Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Zonnepanelen

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
    Volgens mij maak je hier een denkfout. Je kapitaal zit in de panelen en na X jaren verdwijnt je kapitaal (panelen versleten) en dus ook je intrest. Maar ik kan een rekenfout maken, zeker als de intrest meer wordt dan het geïnvesteerde kapitaal.
    Eens snel rekenen aan de huidige voorwaarden, (nog tot eind v/d maand)

Stel je legt nu nog een instalatie en krijgt deze gekeurd vóór augustus.

Prijs van zowat het beste op de markt, panelen met het hoogste rendement/m² zijnde Sanyo of Sunpower en een Fronius omvormer
    huidige prijs voor 6.000 watt piek, met een jaarlijks gemiddelde opbrengst van 5.000 Kw/jaar over 20 jaar, dat kost je ongeveer 15.000€ alles in.

Wat is de opbrengst het over die 20 jaar, 100 GSC X 210 € = 21.000 € en 100.000 Kw x 21 cent (huidige electriciteitsprijs) = 21.000€, maakt samen 42.000€.

Na dikke 7 jaar heb je momenteel nog steeds je investering terug, en dat berekend op een toch wel dure instalatie met panelen van 320 watt piek per stuk.

Wij hadden de mogelijkheid dat alles nog eens te kunnen inbrengen in de belastingsaangifte, met een aftrekbaarheid van 40% op het volledige bedrag, en daarbovenop
    konden wij een groene lening nemen à 1,39%, deze hypothecair laten schrijven, en daar gedurende een looptijd van 10 jaar jaarlijks (in ons geval)
    ook nog eens 970€ belastingsvermindering voor te krijgen, wat denk je ? Valt er nog veel te rekenen ?

Bovenstaande gaat over een instalatie met een kostprijs van 2,5€ per watt piek, als je wat meer dakoppervlak hebt, kan je goedkopere instalatie's vinden
    die beneden de 2€ per watt piek kosten, dus een investering van 12.000€ brengt je dan ook nog steeds 42.000€ op over 20 jaar.

En dan reken ik nog niet dat de electriciteitsprijzen duurder zullen worden.

Wat denk je ? Kan je van 15.000€ 42.000€ maken op 20 jaar via de bank ? ik denk het niet.

Letwel, vanaf augustus worden de GSC's 90€ en dat met een contract van slechts 10 jaar.

En dan kan je wel duidelijk stellen dat je je energie (of een deel daarvan) zelf maakt.
    Last edited by Guest42; 18 juli 2012, 08:49.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
      Al is het niet zonder risico. Panelen of omvormer kunnen stuk gaan buiten de garantie periode. mir
      Ik heb hier zwart op wit 20 jaar fabrieksgarantie op mijn Fronius omvormer, 10 jaar fabrieksfoutengarantie op mijn Sunpower panelen, en een rendementsgarantie van 20 jaar. voor wat het over enkele jaren nog waard is natuurlijk, fabrieken kunnen bankroet gaan hé.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Wat denk je ? Kan je van 15.000€ 42.000€ maken op 20 jaar via de bank ? ik denk het niet.
        Na jouw gedetailleerde uitleg denk ik het ook niet (meer)!
        Bedankt!
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

je moet echt geen wiskundig genie zijn om te weten dat zonnepanelen een goede investering is.
          In mijn geval, als huurder heb ik er maar 12 X 250 WP liggen of 3000KWP.
          Dat is goed voor 2,5 GSC(gegarandeerde) per jaar aan 230€/1000Kw, zonder de voordelen van 'n lagere energie factuur.
          Dat is op nog geen 7 jaar terugverdient.
          Ik heb dat even uitgerekend en kwam op een netto winst van 12% !
          Welke bank geeft me dat?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
            je moet echt geen wiskundig genie zijn om te weten dat zonnepanelen een goede investering is.
            In mijn geval, als huurder heb ik er maar 12 X 250 WP liggen of 3000KWP.
            Dat is goed voor 2,5 GSC(gegarandeerde) per jaar aan 230€/1000Kw, zonder de voordelen van 'n lagere energie factuur.
            Dat is op nog geen 7 jaar terugverdient.
            Ik heb dat even uitgerekend en kwam op een netto winst van 12% !
            Welke bank geeft me dat?
            Natuurlijk hoef je geen wiskundig genie te zijn, maar de uitleg van een ervaringsdeskundige prefereer ik toch tegenover die van één of ander verkoper.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Tot verleden jaar was ik het volledig met je eens, mijn euro is pas gevallen toen ze er hier vlakbij een dak
              van 98.000 m² hebben volgelegd, ik dacht, moeten wij dat ook helpen betalen, enige oplossing was er zelf ook leggen,
              dan wat beginnen informeren, en binnen een paar weken lagen ze er op, zo simpel was het, en het is de beste investering
              die ik totnochtoe ooit heb gedaan.

