Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Je moet dat niet verkeerd of persoonlijk nemen hee Koen.
Mijn punt is gewoon; wat is er mis met je eerst volledig te informeren? Hoe beter geïnformeerd, hoe beter de beslissing, toch?
Nu lijkt het me soms dat we in een keurslijf van gewoontes en gebruiken zitten, terwijl zich amper iemand afvraagt hoe de vork in de steel zit.
Een beetje te vergelijken met leven in een land waar een dictatuur heerst, beschikken over internet en elvendertig zenders, maar beslissen om enkel naar de staats-TV te kijken.
Het is bovendien niet zo dat dat boek anti-voortplanting en/of anti-religie is. De naam Dawkins schrikt veel mensen af. Bij wijze van spreken jammer dat zijn naam op het boek staat.
Mvg,
J.
Persoonlijk zeker niet, (daar dient een forum niet voor, wel een cafeetje ofzo )
Ik ken het boek ook niet, en ga zeker het boek noch de auteur ervoor afbreken/aanvallen/bekritiseren.
Mijn opmerking ging eerder over het feit:
Je merkt dat heel wat mensen tegenwoordig alles wetenschappelijk bewezen moeten zien, voordat ze iets kunnen beslissen.
Dit terwijl ik vind dat een gulden middenweg mogelijk moet zijn...
Tuurlijk beslis je niet zonder 1 keer na te denken of je al dan niet kinderen wil,
zeker niet als 1 partner pro en de andere eerder contra is...
Maar zulke dingen weet je nooit zeker...
niemand kan je voorspellen of je kind later ingenieur, metser, loodgieter of lottowinnaar wordt.
niemand kan je 100% voorspellen of je kind gezond geboren wordt, zonder enige vorm van ziektes...
(ondanks sommige commentaren, ik vind het vrij positief dat de topicstarter toch wilt nadenken, en alles afwegen... toch heb ik mijn bedenkingen of een fotografie forum er het juiste medium voor is )
Maar samen (hopelijk zelfs uit liefde) een kind hebben, en je er samen voor inzetten wordt hier precies gecategoriseerd als "dromerig gezwets"......
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Ik ga mijn 'situatie' ook eens neerpennen gebaseerd op de threadstarter en niet op de verhalen die al geschreven zijn.
Zelf had ik ooit nooit veel zin in kinderen. Wel het is te zeggen geen probleem als ze in de buurt waren en leuk om mee te spelen, maar blij als ze naar huis gingen en ik /wij onze rust terug hadden.
Nu plots, nature calls, kreeg mijn vrouw een jaar of 8 geleden een kinderwens. Ik was er toen 34 en zij 29.
Het klinkt misschien vreemd of niet, maar van de zwangerschap was ik al niet al te gek, en het deed mij niet veel.
De eerste 6 maand na de geboorte was voor mij als man ook maar genen vetten vermits de kleine enkel sliep en brulde wanneer hij wou. Je kan niet meer weg wanneer je wilt etc
Daarna begon het wat beter te worden. Hij begon mij te herkennen etc etc eerste stapjes.. woordjes
Nu is de kleine rakker (braaf manneke) 7 jaar en zou ik m van mijn leven niet meer willen missen. Het blijft iets wat van jullie 2 komt en waar je al je liefde in kan steken en er iets voor terugkrijgt.
Het enigste waar ik nu spijt van heb is dat we niet eerder begonnen zijn met een kind want als je ouder wordt begin je toch te voelen dat je minder energie hebt.
Dit topic gaat hard, maar ik kan me hier ook min of meer in vinden. Mijn dochter is er gekomen door een accidentje en we waren beiden al wat ouder. Mijn kinderwens was 0,1 en maximaal 2. Het vreemde is dat toen ik haar voor het eerst zag bij de geboorte alles ineens klopte. Tot op dat moment had ik eigenlijk niet het gevoel dat ik (een goede) vader zou kunnen worden. Vanaf dat moment had het leven ineens zin. Het eerste anderhalf jaar blijft wel hard werken. Daar heb je op zich niet veel aan. Ik heb wel een aantal maanden ouderschapsverlof genomen. Nog nooit zo hard moeten werken in mijn leven, maar wel een zeer goede band opgebouwd met mijn dochter. Daarma moest ik alles doen en wou ze haar moeder niet meer hebben. Dat verandert ook wel snel weer.
