Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Huisdieren zijn in principe wel te omzeilen, ook als staat het in de overeenkomst.
Maar als huisdieren een overlast aan geluid of dergelijke zijn, dan is de huurder met art 8.1 nergens.
Dit valt onder overlast en geluidshinder en dan kan je huurder daar niet onderuit. Voor 'n kat zal dat moeilijk zijn.
In principe mag je ook van 06h00 tot 22h00 lawaai maken, maar als dit echt overlast is dan valt dit buiten art 8.1
Maar om terug on topic te blijven. Zet die panelen maar zonder enige angst. Je huurder kan hier niets tegen ondernemen wat voor jou enige dreiging zou kunnen zijn.
Als ik jou was dan zou ik hem eruit zwieren. Er zijn daar manieren genoeg voor, je hebt er zelf al één aangehaald.
Je moet bijna gek zijn om tegenwoordig nog je eigendom te verhuren.
Als je pech hebt, betalen ze de huur niet of breken ze gans je huis af.
Huisdieren moeten kunnen als deze geen schade aanbrengen aan de woning. Maar als de eigenaar liever een huurder heeft zonder huisdieren is dat toch zijn goed recht. Als huurder heb je tegenwoordig meer rechten dan de verhuurder.
Wij kunnen daar van meespreken. Slechte betalers die na een tijdje toch verdwijnen met de noorderzon. Probeer die dan maar te vinden. Er zijn er die daar een sport van maken. Enkele maanden betalen ze hun huur zoals het moet, maar na een paar maanden krijgen ze om één of andere drogreden financiële moeilijkheden. Tegen de tijd dat je het goed beseft nemen ze de benen en gaan dan een andere eigenaar oplichten. En dan de huisdieren die veel schade kunnen aanbrengen. Het gedrag van de huurder bepaald mede hoe streng de verhuurder zijn contracten laat opstellen. Spijtig, en dat is dan zoals steeds, moeten de goeie het met de slechte bekopen.
Wij kunnen daar van meespreken. Slechte betalers die na een tijdje toch verdwijnen met de noorderzon. Probeer die dan maar te vinden. Er zijn er die daar een sport van maken. Enkele maanden betalen ze hun huur zoals het moet, maar na een paar maanden krijgen ze om één of andere drogreden financiële moeilijkheden. Tegen de tijd dat je het goed beseft nemen ze de benen en gaan dan een andere eigenaar oplichten. En dan de huisdieren die veel schade kunnen aanbrengen. Het gedrag van de huurder bepaald mede hoe streng de verhuurder zijn contracten laat opstellen. Spijtig, en dat is dan zoals steeds, moeten de goeie het met de slechte bekopen.
Gelijk heb je. Heb als eigenaar en bewoner van een appartement met gemeenschappelijke verwarming een paar jaar de functie van syndicus uitgeoefend. Eén van de huurders was zo eentje. Enig verschil, hij wou niet vertrekken.
Maar dat er onder verhuurders zijn die eerder onder de categorie oplichters behoren bestaat ook. Eerder zelf meegemaakt!
Mvg.
Robert
Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde
Oorspronkelijk geplaatst door HasseltenaarBekijk bericht
Gelijk heb je. Heb als eigenaar en bewoner van een appartement met gemeenschappelijke verwarming een paar jaar de functie van syndicus uitgeoefend. Eén van de huurders was zo eentje. Enig verschil, hij wou niet vertrekken.
Maar dat er onder verhuurders zijn die eerder onder de categorie oplichters behoren bestaat ook. Eerder zelf meegemaakt!
Ja, en begin die er dan maar eens uit te krijgen. Als het je lukt binnen een tijdsspanne van enkele maanden ben je gelukkig. Ik denk wel dat je weet wat ik bedoel. Vredegerecht - rol, enz...
En syndicus, daar zeg je nog zoiets. Mijn vrouw, want zij doet het vastgoed gedeelte, heeft het al een tijdje zelf geprobeerd na al eerder eens te zijn opgelicht door een eerder aangeworven syndicus. Hier vind je natuurlijk ook gangsters onder. Maar diegenen die het goed willen doen moet je zeker niet benijden.
Aan al de eigenaars die niet willen verhuren aan mensen met een huisdier ... misschien moeten die dan eens een gezin met 4 kinderen over de vloer krijgen!
