Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ARdennen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: ARdennen

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
    Ik ben er quasi zeker van dat dat "gejammer" uit dat citaat gaat over dierenleed veroorzaakt door de mens hoor.
    Volgens jou is de mens een dier, waar zit dan het verschil?
    D90 - D70 - F80 + glas

Comment

En in zijn ijdelheid denkt hij zich aan de natuur te kunnen onttrekken.
      Hij doet dat steeds meer, steeds vaker.

Gegeven de stijgende menselijke bevolking is dat niet meer vol te houden. Onze zeeën zijn zowat leeggevist. Onze parken zijn zowat leeggejaagd (zie mijn voorbeeld over canned hunting dat een substituur van echte jacht wordt).

De mens IS een dier, Mil.

Ik eet ook seizoensgroenten en draag 's winters een wollen frak. Ik vind niet dat mij dat het recht geeft om te gaan jagen.

Stop toch met dieren te demoniseren. Een roofdier verwijten dat het ook in het broedseizoen jaagt, is absurd.

De mens is inderdaad zeer goed in het goedpraten van zijn eigen motieven en handelingen.

Op dieren gaan schieten helpt alvast niet.
      Wie onttrekt er zich aan de natuur. Ik kan hier stellen dat ik meer bij de natuur betrokken ben dan menige 'groene' vanuit zijn betonnen doos in de stad.
      Als jij de mens op gelijke voet stelt met en dier, is er toch wel wat mis met uw redeneringsvermogen. Moesten mensen gedragspatronen hebben/ontwikkelen zoals wilde dieren zou het nogal een boeltje worden...
      ...en geitenwollen sokken ook zeker...flauw argument, vind je dat nu zelf niet. Uiteindelijk is wat jij vindt van de jacht niet relevant. De wet staat het mij toe. En onze maatschappij draait nu eenmaal op wetten, of je het goed vindt of niet. Dura lex, sed lex, weet je wel.
      Ik demoniseer geen dier. Ik wil enkel aantonen dat de mens niet op dezelfde basis jaagt als een dier. Rede...hé
      Goedpraten van motieven? Gewoon de zuivere feiten. En zolang ik leef zal ik wild eten, misschien tot spijt van wie het benijdt, maar zo is het nu eenmaal. Én ik ben bijlange na, niet alleen.
      Nog enkele maanden en de winteravonden zullen weer een stuk smakelijker zijn.
      D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
        Volgens jou is de mens een dier, waar zit dan het verschil?
        Dat dieren niet doden voor de sport.
        http://www.theafricabug.com

Comment

Dat dieren niet doden voor de sport.
          Ik ook niet, die worden opgegeten...
          Voor de sport ga ik wel kleiduifschieten....
          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Wie onttrekt er zich aan de natuur. Ik kan hier stellen dat ik meer bij de natuur betrokken ben dan menige 'groene' vanuit zijn betonnen doos in de stad.
            Kan zijn. Ik ken geen groene jongens uit de stad? Ik voel mij alvast niet aangesproken.

Als jij de mens op gelijke voet stelt met en dier, is er toch wel wat mis met uw redeneringsvermogen.
            Daar hebben we dat denigrerend toontje weer.
            Ik voel me niet geneigd hierop te reageren. Zo slim is mijn "redeneringsvermogen" wel.

Moesten mensen gedragspatronen hebben/ontwikkelen zoals wilde dieren zou het nogal een boeltje worden...
            Ik heb mensen al veel manieren zien gebruiken om zichzelf boven de dieren te plaatsen.
            "Ze hebben geen sociale strukturen". Dat bleek fout.
            "Ze kunnen geen werktuigen gebruiken". Dat bleek fout.
            "Ze hebben geen redeneringsvermogen". Dat bleek fout.
            "Ze hebben geen zelfbewustzijn". Dat bleek fout.

Dus dat catalogeren op basis van steeds veranderende parameters, zuiver om de mens te kunnen onderscheiden van de rest, dat mag al stilletjesaan gaan stoppen. Het is een futiele en idiote bezigheid.
            Dat de mens qua intelligentie boven alle andere dieren uitsteekt, dat spreekt vanzelf. Maar voor de rest kunnen we van hen evenveel leren op andere vlakken als zij van ons.

De wet staat het mij toe. En onze maatschappij draait nu eenmaal op wetten, of je het goed vindt of niet. Dura lex, sed lex, weet je wel.
            Dit zal je me nooit zien betwisten. Maar die huidige wet op zich; die betwist ik wel. En dat is mijn recht. Een wet is het resultaat van afspraken gemaakt in onze samenleving. En die is veranderlijk, dus de wet ook. Als ik er iets kan aan doen om de wet op de jacht nog verder te verstrengen en de jacht te beperken, dan zal ik dat niet laten. Tot mijn grote blijdschap zie ik het denken van onze maatschappij evolueren in de richting van mijn mening.

