Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Maar je bent niet alleen en er zijn er altijd die het iets minder snel door hebben (meestal wie het overkomt).
Dus? Bezin voor je begint
Ik kan mis zijn maar TS lijkt me een tikje in paniek
Mijn eigen moeder zei ooit: "Als kinderen hebben zo fijn is dan had iedereen er tien"
De huidige maatschappij met de manier van leven en werken maakt het er niet gemakkelijker op.
Ik had de liefste moeder ter wereld maar ik denk niet dat ik elke dag of elke week mijn eigen kinderen
bij haar moest achter laten
Ik ken mensen die nu een stuk in de 70 zijn en er al lang spijt van hebben dat ze geen kinderen hebben.
Voor mij hoeven kinderen ook niet maar nu ik er 1 heb zal ik er uiteraard alles voor doen wat mogelijk is. Maar ik weet wat TS meemaakt nu, heb het zelf ook meegemaakt. Weet je dat we er jaren overgedaan hebben om tot het besluit te komen dat ik toch een kind wou. Het was mijn vrouw die afkwam van "jongen hoe zit het nu binnenkort word ik 35 en daarna moeten we er niet meer aan beginnen.".
Ik had het hebben van een kind me veel erger voorgesteld, had ik het geweten had ik er misschien vroeger aan begonnen. Of misschien was ik er pas rijp voor op mijn 40e
Dat we met teveel zijn is geen theorietje hoor.
In één van die topics zeg ik zelf dat dat gegeven een onoplosbaar probleem is: je kan de voortplantingsdrang, voorgeprogrammeerd zoals je zelf zegt, niet of nauwelijks onderdrukken.
Klopt Walter.
Sowieso is "het-niet-willen-van-kinderen" het meest regressieve gen ooit. Het plant zich nooit voort!
In feite zou ik iedereen aanraden "The Selfish Gene" van Dawkins te lezen. Daaruit leer je al snel dat het gen belangrijk is, en niet de mens op zich. Een mens is maar het transportmiddel van de genen, bij wijze van spreken. Intelligentie, en met name de kennis van genen zoals omschreven in dat boek, zou ons moeten toestaan de dingen juist te interpreteren. En zo zou je op een goede manier kunnen oordelen over het wel of niet hebben van kinderen (en hoeveel). Dit in plaats van jezelf van alle redenen aan te praten (of laten aanpraten door anderen) - redenen de duidelijk zijn ingegeven door het gen, niet de intelligentie.
Helaas getroosten velen zich niet de moeite om zich in de wetenschappelijk-natuurlijke kant van de voortplanting te verdiepen. Ik zie eerder veel dromerig, etherisch gezwets dat ons natuurlijk gedrag probeert te interpreteren. Het verhaal van de klok en de klepel. Iets dat zeer gevoelig ligt; er is een rechtstreekse relatie tussen IQ en het aantal nakomelingen. Hoe dommer, hoe meer kinderen. Ik heb het over westerse landen, niet over 3e wereld landen.
Ik heb een heel rare vraag voor dit forum. Ik ben 36 en mijn vriendin 32, zij wil een kind en ik (nu) absoluut niet, ik heb schrik dat ik mijn oude rustige en luxueuze leventje ga missen.
Wie heeft dit probleem nog gehad, heb je toegegeven of niet, en hoe is het je bevallen?
Thnx!
Ik zou er niet aan beginnen...mij is het niet bevallen
Ik heb een dochter waar we geen werk hebben aan gehad en een zoon waar we bijzonder veel werk hebben aan gehad
Maar over genen gesproken, eens de lastige leeftijd voorbij is het best wel amusant om te zien hoe de geschiedenis zich herhaalt. De tijd die je hebt aan besteed blijkt dan opeens heel goed besteed te zijn...
Toen we nog geen kinderen hadden was er een collega die me vertelde dat wie geen kinderen heeft, op zijn 50 oud is. Ik begreep dat toen niet, nu wel.
In feite zou ik iedereen aanraden "The Selfish Gene" van Dawkins te lezen.
J.
Ik zou nog verder willen gaan en dit introduceren als verplichte lectuur.
Alle boeken van Dawkins overigens.
Gek om te merken dat veel mensen bepaalde boeken van Dawkins niet willen lezen, nochtans heeft de man best wel iets te zeggen. Als ik me niet vergis stond hij wereldwijd op 3 in de lijst van invloedrijke denkers.
Maar ja, het is een notoire atheïst hé ?
Geef mij maar het "dromerig, etherisch gezwets" in plaats van het plat geredeneerde wetenschappelijke....
Misschien heb ik een IQ even hoog als mijn schoenmaat, het zal mij dan toch worst wezen
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Maar goed dat de TS zich afvraagt of die wel/geen kinderen wil, wat de reden ook mag zijn. Er lopen meer genoeg kinderen op deze aard*****, waarvan de makers er nooit over hebben na gedacht of ze hem/haar wel wilden hebben.
Een kind heeft er niet om gevraagd om gemaakt/geboren te worden.
Geef mij maar het "dromerig, etherisch gezwets" in plaats van het plat geredeneerde wetenschappelijke....
Misschien heb ik een IQ even hoog als mijn schoenmaat, het zal mij dan toch worst wezen
Hm... leef jij niet op grote voet?
================================
Maar goed dat de TS zich afvraagt of die wel/geen kinderen wil, wat de reden ook mag zijn. Er lopen meer genoeg kinderen op deze aard*****, waarvan de makers er nooit over hebben na gedacht of ze hem/haar wel wilden hebben. Een kind heeft er niet om gevraagd om gemaakt/geboren te worden.
Je moet dat niet verkeerd of persoonlijk nemen hee Koen.
Mijn punt is gewoon; wat is er mis met je eerst volledig te informeren? Hoe beter geïnformeerd, hoe beter de beslissing, toch?
Nu lijkt het me soms dat we in een keurslijf van gewoontes en gebruiken zitten, terwijl zich amper iemand afvraagt hoe de vork in de steel zit.
Een beetje te vergelijken met leven in een land waar een dictatuur heerst, beschikken over internet en elvendertig zenders, maar beslissen om enkel naar de staats-TV te kijken.
Het is bovendien niet zo dat dat boek anti-voortplanting en/of anti-religie is. De naam Dawkins schrikt veel mensen af. Bij wijze van spreken jammer dat zijn naam op het boek staat.
Ik denk dat de TS gewoon zijn mening wil bevestigd zien door de deelnemers aan deze thread.
Ik heb vrienden die vroeger absoluut geen kinderen wilden, maar nu ze er een hebben zijn ze zo blij als een gek, maar dit is niet bij iedereen zo want hoeveel koppels zie je niet die kort na de geboorte van een kind uit elkaar gaan? Ik ben nieuwsgierig naar hoeveel mensen, ondanks ze er geen wilden, toch een kind gemaakt hebben en er bij mee zijn en hoeveel niet.
Nog een probleem: als een vrouw een kind wil en de man niet, dan zoekt ze gewoon iemand anders, ze vindt wel een man die wel kinderen wil. Maar wat doe ik als man?? Ik kan opzoek gaan naar een ander, en ik vind er wel een, maar die zal ook wel kinderen willen, of er al hebben. Vrouwen die geen kinderen willen zijn schaars. Waar zitten ze???
Comment