Het was inderdaad dit, of helpen betalen.
              Vind ik een compleet overbodig argument want niet iedereen kan zomaar eventjes zonnepanelen installeren hoor;

-je bezit best een eigen woning want zonnepanelen bij een huurhuis?
              -je moet wel over het kapitaal beschikken om ze aan te schaffen.

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
              Het probleem is dat iedereen dat niet kan.
              Voila!

Inderdaad, maar mischien kon je er dan bv. laten leggen bij je kinderen,
              zij gratis electriciteit en jij de GSC en de belastingsvoordelen, en iedereen tevreden.

Wat bepaalde firma's deden op andermans dak, kon jij ook.
              Weer zo'n nutteloos argument want niet iedereen heeft of wil kinderen.

Dus vind ik het ronduit schandalig dat mensen subsidies krijgen voor zonnepanelen en er achteraf ook nog eens wel bij varen terwijl zijn gebuur mee moet opdraaien
              voor een ander zijn financieel voordeelke? Nee, ergens klopt iets niet imho en 't is naar mening weeral zo'n blunder die enkel in belastingparadijs België mogelijk wordt gemaakt.

@ Jeve398; ik ben ook niet jaloers op andere want ik gun iedereen het allerbeste; het gaat mij er gewoon om dat sommige mensen profiteren van een ferme opbrengst op de kap van andere mensen die het vaak al iets moeilijker hebben.
              Dus groene stroom zou voor iedereen beschikbaar moeten zijn, zeker voor diegene die het financieel niet breed hebben en niet enkel voor de betere burger die zich wél zonnepanelen kunnen permitteren.
              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                ...
                Dus groene stroom zou voor iedereen beschikbaar moeten zijn, zeker voor diegene die het financieel niet breed hebben en niet enkel voor de betere burger die zich wél zonnepanelen kunnen permitteren.
                je kan toch voor groene stroom kiezen zonder zonnenpanelen aan te moeten schaffen.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik ben ook niet jaloers op andere want ik gun iedereen het allerbeste; het gaat mij er gewoon om dat sommige mensen profiteren van een ferme opbrengst op de kap van andere mensen die het vaak al iets moeilijker hebben.
                  Dus groene stroom zou voor iedereen beschikbaar moeten zijn, zeker voor diegene die het financieel niet breed hebben en niet enkel voor de betere burger die zich wél zonnepanelen kunnen permitteren.[/FONT]
                  Als ik het goed begrijp Kirsten wil jij dus grone stroom, (liefst gratis) zonder er iets voor te moeten doen, vergeet niet dat de regering daar zelf om gevraagd heeft, vanwege de tijdsdruk om aan de KYOTO norm te kunnen voldoen, anders mochten we met zijn allen voor de opgelegde boetes helpen betalen, of ze dat ten gunste van iedereen goed aangepakt hebben, dat laat ik hier in het midden......

Tenandere, heb je er enig idee van hoeveel% je helpt betalen aan je buurman zijn panelen ? Heb je er ook een gedacht van (als de regering zou beslissen een paar nieuwe kerncentrales te bouwen) hoeveel dat je zou kosten ?

En als je het toch op zonnepanelen wil houden, kijk dan niet naar miniscule instalaties bij de gewone werkman, maar naar deze die er zoals hier in de buurt, 50.000 stuks op hun dak leggen, ook genieten van GSC, en bovendien nog eens het volledige kapitaal en onderhoud afschrijven als kosten.

Ik zal je een iets helemaal anders vertellen, volledig off topic, maar zelf meegemaakt, en ik probeer kort te zijn.