Ik demoniseer geen dier. Ik wil enkel aantonen dat de mens niet op dezelfde basis jaagt als een dier. Rede...hé
            Als je weet dat de mens om andere redenen jaagt dan een dier, dan haal je net je eigen "ik heb evenveel recht" betoog onderuit.

Comment

Ik ook niet, die worden opgegeten...
              Voor de sport ga ik wel kleiduifschieten....
              Een mens hoeft evenmin te jagen om te kunnen eten.

Comment

Hét probleem in de Ardennen, in Vlaanderen en eigenlijk een beetje overal op deze aard*****, is dat er één soort is die buitensporig veel ruimte opeist en op die manier andere soorten verdrukt. Het gaat hier - U had het al geraden, vermoed ik - over de mens. Een buitenaardse bezoeker zou er allicht weinig tijd voor nodig hebben om ons als een pest te bestempelen.
                Tot voor kort viel dit allemaal niet zo erg hard op. De mens had niet alleen de leefwereld van andere soorten opgeeist, hij had ze ook quasi uitgeroeid. Pas nu een aantal soorten terug in aantal toenemen wordt het probleem nijpend. Rest de vraag: zelf een stapje terugzetten of opnieuw de rest uitroeien? Ik vrees dat we nog niet op het beschavingspeil zijn aanbeland, waar optie 1 serieus overwogen wordt. Misschien halen we dat peil ook nooit. Als we verder doen zoals we nu bezig zijn, zullen we de overige dieren (die we met nazistisch aandoende grondigheid uitroeien) niet heel lang overleven ... Hoog tijd voor bezinning.

grts
                je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                  Hét probleem in de Ardennen, in Vlaanderen en eigenlijk een beetje overal op deze aard*****, is dat er één soort is die buitensporig veel ruimte opeist en op die manier andere soorten verdrukt. Het gaat hier - U had het al geraden, vermoed ik - over de mens. Een buitenaardse bezoeker zou er allicht weinig tijd voor nodig hebben om ons als een pest te bestempelen.
                  Tot voor kort viel dit allemaal niet zo erg hard op. De mens had niet alleen de leefwereld van andere soorten opgeeist, hij had ze ook quasi uitgeroeid. Pas nu een aantal soorten terug in aantal toenemen wordt het probleem nijpend. Rest de vraag: zelf een stapje terugzetten of opnieuw de rest uitroeien? Ik vrees dat we nog niet op het beschavingspeil zijn aanbeland, waar optie 1 serieus overwogen wordt. Misschien halen we dat peil ook nooit. Als we verder doen zoals we nu bezig zijn, zullen we de overige dieren (die we met nazistisch aandoende grondigheid uitroeien) niet heel lang overleven ... Hoog tijd voor bezinning.

grts
                  Wat wordt er uitgeroeid en door wie?
                  Leg me 'optie één' eens uit
                  D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Een mens hoeft evenmin te jagen om te kunnen eten.
                    Tja
                    Hij 'moet' ook geen vlees eten, geen eieren geen zuivelproducten en als het effe kan ook geen groenten meer.
                    Dan is de cirkel rond.
                    Ga jij alles wat niet noodzakelijk is uit jouw voeding bannen?
                    Ik dacht het niet hé, of hebben we er een vegetariër bij, misschien.
                    D90 - D70 - F80 + glas

Comment

een 10 tal jaar terug was deze soort bijna uitgeroeid op enkele na.
                      een citaat uit natuurpunt.

Zwijgen en mooi zijn
                      Er schort iets aan ons natuurbeeld. Zondagmiddag trekken we naar de laatste snippers groen om te ontspannen,
                      te kijken, te genieten. Op vakantie gaan we steevast op zoek naar de mooiste landschappen.
                      Vanuit onze zetel zijn we bevoorrechte getuigen van het leven op de Afrikaanse savanne.
                      Maar wanneer die natuur onze veilige cocon binnendringt, is het gedaan met de pret.
                      Een spin op het toilet en de stoerste pantoffelheld trekt ten strijde.
                      Eén Wolf in de Ardennen haalt de verzamelde Belgische pers.
                      Een rotte Everzwijnen duikt op in een nieuw leefgebied en de burgemeester schoudert het geweer.
                      Jammer, we zijn blijkbaar nog niet toe aan een volwassen relatie met de natuur, in goede en kwade dagen.
                      Haar onvoorspelbaarheid geeft ons een irrationeel gevoel van onveiligheid. We dringen haar in een keurslijf en behandelen haar
                      zonder respect. Sois belle et tais-toi.

grts
                      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                      www.korandoke.be

Comment

Kan zijn. Ik ken geen groene jongens uit de stad? Ik voel mij alvast niet aangesproken.

