Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Zonnepanelen

De media is er goed in geslaagd om mensen (buren) tegen elkaar op te zetten. Het klopt dat de GSC doorgerekend wordt aan alle klanten. Maar denk je nu echt dat jouw buur met zijn installatie jouw factuur omhoog heeft gejaagd ? Ik denk het niet, het zijn die mega parken die hiervoor verantwoordelijk zijn.

Gaat de media ook eens in het nieuws brengen dat ik belasting betaal voor die profiteurs die gans hun leven gaan stempelen ( en als ze geschorst worden naar het OCMW lopen ) ? Of zei die andere subisies op premies krijgen waar ik niet kan van genieten maar via mijn belastingen wel voor betaal ?

Iedereen kijkt in zijn situatie hoe hij/zij van iets kan genieten, er zal wel altijd iemand de rekening betalen hoor.

mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

42000 € op 20 jaar bij een investering van 15000 € ?
      Als ik veronderstel dat die zonnepanelen maar 20 jaar mee gaan (want denk ik redelijk klopt), dan betekent dat 27000 € netto opbrengst (want die 15000 € ben je kwijt aan je investering). En dan mag je dus terug 15000 € investeren.
      Daarnaast verlies je op die 20 jaar de intresten op die 15000 € die je zou ontvangen als je die investering niet zou gedaan hebben.

Als ik 15000 € 20 jaar lang beleg aan netto 3 % dan geraak ik daar dus ook... Met een spaarboekje zal je daar vandaag de dag niet geraken, maar er zijn nog altijd mogelijkheden .

Het probleem van zonnepanelen is gewoon dat ze de prijs opdrijven voor zij die ze niet kunnen leggen. In het "oude" systeem investeerden we in enkele centrales, en was de prijs voor iedereen gelijk. Je mag 2x raden wat de sociaalste methode was. Zeker als je in rekening brengt dat je kapitaal nodig hebt om die dingen te kunnen leggen... Niet iedereen heeft dat kapitaal...
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        42000 € op 20 jaar bij een investering van 15000 € ?
        Als ik veronderstel dat die zonnepanelen maar 20 jaar mee gaan (want denk ik redelijk klopt), dan betekent dat 27000 € netto opbrengst (want die 15000 € ben je kwijt aan je investering). En dan mag je dus terug 15000 € investeren.
        In Duitsland liggen er van de eerste generatie, weliswaar maar van 90 watt, die er reeds twintig jaar liggen, en die geven nog ruim.

Wij hebben garantie dat ze na 20 jaar nog 90% van hun vermogen zouden moeten geven, maar tegen dan, zal het mij een zorg zijn denk ik.

De berekening die ik hier heb voorgesteld is op het huidige moment, wat wij hebben is nog heel wat meer.

Volgens jou, kunnen die mannen die er massa's hebben liggen dan ook niet rekenen of wat, mij kan het niet schelen wat een ander er over denkt,

vandaag terug 20 Kwh erbij, daarom hebben wij het gedaan, als je wil discussiëren over het al of niet sociaal is, doe maar, maar ik doe niet mee,

anders wordt dat het langste draadje van BD, en maatschappelijke discussies zien ze hier liever niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          De media is er goed in geslaagd om mensen (buren) tegen elkaar op te zetten. Het klopt dat de GSC doorgerekend wordt aan alle klanten. Maar denk je nu echt dat jouw buur met zijn installatie jouw factuur omhoog heeft gejaagd ? Ik denk het niet, het zijn die mega parken die hiervoor verantwoordelijk zijn.

Gaat de media ook eens in het nieuws brengen dat ik belasting betaal voor die profiteurs die gans hun leven gaan stempelen ( en als ze geschorst worden naar het OCMW lopen ) ? Of zei die andere subisies op premies krijgen waar ik niet kan van genieten maar via mijn belastingen wel voor betaal ?

Iedereen kijkt in zijn situatie hoe hij/zij van iets kan genieten, er zal wel altijd iemand de rekening betalen hoor.

mir
          Uiteraard niet, het komt door de intelligentie van mevr. Van den Bossche....
          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            In Duitsland liggen er van de eerste generatie, weliswaar maar van 90 watt, die er reeds twintig jaar liggen, en die geven nog ruim.

Wij hebben garantie dat ze na 20 jaar nog 90% van hun vermogen zouden moeten geven, maar tegen dan, zal het mij een zorg zijn denk ik.

De berekening die ik hier heb voorgesteld is op het huidige moment, wat wij hebben is nog heel wat meer.

Volgens jou, kunnen die mannen die er massa's hebben liggen dan ook niet rekenen of wat, mij kan het niet schelen wat een ander er over denkt,

vandaag terug 20 Kwh erbij, daarom hebben wij het gedaan, als je wil discussiëren over het al of niet sociaal is, doe maar, maar ik doe niet mee,

anders wordt dat het langste draadje van BD, en maatschappelijke discussies zien ze hier liever niet.
            Ik ben niet diegene die je cijfers hier heeft neergepoot. Maar zo super zijn ze toch ook weer niet...
            Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb hier eens een berekening gemaakt :

installatiekost : 26500 euro
              -40% belastingsvermindering : -10600
              subsidie op installatiekost: -1700
              subsidie gemeente : -750

Maakt dat mijn installatie me 13450 euro heeft gekost.

Wat brengt deze in heb beste geval op :

Besparing op mijn energiefactuur 20 jaar : 4000 kWh per jaar maal 20 jaar = 80000 kWh aan .23 cent per kWh = 18400 euro.
              GSC certificaten : Jaarlijks 4 certificaten aan 450 euro per 1000 Kwh maal 20 jaar = 36000 euro.