Ik het jaar 2.000 werd bij ons een gans nieuwe machiene ontwikkeld, wij hadden immers een zeer goede ontwikkelafdeling en de ervaring om eigen machienes die niet op de markt te koop zijn zelf te ontwikkelen.
                  Die machiene werd aangelopen en alle kinderziektes er uit gehaald, dat bleek een wonderbaarlijk goede machiene te zijn, en er werd besloten er enkele van te bouwen, x aantal machienes werden gemaakt, aangelopen in de productie, en als ze zagen dat ze goed waren, kwam er een firma uit Antwerpen, alles mooi inpakken, in een grote vacuum zak, in een kist, en naar het magazijn ermee, deze werden over drie jaar denk ik versneld afgeschreven, kostprijs van één machiene was méér dan één miljoen euro, dat x aantal machienes hebben jij en ik helpen betalen, en op de dag deze afgeschreven waren werden ze uit het magazijn gehaald en op transport gezet, een deel naar China, en een deel naar India, ik zal je maar niet vertellen hoeveel er dat waren, toen de koe
                  uitgemolken was hebben ze ons allemaal bedankt, en de firma gesloten, dat soort praktijken gebeurd veel meer dan je denkt.

Iedere belastingsbetaler heeft deze helpen betalen, wat denk je daar van ? En dan gaan die grote regeringspieten de grote schijn gaan uithangen daar in China,
                  dat is wat anders dan helpen betalen voor je buurman zijn panelen, denk je ook niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    je kan toch voor groene stroom kiezen zonder zonnenpanelen aan te moeten schaffen.
                    grt,bouk.
                    Ja, maar die kost meestal meer.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Bottom line is natuurlijk dat de subsidiëring v/d zonnepapanelen maandelijks aangerekend wordt aan de niet bezitters.....
                      D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Als ik het goed begrijp Kirsten wil jij dus grone stroom, (liefst gratis) zonder er iets voor te moeten doen, vergeet niet dat de regering daar zelf om gevraagd heeft, vanwege de tijdsdruk om aan de KYOTO norm te kunnen voldoen, anders mochten we met zijn allen voor de opgelegde boetes helpen betalen, of ze dat ten gunste van iedereen goed aangepakt hebben, dat laat ik hier in het midden......

Tenandere, heb je er enig idee van hoeveel% je helpt betalen aan je buurman zijn panelen ? Heb je er ook een gedacht van (als de regering zou beslissen een paar nieuwe kerncentrales te bouwen) hoeveel dat je zou kosten ?

En als je het toch op zonnepanelen wil houden, kijk dan niet naar miniscule instalaties bij de gewone werkman, maar naar deze die er zoals hier in de buurt, 50.000 stuks op hun dak leggen, ook genieten van GSC, en bovendien nog eens het volledige kapitaal en onderhoud afschrijven als kosten.

Ik zal je een iets helemaal anders vertellen, volledig off topic, maar zelf meegemaakt, en ik probeer kort te zijn.

Ik het jaar 2.000 werd bij ons een gans nieuwe machiene ontwikkeld, wij hadden immers een zeer goede ontwikkelafdeling en de ervaring om eigen machienes die niet op de markt te koop zijn zelf te ontwikkelen.
                        Die machiene werd aangelopen en alle kinderziektes er uit gehaald, dat bleek een wonderbaarlijk goede machiene te zijn, en er werd besloten er enkele van te bouwen, x aantal machienes werden gemaakt, aangelopen in de productie, en als ze zagen dat ze goed waren, kwam er een firma uit Antwerpen, alles mooi inpakken, in een grote vacuum zak, in een kist, en naar het magazijn ermee, deze werden over drie jaar denk ik versneld afgeschreven, kostprijs van één machiene was méér dan één miljoen euro, dat x aantal machienes hebben jij en ik helpen betalen, en op de dag deze afgeschreven waren werden ze uit het magazijn gehaald en op transport gezet, een deel naar China, en een deel naar India, ik zal je maar niet vertellen hoeveel er dat waren, toen de koe
                        uitgemolken was hebben ze ons allemaal bedankt, en de firma gesloten, dat soort praktijken gebeurd veel meer dan je denkt.

Iedere belastingsbetaler heeft deze helpen betalen, wat denk je daar van ? En dan gaan die grote regeringspieten de grote schijn gaan uithangen daar in China,
                        dat is wat anders dan helpen betalen voor je buurman zijn panelen, denk je ook niet.