Er is trouwens nooit een goed moment om kinderen te nemen, maar ik weet wel dat de momenten om er eentje te nemen schaarser worden naarmate je ouder wordt, want zo een kind kost echt wel veel energie. Als je je vrouw graag ziet en je op latere leeftijd eventueel kinderen zou willen, zet dan even je luxe leventje opzij en begin eraan. Succes!
Kinderen? ik vind ze zo lief en schattig en zie ze doodgraag
op een ander want zelf wil ik nooit kinderen hebben.
Heb er vaak aan gedacht maar ergens zegt er iets in mij om er niet aan te beginnen.
Ik zie veel vrienden die wel kinderen hebben, stuk voor stuk zijn ze allemaal zeer tevreden. Het geeft hun leven meer inhoud, ze beleven unieke momenten
en ze krijgen heel veel warmte, vriendschap en liefde terug van hun kids. Maar er zijn er ook bij die hun kinderen dagelijks aframmelen omdat ze niet kunnen
omgaan met de druk dat het hebben van kinderen met zich meebrengt. Dus heel goed nadenken voor je er aan begint is de boodschap! nee dat laatste is niet mijn reden waarom ik kinderloos wil blijven, daar zit een heel andere reden achter die ik liever voor mezelf hou.
Mensen die mijn achtergrond een beetje kennen weten wel waarover ik het heb.
en tot slot; je we zijn al met veel te veel op deze planeet...
"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen." Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.
Maar er zijn er ook bij die hun kinderen dagelijks aframmelen omdat ze niet kunnen
omgaan met de druk dat het hebben van kinderen met zich meebrengt. Dus heel goed nadenken voor je er aan begint is de boodschap!
en tot slot; je we zijn al met veel te veel op deze planeet...
Als iedereen zich beperkt tot 1 kind, gaat het heel hard achteruit gaan met de wereldbevolking.
Of je in staat bent een kind op te voeden weet je zelf meestal pas als je er hebt. Van sommigen zou je het kunnen voorspellen, maar de vraag is dan of je die mag verbieden kinderen te hebben.
........]nee dat laatste is niet mijn reden waarom ik kinderloos wil blijven, daar zit een heel andere reden achter die ik liever voor mezelf hou.[/I]
Mensen die mijn achtergrond een beetje kennen weten wel waarover ik het heb.
en toch schrijf je het hier neer ten overstaande van miljoenen internet(mee) lezers...?
grt,bouk.
Als iedereen zich beperkt tot 1 kind, gaat het heel hard achteruit gaan met de wereldbevolking.
ja en? alsof er nu al geen ruimtegebrek heerst door overbevolking, we wonen allemaal zo kort op en bij mekaar dat er praktisch geen ruimte meer blijft om nog deftig te ademen.
Alles wordt volgebouwd met spuuglelijke appartementen en ieder stukje natuur gooien ze vol beton en asfalt met alle gekende gevolgen.
Mensen willen ook steeds meer en meer, ze gaan zelfs in overstromingsgebieden wonen om toch maar in dat stukje groene oase te kunnen resideren, de kans dat hun woning iedere keer
onderloopt bij hevige regenval nemen ze er dan maar bij...
enfin, we gaan te ver OT dus ik hou het hierbij...
"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen." Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.
dit is een mooie, levensbeschouwelijke discussie aan het worden.
ik lees hier o.a.: een kind kost veel, kruipt veel tijd in? ik denk dat sommigen in verwarring zijn met hun (fotografie)hobby. dat zijn geen argumenten contra, wel excuses.
vele mensen willen geen kinderen omdat ze minder gelukkig zouden zijn met kinderen. wel uit ervaring kan ik zeggen dat het geluksgevoel dat je hebt met kinderen van een hele andere orde is. het staat er boven, niet te vergelijken. zelfs al heb je twijfels, het moment dat de kleine geboren wordt, versta je wat ik bedoel.
