      Volledig akkoord, alléén zijn de gevolgen van het roken van mijn 16 jaar tot mijn 60 jaar niet weg.
                      Spijtig genoeg was dat ook al een hulp bij het stoppen.
                      Juist de eerste 2 jaar, had ik in mijn dromen de drang nog om te roken.....ge moet niet afvragen wat een zo'n drug doet met uw hersenen hé.
                      Last edited by Cois; 20 augustus 2012, 12:41.
                      mvg FrançoisVM
                      Canon 7D

Comment

• Ik ben gestopt op mijn 40, op tijd dus nog om de schadelijke gevolgen tot een minimum te herleiden ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cois Bekijk bericht
                          Juist de eerste 2 jaar, had ik in mijn dromen de drang nog om te roken.....ge moet niet afvragen wat een zo'n drug doet met uw hersenen hé.
                          Ik heb van een arts, met een air van ik weet het, dat velen de eerstse jaren tot drie maal toe, op onbewaakte momenten, in oude gewoontes hervallen. Het zal de aard van het beest wel zijn.
                          Ik betrap mezelf soms ook nog op neuspeuteren.
                          Zonder ervan te dromen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                            Ik heb van een arts, met een air van ik weet het, dat velen de eerstse jaren tot drie maal toe, op onbewaakte momenten, in oude gewoontes hervallen. Het zal de aard van het beest wel zijn.
                            Ik betrap mezelf soms ook nog op neuspeuteren.
                            Zonder ervan te dromen.
                            Roken is voor mij nu echt uitgesloten, ik had er echt geen zin meer in.
                            De ganse nacht hoesten, dat het bed er van schokte.
                            Neuspeuteren doe ik nog wel, ge moet uwe neus toch dagelijks reinigen hé.
                            Last edited by Cois; 20 augustus 2012, 13:20.
                            mvg FrançoisVM
                            Canon 7D

Comment

Ik ben gestopt op mijn 40, op tijd dus nog om de schadelijke gevolgen tot een minimum te herleiden ...
                              Zolang er nog iemand is die om je geeft, beperkt elke sigaret die je als bejaarde minder rookt ook de schade.

Maar, sinds het rookverbod op de werkvloer zijn er in Vlaanderen 10 procent minder doden door een hartinfarct. (Becijferd door de Universiteit Hasselt).
                              Bij mensen van boven de 60 jaar daalt het aantal doden tov december 2005 (vlak voor het rookverbod) met 8 procent. Bij die van min 60 is daling 15,5 procent. Opmerkelijk: Bij vrouwen van min 60 gaat dit tot een ongeloofelijke 34,8 procent. Het hogere cijfer bij jongeren komt doordat die werkten.
                              Het zou nog te vroeg zijn om de gevolgen van het bijkomend rookverbod in restaurants te becijferen maar men komt nu op een gemiddelde van 418 minder doden per jaar, tegen slechts 355 in het jaar dat het in restaurants nog mocht.
                              Dan tel je alleen de fatale hartaanvallen bij minder roken.
                              Een dode van 40 is even dood als ene van 60.
                              Last edited by Poza; 20 augustus 2012, 15:08.

Comment

Mijn vrouw was een rookster en toen ze in verwachting was van onze dochter die in 1980 geboren is ze gestopt en heeft nooit nog een sigaret aangeraakt.

Comment

Working...
                                X