Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het begin van vele nieuwe theoriën ????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het begin van vele nieuwe theoriën ????

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
    In totaal, niet per kubieke meter. Dat is verkeerd.
    Surely you're joking Mr Poza

Vrij naar : surely you're joking Mr Feynman.
    Moet je echt eens lezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Afblijven Paul, er zitten er hier een paar, zal geen namen noemen...........

En 99% zal ons toch niet begrijpen.
      Zelfs al ben ik één van die 99%...toch lees ik hier heel graag mee..bemoei me niet en probeer van te begrijpen, maar toegegeven 't is soms (meestal altijd) moeilijk te volgen.

Doe jullie conversatie dus maar voort...
      perman
      canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
        't is soms (meestal altijd) moeilijk te volgen.
        Dan is het dus slecht uitgelegd.
        En die foto van Einstein,--> <---, trekt ook op niks.
        Last edited by Poza; 12 juli 2012, 05:18.

Comment

Dan is het dus slecht uitgelegd.
          Het is vanaf een bepaald punt toch wel écht moeilijk hoor.
          Sommige dingen zijn nu ook eenmaal niet meer voor te stellen en enkel te beredeneren via formules. Erg frustrerend is dat.
          In een 2D ruimte is een cirkel een verzameling van punten rond een centraal middelpunt r. Een wiskundige zal zeggen : x^2 + y^2 = r^2. Ken je x dan ken je y (voor een gegeven straal).
          In een 3D ruimte is een bol een verzameling van punten rond een centraal punt r. Hier geldt : x^2 + y^2 + z^2 = r^2 en we kunnen weer beginnen rekenen.
          In een 4D ruimte enz enz geldt : x^2 + y^2 + z^2 + p^2 = r^2. We kunnen nog altijd rekenen maar het bevattingsvermogen is totaal weg.

Het leuke is dat we een hyperbol kunnen zichtbaar maken in 3D, net zoals je een kubus kan uitvouwen in een 2D-ruimte. Iedereen heeft toch ooit eens een kartonnen kubus moeten vouwen ? Ik doel dan op dat T-kruis van 6 vierkanten. Een hyperkubus in 3D bestaat dan uit een soortgelijk kruis van kubussen, 8 in totaal. Salvador Dali heeft ooit een schilderij gemaakt van een Christus die op zo'n structuur hangt (crucifixion). Het volstaat om die structuur op te vouwen in 4D en voila
          Als je ooit het boek "de vierde dimensie" van Rudy Rucker ziet liggen, kopen !!!! (Alleen, in de tweede helft begint hij serieus door te trappen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Max Planck zal het daar niet mee eens zijn, meer nog : moest hij nog leven, hij zou zich omdraaien in zijn graf.
            1000x

E=h.frequentie en E= mc^2
            En dan de makkelijkst verkregen Nobelprijsconclusie ooit (LV de Broglie) toepassen.
            Ik geloof dat het maar een pagina of 17 was.

We zijn dus nog maar met twee
            Ik begin te geloven dat Geert gelijk heeft.
            Als we nu toch bezig zijn. mag ik er de professor even op duiden dat de formule wel een zeer vereenvoudigde is. Zijn nog een paar heel belangrijke parameters (lees deeltjes bij, euh waar heb ik dit woordje nog gehoord) die vooral gelden bij de exxtremen).
            Nu, licht is een rechtlijnige golfbeweging (waar halen ze het, waar halen ze het). juist ?
            de maximale snelheid is de lichtsnelheid ? juist ? en dit in het rechtlijnige deel ?
            Wel, wat met de snelheden in de golf ? De afgelegde weg is groter dan de rechtlijnige afstand ... Als je in dezelfde tijd een grotere afstand aflegt, dan zou in principe de snelheid daar ook groter moeten zijn ...
            En vervolgens vloog ik buiten van de prof.

Trouwens je theorema van de wormgaten en dat dingetje van doorgang van de aardbol. Super. En er nu nog het "China syndroom" erbij en mijn madam verklaart me opnieuw voor hersenspinsel gestoord fantastistieke husband die misschien beter even het gras af maait
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

kopen !!!! (Alleen, in de tweede helft begint hij serieus door te trappen)
              In de tijd, zo van dat ge zegt science fiction? Of eerder met transrealistische, fantastisch overdreven emotionele uitingen bij gebrek aan accademisch argumentatie -emoticons-? Allez, ik vraag maar, ik heb dat niet gelezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                Wel, wat met de snelheden in de golf ? De afgelegde weg is groter dan de rechtlijnige afstand ... Als je in dezelfde tijd een grotere afstand aflegt, dan zou in principe de snelheid daar ook groter moeten zijn ...
                Het licht gaat niet over de golf, maar erdoor. De golf gaat alleen op en af. Er is niets gekend dat die omweg aflegt,... wat alleen maar de theorie van de maximum snelheid bevestigt.
                Last edited by Poza; 12 juli 2012, 07:33.