Goh ja, da's nog zoiets waarover ik het helemaal niet eens ben maat ik zal daarover ook kort zijn omdat we anders te ver off-topic gaan:

Kyoto norm? allemaal goed en wel maar ook wederom niet logisch dat wij, Europeanen, ons blauw betalen aan duizend-en-één taksen en milieuheffingen om onze planeet leefbaar en bewoonbaar te houden
                        terwijl ze in andere continenten er dik hun laars aan lappen. Kijk maar naar de States, China en India om er maar enkele te noemen; ginds doen ze niks om vervuilende uitstoot tegen te gaan, kappen ze bomen
                        dat het een lieve lust is en noem maar op...
                        Hier moeten alle vervuilende wagens ervan tussen omdat ze zogezegd te belastend zijn voor het milieu, heel vaak gaan deze wagens per schip naar landen buiten Europa waar er nog een veertigtal jaar
                        mee wordt gereden en waar ze zelfs nog nooit van autokeuring en milieuheffing hebben gehoord.
                        In veel van die landen waar onze vervuilende oude wagens naartoe worden gebracht kan de helft van de bevolking niet eens lezen en/of schrijven.

Waar de logica zit is mij heel vaak bijzonder onduidelijk maar ondertussen betalen wij wel lekker mee voor vanalles en nog wat...
                        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Goh ja, da's nog zoiets waarover ik het helemaal niet eens ben maat ik zal daarover ook kort zijn omdat we anders te ver off-topic gaan:

Kyoto norm? allemaal goed en wel maar ook wederom niet logisch dat wij, Europeanen, ons blauw betalen aan duizend-en-één taksen en milieuheffingen om onze planeet leefbaar en bewoonbaar te houden
                          terwijl ze in andere continenten er dik hun laars aan lappen. Kijk maar naar de States, China en India om er maar enkele te noemen; ginds doen ze niks om vervuilende uitstoot tegen te gaan, kappen ze bomen
                          dat het een lieve lust is en noem maar op...
                          Hier moeten alle vervuilende wagens ervan tussen omdat ze zogezegd te belastend zijn voor het milieu, heel vaak gaan deze wagens per schip naar landen buiten Europa waar er nog een veertigtal jaar
                          mee wordt gereden en waar ze zelfs nog nooit van autokeuring en milieuheffing hebben gehoord.
                          In veel van die landen waar onze vervuilende oude wagens naartoe worden gebracht kan de helft van de bevolking niet eens lezen en/of schrijven.

Waar de logica zit is mij heel vaak bijzonder onduidelijk maar ondertussen betalen wij wel lekker mee voor vanalles en nog wat...
                          Je hebt 100% gelijk, maar wat doe je er aan, het goede voorbeeld geven kost nu eenmaal geld.

Comment

Je hebt 100% gelijk, maar wat doe je er aan, het goede voorbeeld geven kost nu eenmaal geld.
                            Ja Geert, inderdaad.., we geven momenteel ook het goeie voorbeeld aan de periferielanden van de EU. Jammer dat we dit met harde valuta moeten doen natuurlijk. Ze zullen er ons daar niet eens dankbaar voor zijn.
                            Van solidariteit gesproken, en ja.. wat kunnen we eraan doen.
                            Mijn verlof moet ik dit jaar nog nemen en zoals het de laatste jaren was wordt het Spanje. Ik ben benieuwd wat wij daar gaan vinden. Daarnet nog gelezen: vastgoed in Madrid en Malaga : -29% onder de piek van 2008. Dat moet ongetwijfeld een invloed hebben op de ingesteldheid van de Spaanse burger. Binnenkort, of als dat het geval al niet is, word je als staatsburger van één der noordelijke EU landen scheef bekeken.
                            En hier zijn we aan het discuteren over interessante investeringen...
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

- - - -
                              Last edited by Leonidas; 18 juli 2012, 14:31.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                                En hier zijn we aan het discuteren over interessante investeringen...

Jaaah... en da's ook broodnodig of we kunnen binnenkort bij de zuiderse inwoners mee aan tafel zitten...

Maar je hebt gelijk met wat je schrijft over wat je ginds gaat aantreffen, ook te Frankrijk gaat het beetje bij beetje bergaf dus ik hoop dat zij hun frustraties baas blijven en zich vroeg of laat niet op de
                                "rijke" toeristen uit het noorden afreageren.

soit, vandaag heeft het zonnetje toch aardig geschenen laat die groene stroom maar komen zou ik zo stellen...

Comment

Working...
                                X