Ik heb een hond, een Duitse Herder, en die heeft nog nooit iets stuk gemaakt of ook maar enigzins beschadigd ... niet dat het iets uitmaakt want we zijn geen huurders.
Kennissen hebben geen huisdieren maar 4 kinderen, hun kot is helemaal afgebroken en ze maken kabaal voor 10 ... wat kies je nu als verhuurder?
Wat die zonnepanelen betreft ... stel u even in de plaats van de huurder en maak een vergelijk.
Je neemt een wagen in leasing voor drie jaar en je kiest natuurlijk voor een wagen naar je zin in de kleur dat je wil en de accessoires dat je wil, je komt een maandelijks bedrag overeen met de verhuurder en je tekent het contract.
Na een paar maand vraagt de leasingmaarschappij om even langs de garage te passeren want ze zouden graag op "hun wagen" een paar CB-antennes, een trekhaak, dikke vette spatlappen, spoilers of wat dan ook laten monteren omdat zij dat voor een of andere reden graag willen. Wel te verstaan, uw rijcomfort is daardoor niet afgenomen, enkel het uiterlijk is iets anders.
Vergelijk het nu eens met een huurder van een huis ... die kiest een huis dat rustig gelegen is, mooi van uitzicht, alle comfort kan bieden en volledig voldoet aan de vereisten.
Je komt met de verhuurder een prijs overeen en je tekent het contract ... na enige tijd komt die zonnepanelen op het dak leggen welke het uiterlijk van de woning volledig veranderen, het uitzicht niet meer laat zoals bij overeenkomst van het huurcontract en op de hoop toe nog een extra risico inhoudt in geval van brand. Toegegeven, ook hier is het gebruikscomfort niet afgenomen.
Op de hoop toe kan het ook nog eens zijn dat de brandverzekering van de huurder hierdoor duurder wordt, meer en meer verzekeringen maken de premies afhankelijk van het aanwezig zijn van zonnepanelen of niet (ook voor de inboedel) wegens verhoogd risico.
Stel je nu eens in de plaats van een van beide huurders (auto of huis), dat het nu een auto of huis is ... zou je dit zelf graag willen? Graag een eerlijk antwoord.
Je hebt in dergelijke omstandigheden altijd twee kanten ... de huurder en de verhuurder (eigenaar).
De eigenaar meent altijd dat hij met zijn eigendom kan doen wat hij wil (begrijpelijk) maar de huurder vindt ook dat hij bepaalde rechten heeft over het gehuurde goed mits hij ervoor betaalt volgens de staat waarin het zich bevond (ook begrijpelijk).
Het belangrijkste is niet kijken wat in de wet staat, wat in een contract staat, maar overeenkomen met uw huurder en zien dat je eerst onderling een overeenkomst kan bekomen waar iedereen mee kan leven.
Blijft die huurder lastig doen, wat begrijpelijk is, dan kom je er misschien nog het best vanaf door hem een voorstel te doen 50 à 100€ minder te betalen per maand als je die zonnepanelen mag leggen zonder verdere zever.
Het aanzetten tot het plegen van misdaden en wanbedrijven is in België een strafbaar feit, dat geregeld is in Artikel 66§4, een paragraaf uit artikel 66 van het Belgisch strafwetboek.
grt,bouk.
Bouk ik bezit een vergunning ( uitgereikt door het BIPT ) om het apparaat te gebruiken, zelfs mobiel. Ga nu maar eens opzoeken wat het BIPT is.
Mij gaat het om de verdraagzaamheid. Het zijn dan ook maar 4 panelen. Volgens contract geen huisdieren, wij laten het toe. Aan de straatkant is een grasstrook dat ik wekelijks onderhoud, en eigendom is van de gemeente. Als ik bezoek krijg en die mensen parkeren zich daar, dan staat hij direct buiten omdat ze hun auto moeten verplaatsen. Als hij een feestje geeft staat heel de strook vol auto's en mag je niks zeggen. Hij denkt dat alles van hem is en dat hij alles mag. Vorige week tijdens een feestje bij hem liet hij zijn bezoek langs mijn oprit binnenkomen. Ik heb daar allemaal geen problemen mee, maar verdraagzaamheid moet van 2 kanten komen. Ik werk heel hard om te staan waar ik nu sta, en vind het erg dat ik niks meer te zeggen heb over mijn eigen eigendom. Had ik het geweten......