Daar hebben we dat denigrerend toontje weer.
                        Ik voel me niet geneigd hierop te reageren. Zo slim is mijn "redeneringsvermogen" wel.

Ik heb mensen al veel manieren zien gebruiken om zichzelf boven de dieren te plaatsen.
                        "Ze hebben geen sociale strukturen". Dat bleek fout.
                        "Ze kunnen geen werktuigen gebruiken". Dat bleek fout.
                        "Ze hebben geen redeneringsvermogen". Dat bleek fout.
                        "Ze hebben geen zelfbewustzijn". Dat bleek fout.

Dus dat catalogeren op basis van steeds veranderende parameters, zuiver om de mens te kunnen onderscheiden van de rest, dat mag al stilletjesaan gaan stoppen. Het is een futiele en idiote bezigheid.
                        Dat de mens qua intelligentie boven alle andere dieren uitsteekt, dat spreekt vanzelf. Maar voor de rest kunnen we van hen evenveel leren op andere vlakken als zij van ons.

Dit zal je me nooit zien betwisten. Maar die huidige wet op zich; die betwist ik wel. En dat is mijn recht. Een wet is het resultaat van afspraken gemaakt in onze samenleving. En die is veranderlijk, dus de wet ook. Als ik er iets kan aan doen om de wet op de jacht nog verder te verstrengen en de jacht te beperken, dan zal ik dat niet laten. Tot mijn grote blijdschap zie ik het denken van onze maatschappij evolueren in de richting van mijn mening.

Als je weet dat de mens om andere redenen jaagt dan een dier, dan haal je net je eigen "ik heb evenveel recht" betoog onderuit.
                        Denigrerend toontje...iets verder zeg je zelf dat mensen intelligenter zijn dan dieren.

'geen sociale structuren' : de wet van de sterkste? Het recht op paren? heb je de bonobo's al eens bezig gezien? Dat is een regelrechte orgie..
                        'Werktuigen': Omdat er een paar chimps met een stokje in een termietenheuvel roeren, of noten stuk slaan met een steen...de Neanderthalers stonden al verder zenne...
                        'Zelfbewustzijn': me, myself and I... veel meer zit er niet in mijn gedacht...

Tot mijn grote blijdschap zal de gereglementeerde jacht nog lang bestaan. Maak je geen illusies. Gelukkig, ik zou mijn stuk wild niet willen missen hoor!

Waarom zou een mens om een andere reden jagen dan een dier? Al het geschotene wordt opgegeten. Ik zie daar geen andere reden in!
                        D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Zwijgen en mooi zijn
                          Er schort iets aan ons natuurbeeld. Zondagmiddag trekken we naar de laatste snippers groen om te ontspannen,
                          te kijken, te genieten. Op vakantie gaan we steevast op zoek naar de mooiste landschappen.
                          Vanuit onze zetel zijn we bevoorrechte getuigen van het leven op de Afrikaanse savanne.
                          Maar wanneer die natuur onze veilige cocon binnendringt, is het gedaan met de pret.
                          Een rotte Everzwijnen duikt op in een nieuw leefgebied en de burgemeester schoudert het geweer.
                          Jammer, we zijn blijkbaar nog niet toe aan een volwassen relatie met de natuur, in goede en kwade dagen.
                          Haar onvoorspelbaarheid geeft ons een irrationeel gevoel van onveiligheid. We dringen haar in een keurslijf en behandelen haar

grts
                          En welke soort mag dat wel zijn?
                          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

grts
                            Wat doe jij om ruimte te maken voor de diertjes en de natuur?
                            Ben je op een flat gaan wonen?
                            Heb je kinderen?
                            En zo nee, is dat heel bewust om ruimte te maken voor de diertjes?
                            Ga je bewust niet met het vliegtuig uit milieu-overwegingen?
                            Heb je een auto?

Ik heb al veel mensen ontmoet die betuttelend spreken over 'de mens' als zondaar van de natuur maar tegelijk geen haar beter zijn.
                            Nu ben ik heel benieuwd wat jouw bijdrage is aan het beschermen van de natuur.
                            Niet zozeer of je soms wat geld overmaakt aan een natuurorganisatie als goed doel maar concrete zaken in je leefwijze, bijvoorbeeld op een flat gaan wonen, geen auto, geen vliegreizen etc.

Comment

Zwijgen en mooi zijn

grts
                              natuurpunt.....noem jij dat een referentie....Die verwoesten meer dan alle jagers samen ooit...
                              Last edited by mil1; 15 juli 2012, 16:45.
                              D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Working...
                              X