Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ARdennen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ARdennen

Hertachtigen en everzwijnen richten grote schade aan, aan gewassen en bossen.
    Enerzijds zijn ze hun eigen biotoop aan 't vernietigen, anderzijds is het onze voeding die hetzelfde lot ondergaat.
    Er zijn twee mogelijkheden.
    Ofwel houden we hun bestand binnen de perken en worden er een aantal geoogst.
    Of.... we organiseren een landverhuizing zodat ze meer gronden ter beschikking hebben.
    Dit laatste zou maar een tijdelijke oplossing zijn want dieren kennen de pil niet hé.
    Misschien nog een derde: het introduceren van wolven.
    Maar die zijn, van nature uit, lui en jagen op de gemakkelijkste prooien.
    Koeien, kalveren, varkens zouden wel eens de eerste prooien kunnen zijn.
    Pro of contra, ik denk dat de jacht de enige oplossing biedt.
    D90 - D70 - F80 + glas

Re: ARdennen

wat een redeneering weer, typisch de mens ik ik ik ik.

nog nooit geweten dat dieren een bos ten onder gebracht hebben door vernieling.
    wel mensen die bossen leeg kappen en dergelijke voor hout, vakantie verblijven in bosrijke omgeving.
    wat het dieren bestand betreft zeker deze soorten, ben nog nooit overrompeld geweest door deze dieren.
    jacht ???, volgens mij is dit niet meer van deze tijd.

grts
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

Comment

Temeer dat er zoveel varkens vrij rondlopen.

Afknallen die bende zeg ik.
      Vossen, everzwijnen, herten, wolven, eekhoorns, eksters, kraaien, ganzen, eenden : allemaal hetzelfde gespuis, ze maken onze biotoop kapot.
      En eenmaal deze bende weg is beginnen we te schieten op het specimen dat onze biotoop nog méér vervuilt : de mens. A clean mess doesn't stink.

We hebben daar de laatste honderd jaar toch veel ervaring in opgedaan.

PaulM (wat wil je anders horen van een zielig creatuur ?)

Even serieus nu : ik kan nog wel respect opbrengen voor iemand die jaagt met pijl en boog maar die mannen met die "loodsproeiers" moet ik niet hebben. Ik woon alleen aan de rand van bos, akker en weide en ik heb die mannen hier al genoeg bezig gezien. Natuurlijk wil ik niet veralgemenen want ik ben zeker dat er onder de jagers toch mensen zijn die het echt goed menen en die weten waarmee ze bezig zijn.... maar het schorremorrie van rond mijn deur, als je ze wil mag je ze hebben. Range Rovers, camouflagekledij van Versace, gegraveerde tweelopen .... en dan vergeet ik hun stoeltjes nog waarmee ze paraat zitten aan de bosrand terwijl iemand anders de gekleurde kiekens uit het bos jaagt. En af en toe ontsnapt er toch nog een fazant aan het spervuur
      Gelukkig is het de laatste jaren wel gebeterd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
        Pro of contra, ik denk
        Allee, er is dus nog hoop.

PaulM (zielig)

Comment

Dieren die schade toebrengen aan hun natuurlijk biotoop... Man, man, man...
          Van die soort bestaat volgens maar 1 : de mens. Van mij mogen die varkens en herten gewoon blijven rondlopen. Het enige probleem is, dat ze steeds minder plaats hebben.
          Je mag 2 keer raden wie die plaats inneemt...
          Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Allee, er is dus nog hoop.

PaulM (zielig)
            Uit zijn verband rukken is idd zielig...
            D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Van die soort bestaat volgens maar 1 : de mens. Van mij mogen die varkens en herten gewoon blijven rondlopen. Het enige probleem is, dat ze steeds minder plaats hebben.
              Je mag 2 keer raden wie die plaats inneemt...
              Als ze met teveel zijn is dat idd zo.
              Veel blabla maar een oplossing, ho maar.
              D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Uit zijn verband rukken is idd zielig...
                Ik had een betere reactie verwacht, zielig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                  wat een redeneering weer, typisch de mens ik ik ik ik.

nog nooit geweten dat dieren een bos ten onder gebracht hebben door vernieling.
                  wel mensen die bossen leeg kappen en dergelijke voor hout, vakantie verblijven in bosrijke omgeving.
                  wat het dieren bestand betreft zeker deze soorten, ben nog nooit overrompeld geweest door deze dieren.
                  jacht ???, volgens mij is dit niet meer van deze tijd
                  grts

Dus jij woont daar?
                  Als de boswachters en milieuambtenaren zelf de alarmbel luiden zal er wel een probleem zijn zeker?
                  D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Ik had een betere reactie verwacht, zielig.
                    Hangt ,natuurlijk, af van het gestelde
                    D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Van die soort bestaat volgens maar 1 : de mens.
                      Helemaal mee eens. Mil onderschat het zelfregulerend vermogen van de natuur en zeker het feit dat de mens als species niet los staat daarvan.
                      Niet dat ik hier de evolutionaire bioloog wil uithangen (dat ben ik ook niet) maar een feit is dat we als mens regelrecht ingaan tegen de wetmatigheden die er al miljoenen jaren heersen.
                      Prof Dumont (Henri Dumont, UG) beweert dat er op aarde ecologisch plaats is voor zo'n 3 miljard mensen terwijl we....
                      En voor wie Dumont niet kent is er nog Etienne Vermeersch, ook geen uil.

