Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ARdennen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: ARdennen

We kunnen nog dagenlang theekransjes houden hieromtrent en er leuk wat over keuvelen en elkaar bestoken met de meest nutteloze argumenten.
    Ik ben in heel dit topic nog maar een juiste oplossing tegen gekomen;

verbeter de wereld en begin bij jezelf.
    Of zoals een iets bekender persoon ooit zei;

Be the change you want to see in the world.

Los van bovenstaande geloof ook ik dat de natuur best zichzelf in stand kan houden en mensen er niet boven staan, in tegendeel zelfs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
      We kunnen nog dagenlang theekransjes houden hieromtrent en er leuk wat over keuvelen en elkaar bestoken met de meest nutteloze argumenten.
      Ik ben in heel dit topic nog maar een juiste oplossing tegen gekomen;

Of zoals een iets bekender persoon ooit zei;

Be the change you want to see in the world.

Los van bovenstaande geloof ook ik dat de natuur best zichzelf in stand kan houden en mensen er niet boven staan, in tegendeel zelfs.
      Michael Jackson had dit nummer al op zijn 2 de CD "Bad"

Man In The Mirror.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Je antwoord niet op mijn vraag : wie bepaalt dat er overpopulatie is ? Zijn dat degene die voordeel doen op die jacht, is dat ergens een onafhankelijke bron ?
        Voor mij kan een bij'tje ook wel eens ambetant zijn als ze weer in mijn honing zitten (om het zo maar te zeggen), maar mep maar eens zo'n beestje dood in de aanwezigheid van een fruitboer... (die laatste heeft trouwens gelijk, want het is nog altijd behoorlijk mager gesteld met de bij).

Ik heb helemaal geen probleem met de jacht als dat op een verantwoorde manier gebeurt, het natuurbehoud verbetert en mij een lekker stuk vlees op mijn bord oplevert.
        Maar als ik bepaalde jagers zie flaneren, heb ik zware twijfels over die verantwoorde "diervriendelijke" manier...

Als bosbeheer zelf aan de alarmbel trekt, mag het wel serieus genomen worden zeker?
        Of moet ik reageren zoals PaulM: zoek het op moet ik hier alles gvd. zelf doen!
        Als men de jachtperiode verlengt, de dieren wil in kaart brengen zal er toch wel een probleem zijn zeker?
        Of zou een minister zo vlak vóór de stemhokjes een, voor een zeer groot deel van de bevolking, zo onpopulaire maatregel nemen? Ik dacht het niet hé.
        Er zijn en er zullen altijd excessen zitten in alle lagen van de bevolking. Óók in het jachtgebeuren'
        Daarom iedereen over dezelfde kam scheren is mi niet realistisch.
        Denk maar aan het slachten van een schaap...

Omdat ik hier toch doorga als een natuurbarbaar, graag nog dit:
        Samen met mijn gebuur hebben wij momenteel zes kasten bijen. ( met dank aan twee zwermen)
        Enfin, ik doe de verzorging van de bijen alleen, want mijn gebuur heeft een allergie voor bijengif. (loopt steeds met een spuit op zak)
        Denk je nu echt dat ik dat gespuit van allerlei herbiciden en andere -iden toejuich?
        Het zijn geen snoepjes voor mijn bijen hè.
        Maar ik kan daar genuanceerd over zijn/denken.
        Boeren moeten ook leven en leveren wat de consument vraagt, ook als dat spuiten noodzakelijk maakt.
        D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
          Maar heb ik als mens niet evenveel recht op een fazant oid als een vos?
          Euh, als dat zo is, heeft die vos dan niet even veel recht op een mals kippetje als de mens? Als we dan toch in mekaars biotoop gaan doordringen....

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
            Euh, als dat zo is, heeft die vos dan niet even veel recht op een mals kippetje als de mens? Als we dan toch in mekaars biotoop gaan doordringen....
            Yep, zoals een wolf, leeuw, tijger, etc even veel recht hebben op een mensenjong.....
            Als je dan toch een mens op gelijke hoogte brengt met een dier....
            D90 - D70 - F80 + glas

Comment

En dit, beste Mil, is de crux van gans de zaak, zie; de ijdelheid van de mens om zich boven de natuur te zetten.
              http://www.theafricabug.com

Comment

Yep, zoals een wolf, leeuw, tijger, etc even veel recht hebben op een mensenjong.....
                Och, als dat mensenjong in de biotoop van die leeuw/tijger/... binnendringt, waarom niet dan eigenlijk? Je kan het dat beest toch niet kwalijk nemen als er een hapje voor zijn voeten loopt? Natuurlijk mag dat jong zich dan wel verdedigen (en laat me zelfs dan nog het gebruik van hulpmiddelen goedkeuren), maar dat is helemaal iets anders dan ze voor de fun preventief gaan afschieten....

