Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudtBekijk bericht
Iedereen die zo betuttelend spreekt over 'de mens' mag zichzelf opknopen, verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Dus de persoon die klaagt over de impact van de mensheid op de natuur moet zich meteen ophangen?? Mooi staaltje denkwerk! Heb je nog zo'n inzichten te delen?
Helemaal mee eens. Mil onderschat het zelfregulerend vermogen van de natuur en zeker het feit dat de mens als species niet los staat daarvan.
Niet dat ik hier de evolutionaire bioloog wil uithangen (dat ben ik ook niet) maar een feit is dat we als mens regelrecht ingaan tegen de wetmatigheden die er al miljoenen jaren heersen.
Prof Dumont (Henri Dumont, UG) beweert dat er op aarde ecologisch plaats is voor zo'n 3 miljard mensen terwijl we....
En voor wie Dumont niet kent is er nog Etienne Vermeersch, ook geen uil.
J-curves lopen alleen in de wiskunde tot oneindig, in de praktijk storten ze ineen.
Zelfregulerend...? Wat houdt dat in?
Dat ze uiteindelijk creperen aan ondervoeding bij gebrek aan natuurlijke vijanden...mooi alternatief.
Maar vóór dat gebeurt zullen ze hun territorium wel uitbreiden en genoeg schade aanbrengen aan bijna alles wat er groeit en eetbaar is voor hen.
Ratten, muizen, kakkerlakken, enz moeten ook gedoogd worden waarschijnlijk, tenminste zo lang ze maar niet bij ons binnen komen zeker... Ook daar heeft de mens hun biotoop ingepakt...
Dat we met te veel zijn op onze planeet is ondertussen wel bekend.
De oplossing? Het zelfregulerend vermogen van de natuur zeker?
Enkel de elite die zich nog mag voortplanten?
Maar dat is OT....
Voor alle duidelijkheid, ik heb jou nooit zielig genoemd.
Enkel een punt uit jouw antwoord moest je het niet begrepen hebben.
En zeker voor een intellectueel met lange teentjes
Bij de les blijven Mil
Even geknipt in bericht 98 over voeding.
Niets zo zielig als iemand die denkt dat hij weet waarover hij praat...
Doe eens moeite en informeer je, of zoek het desnoods op...
Zelfregulerend...? Wat houdt dat in?
Dat ze uiteindelijk creperen aan ondervoeding bij gebrek aan natuurlijke vijanden...mooi alternatief.
Maar vóór dat gebeurt zullen ze hun territorium wel uitbreiden en genoeg schade aanbrengen aan bijna alles wat er groeit en eetbaar is voor hen.
Ratten, muizen, kakkerlakken, enz moeten ook gedoogd worden waarschijnlijk, tenminste zo lang ze maar niet bij ons binnen komen zeker... Ook daar heeft de mens hun biotoop ingepakt...
Dat we met te veel zijn op onze planeet is ondertussen wel bekend.
De oplossing? Het zelfregulerend vermogen van de natuur zeker?
Enkel de elite die zich nog mag voortplanten?
Maar dat is OT....
[COLOR="#FF0000"][COLOR="#000000"]
Wat is zelfregulerend vraagt hij, zucht......
Wil er hier eens iemand in mijn plaats reageren ?
PaulM (intussen al gepromoveerd tot zielige intellectueel met lange tenen)
Mochten we nu niet zelf hun biotoop uit evenwicht gebracht hebben... zouden we nu geen oplossing moeten zoeken. Als jager weet je natuurlijk wat de beste oplossing is. Ik stel voor om alle jagers naar de Ardennen te sturen en laat ze maar knallen op alles wat beweegt
Mochten we nu niet zelf hun biotoop uit evenwicht gebracht hebben... zouden we nu geen oplossing moeten zoeken. Als jager weet je natuurlijk wat de beste oplossing is. Ik stel voor om alle jagers naar de Ardennen te sturen en laat ze maar knallen op alles wat beweegt
Zei ik al, met de nadruk op "alles wat beweegt".
Goed voorstel.
De Waalse minister van Landbouw Carlo Di Antonio wil het de populatie van groot wild in Wallonië halveren. Zijn actieplan met 25 maatregelen werd vorige week door de regering goedgekeurd.
Vooral everzwijnen en herten doen het goed, en de dieren zorgen geregeld voor schade. Di Antonio wil hun aantallen in kaart brengen en op die manier 'zwarte punten' identificeren. Die krijgen een specifieke opvolging, waarna kan worden ingegrepen. De minister verwacht dat het bestand van groot wild met ongeveer de helft moet worden ingekrompen om overlast te vermijden.
Daarvoor heeft Di Antonio 25 maatregelen klaar. Die gaan van een uitbreiding van de periode waarin mag worden gejaagd tot een verbod op het voederen van de dieren. Dat zal van kracht zijn ten noorden van Samber en Maas, en ook ten zuiden worden restricties ingevoerd.
Tussen 20 december en 21 januari wordt de jacht wel opgeschort op zaterdag en zondag om de wandelaars niet te hinderen. ppositiepartij MR staat achter een deel van de maatregelen, maar betreurt onder meer de reglementering rond het voederen van de dieren.
Comment