Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een vraagske voor de "electriciens" in zwakstroom.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een vraagske voor de "electriciens" in zwakstroom.

Vraag is simpel:
    Ik heb een case fan drieaderig, kan die aangesloten worden op een tweeaderige connector?
    En zo ja, hoe doe je dat?

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Re: Een vraagske voor de "electriciens" in zwakstroom.

Dat kan zeker, bekijk volgende link eens:

Comment

Dat doen wij soms op het werk, maar het moet dan wel een 230/400V motor zijn, en je moet de juiste waarde van de condensator berekenen.
      Hier zie je de schakeling, en kan je gemakkelijk de juiste condensator berekenen: http://www.eclecticsite.be/calc/driefase.htm
      Zorg ervoor dat de spanning van de condensator zeker hoog genoeg is, anders kan die exploderen (gebruik een 400V condensator voor 230V).
      Als je de juiste waarde niet vindt, kies dan liever eentje met een wat hogere capaciteit dan een lagere.
      Met een te lage capaciteit zal de fanmotor trager op snelheid komen, en als de capaciteit veel te laag is dan kan de motor verbranden.

Sommige driefasige fanmotoren kan je niet omschakelen omdat de verbindingen inwendig gemaakt zijn.
      Zo'n motor kan dan gewoonlijk alleen maar op 400V draaien.

Ik weet niet voor welke toepassing je die fan gaat gebruiken, maar let er wel op dat er een goede mechanische afscherming is zodat er niemand met zijn vingers bij kan terwijl die draait.
      De fanbladen zijn gewoonlijk vrij scherp...
      Last edited by Black B@ndit; 19 juli 2012, 00:57.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Dat doen wij soms op het werk, maar het moet dan wel een 230/400V motor zijn, en je moet de juiste waarde van de condensator berekenen.
        Hier zie je de schakeling, en kan je gemakkelijk de juiste condensator berekenen: http://www.eclecticsite.be/calc/driefase.htm
        Zorg ervoor dat de spanning van de condensator zeker hoog genoeg is, anders kan die exploderen (gebruik een 400V condensator voor 230V).
        Als je de juiste waarde niet vindt, kies dan liever eentje met een wat hogere capaciteit dan een lagere.
        Met een te lage capaciteit zal de fanmotor trager op snelheid komen, en als de capaciteit veel te laag is dan kan de motor verbranden.

Sommige driefasige fanmotoren kan je niet omschakelen omdat de verbindingen inwendig gemaakt zijn.
        Zo'n motor kan dan gewoonlijk alleen maar op 400V draaien.

Ik weet niet voor welke toepassing je die fan gaat gebruiken, maar let er wel op dat er een goede mechanische afscherming is zodat er niemand met zijn vingers bij kan terwijl die draait.
        De fanbladen zijn gewoonlijk vrij scherp...
        Ik kan verkeerd zijn Black Bandit, maar ik dacht dat een caseventilator zo een klein ventilatortje is dat in een pc-kast zit.
        De 3 aansluitingen zijn common, 7VDC en 12VDC. Sommige moederborden sturen, afhankelijk van de processortemperatuur, 7VDC of 12VDC naar de ventilator. Hiedoor kan de ventilator bij 7VDC trager gaan draaien en minder lawaai maken.
        Dat TS eerst maar eens zegt of er een drieaderig kabeltje met 3 polige connector aan de ventilator hangt. Desnoods een foto van de connector of de kleuren van de draden opgeven.
        Er zijn ook ventilators die een impulsuitgang hebben,zodat je het toerental kan meten via je moederbord.
        Als het niets met pc-ventilators heeft te maken, gelieve deze post dan te negeren.
        Last edited by notex; 19 juli 2012, 09:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Vraag is simpel:
          Ik heb een case fan drieaderig, kan die aangesloten worden op een tweeaderige connector?

Grtz, RF
          Hallo Luc,

Geef eens door wat er juist op het gegevensplaatje van de motor staat, en als deze de mogelijkheid heeft
          om op 3X230 te schakelen, dan kijk ik wat ik hier nog liggen heb van condensator die je kunnen dienen.
          Normaal is de vuistregel 55 µf per PK (736 watt) voor een tweepolenmotor (2800 rpm) en 65 µf per PK voor een vierpolenmotor (1400 rpm)
          wat ongeveer klopt met de berekeningslink van Black B@ndit, alleen houden ze hier geen rekening met het feit of het een twee of vierpolenmotor is.
          Voor een ventilator zal dat wel redelijk kloppen, maar voor sommige toestellen klopt het nooit, je maakt met de condensator eigenlijk een
          fasenverschuiving, maar dat is afhankelijk van de belasting van de gebruikte motor, heb je dan bv. een motor met wisselende belasting gebruikt,
          dan klopt die condensator nooit, een te grote faseverschuiving kan de motor even goed laten verbranden dan een te kleine faseverschuiving.