Comment

In de tijd, zo van dat ge zegt science fiction?
                  Is het niet zo dat veel van die science fiction verhalen (hetzij boeken en/of films) die in onze kindertijd als zéér spannend
                  werden gelezen nu reeds realisme zijn, hopelijk komt nooit alles uit, zoals reizen in de tijd.......

Om nog eens op die deeltjesversneller terug te komen, daar laten ze twee deeltjes botsen, dat aan bijna lichtsnelheid, eentje komt van rechts, het andere van links, mijn eerste vraag (aan die 99%) hoe krijgen ze het voor elkaar die deeltjes in tegengestelde richting aan te drijven ? Tweede vraag, als die deeltjes in tegengestelde richting botsen aan bijna de snelheid van het licht, heb je dan geen botsing hoger dan de lichtsnelheid ????
                  Vergelijk het met twee wagens die frontaal botsen elk met een snelheid van 100 Km/h.

Comment

heb je dan geen botsing hoger dan de lichtsnelheid ????
                    Nee, dan heb je twee snelheden opgeteld van dingen die bewegen. De botsing beweegt niet. Ze is het moment dat de beweging in zo mogelijk noch meer richtingen word op-gedeeld. Een botsing geef zelden een snelheid hoger dan de snelste tot dan toe.
                    Citaat van de dag: "We are the 99%. We are Legion. We do not forgive. We do not forget. Expect us."
                    Het soms niet eens zeker dat er iets beweegt bij het afschieten van zo`n canon, toch niet als het deeltje al is aangekomen voor het vertrok.

Trouwens, UV heeft misschien wel een hogere frequentie dan IR, maar waarschijnlijk een kortere golflengte, zodanig dat de snelheid bij de botsing met de huid gewoon die van het licht is, in beide gevallen. De snelheid maakt UV dus niet destructiever dan IR. Stel uwe radio misschien ook best af op de lange golflengten?
                    In ieder geval kan ik van het Werchterfestival de lage tonen, met lage frequentie, hier beter horen dan de hoge, nu ik al wat ouder ben en daar niet meer de hele dag zit. Nog een eindje verderop is de weerkaatsing tegen de wolken wel beter. Die maakt een golfbeweging. Ook, en nog misschiener, dat ik daar dan maar ga wonen als mijn oren acheruit gaan van het volume (geluidsniveau, geen kubieke meters). Daar filteren de wolken de uv ook beter want ze worden minder kapotgevlogen. Enfin, ik zie richting Zaventem toch altijd een gat, met alleen kerozinedampen -geen vacuum-. Beschermen die de huid?
                    Test: als ik nu eens de radio opzet -want ik hoor anders alleen de weerkaatsing- en ik meet het verschil in tijd, dan kan ik toch met Pythagoras de hoogte van de wolken berekenen, gegeven de afstand over land. Als die NUL is heb ik waarschijnlijk elders een staande golf, want een eentje verderop - in tegengestelde richting- is de Balenberg. Heel waarschijnlijk, zelfs, want daar zijn al veel prijzen gewonnen,... want het is wel degelijk weerkaatsing, vermits de aarde een bol is (geen cirkel) en het geluid weinig last heeft van zwaartekracht, op onze breedtegraad (wel een cirkel).
                    Last edited by Poza; 12 juli 2012, 12:03.