J-curves lopen alleen in de wiskunde tot oneindig, in de praktijk storten ze ineen.

Comment

Hangt ,natuurlijk, af van het gestelde
                        Komaan Mil, ik weet dat je beter kan.
                        Laat je niet kennen, just go for it
                        Je kan me tenslotte niet nog meer beledigen als je al hebt gedaan.

Comment

Temeer dat er zoveel varkens vrij rondlopen.

Afknallen die bende zeg ik.
                          Vossen, everzwijnen, herten, wolven, eekhoorns, eksters, kraaien, ganzen, eenden : allemaal hetzelfde gespuis, ze maken onze biotoop kapot.
                          En eenmaal deze bende weg is beginnen we te schieten op het specimen dat onze biotoop nog méér vervuilt : de mens. A clean mess doesn't stink.

We hebben daar de laatste honderd jaar toch veel ervaring in opgedaan.

PaulM (wat wil je anders horen van een zielig creatuur ?)

Even serieus nu : ik kan nog wel respect opbrengen voor iemand die jaagt met pijl en boog maar die mannen met die "loodsproeiers" moet ik niet hebben. Ik woon alleen aan de rand van bos, akker en weide en ik heb die mannen hier al genoeg bezig gezien. Natuurlijk wil ik niet veralgemenen want ik ben zeker dat er onder de jagers toch mensen zijn die het echt goed menen en die weten waarmee ze bezig zijn.... maar het schorremorrie van rond mijn deur, als je ze wil mag je ze hebben. Range Rovers, camouflagekledij van Versace, gegraveerde tweelopen .... en dan vergeet ik hun stoeltjes nog waarmee ze paraat zitten aan de bosrand terwijl iemand anders de gekleurde kiekens uit het bos jaagt. En af en toe ontsnapt er toch nog een fazant aan het spervuur
                          Gelukkig is het de laatste jaren wel gebeterd.
                          Fantasie eens laten werken...geef toe het is wel een beetje kinky!..
                          Een jeremiade tegen de jacht, maar inhoudelijk nada
                          Het handelt hier over de massa's evers en hertachtigen die schade berokkenen.
                          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Komaan Mil, ik weet dat je beter kan.
                            Laat je niet kennen, just go for it
                            Je kan me tenslotte niet nog meer beledigen als je al hebt gedaan.
                            Voor alle duidelijkheid, ik heb jou nooit zielig genoemd.
                            Enkel een punt uit jouw antwoord moest je het niet begrepen hebben.
                            En zeker voor een intellectueel met lange teentjes
                            D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Haa se ik zie dat de Mil zijn eigen nog eens populair gaat maken.

Het zal je verbazen maar ik ben voor de jacht. Maar dan alleen daar waar natuurlijke predatoren de zaak niet meer kunnen controleren.

In zelfbedruipende natuurgebieden met gezonde roofdier-bestanden is jacht niet nodig (ja natuurlijk heb ik het dan niet echt over België). Daar heeft jacht enkel bestaansrecht op aparte domeinen, afgesloten van natuurgebieden. Inderdaad, misschien nog een verbazing, maar ik ben voor canned hunting. Dat is tenminste iets dat geen effect geeft op wildbestanden. In feite is canned hunting idem als een koe slachten; het gaat om gekweekte dieren, die uiteindelijk worden "geconsumeerd". Niet dat ik het geen laag-bij-de-grondse bezigheid vind. Want dat is het weldegelijk. En erg grappig vind ik dat jagers die naar Afrika trekken nog steeds hun trigger hapiness kaderen onder het motto "wij behouden daar de natuurlijke evenwichten". Vergoelijken van eigen gedrag; de mens is er een expert in.

Maar ik dwaal af. Als het om jacht in België gaat, dan is de situatie lang niet zo simpel als jij ze voorstelt. Getuige de reacties die je al kreeg. Met rede stellen velen zich er vragen bij.

- hoeveel herten/zwijnen is "teveel"? De meesten die de Ardennen intrekken krijgen ze geeneens te zien. Als je in de Mara rondloopt (Kenya), of op de Patanal (Brazilië), dan zie je elke vijf minuten wel een hoefdier. Ze lopen tussen de koeien van de lokale bevolking. En raar genoeg spreekt niemand daar over "teveel" of "verstoren van de biotoop".
                              - gaat het om schade aan eigen leefomgeving (bossen), of eerder om schade aan gewassen? Laat ons eerlijk zijn; het is het tweede.
                              - en dat verlies aan gewassen, hoe groot is dat? Zeker gegeven het feit dat er al overproduktie is en de boer subsidies krijgt om grond braak te laten liggen.
                              - is het toevallig dat veel jagers zondigen tegen de regels en predatoren uitmoorden, opdat zijzelf méér kunnen jagen? En als ze niet zondigen tegen de wet, dan wordt de wet naar hun hand gezet. Heden ten dage is de vos weeral vogelvrij verklaard, bvb.
                              http://www.theafricabug.com

Comment

Working...
                              X