Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sparen op voeding?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Sparen op voeding?

    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Eén van mijn kennissen is eierboer (één van de grootste in België) en die beweert dat batterij-eieren gezonder zijn dan die van mijn vrij lopende kippen.
    Ik ga één ding zeggen : je herkent ze onmiddellijk aan de dooier, af en toe komt er hier iemand eieren ruilen, 2 winkeleieren tegen één van ons.
    Dat gezonder zijn hangt af van wat de scharrelkippen eten en van de plaats waar ze gehouden worden. Met regelmaat hoor je van 'vervuilde' gronden rondom de industrie en menig 'neutraal' onderzoek heeft inderdaad al uitgewezen dat scharreleieren minder gezond zijn dan gedacht. Nu in de eieren uit een legbatterij zit er helemaal niets meer

    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    En sedert ik de draak heb gestoken met het feit dat ze van die legbatterijen af moeten (België is weer een van de laatsten - ze hebben afgelopen jaar fortuinen verdiend) krijg ik nog wel beeld maar geen klank meer
    Ik wist niet dat het zo gevoelig lag, pffff

    Ik ben zo ooit eens gaan kijken als de kuikentjes (hij heeft ook een broeierij) geselecteerd werden. De haantjes gaan apart op een tafel met opstaande rand, op het einde hangt een zak. De beestjes hebben steeds minder en minder plaats en schuiven langzaam maar zeker naar de rand hup de zak in. Vervolgens worden ze vergast (iag deze die nog leven). Raar gevoel.
    Geld verdienen ligt altijd gevoelig... vandaar mijn eerste post.
    En normaal gaan die eendagshaantjes dan naar dierentuinen waar ze als voedsel dienen.


    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Een aantal jaren kweekten wij samen met nog drie andere een paar koeien, ze liepen hier in de wei aan de rand van Bulskampveld en aten nog gras. Eén keer ben ik moeten meegaan naar het slachthuis in Torhout om zeker te zijn dat we onze eigen beesten kregen. Je komt daar toe met een gezond dier, je ziet de schrik toeslaan en 5 minuten later hangt er daar een hoop dampend, dood vlees.
    Ik was er toch even niet goed van.
    Zoiets maakt je inderdaad niet vrolijk. Zelf eet ik geen dieren die ik 'gekend' heb... en ja ik ben er mij van bewust dat dit enigszins hypocriet is.
    Jean Pierre.

    Comment


    • #77
      Re: Sparen op voeding?

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Ik heb al wat fabrieken aan de binnenkant gezien.
      Wat bedoel jij dan?

      Ik denk dat het in vele voedingsfabrieken een stuk properder is dan in de gemiddelde vlaamse koelkast.
      En dat is pas gevaarlijk!
      Wat ik bedoel is de keuze en behandeling van de ingrediënten... toevoegen van stoffen die men beter niet zou toevoegen. Al een zuivelfabriek bezocht? Een fabriek waar men frituursnacks maakt? Een 'fijne' vleeswarenfabriek? Maar dan niet op de opendeurdag maar als chauffeur op een werkdag. Het personeel moet inderdaad heel hygiënisch te werk gaan... en het moet kraaknet zijn want dat is allemaal eenvoudig te controleren
      Jean Pierre.

      Comment


      • #78
        Re: Sparen op voeding?

        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        .......
        Een aantal jaren kweekten wij samen met nog drie andere een paar koeien......
        een paar koeien kweken....grappig om te lezen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #79
          Re: Sparen op voeding?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Ik heb al wat fabrieken aan de binnenkant gezien.
          Wat bedoel jij dan?

          Ik denk dat het in vele voedingsfabrieken een stuk properder is dan in de gemiddelde vlaamse koelkast.
          En dat is pas gevaarlijk!
          In grote voedingsbedrijven is de hygiene nogal wat groter dan bij particulieren ( bij een aib controle mogen ze zelfs geen vlieg zien vliegen .het is soms onbegrijpelijk dat in een bedrijf dat enkele hectaren groot is dat daar zo goed als geen insecten te zien zijn.Persoonlijke hygiene gaat daar ook heel ver , telkens er een deur naar productieruimte doorgegaan word moeten de handen gewassen ( met desinfecterende zeep ) worden of gedesinfecteerd te worden met een gel.

          Comment


          • #80
            Re: Sparen op voeding?

            Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
            En hop, de Mil is weer zijn beleefde zelf.

            Los van de argumenten; kan jij dan nooit op een normale manier converseren?
            Denk je dat dit taalgebruik je mening kracht bijzet?
            Hoe moet je anders reageren op zulke stommiteiten?
            Als vegetariër of veganist mag je voor mijn part eten en drinken wat je wilt, maar kom aub niet af met stupiditeiten die blijkbaar gangbaar zijn in zulke middens.
            Het is godgeklaagd wat die gasten allemaal verzinnen om hun eigen gelijk te halen.
            Laat één ding duidelijk zijn, ban alles wat je ook maar wilt uit jouw voeding, je hebt dat recht.
            Maar laat andere personen gerust die jouw gebande voeding wel eten, ook zij hebben dat recht.
            D90 - D70 - F80 + glas

            Comment


            • #81
              Re: Sparen op voeding?