Dus totaal GSC + besparing energiefactuur : 54400 euro
              Als we daar dan de installatiekost van 13450 euro van aftrekken zou ik in het beste geval 40950 euro winst hebben op 20 jaar. Laten we daar nog 2500 euro af doen voor het vervangen van mijn omvormer na 10 a 15 jaar kom ik aan 38450 euro winst.

Zie mijn signature voor een link naar mijn monitoring site. Daar zal je zien wat de panelen jaarlijks reeds opgebracht hebben. En de totale teller staat reeds op 11.091 euro GSC + energieberparing sinds oktober 2007. Nog 2359 euro en mijn installatie is terug verdiend.

mir
              Last edited by mir; 18 juli 2012, 22:10.

Comment

Dus voor nieuwe installaties vanaf augustus valt dat terug tot 90 (of 93 €) per GSC. Dus in uw geval zou dat nog 7200 € zijn i.p.v. 36000 €...
                Je zou toch al beginnen twijfelen of die zonnepanelen dan nog interessant zijn... Want je moet eigenlijk ook nog een 7000 € bijkomend verlies rekenen (2% rente spaarboekje op 15000 € over 20 jaar).

In elk geval was die GSC in het begin veel te hoog : meer dan 2x de marktprijs voor een kWh...
                Last edited by polleke_cgc; 18 juli 2012, 22:38.
                Groeten,

Polleke

Comment

Maar die hun installatiekost is maar 1/3 van wat ik betaald heb ook he. ( maar hebben geen belastingsvoordeel meer ).

mir

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Dus voor nieuwe installaties vanaf augustus valt dat terug tot 90 (of 93 €) per GSC. Dus in uw geval zou dat nog 7200 € zijn i.p.v. 36000 €...
                    Je zou toch al beginnen twijfelen of die zonnepanelen dan nog interessant zijn... Want je moet eigenlijk ook nog een 7000 € bijkomend verlies rekenen (2% rente spaarboekje op 15000 € over 20 jaar).
                    Voila, opgelost, jij je spaarboekje en wij ons zonnepanelen, en hopelijk voor ons gaan ons zonnepanelen lang mee, en hopelijk voor jou en ons allen
                    komt er geen devaluatie.

De elektriciteitsmaatschappijen zijn nog steeds de grootste winnaars Polleke, weet je dat zij de elektriciteit waarvoor U en ik tegenwoordig om en bij de 21 eurocent betalen, afkomstig van het windmolenpark Zeebrugge afkopen aan minder dan 3 eurocent per Kwh. verleden jaar was dat 2,8 cent per Kwh. al de rest is winst distributiekost, tax btw en noem maar op, daar zitten de profiteurs jong.
                    Last edited by Guest42; 19 juli 2012, 10:03.

Comment

Als achtereen de electriciteitsmaatschappijen nog eens kosten gaan aanrekenen voor het gebruik van hun distributienet in de tegengestelde richting, dan worden ze nog rijker op de kap van de zonnepaneel-eigenaars.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Als achtereen de electriciteitsmaatschappijen nog eens kosten gaan aanrekenen voor het gebruik van hun distributienet in de tegengestelde richting, dan worden ze nog rijker op de kap van de zonnepaneel-eigenaars.
                        En als ze dat ook nog doorrekenen aan de niet zonnepaneel-eigenaars nog meer ...
                        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                          Inderdaad, hier heb je zeker gelijk, alleen, is er bij het europees hof niet iets lopende over dat distributienet ?

Hun distributienet schijnt dan ook nog eens betaald geweest te zijn met ons belastingsgeld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Hun distributienet schijnt dan ook nog eens betaald geweest te zijn met ons belastingsgeld.
                            Wat had je nu anders gedacht? dat zij zelf voor die kosten zouden opdraaien?

afschaffen die zonnepanelen handel en wel meteen; free electricity for everybody !!
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

En ondertussen worden de Belgen om langs om rijker, met of zonder zonnepanelen :
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                                Ik heb hier eens een berekening gemaakt :

installatiekost : 26500 euro
                                -40% belastingsvermindering : -10600
                                subsidie op installatiekost: -1700
                                subsidie gemeente : -750

Maakt dat mijn installatie me 13450 euro heeft gekost.

Wat brengt deze in heb beste geval op :

Besparing op mijn energiefactuur 20 jaar : 4000 kWh per jaar maal 20 jaar = 80000 kWh aan .23 cent per kWh = 18400 euro.
                                GSC certificaten : Jaarlijks 4 certificaten aan 450 euro per 1000 Kwh maal 20 jaar = 36000 euro.

Dus totaal GSC + besparing energiefactuur : 54400 euro
                                Als we daar dan de installatiekost van 13450 euro van aftrekken zou ik in het beste geval 40950 euro winst hebben op 20 jaar. Laten we daar nog 2500 euro af doen voor het vervangen van mijn omvormer na 10 a 15 jaar kom ik aan 38450 euro winst.

Zie mijn signature voor een link naar mijn monitoring site. Daar zal je zien wat de panelen jaarlijks reeds opgebracht hebben. En de totale teller staat reeds op 11.091 euro GSC + energieberparing sinds oktober 2007. Nog 2359 euro en mijn installatie is terug verdiend.

mir
                                Vergeet niet dat het rendement van je panelen verminderd in de loop der jaren.
                                Wat kost het om ze na 20 of 25 jaar op te ruimen?
                                Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

Comment

Working...
                                X