Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een vraagske voor de "electriciens" in zwakstroom.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een vraagske voor de "electriciens" in zwakstroom.

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Dat is heel juist, maar weet je ook waarom ?
    Omdat het toerental te hoog kan oplopen als je er met perslucht in blaast, en daar kan zo'n ventilator niet goed tegen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Omdat het toerental te hoog kan oplopen als je er met perslucht in blaast, en daar kan zo'n ventilator niet goed tegen.
      Nog een reden, Bart, die huidige fans zijn over het algemeen voorzien van brushless motortjes, dus met een permanente magneet als anker, en
      een paar spoeltjes als stator, een klein electronica printje zorgd voor het draaiveld, maar als je deze gaat aanblazen met perslucht, een stuk boven
      het toerental, kan de spanning die dat ding genereert de electronica vernielen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Nog een reden, Bart, die huidige fans zijn over het algemeen voorzien van brushless motortjes, dus met een permanente magneet als anker, en
        een paar spoeltjes als stator, een klein electronica printje zorgd voor het draaiveld, maar als je deze gaat aanblazen met perslucht, een stuk boven
        het toerental, kan de spanning die dat ding genereert de electronica vernielen.
        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Inderdaad. Idem met een opgekuist lager zonder nieuw vet erin. Met de hulp van perslucht kan het toerental boven de 20000rpm komen. Je voelt dan het gyroscopisch effect en als je het lang genoeg doet worden de kogeltjes blauw van de hitte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Oeps ik was nog aan het typen toen u al antwoorde.
          Geert, ik heb onlangs een oude Mac G4 gekregen maar de case fan maakt veel lawaai door trillingen (is"pertang" goed gekuist geweest).
          Ik heb hier een nieuwe 120mm fan liggen van Q-tec en dacht deze te plaatsen. Ik weet echter niet of deze minder trillingen zal veroorzaken.
          Ben al op verschillende webwinkels gaan zien om een "kwaliteits" fan te kopen, die kosten +/- allemaal iets minder dan € 20,00 maar hebben dan wel 4-aders.

Grtz, RF
          Ik heb er nieuwe liggen Luc, tweedraads 12 volt brushless 120mm dunne uitvoering, en ik denk ook dat het stille zijn, met beschermrooster merk Papst of evenwaardig.

De stroomkabel 2-aderig komt uit de voeding en zal zo ongeveer 6,5 volt zijn.
          Daar twijfel ik aan Luc, normaal is dat toch altijd 12 volt, tenzij dat bij Mac niet zo zou zijn.

Je laat maar iets weten, voor U is het gratis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Het is mijn fout dat men op het verkeerde spoor zit, ik had voor alle duidelijkheid computer case fan moeten vermelden.
            De stroomkabel 2-aderig komt uit de voeding en zal zo ongeveer 6,5 volt zijn.
            De ventilator (een case fan dus) is 3-aderig en er staat daar niks meer op buiten het merk en serienummer.
            Er zijn ook fan's 4-aderig maar die worden dan aangestuurd door het moederbord die het toerental regelt.
            Dus hoe sluit ik een 3-aderige fan aan op een 2-aderige voeding?

Grtz, RF
            Hier wordt nogal wat bijeen gefantaseerd over case fans ...

Voor PC case fans ...

twee aderige fans lopen op 12V=. rood is +12V en zwart is 0V
            drie aderige fans hebben dezelfde codering maar hebben een bijkomende RPM "draad" nl de gele. Op deze draad zit een puls signaal dat door het moederbord kan uitgelezen worden. De fan draait standaard op max snelheid ttz die wordt gevoed door de 12V lijn. Sommige moederborden kunnen de sockets voor deze fan, in spanning, bijsturen in functie van de temperatuursensoren op het mobo. Dikwijls via de bios of anders via een bijgeleverde app, meestal op de mobo DVD (bvb ASUS FanXpert). Klassiek is hier het gebruik van het progje "Speedfan". (gaat ook voor 2 dr fans maar dan zonder rpm uitlezing)

Een driedraads fan aansluiten op een tweedraads voeding is dus simpel. Als je de passende connectoren hebt rood_op_rood en zwart_op_zwart. Er is dan geen RPM uitlezing meer.

4 draads fans hebben op de 4e draad een 5V signaal voor PWM sturing. (Puls breedte modulatie). De sturing gebeurt via de temperatuurssensoren op het mobo. Typisch voor de cpu fan ...

Comment

Working...
            X