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Mijn schoonbroer is een paar jaar terug ergens in azië in een scampi kwekerij geweest, grote stinkende putten met water, waar een kooi bovenhangt,
              vol ganzen op een net, de str*nt van die ganzen is het voer van die scampi's, wat is er nu gezonder, dat of chemische voeding ??? Ik zou het nog niet weten,
              weet je hoeveel tonnen er jaarlijks ingereden wordt op onze akkers, gelukkig tegenwoordig wat gecontroleerd, want ik heb nog zelf meegemaakt dat 1.000 liter Askarel (PCB transformatorolie) gewoon bij de varkensmest werd gemengd, als je in de tijd zo een transfo had staan die gekend was, koste het een fortuin om die olie te laten vernietigen, toen de wet opkwam dat alle askarel gevulde transfo's moesten worden in kaart gebracht, zijn er zo velen spoorloos verdwenen.
              Volgens mij zijn de jaren 60 en 70 de meest vervuilende geweest, ik zal hier geen namen noemen, maar kent iemand hier het productieproces van margarine ? GEZOND EN GOED TEGEN CHOLESTEROL amai.
              Nog zo'n verhaal : De Pangafilet, Pangasius : het zogenaamde goedkope verse en erg populaire alternatief voor kabeljauw en tong dat al onze supermarkten heeft overspoeld. Een regelrechte schande.
              De Panga wordt industrieel gekweekt in Vietnam in fuiken aan de Mekong rivier.
              De Mekong is één van de meest vervuilde rivieren ter wereld en toch wordt de panga nog steeds aangeboden. Die vis is besmet met hoge concentraties van bacteriën en giftige stoffen als gevolg van de aldaar snel uitbreidende industriële sector .
              De Pangas zijn ook verpakt en bevroren in vervuild rivierwater.
              De voeding die deze Pangas te eten krijgt bestaat uit dode gemalen visresten, dus verre van wat Panga's eten in hun natuurlijke omgeving.
              (dus hier ook toestanden van in de tijd van de "gekke koeien")
              Panga's in deze omstandigheden groeien ook 4 keer zo snel als in de natuur. Wat zou dat betekenen ?
              Panga's zouden bovendien geïnjecteerd worden met urine vol hormonen afkomstig van de gedehydrateerde urine van zwangere vrouwen. De vrouwelijke Panga's zouden hierdoor sneller groeien en zouden ook vlugger en meer eieren produceren.
              Dus besparen op voeding. LET OP daarmee, je krijgt nogal dikwijls waarvoor je betaalt. Bovendien ondersteun je met het kopen van dergelijke vis bedrijven die hebzucht verkiezen boven geweten.
              Word je er dus niet ziek van, dan heb je nog altijd een behoorlijke hoeveelheid gif in je lichaam.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #82
                Re: Sparen op voeding?

                Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht
                Wat is kwaliteit...noem je merkproducten kwaliteit?
                Kromme slangkomkommers zul je niet in de winkels tegen komen, is dit dan een slechte kwaliteit....misschien wel om mooi te pronken in de winkel maar wat smaak etc. betreft precies hetzelfde als die rechte slangkomkommers, alleen die kromme kom je nergens meer tegen, behalve op de stort.
                Uiteindelijk is dat de fout van de eindgebruiker. Je krijgt die aan de straatstenen niet verkocht, hetzelfde met wortelen.
                Een bussel met een kromme wortel blijft gewoon in de rekken liggen.
                Er wordt hier stevig afgegeven op pesticiden, maar waar ligt de fout dat die boer dat (moet) gebruiken, denk je?
                Sla met en slakje in wordt gemeden als de pest. Peren, appelen,wortelen, enz met een made in zijn precies kankerverwekkend...Terwijl dat vroeger een normale zaak was. Sla werd in zout water gelegd om de slakken te verwijderen, en de made uit andere groenten of fruit werd er gewoonweg uitgesneden.
                En wat doet de boer? Hij ploegde voort en gebruikt pesticiden.
                Met dank aan de consument. Of dacht je echt dat die boer voor honderden euro's gaat spuiten als het niet nodig moest zijn.
                D90 - D70 - F80 + glas

                Comment


                • #83
                  Re: Sparen op voeding?

                  Zalm die gekweekt, nog zoiets. Ze doen carotenen in het voer om hem rood te kleuren.
                  In varkensmeel zit er kopersulfaat om schimmelvorming tegen te gaan, intussen zien we in het grondwater hogere concentratie koperionen

                  Comment


                  • #84
                    Re: Sparen op voeding?

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    een paar koeien kweken....grappig om te lezen.
                    grt,bouk.
                    Ik snap hem niet...

                    Comment


                    • #85
                      Re: Sparen op voeding?