Maar mijn vraag ging niet over predatoren die elkaar afslachten (om op te eten!!), maar over predatoren die het gemunt hebben op dezelfde prooi. Toch niet echt hetzelfde me dunkt.

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Ergens deze opmerking gevonden : “De areaaluitbreiding van het everzwijn is in hoofdzaak het gevolg van de jacht. In o.m. Wallonië voedert men het grofwild soms teveel en wordt het vaak nog in afgesloten bossen gehouden. De populaties worden daardoor onnatuurlijk hoog. Bovendien worden de jachtrechten van veel gebieden dikwijls gekocht door streekvreemde jagers die op jaarbasis in dat gebied te weinig aanwezig zijn. Met als gevolg dat zij de densiteit onvoldoende regelen en daar profiteren de populaties van.”

Dus eerst die beesten voederen, zodat de jagers zeker zijn dat ze wat "propere" beesten kunnen schieten, en dan nu zagen dat er teveel zijn...
                  Goe bezig jong.
                  Laat de natuur, de natuur zijn : t'zou zoveel makkelijker zijn . Maar de mens moet alles regelen, hé...
                  Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Ergens deze opmerking gevonden : “De areaaluitbreiding van het everzwijn is in hoofdzaak het gevolg van de jacht. In o.m. Wallonië voedert men het grofwild soms teveel en wordt het vaak nog in afgesloten bossen gehouden. De populaties worden daardoor onnatuurlijk hoog. Bovendien worden de jachtrechten van veel gebieden dikwijls gekocht door streekvreemde jagers die op jaarbasis in dat gebied te weinig aanwezig zijn. Met als gevolg dat zij de densiteit onvoldoende regelen en daar profiteren de populaties van.”

Dus eerst die beesten voederen, zodat de jagers zeker zijn dat ze wat "propere" beesten kunnen schieten, en dan nu zagen dat er teveel zijn...
                    Goe bezig jong.
                    Laat de natuur, de natuur zijn : t'zou zoveel makkelijker zijn . Maar de mens moet alles regelen, hé...

Van dezelfde auteur....

Wel stelt zich met de komst van die grotere wilde dieren een serieus probleem van natuurbeheer en de bescherming van de landbouw. Deze dieren staan immers bovenaan de voedselketen en hebben geen echte rivalen die hun populaties kunnen uitdunnen. En hier zullen dus de wildbeheerseenheden, de jagersverenigingen, een steeds grotere rol spelen.

Dat is nu al het geval met het onder controle houden van de blijkbaar snel groeiende groepen van reeën. Zo mag Scaldiana dit seizoen in haar gebied van Dendermonde en Hamme al 23 reeën doden tegenover maar een paar dieren het jaar voordien. Uitdunning die men doet in nauwe afspraak met ANB die elk jaar het aantal te doden soorten reeën aangeeft.

Lees het hele verhaal dan is er wel een heel ander standpunt.
                    Ook een bewijs dat jagers de dieren niet uitroeien...
                    Heb jij ooit al eens een jager horen zagen dat er te veel dieren zijn.....bosbeheer wel..
                    Last edited by mil1; 15 juli 2012, 12:23.
                    D90 - D70 - F80 + glas

Comment

• Re: ARdennen

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                      Och, als dat mensenjong in de biotoop van die leeuw/tijger/... binnendringt, waarom niet dan eigenlijk? Je kan het dat beest toch niet kwalijk nemen als er een hapje voor zijn voeten loopt? Natuurlijk mag dat jong zich dan wel verdedigen (en laat me zelfs dan nog het gebruik van hulpmiddelen goedkeuren), maar dat is helemaal iets anders dan ze voor de fun preventief gaan afschieten....