Ik kan je huurder wel een apparaat lenen dat zeer veel interferentie op je zonnepanelen geeft, zodanig dat je inverter binnen enkele seconden in rook opgaat. De enige aanwijzing dat het apparaat aangeschakeld is, is dat je TL lampen beginnen te gloeien zonder dat de schakelaar op staat. Vertel hem wel dat dit apparaat kankerverwekkend is als je er te dicht bij komt.
Het is een hoogfrequent RF amplifier met 3KW output. Ik heb hem vroeger eens aangeschakeld toen hij nog slecht was afgeregeld, en in een straal van 200m viel zelfs de volledige tv-ontvangst via Telenet uit. Op 2km afstand waren er zelfs nog strepen in het beeld te zien. Het signaal werd opgepikt door een verdeelkast van Telenet die 80m van mijn huis staat.
In jouw geval werken de zonnepanelen als een ontvangsantenne. Er is geen elektrische verbinding nodig. Gewoon een dummyload van slechte kwaliteit onder je panelen ophangen, en klaar is Kees.
Als test heb ik eens een walky talky van 2W aangezet vlak voor de inverter van mijn buurman. De invertor is er niet stuk van gegaan, maar de display begon toch te flikkeren.
Bouk ik bezit een vergunning ( uitgereikt door het BIPT ) om het apparaat te gebruiken, zelfs mobiel. Ga nu maar eens opzoeken wat het BIPT is.
Je bezit dus een vergunning voor iets dat mogelijks andermans materiaal kapot maakt, en je vind dus ook dat je daardoor het recht hebt dat te doen, bovendien zet je hier anderen aan tot het plegen van vernieling van andermans eigendom...... triestig manneke ben jij.
Ik heb ook een auto en een rijbewijs (vergunning tot rijden), maar dat heeft mij nog niet het recht tot het overhoop rijden van mijn buurman zijn hond.
En nog minder om een ander daartoe aan te sporen.
Een contract is altijd ondergeschikt aan wetgeving en internationale verdragen.
Dat klopt, daarom dat je als eigenaar niet contractueel kan verbieden dat je huurder een huisdier houdt.
Behalve in geval van overlast, veiligheid enz. Maar dat heeft dan niet meer met het contract te maken, maar met de wetgeving.
Je kan ook niemand uit je huis zetten, als die in het begin niet, maar tijdens de duurtijd van het contract wél een huisdier in huis haalt.
Zoals je ook niet kan verbieden dat iemand aan gezinsuitbreiding doet, door tijdens de duurtijd van het contract een kind te krijgen.
Het is duidelijk: huisdieren contractueel verbieden is onwettelijk.
Jammer genoeg zou ik zeggen, want ze zorgen (dikwijls in appartementen) voor overlast.
En moreel gezien is het verwerpelijk dat de wetgever de rechten van de huurder dikwijls hogere waarde geeft dan de rechten van de verhuurder.
Waarom moet er dan nog een contract zijn, indien je het tekent en het toch geen waarde heeft. Volgens mij klopt dit niet helemaal. Het huis hangt vol gordijnen en van ons, en ik wil niet dat die poezen daar gaan inhangen, en evenmin de deuren beschadigen met hun gekrab. De huurder heeft tegenwoordig al meer rechten dan de verhuurder, en daar zouden ze eens iets mogen aan doen.
Het leggen van zonnepanelen geeft je eigendom een méérwaarde, ik denk dat je als eigenaar steeds het recht hebt
je eigendom(men) aan te passen ook als je beslist om bv. isolatiewerken uit te voeren.
Waar je wel aan zal moeten voldoen, is maken dat de dakisolatie voldoende is, en in regel met de voorwaarden bij het plaatsen van zonnepanelen,
staat in je contract met de VREG.
Wat dus ook je huurder ten gunste komt, hij heeft er alleen maar voordelen bij.
Het is duidelijk: huisdieren contractueel verbieden is onwettelijk.
Zo ver zou ik toch niet willen gaan. Je mag in een contract opnemen wat je wil, maar als het tot een conflict komt zal een rechter dat gedeelte van het contract -- dat in strijd is met wet of verdragen -- als niet-bindend kunnen bestempelen. Tenminste, zo is het in NL, maar ik vermoed dat het in BE ook zo is. Je bent dus ook niet strafbaar als je in je contract opneemt dat huisdieren niet toegelaten zijn, maar je loopt wel het risico dat een rechter beslist dat de huurder daar niet aan gehouden is.
Comment