                      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                      Nog zo'n verhaal : De Pangafilet, Pangasius : het zogenaamde goedkope verse en erg populaire alternatief voor kabeljauw en tong dat al onze supermarkten heeft overspoeld. Een regelrechte schande.
                      De Panga wordt industrieel gekweekt in Vietnam in fuiken aan de Mekong rivier.
                      De Mekong is één van de meest vervuilde rivieren ter wereld en toch wordt de panga nog steeds aangeboden. Die vis is besmet met hoge concentraties van bacteriën en giftige stoffen als gevolg van de aldaar snel uitbreidende industriële sector .
                      De Pangas zijn ook verpakt en bevroren in vervuild rivierwater.
                      De voeding die deze Pangas te eten krijgt bestaat uit dode gemalen visresten, dus verre van wat Panga's eten in hun natuurlijke omgeving.
                      (dus hier ook toestanden van in de tijd van de "gekke koeien")
                      Panga's in deze omstandigheden groeien ook 4 keer zo snel als in de natuur. Wat zou dat betekenen ?
                      Panga's zouden bovendien geïnjecteerd worden met urine vol hormonen afkomstig van de gedehydrateerde urine van zwangere vrouwen. De vrouwelijke Panga's zouden hierdoor sneller groeien en zouden ook vlugger en meer eieren produceren.
                      Dus besparen op voeding. LET OP daarmee, je krijgt nogal dikwijls waarvoor je betaalt. Bovendien ondersteun je met het kopen van dergelijke vis bedrijven die hebzucht verkiezen boven geweten.
                      Word je er dus niet ziek van, dan heb je nog altijd een behoorlijke hoeveelheid gif in je lichaam.
                      Zie post #45.
                      Misschien ook de bron vermelden ( De Morgen)
                      D90 - D70 - F80 + glas

                      Comment


                      • #86
                        Re: Sparen op voeding?

                        Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                        Uiteindelijk is dat de fout van de eindgebruiker. Je krijgt die aan de straatstenen niet verkocht, hetzelfde met wortelen.
                        Een bussel met een kromme wortel blijft gewoon in de rekken liggen.
                        Er wordt hier stevig afgegeven op pesticiden, maar waar ligt de fout dat die boer dat (moet) gebruiken, denk je?

                        Met dank aan de consument. Of dacht je echt dat die boer voor honderden euro's gaat spuiten als het niet nodig moest zijn.
                        Tsja, voor de pesticiden klopt wat wel.
                        Maar er zijn ook herbiciden en fungiciden, die spuiten ze in de eerste plaats voor de hogere opbrengsten, dat heeft minder met de consument te maken dan met de winst.

                        Comment


                        • #87
                          Re: Sparen op voeding?

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          Tsja, voor de pesticiden klopt wat wel.
                          Maar er zijn ook herbiciden en fungiciden, die spuiten ze in de eerste plaats voor de hogere opbrengsten, dat heeft minder met de consument te maken dan met de winst.
                          De tegenwoordig gebruikte fungiciden worden zeer snel afgebroken en hun giftigheid is quasi nihil.
                          Voor herbiciden is het natuurlijk anders, vroeger werd er gewied maar dat is tegenwoordig niet meer te betalen.
                          Deze stoffen kan men tegenwoordig ook zeer gericht te gebruiken. Het is niet meer breedspectrum zoals vroeger.
                          En elke lading groenten wordt minstens driemaal gecontroleerd. Tijdens de groei, een paar weken voor het oogsten en de dag van het oogsten zelf. Stalen worden genomen door de veilingen en onderzocht op residuen. En geloof me dat ze streng zijn.
                          D90 - D70 - F80 + glas

                          Comment


                          • #88
                            Re: Sparen op voeding?

                            Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                            Zie post #45.
                            Misschien ook de bron vermelden ( De Morgen)
                            Sorry, even niet goed opgelet.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #89
                              Re: Sparen op voeding?

                              Ivm scampi : als je weet welke weg 'verse' garnalen afleggen, dan is je goesting ook wel over.

                              Ze worden gepeld in Marokko, want hier is het personeel te duur. Dan maar naar Marokko en terug, paar keer ontdooien en terug invriezen. Ondertussen volspuiten met bewaarmiddelen en kleurstoffen om n schone roze kleur te geven.

                              Vis is ook al lang niet meer gezonder dan vlees, want veel vissen (oa platvissen) zijn de vuilbakken van de natuur omdat ze op de bodem leven.

                              Kweekzalm wordt gevoed met kleine visjes en bloedmeel.

                              Kweekzalm is dus zeker niet ecologischer dan wilde zalm omdat andere soorten erdoor bedreigd worden.

                              Canon-man. Concerten en natuur.
                              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                              Comment


                              • #90
                                Re: Sparen op voeding?

                                Die platvissen leven al op de bodem van de zee sinds het begin der tijden hoor....
                                Trouwens, koeien eten gras waar hun eigen 'vlaaien' in gevallen zijn, en uw wortelen en sla worden ook bij een bioboer bemest met dezelfde vlaaien...

                                Comment

                                Working...
                                X