Comment

Om nog eens op die deeltjesversneller terug te komen, daar laten ze twee deeltjes botsen, dat aan bijna lichtsnelheid, eentje komt van rechts, het andere van links, mijn eerste vraag (aan die 99%) hoe krijgen ze het voor elkaar die deeltjes in tegengestelde richting aan te drijven ? Tweede vraag, als die deeltjes in tegengestelde richting botsen aan bijna de snelheid van het licht, heb je dan geen botsing hoger dan de lichtsnelheid ????
                      Vergelijk het met twee wagens die frontaal botsen elk met een snelheid van 100 Km/h.
                      Dat van die auto's speelt in op onze intuïtie. Daarom was het experiment van Michelson en Morley ook zo'n ramp voor de toenmalig bekende relativiteit.
                      Het komt er op neer dat je voor de lichtsnelheid steeds dezelfde meet (in het luchtledige natuurlijk), als je nu zelf "tegenstroom" beweegt of met het licht mee.
                      In feite heeft Einstein als eerste beseft dat er in de buurt van de lichtsnelheden verschijnselen beginnen op te treden die niemand had verwacht zoals het stijgen van de massa en het vertragen van de tijd. Hij heeft -puur theoretisch- zelfs de formule afgeleid voor de massa in beweging tov de massa bij stilstand en daaruit volgt dat bij de lichtsnelheid de massa oneindig moet worden. Dat is nu net de reden waarom je niet sneller dan het licht kan, om een oneindige massa net dàt stukje te versnellen is oneindig veel energie nodig en lap, we hebben het zitten.
                      Er is in de tijd bij Mir Publishers een boekje verschenen "what is the theory of relativity", geschreven door Y Perelman (dacht ik) maar in samenwerking met Lev Landau (een van de grootste Russische genieën ooit, er is een film over hem gedraaid : the man they wouldn't let die. Na een verkeersaccident hebben de Russen het onmogelijke gedaan om Landau te redden, het is ook gelukt maar hij is nooit meer de oude geweest).
                      Het boekje is heel begrijpelijk (geen moeilijke formules en zo) en je valt van de ene aha-erlebnis in de andere, het begint met heel eenvoudige stomme tekeningetjes maar op het einde berekent hij de kostprijs (in roebel) van 1 gram licht. Het enige punt waar het even een beetje moeilijk wordt is bij het Michelson-Morley experiment, de rest is voor 99% van de lezers begrijpelijk.
                      Het boekje is digitaal gratis te vinden op het internet. Echt een aanrader.
                      Ik vind persoonlijk dat dit verplichte literatuur zou moeten zijn in het middelbaar.

Comment

In de tijd, zo van dat ge zegt science fiction? Of eerder met transrealistische, fantastisch overdreven emotionele uitingen bij gebrek aan accademisch argumentatie -emoticons-? Allez, ik vraag maar, ik heb dat niet gelezen.

Ik snap de vraag niet.
                        Rucker begint naar het einde toe serieus zweverig te doen. Ongepast voor een wiskundige.
                        Zeker als hij begint over zijn tijdlijnen.

Comment

Ik snap de vraag niet.
                          Rucker begint naar het einde toe serieus zweverig te doen. Ongepast voor een wiskundige.
                          Zeker als hij begint over zijn tijdlijnen.
                          Omdat hij zijn volgende publicatie als science fiction omschrijft, en zowat de uitvinder is van de term transrealisme, waarmee hij een droge materie wat boeiender probeerde te maken door in zijn mogelijke toepassingen theatraal aanschouwelijk te overdrijven.
                          Als hij er zelf over begint gaat dat zo: rudy-7-transrealism.html. De wiskundige is hier ver zoek.
                          Last edited by Poza; 12 juli 2012, 15:04.

Comment

Het licht gaat niet over de golf, maar erdoor. De golf gaat alleen op en af. Er is niets gekend dat die omweg aflegt,... wat alleen maar de theorie van de maximum snelheid bevestigt.
                            Er is eveneens niets gekend dat duidelijk stelt dat die omweg niet wordt afgelegd. Wat de theorie van de maximum snelheid helemaal niet bevestigt.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

Comment

"what is the theory of relativity", geschreven door Y Perelman
                              Het boekje is digitaal gratis te vinden op het internet. Echt een aanrader.
                              Tot pagina 130/196: http://books.google.be/books?hl=nl&l...page&q&f=false

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                                Er is eveneens niets gekend dat duidelijk stelt dat die omweg niet wordt afgelegd. Wat de theorie van de maximum snelheid helemaal niet bevestigt.
                                ... en wat geen tegenaanwijzing is, die de theorie opheft. We blijven dus uitgaan van wat wel in onze kraam past.
                                De enige twijfel die ik ken is dat van dat in Zwitserland vertrokken (anti)deeltje, dat al in Italië aankwam voor het werd afgeschoten, telkens opnieuw.
                                We zullen ze daar eens ne meter kopen, zie.
                                Last edited by Poza; 12 juli 2012, 13:56.

Comment

Working...
                                X