nog een ding. iedereen heeft wel een beetje schrik om aan kinderen te beginnen. het maakt je leven niet makkelijker en als koppel wordt het ook niet simpeler. het vraagt wel wat karakter, laat ik het zo zeggen.
luister naar vrienden, mensen collega's met kinderen, zij zijn het tenslotte die het beste kunnen verwoorden hoe het leven met en zonder kinderen is, en hoe het je leven verandert. ik wil niemand schofferen, maar ik vind dat je kinderen moet hebben om het best op deze vragen te kunnen antwoorden.
ja en? alsof er nu al geen ruimtegebrek heerst door overbevolking, we wonen allemaal zo kort op en bij mekaar dat er praktisch geen ruimte meer blijft om nog deftig te ademen.
Alles wordt volgebouwd met spuuglelijke appartementen en ieder stukje natuur gooien ze vol beton en asfalt met alle gekende gevolgen.
Mensen willen ook steeds meer en meer, ze gaan zelfs in overstromingsgebieden wonen om toch maar in dat stukje groene oase te kunnen resideren, de kans dat hun woning iedere keer
onderloopt bij hevige regenval nemen ze er dan maar bij...
enfin, we gaan te ver OT dus ik hou het hierbij...
Als de 12 miljoen Belgen die nu in ons landje slechts 1 kind zouden hebben, zit je binnen de 80 jaar nog met 6 miljoen Belgen. De pensioen worden dan wel onhoudbaar, de prijzen van de vastgoed sector zullen in elkaar stuiken en de bouw zal er ook niet echt blij mee zijn, maar allez, er is alweer wat meer plaats.
en toch schrijf je het hier neer ten overstaande van miljoenen internet(mee) lezers...?
grt,bouk.
Ik schrijf "wat" neer om precies te zijn, bouk?
dat ik trans ben is geen geheim meer voor de meeste BD leden, andere mensen weten het ook maar ik loop er zeker niet mee te pronken;
het is wat het is en liefst van al vertel ik het niemand zodat ze mijn als een gewoon en normaal iemand aanzien.
Dus wanneer ze mij met mevrouw aanspreken zeg ik er niet steeds bij dat ik vroeger een ander iemand ben geweest.
het kwam toevallig in deze conversatie aan bod en je hoeft er verder niks achter te zoeken hoor...
Maar wat doe ik als man?? Ik kan opzoek gaan naar een ander, en ik vind er wel een, maar die zal ook wel kinderen willen, of er al hebben. Vrouwen die geen kinderen willen zijn schaars. Waar zitten ze???
Ze bestaan. Ik heb er één.
En ik ken op zijn minst 10 koppels waar de vrouw er ook geen wil.
Als de 12 miljoen Belgen die nu in ons landje slechts 1 kind zouden hebben, zit je binnen de 80 jaar nog met 6 miljoen Belgen. De pensioen worden dan wel onhoudbaar, de prijzen van de vastgoed sector zullen in elkaar stuiken en de bouw zal er ook niet echt blij mee zijn, maar allez, er is alweer wat meer plaats.
In de korte toekomst wel,
maar als je dan weer wat verdere toekomst gaat,
gaan er ook minder volwassenen zijn,
perfect zou eigenlijk zijn iedereen 2?
(misschien bekijk ik het te simpel met mijn schoenmaat iq )
elke jongere werkt dan voor 1 pensioenert
maar eer dat systeem hem ooit nog kan rechtzetten, gaan er nog heel wat dingen moeten gebeuren
dat ik trans ben is geen geheim meer voor de meeste BD leden, andere mensen weten het ook maar ik loop er zeker niet mee te pronken;
het is wat het is en liefst van al vertel ik het niemand zodat ze mijn als een gewoon en normaal iemand aanzien.
Dus wanneer ze mij met mevrouw aanspreken zeg ik er niet steeds bij dat ik vroeger een ander iemand ben geweest.
het kwam toevallig in deze conversatie aan bod en je hoeft er verder niks achter te zoeken hoor...
Om eerlijk te zijn, snap ik niet 100% wat trans zijn te maken heeft met deze situatie?
(kan ook weer aan mijn schoenmaat-iq liggen)
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Comment