Maar mijn vraag ging niet over predatoren die elkaar afslachten (om op te eten!!), maar over predatoren die het gemunt hebben op dezelfde prooi. Toch niet echt hetzelfde me dunkt.
                      Ergo: de mens heeft evenveel recht als een vos op een stuk wild.
                      Alleen de vos bezit geen redelijkheid en roeit heelder nesten uit van haas, konijn, fazant, eend, enz.
                      Als hij al de eieren niet geroofd heeft.
                      De mens bezit die redelijkheid wel en zal oogsten, maar niet uitroeien.
                      En het fabeltje van de natuur die zich zelf regelt gaat misschien op in ongerepte natuurgebieden maar niet in onze bevolkte gebieden.
                      Maw ik eet graag een stuk wild, maar zal zeker zorgen dat de bejaagde soort niet uitgeroeid wordt, integendeel.
                      D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Na het lezen van dit topic, deze bedenking.Er is blijkbaar niets nieuw van onder de zon en de mens die alles verkl$$t.Een zekere L.D.V. uit de jaren 1452-1519 shreef dit al,citaat,
                        De dieren lijden en hun gejammer vervult de lucht. De bossen vallen ten prooi aan vernietiging. De bergen worden opengescheurd voor de metalen die in hun aderen groeien. En de mens looft en prijst degenen die aan de natuur en aan de mensheid de grootste schade berokkenen. einde citaat.
                        Vooal de laatste zin slaat de nagel op de kop !
                        https://ggpics.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                          En dit, beste Mil, is de crux van gans de zaak, zie; de ijdelheid van de mens om zich boven de natuur te zetten.
                          Ach Jochen, de mens maakt sinds eeuwen deel uit van de natuur.
                          Jacht en visvangst maken ook deel uit van de natuur, óók sinds eeuwen.
                          En ik stel mij zeker niet boven de natuur, maar een mens kan je moeilijk vergelijken met een dier hé.
                          Ik leef met de natuur, de seizoenen.
                          Ik zal geen dieren verontrusten in het broedseizoen. (de vos oa doet dat wel)
                          Het grote verschil zit hem in het feit dat de mens jaagt met rede (niet reden).
                          En je kent ook mijn standpunt over diegenen die rap een neushoorn, olifant, leeuw, enz gaan afknallen in Afrika.
                          Dat zijn in mijn ogen ook gasten die hun geweer als de verlengenis van hun p...s zien

In feite is heel die problematiek terug te brengen tot één item: wij leven te lang.
                          Maar ja, wat doe je er aan hé
                          Last edited by mil1; 15 juli 2012, 12:57.
                          D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                            Na het lezen van dit topic, deze bedenking.Er is blijkbaar niets nieuw van onder de zon en de mens die alles verkl$$t.Een zekere L.D.V. uit de jaren 1452-1519 shreef dit al,citaat,
                            De dieren lijden en hun gejammer vervult de lucht. De bossen vallen ten prooi aan vernietiging. De bergen worden opengescheurd voor de metalen die in hun aderen groeien. En de mens looft en prijst degenen die aan de natuur en aan de mensheid de grootste schade berokkenen. einde citaat.
                            Vooal de laatste zin slaat de nagel op de kop !
                            Het gejammer van de dieren...dat maakt deel uit van de natuur hé...ooit al eens een leeuw een zebra, antilope zien doden...dat gebeurt ook niet onder verdoving hè.
                            En zonder die ontginning van allerlei ertsen ed, moest het bronzen tijdperk er nog aan komen hé
                            D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Ach Jochen, de mens maakt sinds eeuwen deel uit van de natuur.
                              En in zijn ijdelheid denkt hij zich aan de natuur te kunnen onttrekken.
                              Hij doet dat steeds meer, steeds vaker.

Jacht en visvangst maken ook deel uit van de natuur, óók sinds eeuwen.
                              Gegeven de stijgende menselijke bevolking is dat niet meer vol te houden. Onze zeeën zijn zowat leeggevist. Onze parken zijn zowat leeggejaagd (zie mijn voorbeeld over canned hunting dat een substituur van echte jacht wordt).

En ik stel mij zeker niet boven de natuur, maar een mens kan je moeilijk vergelijken met een dier hé.
                              De mens IS een dier, Mil.

Ik leef met de natuur, de seizoenen.
                              Ik eet ook seizoensgroenten en draag 's winters een wollen frak. Ik vind niet dat mij dat het recht geeft om te gaan jagen.

Ik zal geen dieren verontrusten in het broedseizoen. (de vos oa doet dat wel)
                              Stop toch met dieren te demoniseren. Een roofdier verwijten dat het ook in het broedseizoen jaagt, is absurd.

Het grote verschil zit hem in het feit dat de mens jaagt met rede (niet reden).
                              De mens is inderdaad zeer goed in het goedpraten van zijn eigen motieven en handelingen.

In feite is heel die problematiek terug te brengen tot één item: wij leven te lang.
                              Maar ja, wat doe je er aan hé
                              Op dieren gaan schieten helpt alvast niet.

Comment

Het gejammer van de dieren...dat maakt deel uit van de natuur hé...ooit al eens een leeuw een zebra, antilope zien doden...dat gebeurt ook niet onder verdoving hè.
                                Ik ben er quasi zeker van dat dat "gejammer" uit dat citaat gaat over dierenleed veroorzaakt door de mens hoor.

Comment

Working...
                                X