Voor een ventilator is dat gelukkig niet zo, en gaat deze in de meeste gevallen prima werken, stuur gerust de gegevens van de ventilator
          naar mijn mailadres, dan maak ik een tekeningetje en bezorg ik je een condensator, kan ik meegeven met mijn schoonbroer naar Menen.

Comment

Definitie zwakstroom : laagspanning tussen 0 en 24 Volt. Wordt beschouwd als ongevaarlijk voor de mens.
            Definitie case fan : ventilator die in een pc-kast wordt ingebouwd. Wordt met 7 of 12 V aangestuurd vanaf het moederbord.
            Last edited by notex; 19 juli 2012, 09:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Definitie zwakstroom : laagspanning tussen 0 en 24 Volt. Wordt beschouwd als ongevaarlijk voor de mens.
              Definitie case fan : ventilator die in een pc-kast wordt ingebouwd. Wordt met 7 of 12 V aangestuurd vanaf het moederbord.
              Oei, blijkbaar zitten we op het verkeerde spoor.

Comment

Klopt, maar in mijn schooltijd, jaren 60 werd het woord zwakstroom ook wel gebruikt voor de richting elektronica.
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Vraag is simpel:

Grtz, RF
                  Bovenstaand hebben wij het blijkbaar verkeerd begrepen Luc, geef eens de kleuren en het merk van je fan.
                  Bij vele is rood +12 volt, zwart -12 volt en geel de toerentalsturing, als je geel dan niet gebruikt (andere toepassing dan computer)
                  gaat deze op 12 volt op max toeren, de kleuren zijn in veel gevallen merkgebonden, mogen we weten waarvoor je die fan wil gebruiken,
                  ik heb er nog massa's nieuwe liggen, ook rechtstreeks op 230 volt AC voor jou gratis indien van toepassing.

Comment

Het is mijn fout dat men op het verkeerde spoor zit, ik had voor alle duidelijkheid computer case fan moeten vermelden.
                    De stroomkabel 2-aderig komt uit de voeding en zal zo ongeveer 6,5 volt zijn.
                    De ventilator (een case fan dus) is 3-aderig en er staat daar niks meer op buiten het merk en serienummer.
                    Er zijn ook fan's 4-aderig maar die worden dan aangestuurd door het moederbord die het toerental regelt.
                    Dus hoe sluit ik een 3-aderige fan aan op een 2-aderige voeding?

Grtz, RF

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Bovenstaand hebben wij het blijkbaar verkeerd begrepen Luc, geef eens de kleuren en het merk van je fan.
                      Bij vele is rood +12 volt, zwart -12 volt en geel de toerentalsturing, als je geel dan niet gebruikt (andere toepassing dan computer)
                      gaat deze op 12 volt op max toeren, de kleuren zijn in veel gevallen merkgebonden, mogen we weten waarvoor je die fan wil gebruiken,
                      ik heb er nog massa's nieuwe liggen, ook rechtstreeks op 230 volt AC voor jou gratis indien van toepassing.
                      Oeps ik was nog aan het typen toen u al antwoorde.
                      Geert, ik heb onlangs een oude Mac G4 gekregen maar de case fan maakt veel lawaai door trillingen (is"pertang" goed gekuist geweest).
                      Ik heb hier een nieuwe 120mm fan liggen van Q-tec en dacht deze te plaatsen. Ik weet echter niet of deze minder trillingen zal veroorzaken.
                      Ben al op verschillende webwinkels gaan zien om een "kwaliteits" fan te kopen, die kosten +/- allemaal iets minder dan € 20,00 maar hebben dan wel 4-aders.

Grtz, RF

PS: mooie rappel dat je daar gestuurd hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Bij vele is rood +12 volt, zwart -12 volt
                        Nee, rood is +12 V en zwart is 0.

Comment

Het gaat dus over een ander soort fan dan die wij in koelinstallaties gebruiken...

Over de fanmotortjes van een computer ken ik niet zoveel, ik weet alleen dat ik die moet tegenhouden als ik stof uit de computer blaas met de compressor.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Ik kan verkeerd zijn Black Bandit, maar ik dacht dat een caseventilator zo een klein ventilatortje is dat in een pc-kast zit.
                            Het is mijn fout dat men op het verkeerde spoor zit, ik had voor alle duidelijkheid computer case fan moeten vermelden.

Grtz, RF
                            @ Red Falcon
                            Helemaal jouw fout niet , je hebt zwakstroom vermeld en casefan. Voldoende om te weten dat het over een pc ging.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Over de fanmotortjes van een computer ken ik niet zoveel, ik weet alleen dat ik die moet tegenhouden als ik stof uit de computer blaas met de compressor.
                              Dat is heel juist, maar weet je ook waarom ?

Comment

Working...
                              X